Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 310
Offentligt
870828_0001.png
870828_0002.png
870828_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 28. juni 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af Europaudvalgets spørgsmålKOM(2008)40 nr. 1, stillet af Bjarne Laustsen den 1. juni 2010, om GDA-mærkning.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Folketingets Europaudvalg
København, den 28. juni 2010Sagsnr.: 5729FVM 776
Folketingets Europaudvalg har i brev af 1. juni 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 1som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne Lausten (S).

Spørgsmål 1:

”Vil ministeren kommentere henvendelsen fra Landbrug & Fødevarer af 27/5-10 omGDA-mærkning, jf. KOM (2008) 0040 - bilag 6?”

Svar:

De Samvirkende Købmænd, Diabetesforeningen, FDB, Forbrugerrådet,Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse samt Landbrug & Fødevarer har den 27. maj2010 sendt et brev til Europaudvalget, hvori organisationerne nærmere gør rede forsynspunkter i relation til forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omfødevareinformation til forbrugerne.Regeringen er enig i mange af de synspunkter om næringsdeklaration og GDA-mærkning, som fremgår af henvendelsen til Europaudvalget.Det fremgår allerede af mandatet, at vi fra dansk side skal arbejde for, atnæringsdeklaration pr. 100 g/100 ml skal være obligatorisk. Desuden er der i Europa-Parlamentet og Rådet opbakning til at næringsdeklaration pr. 100 gram skal væreobligatorisk.Organisationerne foreslår, at GDA-mærkning skal tages ud af mærkningsforordningeneller som alternativ, at vi fra dansk side arbejder for, at GDA bliver frivillig.Det er næppe realistisk at få GDA helt ud af forordningen. For det første har Europa-Parlamentet ved afstemningen den 16. juni 2010 bakket op om Kommissionens forslag
om obligatorisk GDA på forsiden af pakningerne. For det andet viser de hidtidigeforhandlinger i Rådet, at det ikke er realistisk, at GDA helt skal fjernes fra forordningen.Regeringen vil derfor fortsat arbejde for, og i overensstemmelse med dansk mandat, atGDA i stedet skal være et frivilligt supplement til den kendte 100 gramsnæringsdeklaration.Betragtningerne i henvendelsen om GDA i næringsdeklarationstabellen og omsukkerreferenceværdier, er ifølge min vurdering dækket af det foreliggende mandat.Mandatet giver dog et vist rum for fleksibilitet i de konkrete forhandlinger. Vi skalsåledes fra dansk side arbejde for, at næringsdeklarationen er enkel, let forståelig ogernæringsmæssig relevant samt bygger på et solidt ernæringsfagligt grundlag.Regeringen kan tilslutte sig, at de portionsstørrelser, der anvendes i forbindelse medGDA, bør være realistiske. Som det fremgår af det nuværende mandat, lægges der op til,at EFSA eller anden sagkundskab skal inddrages i forbindelse med fastlæggelsen afportionsstørrelser. Det er vigtigt, at portionsstørrelserne fastlægges, så de ikke blivervildledende for forbrugerne.Regeringen deler synspunktet om, at vi skal arbejde for etableringen af et fælles EU-ernæringsmærke og gerne efter inspiration fra det nordiske nøglehulsmærke. Detfremgår også af det nuværende mandat, at vi fra dansk side skal arbejde for udviklingenaf et europæisk ernæringsmærke i stil med Nøglehulsmærket. Nøglehulsmærket ernotificeret til EU-kommissionen og reguleres under anprisningsforordningen. Deteksisterer således allerede i dag som et nationalt ernæringsmærke i EU. Nøglehuls-mærket bør indgå i de fælles bestræbelser i EU for at udvikle best practice inden forernæringsmærkning.
2