Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 300
Offentligt
865975_0001.png
865975_0002.png
865975_0003.png
865975_0004.png
865975_0005.png
865975_0006.png
865975_0007.png
Kære Rene Christensen,Formand for Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Thorupstrand kystfiskerlaug vil gerne bede om et foretræde for Udvalget forFødevarer, Landbrug og Fiskeri om fiskerbyen Thorupstrands aktuelle situation.Anledningen er de unge Thorupstrand-fiskeres kamp for at bringe deres fælleskystfiskerlaug (byens kvoteselskab) fra afviklingsselskabet Finansiel Stabilitetsafdeling EBH-bank og over i et varigt pengeinstitut.De unge i Thorupstrand viser på deres måde vejen frem for vore unge iudkantsDanmark ved at engagere sig i at fastholde og udvikle deres erhverv. Pågrund af dem er der et dynamisk lokalsamfund på den yderste strand i Jammerbugtbaseret på videnstung, arbejdsintensiv, håndværksmæssig og højteknologisknicheproduktion af højværdifisk til eksportmarkederne.Senest har disse unge rejst en folkelig bevægelse (Red Thorupstrand) på Facebook ogandre sites, hvor de har sat en indsamling i gang for selv at rejse de 5 mio. kr., derskal til, for at et nyt pengeinstitut kan overtage engagementet fra EBH-bank.Disse fiskere har i 2007 gjort, som regeringen opfordrede til med den nyefiskeriregulering: De købte kvoter sammen og dannede et stort fælles kvoteselskab(Thorupstrand Kystfiskerlaug) for på andelsbasis at ruste deres erhverv til fremtiden.Men de mistede deres gamle, lokale pengeinstitut, da ebh-bank i 2008 bukkede underfor infiltration fra landsdækkende ejendomsspekulation.Priserne på kvalitetsfisk til konsum er faldet til mellem det halve og en tredjedel afdet normale prisniveau – og der er ingen udsigt til bedring på dette eksportmarked, sålangt øjet rækker. Det betyder, at kvoternes markedsværdi er faldet til det halve. I dereviderede regnskaber afspejler det sig i tilsvarende nedskrivninger af værdierne.Denne nedskrivning af kvoteværdien indebærer, at fiskerne i Thorupstrand har mistetkystfiskerlaugets egenkapital, og at EBH-bank har mistet den sikkerhed for lånet, derlå i kvoternes værdi, før den økonomiske krise satte ind.Derfor kan Thorupfiskerne ikke få et nyt pengeinstitut, før de selv genetablererkystfiskerlaugets egenkapital og før også EBH-bank nedskriver kvoterne til denværdi, de har i dag.
EBH-bank har, for at fastslå den objektive markedsværdi fået skibsmæglerfirmaetWestship i Hanstholm til at holde en betinget auktion på laugets rettigheder for enindbudt kreds af Vestkystens økonomisk stærkeste trawlerrederier. Auktionen endtemed et højeste bud på 23 mio. kr.Denne værdi er ca. det halve af den oprindelige købspris og det oprindelige lån. Menden svarer til det, revisorer beregner, at et kystfiskeri på de pågældende kvoter kanforrente. Den svarer endvidere til det beløb, et nyt pengeinstitut max. vil lånekystfiskerlauget med sikkerhed i kvoteværdien.Hvis ikke EBH-bank akkorderer det pågældende lån ned til denne værdi, vil det ikkevære muligt for hverken fiskerne i Thorupstrand eller andre kystfiskere at få en nybank til at overtage engagementet.Hvis EBH faktisk fik mulighed for at realisere et salg af kystfiskerlaugets kvoter til etrederi i en havneby, ville Thorupstrand forsvinde som fiskerleje. På grund af det storekvotelaug er Thorupstrand den eneste fiskerby i Danmark, der har en overvægt afunge fiskere og stadig tilgang af både drenge og piger, der skaber sig en fremtid ifiskeriet. Det er disse unge, der netop nu har sat en omsiggribende kampagne ogindsamling i gang med stor folkelig appel for at redde deres erhverv og lokalsamfund.Vi har her at gøre med et lysende eksempel på unge i udkantsDanmark, der selv tagerudfordringerne op og udvikler mulighederne for at skabe sig en fremtid i herude. Deteksempel, de er for tusinder af andre unge i Vest- og Nordjylland, gør Folketingetklogt i at tage vare på, så deres indsats – med politikernes medvirken - vil lykkes.EBH-banks direktør Erik B. Hansen har selv lagt op til den løsning, politikerne kanlevere. På et møde med lauget d. 21.4. har han ordret citeret sagt til de unge fiskeresrepræsentanter, at hvis man fra højeste politiske sted ” skriver til mig, at jeg skal giveJer den akkord nu, så gør jeg det med det samme”.Siden det møde har de unge fiskere skaffet et nyt pengeinstitut, der vil lånekystfiskerlauget 20 mio. kr, hvis fiskerne selv skaffer 5 mio. kr. i ny egenkapital, ogde er netop nu ved at skaffe disse 5 mio. kr. til veje.Derfor resterer den politiske opgave at bede EBH-bank om at akkorderekystfiskerlaugets lån ned til den nuværende markedsværdi på de 23 mio. kr., som erblevet fastslået på den betingede auktion.
