Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 41
Offentligt
759387_0001.png
759387_0002.png
759387_0003.png
759387_0004.png
759387_0005.png
759387_0006.png
759387_0007.png
759387_0008.png
759387_0009.png
759387_0010.png
759387_0011.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 18. November 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets For-ordning om fastsættelse for 2010 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grup-per af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, somer omfattet af fangstbegrænsninger.Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFiskeripolitisk KontorSagsnr.: 2203/16492Den 17. november 2009FVM 705
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets Forordning om fastsættelse for 2010 af fiskerimuligheder for vissefiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjeri andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsningerKOM (2009) 553ResuméKommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2010 af fiskeri-muligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande ogfor EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattet af fangstbegrænsninger (TAC/kvoteforsla-get). Forslaget omfatter dels EU-bestande, herunder Svalbard, dels bestande, der forvaltes ifællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC1for 2010 og fordeleEU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet i 2010.BaggrundKommissionen har ved KOM (2009) 553 af 6. oktober 2009 fremsendt forslag til Rådets for-ordning om fastsættelse for 2010 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper affiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre farvande, som er omfattetaf fangstbegrænsninger. Forslaget er modtaget i en dansk sprogversion den 22. oktober 2009.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse ogbæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, særlig artikel20, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.Forslaget vil være på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december2009 med henblik på politisk enighed.
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
NærhedsprincippetKommissionen har vurderet, at forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence, hvor-for nærhedsprincippet ikke finder anvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen afEU’s fælles fiskeripolitik, er Regeringen enig heri.Formål og indholdForslaget omfatter dels EU-fiskebestande, herunder bestande ved Svalbard, dels bestande, derforvaltes i fællesskab med tredjelande.Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2010 og fordele EU’s rådighedsmængder tilmedlemsstaterne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet for2010.Kommissionen anfører, at forslagets anvendelsesområde i forhold til de foregående år er merebegrænset, da det er nødvendigt at højde for Lissabon-traktatens ikrafttræden. Forslaget om-fatter for eksempel ikke længere de betingelser, der er knyttet til udnyttelsen af fiskerimulig-hederne, men ikke funktionelt hænger sammen med dem. En række af disse områder overfø-res nu til andre Råds- og Kommissionsforordninger, for eksempel den nye fiskerikontrolfor-ordning, som der blev opnået politisk enighed om på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. oktober 2009.Det fremgår, at forslaget er i overensstemmelse med politikerklæringen for 20102, hvoriKommissionens holdninger og intentioner i forbindelse med forslagene til fiskerimulighederbeskrives i afventning af den videnskabelige rådgivning om bestandenes tilstand for 2010.Fiskerimulighederne foreslås for et stigende antal bestande som for eksempel torsk, kulmule,tunge, rødspætte og jomfruhummer fastsat på basis af reglerne i de relevante langsigtede pla-ner.Aftaler med tredjelande:Forslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2010 med en række tredjelandefor så vidt angår fiskerimuligheder, herunder Norge, Færøerne og Grønland samt fordeler dekvoter, som skal vedtages blandt andet på årsmøderne i NEAFC (Kommissionen for Fiskerieti det Nordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for fiskeriet i det Nordvestlige Atlan-terhav og ICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i At-lanterhavet), IATTC (Den Inter-amerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk) og CCAMLR(Konventionen om bevarelse af de marine levende ressourcer i Antarktis) m.fl. I det omfangaftalerne endnu ikke er indgået, anføres TAC-forslag som ”pm” (pro memoria).
2
KOM (2009) 224 Meddelelse fra Kommissionen – Høring om fiskerimuligheder for 2010 af 12. maj 2009.
3
EU-NorgeAftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fælles bestande iNordsøen og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel. EU ogNorge fastsætter i fællesskab en samlet TAC (den samlede tilladte fangstmængde) for dissebestande, der fordeles til hver part efter en fast fordelingsnøgle. Der er for torsk, sild, kullerog sej aftalt langsigtede forvaltningsplaner, der løbende tilpasses.I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen såsomblåhvilling, havtaske, jomfruhummer, rejer og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej ogkuller i Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat i 2010:

Art

Torsk

i Nord-søen og Ska-gerrak

Rådgivning

40.300 tons3ICES har godkendt forvaltningsplanen somværende i overensstemmelse med forsigtig-hedsprincippet. Ved at følge denne kanTAC’en forøges med 17 % i 2010.38.000 tonsICES har på etforeløbigtgrundlag godkendtden reviderede forvaltningsplan, der trådte ikraft 1. januar 2009, til at følge forsigtighed-princippet. Ved at følge denne begrænsesTAC-reduktionen i 2010 af en regel om mak-simal årligt udsving på +/- 15 %. Det vil sige,at TAC reduceres med 15 %.107.000 tonsVed at følge rådgivningen, der er i overens-stemmelse med forvaltningsplanen, reduceresTAC’en reduceres TAC for 2010 med 15% ihenhold til reglen om det maksimale årligeudsving på +/- 15 %.ICES rådgiver, at der skal ske et betydeligtfald i TAC for at bestanden ikke skal faldeyderligere. Som eksempel viser ICES, at TACskal reduceres med mere end 61 % for at SSB4ikke skal falde yderligere.I Skagerrak/Kattegat er rådgivningen enuændret TAC på 1.050 tons i 2010.

TAC i 2009 (i tons)

28.798 i Nordsøen og4.114 i Skagerrak

DK andel af EU's kvote

20 % i Nordsøen og 83 % iSkagerrak

Kuller

i Nord-søen og Ska-gerrak
42.110
7 % i Nordsøen og 84 % iSkagerrak

Mørksej

iNordsøen ogSkage-rak/Kattegat
125.934
9%

Hvilling

iNordsøen
15.173
13 %

Hvilling

iSkagerrak /Kattegat
1.050
90 %
34
ICES anbefaling omfatter også den østlige del af Den Engelske Kanal, ICES-område VIId.Gydebiomasse.
4

Rødspætte

iNordsøen

Rødspætte

iSkagerrak

Makrel

iNordsøen ogSkagerrak /Kattegat

Rejer

i Ska-gerrak

Sild

i Nordsø-en

Sild

i Skager-rak / Kattegat
63.800 tonsEU vedtog (juni 2007) en ny forvaltningsplanfor rødspætte og tunge. Planen er ikke endeligtgodkendt af ICES som værende i overens-stemmelse med forsigtighedsprincippet, menICES vælger alligevel at rådgive ud fra den,da dette vil føre til er højere langtidsudbytte.Ved at følge planen kan TAC i 2010 øges med15 %, hvilket er forvaltningsplanens maksima-le stigning.9.400 tonsICES har anvendt rådgivningen for 2010,hvorfor der som for 2009 rådgives om en TACpå 9.400 tons.527.000 - 572.000 tonsICES rådgiver at fastsætte TAC’en på mellem527.000 og 572.000 tons for hele makrellensudbredelsesområde i overensstemmelse medforvaltningsplanen. En andel af denne vil blivetildelt Nordsøen.13.000 tonsBestanden tilstand er usikkert bestemt, mendata fra norske videnskabelige togter viser ennedgang i bestanden siden 2007. ICES rådgi-ver om en samlet TAC for IIIa og IVa(øst) på13 000 tons for 2010, hvilket svarer til landin-gerne i 2008. ICES nævner desuden, at sorte-ringsriste bør være obligatoriske i fiskeriet.174.700 tons (inkl. bifangster)ICES har vurderet forvaltningsplanen, somtrådte i kraft den 1. januar 2009, til at være ioverensstemmelse med bæredygtighedsprin-cippet. Med anvendelse af forvaltningsplanenberegner ICES en TAC på 164.300 tons forflåde A (min maske 32 mm i Nordsøen) og10.400 tons for flåde B (bifangst i <32 mmmaske i Nordsøen). For flåde A svarer det tilen reduktion i TAC på 4 % i forhold til 2009.32.000 tons (inkl. bifangster)På grund af den stærkt faldende rekrutteringog uden en vedtaget forvaltningsplan og fast-satte grænsereferencepunkter anbefaler ICESen betydelig reduktion af fiskeritrykket i 2010.Fiskeritrykket skal derfor ligge under FMSY(0,25), hvilket vil svare til fangster på mindre26.200 tons for flåde C (målrettet trawl og notfiskeri i IIIa) og 5.800 tons for flåde D (bi-fangst af sild i små-masket fiskeri i IIIa) i2010 (en reduktion af TAC på 31 %).
55.500
20 %
9.350
79 %
605.000 tons, heraf63.826 tons i Nordsøenog Skagerrak/Kattegat
57 % (minimum)
11.620 i IIIa
65 %
171.000 (konsum)15.985 (bifangst)186.985 (total)
Variabel andel af konsumkvo-ten og 96 % af bifangstkvoten
37.722 (konsum)8.373 (bifangst)46.095 (total)
48 % af konsumkvoten og 85% af bifangstkvoten.
5

