Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 290
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 8. juni 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret notat og revideret grundnotatforslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 omgennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion aføkologisk vin (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for ØkologiskLandbrug den 16.-17. juni 2010.Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00350/Dep. sagsnr. 3595Den 7. juni 2010FVM 773
REVIDERET NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktionaf økologisk vin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 omgennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af øko-logisk vin.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for ØkologiskLandbrug den 16.-17. juni 2010.Formålet med forslaget er fastlæggelse af gennemførelsesbestemmelser vedrørende ønolo-giske metoder (metoder til vinfremstilling) til økologisk vinproduktion, hvilket blandt andetomfatter brug af tilsætningsstoffer og teknologiske hjælpemidler. De almindelige regler omkrav til den økologiske oprindelse af råvarerne er på linje med den øvrige produktion af øko-logiske fødevarer. Forslaget indebærer desuden begrænsninger og forbud mod anvendelse iforhold til visse metoder i regelsættet for konventionelle metoder.Godkendelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i DanmarkDanmark er tilhænger af øget harmonisering på økologiområdet, som kan medvirke til øgetsamhandel med flere typer økologiske produkter. I dag kan vin alene markedsføres som vinfremstillet af økologisk dyrkede druer, og således ikke mærkes som værende ”fuld” økologiskmed påsat Ø-mærke og/eller EU-logo. Regeringen finder dog, at der skal være en tydelig for-skel mellem økologisk vin og konventionel vin, som giver forbrugerne mulighed for at træffeet klart valg.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man lægger afgørende vægt på
1
at de foreslåede nedsatte grænseværdier for sulfit fastholdes og eventuelt nedsættesyderligere,at der opstilles ensartede og klare retningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelserindholdet af sulfit kan hæves,at de foreslåede begrænsninger i valg af forarbejdningsmetoder fastholdes,at positivlisten over tilladte hjælpestoffer ikke udvides.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00350/Dep. sagsnr. 3595Den 7. juni 2010FVM 773
REVIDERET GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktionaf økologisk vin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk vinproduktion i for-arbejdningsleddet. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 omgennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af øko-logisk vin.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 omøkologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning(EØF) nr. 2092/91 og særlig artikel 19(3), 2. afsnit og artiklerne 21(2), 22(1), 38(a) og 40.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for ØkologiskLandbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Euro-pa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sigimod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagenpå ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen vedtage for-slaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for ØkologiskLandbrug den 16.-17. juni 2010.
3
NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, og det vurderespå den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdRådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkningaf økologiske produkter fastlægger rammebestemmelser for den økologiske produktion af fø-devarer og andre produkter af landbrugsoprindelse. Nærværende forslag omfatter gennemfø-relsesbestemmelser vedrørende ønologiske metoder (metoder til vinfremstilling), hvilketblandt andet omfatter brug af tilsætningsstoffer og teknologiske hjælpemidler. De almindeligeregler om krav til den økologiske oprindelse af råvarerne er på linje med den øvrige produkti-on af økologiske fødevarer.Til produktion af vin (konventionel vin) må kun anvendes de ønologiske metoder, der er fast-sat i regi af den fælles markedsordning for landbrugsprodukter1. Forslaget indebærer be-grænsninger og forbud mod anvendelse i forhold til visse metoder i regelsættet for konventio-nelle metoder.Begrænsningerne i forhold til konventionelle metoder vedrører:brug af omvendt osmose til fjernelse af vandmikrofiltrering af vinen med henblik på fjernelse af urenhederanvendelse af sulfit.Ifølge forslaget må omvendt osmose kun anvendes til produktion af koncentreret druemost,og ikke med henblik på at forøge sukkerindholdet i druemosten.For så vidt angår mikrofiltrering er der krav om en porestørrelse på minimum 0,2 mikrometer.Derudover lægges op til en revurdering med henblik på udfasning i 2013 af varmebehandlingaf vinen, og anvendelse af harpiks til ionbytning for at stabilisere vinsyreindholdet.Ifølge forslaget er følgende teknikker, der er tilladt i konventionel produktion, ikke tilladt:delvis koncentrering af vin ved kølingeliminering af svovlsyre ved fysiske processerelektrodialyse behandling og behandling med kautionsbyttere for at stabilisere vinesvinsyreindhold
Rådets forordning (EF) Nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsproduk-ter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), ogKommissionens forordning (EF) nr. 606/2009 af 10. juli 2009 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets for-ordning (EF) nr. 479/2008 for så vidt angår kategorier af vinavlsprodukter, ønologiske fremgangsmåder og re-striktioner i forbindelse hermed.
1
4
metoder til fjernelse af vinens alkoholindhold.