Vi kan tilføje, at beløbet på 23 mio. kr. i realiteten er højt sat, idet kystfiskerlaugetskvoter tilhører den såkaldte kystfiskerordning og derfor kun må ejes og købes afkystfiskere. De har i sagens natur ikke den samme kapitalkraft i ryggen som de storetrawlerrederier, der deltog i den betingede auktion. Så i det lys er det ikke til skadefor Finansiel Stabilitet, når kystfiskerlauget accepterer, at denne auktion angiver detskvoters markedsværdi – tværtimod må man forvente, at denne ville have væretlavere, hvis kun kystfiskere havde været inviteret til auktionen. I så fald villeFinansiel Stabilitet have fået et større tab. Se vedhæftede bilag omKystfiskerordningen.Derfor er der både politisk og økonomisk god grund til at komme de unge fiskere imøde og belønne dem for deres måde at vise en vej frem for de unge i Danmarksudkantsområder, der har gå på mod, arbejdsvilje og initiativkraft til at udvikle deresegen fremtid på et økonomisk bæredygtigt grundlag.
Vi ser frem til at få foretræde for udvalget om sagen, da EBH-banks aftale medkystfiskerlauget udløber, og de unges kampagne er højaktuel for debatten omDanmarks udkant og tiltager i styrke og opmærksomhed herude.
Med venlig hilsen
Ole Eriksen
Kern Ove Kristensen
Thomas Højrup
www.thorupstrandkystfiskerlaug.dk

Bilag om Kystfiskerordningen

Lovens hensigt med Kystfiskerordningen og dens betydning for kvoteejerne
Da Ny Regulering blev vedtaget i 2005 var det meningen, at1) Kvoternes privatisering kunne bane vej for en koncentration af fangstrettighederne på færrefangstenheder.2) Kvoternes værdi i handel og vandel kunne danne sikkerhed for optagelse af lån i privatepengeinstitutter til investeringer i kvoter og fartøjer.
På to år steg fartøjernes pris (incl. deres tildelte kvoter) 1000 %. Priserne toppede i sommeren 2008,umiddelbart før krisen nåede Danmark.
Ved at transformere fiskekvoterne til en privat ejet vare på markedet blev de tilført enmarkedsværdi, som samtidig transformerede dem til et investeringsobjekt. Den forventede følge afdette var, at ejendomsretten til Danmarks kvoter ville blive koncentreret på stadig færre rederier ogstørre fartøjer. Derfor var partierne bag Ny Regulering enige om, at det ville blive nødvendigt atlave en særlig beskyttelse af kystfiskeriet, hvis fortsatte eksistens, fremtid og uafhængighedfolketinget var enigt om at sikre.
Denne sikring blev udmøntet i den såkaldte kystfiskerordning. Kvoter på skibe i denne ordning kanikke sælges til skibe udenfor ordningen. For at være i kystfiskerordningen må et skib højest være 17meter langt og max. 20% af dets fangstrejser må vare over tre døgn.
Ejere af et skib i ordningen må købe kvoter fra skibe udenfor ordningen, mens det omvendte ikkemå finde sted. En fisker eller et rederi må ikke eje et skib i kystfiskerordningen, hvis vedkommendeogså ejer et skib udenfor denne ordning. Disse regler skal sikre, at de store skibe udenforkystfiskerordningen ikke tilegner sig kvoter fra kystfartøjer i ordningen.
Dette ligger i lovens ånd og hensigt, at der dannes et afskærmet kvotemarked i kystfiskerordningen,hvor prisdannelsen foregår på kystfiskeriets vilkår.
Pointen er, at kapitalstærke trawlerrederier ikke skal kunne presse priserne op påkystfiskerordningens kvotemarked. Kystfiskerne skal således kunne opretholde tilstrækkeligekvoter til kystfiskeriet – også selvom prisdannelsen blandt de større fartøjer udenfor ordningenligger højere end på kystfiskernes kvotemarked.Det er frivilligt at tilmelde sig kystfiskerordningen, og man skal/kan bekræfte eller søge sintilmelding hvert tredje år.Det demersale konsumfiskeri i Danmark har således gennem NY Regulering fået to kvotemarkeder,hvorpå deltagerne må affinde sig med, at hvert marked vil kunne have sin egen prisdannelse. At derkan være forskelligt prisniveau er faktisk en del af lovens hensigt. Det er myndighedernes opgave atkontrollere og forhindre, at der spekuleres i at flytte kvoteandele fra kystfiskerordningen til de storefartøjer for at tilegne sig en højere pris på salg af en kystfiskerkvote, end denne legalt vil kunneopnå på kvotemarkedet i kystfiskerordningen.