Brisling

iSkagerrak /Kattegat
52.000 tonsBrislinge-TAC’en har været på et næstenuforandret niveau i en årrække. ICES finderikke anledning til at ændre på denne rådgiv-ning.
52.000
72 %
Af betydning for fiskeriaftalen er derfor også de multilaterale forhandlingerne mellem EU,Norge, Island og Færøerne om forvaltningen af blåhvilling og makrel.Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte og sild af betydning for Danmark.Ligeså er fiskeriet efter havtaske og jomfruhummer i norsk farvand, hvor Danmark har tæt på100 % af EU’s kvote.EU-FærøerneDer afholdes konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimuligheder for2010 den 9.-11. december 2009. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne giver bl.a. Danmarkfiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.MakrelDer blev afholdt Kyststatsforhandlinger om makrel mellem EU, Færøerne og Norge fra den26.-30. oktober 2009 i Clonakilty, Irland. Der er endnu ikke indgået en aftale.BlåhvillingKyststaterne EU, Norge, Island og Færøerne blev den 22. oktober 2009 enige om en TAC forblåhvilling for 2010 på 540.000 tons svarende til en reduktion på knap 9 % i forhold til 2009.Efterfølgende vil der i regi af Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav(NEAFC) blive fastsat en kvote for Rusland og Grønland i internationalt farvand på i alt42.978 tons5. Desuden aftalte EU og Norge, at man gensidigt kunne fiske 68 % af sin kvote ihinandens farvande.Atlanto-skandisk sildKyststaterne Norge, Island, Rusland, EU og Færøerne enedes den 22. oktober 2009 om ensamlet TAC for atlanto-skandisk sild i 2010 på 1.483.000 tons svarende til en reduktion påknap 10 % i forhold til 2009. Desuden blev den bilaterale adgangsaftale mellem EU og Norgevidereført, således at EU’s fiskere har adgang til at fiske 90 % af EU’s kvote i norsk farvand i2010.EU-bestande:TobisKommissionen foreslår umiddelbart en videreførelse af bilaget om tobis fra 2009, hvori derblandt andet indgår en endelig TAC-fastsættelse på baggrund af resultaterne af et monite-
55
Rusland tildeles en ekstra mængde på 8.000 tons i 2010, som ligger udover den totale TAC. I 2011 er dennemængde fastsat til 4.000 tons og udfases helt i 2012.
6
ringsfiskeri der må forløbe i perioden mellem 1. april 2010 og 6. maj 2010. Den samlede fi-skeriindsats fastsættes på basis af den samlede fiskeriindsats, som er anvendt i 2007og skalfordeles blandt medlemsstaterne i overensstemmelse med kvoteallokeringen af denne TAC.På grundlag af moniteringsfiskeriet samt udtalelser fra ICES (Det internationale Havunder-søgelsesråd) og STECF (Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri)vedrørende størrelsen af 2009-tilvæksten af tobis skal Kommissionen i konsultation med Nor-ge så hurtigt som muligt træffe beslutning om TAC’en for resten af året. TAC’en kan maksi-malt fastsættes til 400.000 tons, og den fastsættes efter en glidende skala for vurdering af for-holdet mellem TAC og fangstudbytte pr. trawltime under moniteringen. Kommercielt fiskeriefter tobis i perioden 1.august til 31. december 2010 vil være forbudt.Kommissionen anfører imidlertid i forslaget, at metoden til beregning af et passende tal forændring af TAC'en for tobis i løbet af året er ved at blive gennemgået. Det er sandsynligt, atder aftales en ny metode med Norge i november 2009, så forslaget i relation til tobis kan for-ventes at blive ændret væsentligt.Torsk i KattegatKommissionen foreslår en reduktion af TAC med 25 % fra 505 tons til 379 tons. Det betyderen reduktion i den danske kvote fra 312 t