Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 345
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 15. september 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til ændringaf Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98 af 27. februar 1998 om gennemførselsbe-stemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 820/97 for så vidt angår anvendelsen af admi-nistrative minimumssanktioner i forbindelse med ordningen for identifikation og regi-strering af kvæg (komitesag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Landbrugsfondene den23. september 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 1. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-2301-00562/Dep. sagsnr. 5823Den 15. september 2010FVM 790
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98 af 27. februar 1998om gennemførselsbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 820/97 for så vidt angåranvendelsen af administrative minimumssanktioner i forbindelse med ordningen foridentifikation og registrering af kvæg.KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98af 27. februar 1998 om gennemførselsbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 820/97 forså vidt angår anvendelsen af administrative minimumssanktioner i forbindelse med ordningenfor identifikation og registrering af kvæg.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Landbrugsfondene den 23. sep-tember 2010.Formålet med ændringsforslaget er at opdatere den lovgivning, der skal beskrive, hvilke sank-tioner, der kan tages i brug ved manglende overholdelse af Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) nr. 1760/2000 om mærkning og registrering af kvæg. Kommissionen ønskerat lempe reglerne, således at det fremover skal være op til de enkelte medlemsstater, om deønsker at gennemføre aflivning og destruktion af uidentificerbare kreaturer, eller om de vilbenytte andre sanktioner.Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i DanmarkRegeringen støtter Kommissionens opfattelse af, at de oprindelige fødevaresikkerhedsmæssi-ge hensyn bag de gældende regler nu er tilgodeset af nyere lovgivning. Det er derfor hen-sigtsmæssigt at lempe reglerne, så de enkelte medlemsstater kan vælge de sanktioner, som definder passende, når besætningsejere ikke overholder reglerne om mærkning og registrering.På den baggrund agter regeringen at tilslutte sig forslaget.
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 1. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-2301-00562/Dep. sagsnr. 5823Den 15. september 2010FVM 790
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98 af 27. februar 1998om gennemførselsbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 820/97 for så vidt angåranvendelsen af administrative minimumssanktioner i forbindelse med ordningen foridentifikation og registrering af kvæg.KOM-dokument foreligger ikkeResumé
For at opdatere lovgivningen på området om mærkning og registrering af kvæg, herunder og-så sanktionsmulighederne i tilfælde af manglende overholdelse af reglerne, har Kommissio-nen fremsat nærværende forslag, som ophæver kravet om destruktion af uidentificerbarekreaturer, og giver myndighederne mulighed for selv at vælge mellem destruktion eller andresanktioner. Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98 blev indført for at sikre dyre- og men-neskesundheden, i de tilfælde hvor reglerne om identifikation og registrering af kvæg ikkeblev overholdt. Forordningen havde to formål. Først og fremmest handlede det om fødevare-sikkerhed, idet forordningen skulle sikre at uidentificerbare kreaturer ikke kunne blive slagtetog anvendt til konsum. For det andet indeholdt forordningen en væsentlig sanktionering over-for ejeren af de uidentificerbare kreaturer, idet dyrene blev aflivet uden kompensation. Føde-varesikkerheden er nu sikret i nyere lovgivning, og det anses derfor ikke længere for hen-sigtsmæssigt, at stille ubetinget krav om destruktion af dyrene. Forslaget vurderes ikke at be-røre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98af 27. februar 1998 om gennemførselsbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 820/97 forså vidt angår anvendelsen af administrative minimumssanktioner i forbindelse med ordningenfor identifikation og registrering af kvæg.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1760/2000 af 17. juli 2000 om indførelse af en ordning for identifikation og registrering afkvæg og om mærkning af oksekød og oksekødsprodukter og om ophævelse af Rådets forord-ning (EF) nr. 820/97, særligt artikel 10 - (e).2