Disse metoder anses for at være uforenelige med de økologiske principper i økologiforord-ningen, som tilsiger, at der ikke bruges metoder, som kan vildlede om vinens sande karakter.For så vidt angår brugen af tilsætningsstoffer er der i et samlet bilag listet en række tilsæt-ningsstoffer og teknologiske hjælpemidler, som kan indgå i forarbejdningen. En stor del afdisse stoffer er i forvejen godkendt til brug til almindelig produktion af økologiske fødevarer.Det indføres, at visse tilsætningsstoffer, som for eksempel ægalbumin, foretrækkes udvundetaf økologiske landbrugsingredienser.For sulfit gælder, at det maksimalt tilladte indhold sænkes med 50 mg/liter i forhold til degenerelle bestemmelser for konventionel og traditionel rødvin, rosé- og hvidvin. Dettebetyder, at det maksimalt tilladte indhold herefter vil være henholdsvis 100 mg/liter for rødvinog 150 mg/liter for rosé- og hvidvin. For den større kategori af øvrige vine2foreslås, at detmaksimale sulfitindhold sænkes med 30 mg/liter, og det maksimalt tilladte indhold variererherefter afhængigt af udgangspunktet.Der åbnes samtidig mulighed for, at medlemsstaterne i særligt dårlige høstår i særlige områ-der vil kunne tillade, at grænseværdierne for sulfit hæves til dem, som gælder for konventio-nel vin.Forslaget finder anvendelse pr. 1. juli 2010.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.Gældende dansk retForarbejdning af økologisk produceret vin er ikke i dag nationalt reguleret. Forordningen vilvære direkte gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Forslaget forventes ikke at få nævneværdig betydning for danske vinproducenter.Forbrugerne vil opleve en øget gennemsigtighed i markedet i form af en mere ensartet mar-kedsføring af vin påsat det fælles EU økologi-logo.En vedtagelse af forslaget vil i lyset af den meget begrænsede vinproduktion og –forarbejd-ning i Danmark ikke medføre øgede administrative byrder til offentlig økologikontrol.2
Mousserende vin, hedvin samt visse vine, hvor der er tilladt et højere maksimalt sulfitindhold.
5
HøringSagen har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens tiltag om fælles regler på området. Dog påpe-ges vigtigheden af, at de kommende forarbejdningsregler ikke bliver så restriktive, at det ipraksis næsten bliver umuligt at iværksætte en økologisk vinproduktion.Et generelt princip bør være, at ingredienser af landbrugsoprindelse, der indgår i økologiskvinfremstilling er af økologisk oprindelse. Selvom Kommissionen ønsker en hurtig vedtagelseaf forslaget, er det vigtigt, at brugen af de forskellige teknikker og ingredienser drøftes ordent-lig igennem, således at eventuelle overgangsperioder bliver så korte og realistiske som muligt.Grænseværdier for sulfitindhold er ikke den eneste regulering, som bør finde sted. Ultra- ognano-filtrering bør forbydes, mens mikrofiltrering bør være tilladt. Den maksimale filtrerings-størrelse skal sættes til 0,2 mikrometer.Organisationen mener ikke, at der bør ske udfasning af anvendelse af harpiks til ionbytningfor at stabilisere vinsyreindholdet, men teknikken skal derimod nøje afgrænses til produktionaf koncentreret, rektificeret most. Forbud mod denne praksis vil skabe ulige konkurrencefor-hold for visse vinproducerende områder i Europa på grund af forskelligheder i de klimatiskeforhold.Økologisk Landsforening lægger vægt på, at sulfitindholdet reduceres så meget som muligt iøkologisk vin og er indstillet på, at der vil kunne være egne, hvor der ikke kan dyrkes økolo-gisk vin. Foreningen ønsker klare retningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelser indhol-det af sulfit kan hæves.Forbrugerrådet støtter forslaget, men finder det betydningsfuldt, at der udarbejdes klare ret-ningslinjer for, hvornår indholdet af sulfit i vinen må hæves. Forbrugerrådet finder det væ-sentligt, at sulfitindholdet i økologisk vin generelt reduceres.Sagen har efterfølgende været sendt i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), Det Rådgiven-de Fødevareudvalgs EU underudvalg og Det Økologiske Fødevareråd. Der er ikke indkommetyderligere høringssvar.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er tilhænger af øget harmonisering på økologiområdet, som kan medvirke til øgetsamhandel med flere typer økologiske produkter. I dag kan vin alene markedsføres som vinfremstillet af økologisk dyrkede druer, og således ikke mærkes som værende ”fuld” økologiskmed påsat Ø-mærke og/eller EU-logo.6
Regeringen finder, at der skal være en tydelig forskel mellem økologisk vin og konventionelvin, som giver forbrugerne mulighed for at træffe et klart valg. Regeringen støtter derforKommissionens forslag til begrænsninger i metodeanvendelsen og forslag til en begrænset li-ste over tilladte tilsætnings- og hjælpestoffer. Regeringen ser dog gerne, at grænseværdiernefor tilsat sulfit reduceres yderligere, og finder det omvendt ikke acceptabelt at de foreslåedesulfit-værdier hæves. Regeringen ser endvidere gerne, at der opstilles ensartede og klarretningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelser indholdet af sulfit kan hæves.Generelle forventninger til andre landes holdningerEn stor gruppe medlemsstater ønsker højere grænseværdier for sulfit i økologisk vin end op-rindeligt foreslået af Kommissionen.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt notat og grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 26. januar2010.Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
7