til 234 tons. Bestanden er omfattet af en langsigtetplan for torsk6og TAC fastsættes i henhold til denne. ICES anbefaler en 0-TAC, hvilketSTECF er enig i.Tunge i Skagerrak/Kattegat/ØstersøenKommissionen foreslår en reduktion i TAC med 15 % fra 800 tons til 680 tons. Det betyderen reduktion i den danske kvote fra 671 tons til 580 tons. Kommissionen kategoriserer be-standen som en bestand, der overfiskes i forhold til maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY),men som ligger inden for sikre biologiske grænser. ICES har anbefalet, at fiskeridødelighedeni 2010 fastholdes under Fpa (en fiskeridødelighed fastsat i henhold til forsigtighedsprincippet)svarende til fangster under 620 tons, hvilket STECF er enig i. Rådgivningen vedrører imidler-tid alene Skagerrak og Kattegat.Tunge i NordsøenKommissionen foreslår en stigning i TAC med 1 % fra 14.000 tons til 14.100 tons i henholdtil den i EU vedtagne flerårige plan for rødspætte og tunge i Nordsøen7. ICES vurderer, atEU’s flerårige plan foreløbigt kan accepteres som beskyttelse for tunge og kan anvendes sombasis for forvaltning af bestanden på kort sigt, hvorfor ICES anbefaler at følge planen. STECFstøtter, at planen følges.
Rådets Forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torske-bestande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/20047Rådets forordning (EF) nr. 676/2007 af 11. juni 2007 om en flerårig plan for fiskeriet efter rødspætte og tunge iNordsøen.
6
7
SperlingKommissionen har endnu ikke foreslået en TAC. Den nuværende forvaltningsordning, hvorTAC kan revideres af Kommissionen i en forvaltningskomitéprocedure, når der foreligger nyrådgivning foreslås opretholdt. I 2009 var TAC’en ved årets begyndelse fastsat til 26.250 tonsfor EU-farvande og endte efter ny rådgivning på 157 000 tons. (Heraf ca.75 % til EU fartøjer).Betingelsen var, at fiskeriet stoppes, når de afsatte bifangstmængder af kuller og hvilling varopbrugt. ICES har endnu ikke udarbejdet rådgivning for 2010. I forbindelse med fastsættel-sen af en TAC for sperling er der behov for at afsætte mængder til industribifangster af kullerog hvilling i sperlingfiskeriet.Brisling i NordsøenKommissionen foreslår en TAC på 170.000 tons (svarende til dette års endelige TAC efter nyrådgivning). TAC’en kan som i 2009 revideres af Kommissionen i en forvaltningskomitépro-cedure, når der foreligger ny rådgivning.JomfruhummerKommissionen foreslår en reduktion i TAC for jomfruhummer i Nordsøen på 7 % fra 24.837tons til 23.188 tons. Den danske kvote reduceres fra 1.235 tons til 1.013 tons. ICES rådgiverfor separate funktionelle enheder. Kommissionen kategoriserer bestanden som en bestand,hvis tilstand ikke kendes nøjagtigt, og STECF anbefaler en passende fangstmængde. Dennebestandskategori indebærer, at Kommissionen foreslår, at TAC tilstræbes fastsat i overens-stemmelse med STECF’s rådgivning, men således at TAC højst ændres med 15 %.Kommissionen foreslår en uændret TAC på 5.170 tons for jomfruhummer i Skagerrak/ Katte-gat. Den danske kvote er på 3.800 tons. På grund af datausikkerhed er ICES ikke i stand til atforudberegne fangster, men vurderer, at der ikke er tegn på nedgang i bestanden, hvorfor detnuværende niveau for udnyttelse og indsats vurderes som bæredygtigt.Lange i Skagerrak/Kattegat/ØstersøenKommissionen foreslår en reduktion i TAC på 15 % fra 100 tons til 85 tons. Det indebærer enreduktion i den danske kvote fra 57 tons til 49 tons. Kommissionen kategoriserer bestandensom en bestand, hvis bestandssituation ikke er nøjagtig kendt og STECF rådgiver om et pas-sende fangstniveau. Denne bestandskategori indebærer, at Kommissionen foreslår, at TAC til-stræbes fastsat i overensstemmelse med STECF’s rådgivning, men således at TAC højst æn-dres med 15 %.HestemakrelFor hestemakrel foreslås der en opdeling i nye forvaltningsområder for hestemakrel, hvilketindebærer en opsplitning af Nordsøen. Kommissionens hensigt er, at forvaltningsområderneer i bedre overensstemmelse med ICES rådgivning. Der foreligger endnu ikke rådgivning fraICES.
