Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 346
Offentligt
889917_0001.png
889917_0002.png
889917_0003.png
889917_0004.png
889917_0005.png
889917_0006.png
889917_0007.png
889917_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 15. september 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om meddelelse fra Kommissio-nen til Europa-Parlamentet og Rådet om TSE køreplan 2 strategidokument om transmis-sible spongiforme encephalopatier (TSE) i 2010 – 2015.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 1. kt/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-762-00038/Dep. sagsnr. 6316Den 15. september 2010FVM 791
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om TSE køreplan 2strategidokument om transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) i 2010 - 2015KOM (2010) 384

Resumé

På baggrund af resultaterne af den første TSE køreplan fra 2005 og det forhold, at den posi-tive tendens med fald i hyppigheden af TSE, der blev konstateret i 2005, er fortsat siden da,har Kommissionen fremlagt nærværende meddelelse. Det primære formål med meddelelsen erat orientere om, at TSE foranstaltningerne fortsat skal tages op til revision, samtidigt med atder sikres et højt niveau for fødevaresikkerhed. Ændringerne vil fortsat ske trinvis på basis afsolidt videnskabeligt materiale. Meddelelsen berører ikke beskyttelsesniveauet i Danmark ogEU, idet den ikke indeholder konkrete forslag.BaggrundKommissionen har ved KOM (2010) 384 af 16. juli 2010 fremsendt meddelelse om TSE kø-replan 2, der er et strategidokument vedrørende de mulige planer for transmissible spongifor-me encephalopatier (TSE) i perioden 2010 – 2015. Meddelelsen er oversendt til Rådet den 16.juli 2010. Meddelelsen i dansk sprogversion forelå den 19. juli 2010.NærhedsprincippetMeddelelsen indeholder alene overvejelser om ændringer i EU’s eksisterende TSE-politik, derallerede omfatter fælles regler. Der er ikke tale om stillingtagen til konkrete forslag. Det erderfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at meddelelsen er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.
1
Formål og indholdKommissionens TSE køreplan 2 indeholder overvejelser om mulige ændringer af TSE poli-tikken i perioden 2010 – 2015, hvor TSE køreplan 1 indeholdt overvejelser vedrørende æn-dringer af TSE-politkken primært i perioden 2005 -2010. Overvejelserne omfatter foranstalt-ninger vedrørende TSE sygdommen kogalskab (BSE) hos kreaturer og TSE sygdommenscrapie hos får og geder.Meddelelsen omhandler mulige ændringer vedrørende specificeret risikomateriale, forbudmod fodring af kvæg, får og geder med foder, der indeholder TSE-smitsomt materiale, BSEovervågningen, udryddelse af fåre- og gedesygdommen scrapie, aflivningspolitik for kvægbe-sætninger med et tilfælde af BSE, tests til undersøgelse for TSE samt alternative scenarier,hvis den positive tendens ikke fortsætter i alle medlemsstater.Meddelelsens foranstaltninger, som er nævnt nedenfor, påtænkes gennemført trinvis fra 2011og frem.

Specificeret RisikoMateriale (SRM)

Kommissionen lægger op til at sikre det nuværende forbrugerbeskyttelsesniveau ved fortsat atgarantere sikker fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM), som er de dele af dyrene,som er inficeret med smitstof, hvis dyrene er smittede. Fjernelse af Specificeret RisikoMateri-ale (SRM) er den vigtigste foranstaltning til beskyttelse af folkesundheden. Listen over Speci-ficeret RisikoMateriale (SRM) ændres kun på grundlag af den nyeste videnskabelige rådgiv-ning.Specifikt påtænker Kommissionen at foretage en ny vurdering af Specificeret RisikoMateriale(SRM) hos får og geder på baggrund af en vurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA), der ventes færdiggjort i slutningen af 2010.Kommissionen vil generelt tilstræbe at tilpasse EU’s liste over Specificeret RisikoMateriale(SRM) til de internationale standarder hos Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE), nårdette sker på baggrund af solid videnskabelig rådgivning. I den forbindelse er det ikke et rea-listisk mål at opnå fuldstændig eliminering af risikoen, hvorfor den videnskabelige rådgivningogså bør tage hensyn til den gunstige epidemiologiske situation vedrørende kogalskab (BSE) iEU.Medlemsstater, der er godkendt med kogalskab (BSE) status ”ubetydelig kogalskabs (BSE)risiko” er i henhold til reglerne i Verdensorganisationen for Dyresundhed (OIE) ikke forplig-tet til at fjerne Specificeret RisikoMateriale (SRM), mens de i henhold til EU-reglerne stadiger forpligtet til at fjerne Specificeret RisikoMateriale (SRM). Hvis et stigende antal medlems-stater opnår statussen ”ubetydelig kogalskabs (BSE) risiko”, kan fjernelse af Specificeret Ri-sikoMateriale (SRM) tages op til fornyet overvejelse for denne gruppe medlemsstater.2