Forslaget behandles i en forvaltningsprocedure i Komitéen for Landbrugsfondene. Kommissi-onen kan vedtage forslaget, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeretflertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig be-slutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder. Træffer Rådetikke en anden afgørelse med kvalificeret flertal inden en frist på tre måneder, kan Kommissi-onen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Landbrugsfondene den 23. sep-tember 2010.NærhedsprincippetForslaget styrker medlemsstaternes valgmuligheder. Det er derfor regeringens vurdering, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionens forordning (EF) nr. 494/98 beskriver de administrative minimumssanktioner,der skal anvendes i forbindelse med manglende overholdelse af reglerne i Rådets forordning(EF) nr. 820/97 om øremærkning og registrering af kvæg. Rådets forordning (EF) nr. 820/97er siden blevet afløst af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1760/2000, menuden en samtidig revision af Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98. Formålet med detteændringsforslag er netop at opdatere den lovgivning, der skal beskrive, hvilke sanktioner, derkan tages i brug ved manglende overholdelse af den nuværende Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 1760/2000 om mærkning og registrering af kvæg.Kommissionens forordning (EF) nr. 494/98 indeholder klare bestemmelser om aflivning ogdestruktion af uidentificerbare kreaturer. Alle kreaturer skal øremærkes med et individueltunikt nummer og samtlige hændelser fra dyrets fødsel til død skal noteres i et besætningsregi-ster og indberettes til det centrale husdyrbrugsregister (CHR). For at et kreatur fremstår somidentificerbart, skal dyret være korrekt øremærket og korrekt registreret i det centrale husdyr-brugsregister (CHR). Såfremt en besætningsejer ikke i løbet af 2 dage kan bevise et kreatursrette identitet er medlemslandene forpligtet til at aflive og destruere dyret.Kommissionen ønsker at lempe reglerne, således, at det fremover skal være op til de enkeltemedlemsstater, om de ønsker at gennemføre aflivning og destruktion af uidentificerbare krea-turer, eller om de vil benytte andre sanktioner. Kommissionen anfører, at de oprindelige hen-syn bag kravet om destruktion er bortfaldet. Dette gælder navnlig med vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestem-melser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter til konsum, hvordet blandt andet er sikret, at uidentificerbare kreaturer ikke vil kunne slagtes og anvendes tilkonsum, da de bliver afvist på slagteriet. Nedslagning af uidentificerbare kreaturer er derfor3
ikke længere et fødevaresikkerhedsmæssigt tiltag, men en sanktionsmulighed overfor potenti-elle lovbrydere.Det oplyses endvidere, at der ikke i EU-lovgivningen er krav om aflivning af uidentificerbarefår, geder eller svin.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retKommissionens forordning (EF) nr. 494/98 af 27. februar 1998 om gennemførselsbestemmel-ser til Rådets forordning (EF) nr. 820/97 for så vidt angår anvendelsen af administrative mi-nimumssanktioner i forbindelse med ordningen for identifikation og registrering af kvæg, erdirekte gældende i Danmark. Reglerne er beskrevet i Bekendtgørelse nr. 1121 af 1. december2009 om mærkning, registrering og flytning af kvæg, svin, får eller geder.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervet el-ler det offentlige, eller konsekvenser for EU’s budget. En vedtagelse af forslaget har ingenlovgivningsmæssige konsekvenser.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalenwww.borger.dk.Der er ikke indkommet be-mærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter Kommissionens opfattelse af, at de oprindelige fødevaresikkerhedsmæssi-ge hensyn bag de gældende regler nu er tilgodeset af nyere lovgivning. Det er derfor hen-sigtsmæssigt at lempe reglerne, så de enkelte medlemsstater kan vælge de sanktioner, som definder passende, når besætningsejere ikke overholder reglerne om mærkning og registrering. Iden forbindelse finder regeringen, at arbejdet med kontrol og nedslagning af uidentificerbarekreaturer i besætninger er meget ressourcekrævende, og at en lempelse af reglerne vil skabeen bedre balance mellem overtrædelsens karakter samt myndighedernes kontrol- og sankti-onsniveau. Regeringen forholder sig således positivt til forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke officielle tilkendegivelser om andre medlemsstaters holdning til forslaget.
4
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5