Angående Thorupstrand Kystfiskerlaug og kystfiskerordningen
Thorupstrand Kystfiskerlaug er den største ejer af kvoter i kystfiskerordningen. Det skyldes, atlauget udgøres af over tyve fiskere med omkring 11 skibe i kystfiskerordningen. Lauget har såledesbetydning for kystfiskerordningens prisdannelse. Der er i alt ca 150 skibe i ordningen, hvorafmange har meget små kvoteandele. Det er med andre ord et lille kvotemarked med overvejende småselvstændige bådejere, og fiskere, der ønsker at tilegne sig den højere kvotepris udenforkystfiskerordningen, søger ikke ind i ordningen.Dette er vigtigt at gøre sig klart for kreditorer til kystfiskere, hvis kvoter befinder sig ikystfiskerordningen. Disse kvoter må påregnes ikke nødvendigvis at besidde den sammemarkedsværdi, som kvoter i det industrialiserede fiskeri på de større både har.
Såvel fordi der er tale om et lille kvotemarked med begrænset efterspørgsel, som fordi kystfiskereikke har det samme kapitalgrundlag og volumen i deres driftsregnskab som rederne til de storefartøjer, må kreditorer med sikkerhed i kystfiskerkvoter regne med, at værdigrundlaget kan være ethelt andet for sikkerhedsstillelse, end det er i kvoter udenfor kystfiskerordningen.Denne forskel kan for den enkelte kreditor opvejes af helt andre hensyn. Et sådant hensyn var forEgnsbank Hanherred/ebh-fondens vedkommende den hensigt at opretholde fangstrettigheder i HanHerred ved at imødegå, at disse rettigheder blev opkøbt af investorer fra andre regioner oghavnebyer. Ebh-bank og ebh-fonden fik således en mindre sikkerhed for sine udlån til at købekvoter ind i kystfiskerordningen for, end banker der gav lån til de store fartøjers kvoteopkøb. Men
det blev gjort med det eksplicitte formål at benytte kystfiskerordningen til det, folketinget havdeskabt den til: nemlig at sørge for fangstrettigheder til landingspladsernes kystfiskere ved at investerei indkøb af kvoteandele til brug indenfor kystfiskerordningens regelsæt og kvotemarked.
Derfor skal afviklingsselskabet EBH-bank vide, at værdien af de kvoter, som kystfiskerne harinvesteret i med henblik på kystfiskerordningen, ikke lader sig måle med værdien af detindustrialiserede konsumfiskeris kvoter på det almindelige kvotemarked udenforkystfiskerordningen. De to markeders prisniveau vil ikke udlignes af en eventuel fremtidigprisstigning på fisk. Tværtimod kan man – som det hidtil er set – lige så godt forvente, at der bliverfærre fartøjer indenfor kystfiskerordningen og mindre efterspørgsel på kvoterne indenfor denneordning. Hvilket vil kunne uddybe forskellen på de to markeders prisniveau, som vi også har væretvidne til siden ordningens ikrafttrædelse. Det er faktisk den politiske hensigt med ordningen, atdette kan finde sted, når spekulation i mulig fremtidig prisstigning får priserne til at stigeuforholdsmæssigt på det almindelige demersale kvotemarked – netop for at undgå, at sådanneprishop slår igennem på kystfiskekvotemarkedet og slår bunden ud af kystfiskeriet.Det er vigtigt, at denne indsigt i kystfiskerordningen og grundlaget for de foretagne investeringer ikystfiskekvoter lægges til grund for EBH-banks måde at forvalte afviklingen af kystfiskerlaugetslån i afviklingsselskabet på og vurdering af disse kvoters værdi i forbindelse med at et nytpengeinstitut overtager engagementet. Der er en grund til, at ebh bank og fond tog den større risikoved at låne ud til investeringer indenfor kystfiskerordningen, og denne grund hænger nøje sammenmed folketingets hensigt med i 2005 at etablere og i 2009 at fastholde denne ordning fremover – derer at give kystfiskeriet særlige vilkår, der muliggør dets videreførelse trods dets åbenlyse sårbarhedoverfor kapitalbevægelserne på det store demersale kvotemarked.
Hvis kystfiskerlaugets kvoter udbydes til salg på kystfiskerordningens kvotemarked, må vi derforregne med, at de langt fra vil kunne opnå samme pris som kvoter på det almindelige demersalekvotemarked for de store fartøjer. Markedsværdien af kystfiskerlaugets kvoter bestemmes afkystfiskerordningens kvotemarked, og de stramme restriktioner for aktører på dette marked gør, atdenne værdi forbliver væsentlig lavere end værdien af kvoter på det almindelige demersalekvotemarked.For såvel oppositionen som regeringspartierne og Dansk Folkeparti er kystfiskerordningen enafgørende forudsætning for Ny Regulering og dermed for hele fiskeripolitikken. Det betyder, at viikke skal regne med, at der vil kunne fifles med kystfiskerkvoterne – og da slet ikke med Danmarksstørste kystfiskerkvoteselskabs fangstrettigheder, der danner grundlag for landets sidste storekystlandingsplads på den jyske vestkyst. Og derfor er under stor offentlig og politisk bevågenhed.17.6.2010Thomas Højrup