Foderforbuddet

I juli 1994 blev der indført et forbud mod at fodre kvæg, får og geder med kød-benmel fra pat-tedyr, for at undgå at overføre smitte med en TSE sygdom via foderet. Kogalskab (BSE) me-nes udelukkende at stamme fra smitte af kreaturer med kogalskab (BSE) inficeret foder. Medhenblik på at styre risikoen for forekomst af forbudt materiale via krydsforurening blev for-buddet i 2001 udvidet til en suspendering i hele EU af anvendelsen af forarbejdede animalskeproteiner i foder til alle dyr, som opdrættes med henblik på produktion af fødevarer, med visseundtagelser.Ændringer af foderforbuddet overvejes. Der skal tages udgangspunkt i risikoanalyser og sam-tidigt skal der tages hensyn til, hvorvidt der eksisterer pålidelige tests som kontrolværktøjer.De ændringsmuligheder, som Kommissionen anser for mulige i de næste 5 år, er indførsel afen tolerancetærskel for små mængder af forarbejdede animalske proteiner i foder til dyr ogophævelse af visse bestemmelser om foderforbuddet for ikke-drøvtyggere (svin, fjerkræ, fisk).Vedrørende tolerancetærsklen afventer Kommissionen en rapport fra den Europæiske Fødeva-resikkerhedsautoritet (EFSA) i slutningen af 2010, før der eventuelt fremsættes forslag.Ophævelse af foderforbuddet for ikke-drøvtyggere vil kræve, at der foreligger en godkendtanalyseteknik til bestemmelse af, hvilken art de forarbejdede animalske proteiner stammer fra.Derudover vil der blive tale om, at virksomhederne, der vælger at producere foderet, skal de-dikere en del af virksomheden til produktion af netop det foder (kanalisering) for at øge sik-kerheden.En eventuel ophævelse af foderforbuddet for ikke-drøvtyggere (svin, fjerkræ, fisk) vil betyde,at EU kan mindske sin afhængighed af andre proteinkilder, idet forarbejdede animalske prote-iner er en god proteinkilde, som i øjeblikket anvendes til fremstilling af blandt andet gødning.

BSE-overvågningen

Kommissionens mål er at opnå det mest målrettede overvågningsprogram, der fortsat kanvurdere udviklingen af sygdommen og effektiviteten af TSE/BSE beskyttelsesforanstaltnin-gerne.TSE køreplan 2 lægger op til yderligere reduktion i antallet af BSE tests for de medlemsstater,der på grundlag af epidemiologiske kriterier kan bevise eller allerede har bevist, at der er sketen forbedring af BSE situationen på deres område. På nuværende tidspunkt har 17 medlems-stater bevist det og har fået tilladelse til at hæve alderen for BSE testning til 48 måneder modde tidligere 24 og 30 måneder for henholdsvis kreaturer der er døde/slået ned eller nødslagte-
3
de (risikodyr) og slagtedyr. Kommissionen foreslår 3 modeller til yderligere reduktion for demedlemsstater, der opfylder kriterierne. De tre modeller er:Fortsætte med at hæve aldersgrænsen for BSE testning af kreaturer.Teste en stikprøve fra hver kategori af kreaturer over en vis aldersgrænse.Teste alle kreaturer ud fra deres fødselsdato og datoen for effektiv implementering affoderforbuddet.Det er en forudsætning fra Kommissionens side, at modellen tager hensyn til det Indre Mar-ked og kreaturernes frie bevægelighed mellem medlemsstaterne samtidigt med, at den valgtemodel ikke må forhindre medlemsstaterne i at opretholde deres status i Verdensorganisationenfor Dyresundhed (OIE).

