Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 288
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 4. juni 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret notat og revideret grundnotat omændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændringaf bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, bentazone,carbendazim, cyfluthrin, fenamidone, fenazaquin, flonicamid, flutriafol, imidacloprid,ioxynil, metconazole, prochloraz, prothioconazole, tebufenozide and thiophanate-methyl (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 7.-8. juni 2010.Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00622 / Dep. sagsnr. 404Den 4. juni 2010FVM 770
REVIDERET NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, benta-zone, carbendazim, cyfluthrin, fenamidone, fenazaquin, flonicamid, flutriafol, imi-dacloprid, ioxynil, metconazole, prochloraz, prothioconazole, tebufenozide and thiopha-nate-methyl (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeRevideret genoptryk af notat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. juni 2010. Æn-dringer er markeret i marginen.Kommissionen har den 21. maj 2010 fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forord-ning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 7.-8. juni 2010.Formålet med forslaget er, at ændre eller fastsætte maksimalgrænseværdier i bilag II og III foren række aktivstoffer. Ændringerne af grænseværdier foreslås på baggrund af nye anvendelseri EU.En vedtagelse af forslaget vurderes på grund af mangelfuld tilgængelighed af analysemetoderfor stoffet prochloraz at kunne forringe beskyttelsesniveauet i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.1
Regeringen agter dog at lægge afgørende vægt på, at der skal findes en tilstrækkeligt valideretanalysemetode for stoffet prochloraz, samt at datakrav skal være opfyldt for stofferne cyfluth-rin og flonicamid i alle afgrøder.Regeringen agter endvidere til trods for, om prochloraz tages ud af forslaget, samt om data-krav opfyldes for stofferne cyfluthrin og flonicamid i alle afgrøder at afstå fra at stemme omforslaget, da dagsordnen for mødet ikke forelå rettidigt, det vil sige 14 kalenderdage før mø-dets afholdelse.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00622 / Dep. sagsnr. 404Den 4. juni 2010FVM 770
REVIDERETGRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, benta-zone, carbendazim, cyfluthrin, fenamidone, fenazaquin, flonicamid, flutriafol, imi-dacloprid, ioxynil, metconazole, prochloraz, prothioconazole, tebufenozide and thiopha-nate-methyl (komitésag)KOM-dokument forligger ikkeRevideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. juni 2010.Ændringer er markeret i marginen.Resumé
Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdien foreslås ændret for en række kombinationer af aktivstoffer ogafgrøder på baggrund af nye anvendelser i EU. En vedtagelse af forslaget vurderes dog pågrund af mangelfuld tilgængelighed af analysemetoder for stoffet prochloraz at kunne forrin-ge beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for3
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 7.-8. juni 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for enrække aktivstoffer. De foreslåede grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pe-sticidrammeforordningens bilag II for de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimal-grænseværdi i EU før rammeforordningen trådte i kraft 1. september 2008. Grænseværdierfastsættes i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der ikke havde harmoniserede EU maksi-malgrænseværdier før 1. september 2008.Der sættes en ny maksimalgrænseværdi i de tilfælde, hvor maksimalgrænseværdien tidligerehar været fastsat på den analytiske detektionsgrænse (0,01 mg/kg), fordi der ikke tidligere harværet en anvendelse af pesticidet på den givne afgrøde. I andre tilfælde sættes grænseværdienop fra en tidligere grænseværdi baseret på en tidligere godkendt anvendelse.Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at væresundhedsmæssigt acceptabelt.For bentazon sættes ny maksimalgrænseværdi for sukkermajs.For acequinocyl sættes maksimalgrænseværdien op for appelsiner og mandariner og der sæt-tes ny maksimalgrænseværdi for ferskner, druer, tomater og auberginer.For carbendazim sættes maksimalgrænseværdien op for citroner, lime og mandariner.For cyfluthrin sættes ny maksimalgrænseværdi for courgetter, drueagurker, spiseoliven, por-rer, kartofler, hvede og rug og maksimalgrænseværdien sættes op for bønner og ærter. Mak-simalgrænseværdien ændres desuden for animalske produkter som følge af mulig fodring medbehandlede afgrøder.For fenamidon sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær og cucurbitae-afgrøder andre endmelon (gruppen cucurbitae indeholder blandt andet afgrøderne agurk, courgetter, meloner oggræskar). Maksimalgrænseværdien sættes op for melon.For fenazaquin sættes ny maksimalgrænseværdi for te.4