8
TAC’er i øvrigtFor pighaj er TAC for Skagerrak og Kattegat foreslået fastsat til 0. Tilsvarende er TAC forpighaj for Nordsøen foreslået til 0. Dog er bifangster i begge områder på op til 10 % af defastsatte kvoter i 2009 tilladte under nærmere angivne betingelser. Fangster af disse arter, somikke opfylder de pågældende betingelser eller overskrider mængden, skal straks sættes uduskadt i det omfang, det er praktisk muligt.For rokker i Skagerrak og Kattegat foreslås en reduktion i TAC’en på 15 % fra 68 ton til 58tons. Den danske kvote reduceres fra 53 tons til til 45 tons. Ligeledes foreslås en reduktion iTAC for rokker i Nordsøen på 15 % fra 1.643 ton til 1.397 tons. Den danske kvote reduceresfra 11 tons til 9 tons. Kommissionen kategoriserer bestanden som en bestand, hvis tilstand ik-ke kendes nøjagtigt, og STECF anbefaler en passende fangstmængde. Denne bestandskategoriindebærer, at Kommissionen foreslår, at TAC tilstræbes fastsat i overensstemmelse medSTECF’s rådgivning, men således at TAC højst ændres med 15 %.For en række fladfisk i Nordsøen – pighvar og slethvar, rødtunge og skærising foreslår Kom-missionen en reduktion i TAC på 15 % i tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen rådgivningfra ICES/STECF, mens TAC opretholdes uændret for ising/skrubbe.FiskeriindsatsreguleringI 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandtandet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/20088. Fiskeri-indsatsreguleringen reguleres for 2010 således i henhold til reglerne i denne plan. De speci-fikke tal for de forskellige redskabsgrupper er anført som ”pm” i forslaget, og Kommissionenanfører som begrundelse herfor, at den stadig er i gang med at analysere oplysningerne ogrådgivningen fra STECF vedrørende fangsttendenser til og med 2007.Andre bestemmelserDer videreføres en bestemmelse fra 2009 om, at fiskeriindsatsen, målt i kW-dage til havs, forfartøjer med dybhavsfiskeritilladelse skal forblive på 65 % af den pågældende medlemsstatsfiskeriindsats i 2003.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikkeumiddelbart at have statsfinansielle konsekvenser.Fastsættelse af TAC og kvoter har både på kort og på lang sigt direkte erhvervsøkonomiskekonsekvenser. For så vidt angår TAC’erne for 2010 er der for bestande af væsentlig betydningRådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.8
9
for Danmark bestande, hvor TAC’erne stiger, herunder for eksempel torsk i Nordsøen ogSkagerrak og rødspætte i Nordsøen. Ligeledes er der TAC’er, som reduceres, herunder torsk iKattegat og sild i Nordsøen og i Skagerrak. Samlet set for Danmark er vurderingen på kortsigt, at Kommissionens forslag vil få meget begrænsede negative konsekvenser i erhvervetsfiskerimuligheder. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid blandt andet afhængeaf den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ikke mindst brændstof,og fiskerimønstre. Det er også klart, at for den enkelte fisker kan situationen se anderledes udog indebære enten stigninger eller fald i fiskerimulighederne afhængigt af den enkelte fiskersfiskeri. Endvidere kan situationen variere fra fisker til fisker afhængigt af det pågældende far-tøjs fiskeri.På længere sigt forventes fastsættelsen af fiskerimulighederne i 2010 at medføre en positivbestandsudvikling og dermed alt andet lige samlet set at kunne medføre en forbedret indtje-ning for erhvervet på sigt.Høring§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.Danmarks Fiskeriforening har foreløbigt udtrykt tilfredshed med, at en række vigtige bestandei Nordsøen og Skagerrak/Kattegat har vist fremgang og yderligere en del bestande er stabile.Det understreges, at Kommissionens overordnede betragtninger om overfiskeri ikke afspejlersituationen i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat. Overordnet anerkender Danmarks Fiskerifor-ening i udgangspunktet præmisserne for eksisterende forvaltningsplaner og langsigtede målfor bestandsudvikling, og dermed behovet for at reducere TAC for visse arter i overensstem-melse med principperne i forvaltningsplanerne. Man anerkender dog ikke, at reduktioner iTAC nødvendigvis skal følges af reduktioner i indsats. Danmarks Fiskeriforening mener, atman med udgangspunkt i enkelte sårbare bestande omfattet af forvaltningsplaner indfører enuhensigtsmæssig og unødvendig indsatsreduktion i fiskerier efter bestande, som ikke er om-fattet af forvaltningsplaner og/eller TAC/kvote-regulering.For arter omfattet af meget små kvoter og hvor hovedparten af landingerne består af uundgåe-lige bifangster ønsker Danmarks Fiskeriforening ikke yderligere reduktion af TAC. Yderlige-re reduktion vurderes at medføre øget discard.Danmarks Fiskeriforening udtrykker bekymring for fiskemulighederne under den nuværendeforvaltning af sperling og tobis. Man understreger, at der er behov for en ny løsning for 2010.For begge fiskerier understreger Danmarks Fiskeriforening vigtigheden af, at der udviklesforvaltningsløsninger, som i højere grad end nu sikrer planlægningsmuligheder og stabilitet.Danmarks Pelagiske Producentorganisation bemærker, at TAC for sild i Skagerrak/Kattegat,som i tidligere år, bør fastsættes med udgangspunkt i bestandsudviklingen dels hos Rügen sil-den og dels hos Nordsøsilden.10
Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder for, at der i 2010 afsættes en begrænset supplerende incitamentskvote fortorsk, fordelt blandt medlemsstaterne i overensstemmelse med relativ stabilitet. Kvoten skalkunne tildeles de fiskere, der påtager sig at fiske under en ordning, hvor alle fangster skal af-skrives på kvoten under fuld dokumentation. Dette har til hensigt at reducere discard, og såle-des gavne bestandene.Regeringen forventer generelt at kunne støtte de forventede resultater af Norgesforhand-lingerne.Vedrørende tobis støtter Regeringen en model svarende til dette års, hvor en foreløbig TACvar fastsat fra årets begyndelse, mens den endelige TAC og fiskeriindsats fastlægges efter enmoniteringsperiode, idet man dog på sigt arbejder for en løsning, hvor TAC kan fastsættes fraårets begyndelse.Med hensyn til TAC-fastsættelse for sperling finder Regeringen, at der er behov for at etable-re en flerårig model med en ensartet TAC, hvilket vil kunne skabe grundlag for bedre plan-lægning af fiskeriet.Regeringen forventer generelt at kunne støtte fastsættelsen af kW-dage i henhold til den eksi-sterende plan.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages på rådsmødet (landbrug og fiskeri)den 14.-16. december 2009.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
11