Revision af foranstaltningerne til udryddelse af scrapie hos får og geder

Kommissionens mål er at bringe de nuværende regler omkring udryddelse af scrapie hos fårog geder i overensstemmelse med den nyeste videnskabelige viden også under hensyntagentil, hvad der er praktisk muligt i besætningerne.Kommissionen minder om, at TSE sygdommene hos får og geder er meget komplekse, blandtandet med hensyn til, hvordan sygdommen overføres. Endvidere er der stor usikkerhed om,hvorvidt mennesker kan smittes med TSE fra får og geder. Derfor er det nødvendigt at fort-sætte overvejelserne om hensigtsmæssige foranstaltninger.Scrapie kan inddeles i sygdommene klassisk scrapie og atypisk scrapie. Meget tyder på, atatypisk scrapie ikke er smitsomt på samme måde som klassisk scrapie. Derfor er det Kommis-sionens plan at ændre reglerne for atypisk scrapie i de tilfælde, hvor videnskabelige data be-kræfter, at atypisk scrapie ikke er smitsomt.

Aflivningspolitik – kvæg

Kommissionen foreslår at erstatte aflivning af de potentielt smittede dyr i en besætning, hvoret dyr allerede er konstateret BSE positivt med slagtning til konsum, forudsat at dyrene testesmed negativt resultat, inden de anvendes til konsum. Forslaget kommer på baggrund af, at an-tallet af positive BSE tilfælde blandt de nedslagne kohortedyr i EU nu er meget lavt (2 i 2008og 0 i 2009).

Hurtig tests

Målsætningen er fortsat at fremme udviklingen af de bedste hurtigtests, der findes til påvis-ning af TSE. Hvis der godkendes tests til levende dyr, vil det være en hjælp i certificeringenaf resistensniveauet i fåre-besætninger.
4