For flonicamid sættes ny maksimalgrænseværdi for citrus, peberfrugter, auberginer og ærteruden bælg og maksimalgrænseværdien sættes op for kirsebær.For flutriafol sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler, bananer og vindruer.For Imidacloprid sættes ny maksimalgrænseværdi for ris.For Ioxynil sættes ny maksimalgrænseværdi for purløg.For metconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kirsebær, ferskner, abrikos, sukkerroerog bananer og maksimalgrænseværdien sættes op for hvede og bomuldsfrø.For prochloraz sættes maksimalgrænseværdien op for ris.For prothioconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for broccoli og blomkål.For tebufenozid sættes maksimalgrænseværdien op for ris.For thiophanat-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for grapefrugt, appelsin, citron, limeog mandariner.De foreslåede ændringer af grænseværdier foreslås som konsekvens af et givent pesticids an-vendelse til nye afgrøder i EU, eller ændringer af importtolerancer. Hvis der ikke tidligere harværet fastsat en egentlig maksimalgrænseværdi, fordi der ikke har været ansøgt om brug afstoffet i EU eller ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet (im-porttolerance), fastsætter pesticidrammeforordningen en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg,som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse. De medlemsstater, der modtager enansøgning om import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet eller en ansøgning om brugaf stoffet i EU, evaluerer ansøgningen og udarbejder et forslag til nye eller ændrede grænse-værdier for stoffet. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter envidenskabelig sundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne ersundhedsmæssigt acceptable, foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksi-malgrænseværdier.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indebærer nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.5
Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU, Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. En vedtagelse afforslaget vurderes dog på grund af mangelfuld tilgængelighed af analysemetoder for stoffetprochloraz at kunne forringe beskyttelsesniveauet i Danmark.For stoffet carbendazim har EFSA i forbindelse med evalueringen af de foreslåede nye græn-seværdier, gjort opmærksom på, at maksimalgrænseværdien for visse andre afgrøder bør sæt-tes ned. Fødevarestyrelsen vil anmode om, at der udarbejdes forslag til dette snarest muligt.For stofferne cyfluthrin og flonicamid er der ikke for alle afgrøder indsendt det antal restfor-søg, som kræves jf. i pesticidrammeforordningens art. 7. Fødevarestyrelsen vurderer, at de fo-reslåede maksimalgrænseværdier bør tages ud af forslaget, for de afgrøder, hvor datakraveneikke er opfyldt.Da der ikke findes en tilstrækkelig valideret analysemetode til kontrol for overholdelse afmaksimalgrænseværdien for stoffet prochloraz, finder Fødevarestyrelsen, at det ikke er accep-tabelt at hæve maksimalgrænseværdien for dette stof. Det understreges, at den foreslåedegrænseværdi er sundhedsmæssigt acceptabel. Men da man ikke vil kunne kontrollere stoffet iris, vil det kunne medføre en forringelse af beskyttelsesniveauet.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, og der er indkommet følgende bemærkninger:De Samvirkende Købmænd er utilfredse med den korte høringsfrist, og har ikke haft mulig-hed for at svare på høringen inden for fristen.Advokatrådet appellerer til, at der gives længere høringsfrist, og har ikke haft mulighed for atsvare inden for fristen.3F er af den holdning, at der ikke bør være rester af sprøjtegift i fødevarer, og kan ikke støtteforslaget.Den Danske Dyrlægeforening har ikke mulighed for at svare inden for fristen.Landbrug & Fødevarer støtter forslaget, idet de foreslåede ændringer er baseret på nye anven-delser i EU og Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurdering.6
Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. En vedtagelse af forslagetvurderes dog på grund af mangelfuld tilgængelighed af analysemetoder for stoffet prochlorazat kunne forringe beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen agter at lægge afgørende vægt på, at der skal findes en tilstrækkeligt valideretanalysemetode for stoffet prochloraz, samt at datakrav skal være opfyldt for stofferne cyfluth-rin og flonicamid i alle afgrøder.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kva-lificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt notat og grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg den 2. juni2010.Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
7