Alternative scenarier

Kommissionen ønsker fastlagt scenarier for den situation, hvor faldet i BSE-tilfælde ikke be-kræftes i alle medlemsstater. I de tilfælde bør der træffes strengere foranstaltninger vedrøren-de fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM) i de medlemsstater, hvor reduktionen ikkebekræftes, og der kan blive tale om en midlertidig embargo. Embargoen vil forhindre, at detgår ud over de øvrige medlemsstater, hvor den positive tendens med blandt andet fald i BSE-tilfælde bekræftes.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om meddelelsen.
Gældende dansk retI Danmark reguleres TSE-området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og ud-ryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) med senere ændringer,samt bekendtgørelse nr. 930 af 07/09/2006 om overvågning og bekæmpelse af TSE hos får oggeder og bekendtgørelse nr. 1361 af 19/12/2008 om overvågning og bekæmpelse af BSE hoskvæg.KonsekvenserMeddelelsen er ikke udtryk for egentlig regulering, men alene politiske retningslinjer. Kon-krete reguleringsforslag afventes før lovgivningskonsekvenser, statsfinansielle konsekvenser,administrative konsekvenser, erhvervsmæssige konsekvenser, samfundsøkonomiske konse-kvenser, samt beskyttelsesniveauet kan endeligt fastlægges.Samlet set må TSE Køreplan 2 dog siges på sigt at lægge op til en lettelse og forenkling af re-guleringen på området, uden at det går ud over fødevaresikkerheden.HøringMeddelelsen er sendt i høring i §2-udvalget (landbrug), §5-udvalget (fiskeri) samt det Rådgi-vende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, og der er indkommet følgende bemærkninger:Fiskemelsforeningen ser frem til en ophævelse af foderforbuddet for fiskemel, samt at foder-virksomheder igen får mulighed for at producere foderblandinger til forskellige husdyrarter påsamme virksomhed. Foderforbuddet har siden 2001 bevirket at fiskemelsproducenter i EUuberettiget har stået konkurrencemæssigt dårligere med eksport af fiskemel til visse tredjelande, herunder Kina, som helt forbød import af fiskemel fra Danmark.Landbrug & Fødevarer har med interesse gennemgået Kommissionens strategipapir for TSEkøreplan 2 for perioden 2010 – 2015 og har en række anbefalinger til strategipapiret. Med5
hensyn til fremtidig revision af listen/aldersgrænsen for Specificeret RisikoMateriale (SRM),så er hele tarmkanalen fra og med duodenum til og med rectum i dag defineret som Specifice-ret RisikoMateriale (SRM). Landbrug & Fødevarer anbefaler, at man begrænser definitionentil den distale ileum, som oprindeligt, da Landbrug & Fødevarer vurderer, at dette kan gøresuden at kompromittere forbrugersikkerheden, samtidig som det vil medføre en betydelig be-sparelse for slagterierne.Med hensyn til en fremtidig revision af foderforbuddet anbefaler Landbrug & Fødevarer, atforbuddet mod anvendelse af svine- og fjerkræprotein ophæves, så svineprotein kan anvendestil fjerkræ og fisk, og fjerkræprotein kan anvendes til svin og fisk. Forslaget vil resultere i enstor forøgelse af mængden af værdifuldt foderprotein i EU, hvor der i dag er problemer med atskaffe tilstrækkeligt foderprotein til konkurrencedygtige priser ikke mindst på grund afGMO-forbuddet. Landbrug & Fødevarer vurderer derfor, at forslaget vil medføre en betydeligøkonomisk gevinst for slagterier og landmænd.Landbrug & Fødevarer anbefaler, med hensyn til en fremtidig revision af BSE overvågning, etophør med test af normale slagtedyr, men fortsat test af såkaldte risikodyr, som er selvdødekreaturer, kliniske mistanker og AM-dyr. Begrundelsen er, at test af normale slagtedyr blevindført for at opnå statistisk sikre data over BSE-forekomsten. I dag er der i EU testet om-kring 90 millioner slagtedyr, så der er ikke behov for yderligere testning for at få sikre data,og sandsynligheden for at finde BSE er væsentligt større ved test af risikodyr end ved test afnormale slagtedyr. Forslaget vil ikke kompromittere fødevaresikkerheden, som er sikret vedfjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM). Landbrug & Fødevarer vurderer derfor, atforslaget vil medføre en meget betydelig besparelse for slagterier/landmænd.Yderligere anbefaler Landbrug & Fødevarer, at gøre det muligt, at samhandle Specificeret Ri-sikoMateriale (SRM) således at for eksempel hoveder kan håndteres på de virksomheder, somhar specialiseret sig heri. Dette har særligt interesse for lande, som på grund af størrelsen, ikkehar tilstrækkeligt råvaregrundlag til at iværksætte sådanne virksomheder. Idet der er fuldsporbarhed på produkterne og kontrol med fjernelse af Specificeret RisikoMateriale (SRM) ide enkelte medlemslande, anses det ikke at være nogen risiko for denne transport.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor TSE Køreplan 2, idet meddelelsen er et godt udgangs-punkt for videre diskussion af TSE foranstaltninger i perioden 2010-2015. Meddelelsen givermulighed for, at medlemsstaterne, heriblandt Danmark, kan give udtryk for holdninger tilTSE foranstaltningerne. På den måde bliver det muligt fremadrettet at få tilpasset TSE forord-ningen bedst muligt i forhold til de problemer, der påpeges fra de forskellige medlemsstater.Regeringen er særligt positiv overfor ændringerne af BSE-overvågningen, hvor Danmark eren af de 17 medlemsstater, der opfylder de særlige kriterier og derfor kan forvente en yderli-gere reduktion af BSE-overvågningen indenfor de næste 5 år. En reduktion, som regeringen6
ikke mener, vil tilsidesætte mulighederne for, at overvågningen stadig kan anvendes til at vur-dere effektiviteten af de øvrige BSE foranstaltninger. Det er vigtigt, at der lægges vægt på, atBSE-overvågningen tager hensyn til, at Danmark kan opretholde sin gunstige BSE status iVerdensorganisationen for Dyresundhed (OIE), således at handelsmæssige internationale inte-resser tilgodeses. Regeringen vil arbejde for, at atypiske BSE tilfælde ikke får indflydelse pålandets BSE status. Ligeledes er regeringen positiv overfor de ændringer af foderforbuddet,som eventuelt vil blive mulige, når en test til kontrol af dyrearten er færdigudviklet. Underdiskussionerne om TSE Køreplan 2 vil regeringen arbejde for, at det bliver højt prioriteret, atatypisk scrapie bliver adskilt fra klassisk scrapie i TSE forordningen på linje med reglerne iVerdensorganisationen for Dyresundhed (OIE).Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om andre landes holdninger til den fremlagtemeddelelse.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgMeddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7