Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 282
Offentligt
858042_0001.png
858042_0002.png
858042_0003.png
858042_0004.png
858042_0005.png
858042_0006.png
858042_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. juni 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og IIIom maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, bentazone, carbendazim,cyfluthrin, fenamidone, fenazaquin, flonicamid, flutriafol, imidacloprid, ioxynil, metco-nazole, prochloraz, prothioconazole, tebufenozide and thiophanate-methyl (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 7.-8. juni 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00622 / Dep. sagsnr. 404Den 31. maj 2010FVM 768
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, benta-zone, carbendazim, cyfluthrin, fenamidone, fenazaquin, flonicamid, flutriafol, imi-dacloprid, ioxynil, metconazole, prochloraz, prothioconazole, tebufenozide and thiopha-nate-methyl (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har den 21. maj 2010 fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forord-ning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 7.-8. juni 2010.Formålet med forslaget er, at ændre eller fastsætte maksimalgrænseværdier i bilag II og III foren række aktivstoffer. Ændringerne af grænseværdier foreslås på baggrund af nye anvendelseri EU.En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Kommissionen har imidlertid ikke fremsendt forslaget i overensstemmelse med forretnings-ordenens krav om udsendelse af mødeindkaldelse og dagsorden med 14 kalenderdages varsel,og regeringen agter med henvisning hertil at undlade at stemme.1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00622 / Dep. sagsnr. 404Den 31. maj 2010FVM 768
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne acequinocyl, benta-zone, carbendazim, cyfluthrin, fenamidone, fenazaquin, flonicamid, flutriafol, imi-dacloprid, ioxynil, metconazole, prochloraz, prothioconazole, tebufenozide and thiopha-nate-methyl (komitésag)KOM-dokument forligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdien foreslås ændret for en række kombinationer af aktivstoffer og afgrø-der på baggrund af nye anvendelser i EU. En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set atbetyde uændret beskyttelsesniveau i Danmark.BaggrundKommissionen har den 21. maj 2010 fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forord-ning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
2
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 7.-8. juni 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for enrække aktivstoffer:For bentazon sættes ny maksimalgrænseværdi for sukkermajs.For acequinocyl sættes maksimalgrænseværdien op for appelsiner og mandariner og der sæt-tes ny maksimalgrænseværdi for ferskner, druer, tomater og auberginer.For carbendazim sættes maksimalgrænseværdien op for citroner, lime og mandariner.For cyfluthrin sættes ny maksimalgrænseværdi for courgetter, drueagurker, spiseoliven, por-rer, kartofler, hvede og rug og maksimalgrænseværdien sættes op for bønner og ærter. Mak-simalgrænseværdien ændres desuden for animalske produkter som følge af mulig fodring medbehandlede afgrøder.For fenamidon sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær og cucurbitae-afgrøder andre endmelon (gruppen cucurbitae indeholder blandt andet afgrøderne agurk, courgetter, meloner oggræskar). Maksimalgrænseværdien sættes op for melon.For fenazaquin sættes ny maksimalgrænseværdi for te.For flonicamid sættes ny maksimalgrænseværdi for citrus, peberfrugter, auberginer og ærteruden bælg og maksimalgrænseværdien sættes op for kirsebær.For flutriafol sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler, bananer og vindruer.For Imidacloprid sættes ny maksimalgrænseværdi for ris.For Ioxynil sættes ny maksimalgrænseværdi for purløg.For metconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kirsebær, ferskner, abrikos, sukkerroerog bananer og maksimalgrænseværdien sættes op for hvede og bomuldsfrø.For prochloraz sættes maksimalgrænseværdien op for ris.For prothioconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for broccoli og blomkål.For tebufenozid sættes maksimalgrænseværdien op for ris.For thiophanat-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for grapefrugt, appelsin, citron, limeog mandariner.Grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pesticidrammeforordningens bilag IIfor de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimalgrænseværdi i EU før rammeforord-ningen trådte i kraft den 1. september 2008. For de aktivstoffer, der ikke havde harmoniserede3
EU maksimalgrænseværdier før den 1. september 2008, blev der fastsat midlertidige EU mak-simalgrænseværdier på baggrund af medlemslandenes nationale maksimalgrænseværdier. Itakt med, at aktivstofferne på bilag III tages op til fornyet evaluering flyttes maksimalgrænse-værdier fra bilag III til bilag II.Ændringerne af grænseværdier foreslås på baggrund af et givent pesticids anvendelse til nyeafgrøder i EU, samt ændring af importtolerancer.Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at væresundhedsmæssigt acceptabelt.Hvis der ikke tidligere har været fastsat en egentlig maksimalgrænseværdi, fordi der ikke harværet ansøgt om brug af stoffet i EU eller ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, derindeholder stoffet (importtolerance), fastsætter pesticidrammeforordningen en generel græn-seværdi på 0,01 mg/kg, som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse.De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, der indeholder resteraf stoffet eller en ansøgning om brug af stoffet i EU, evaluerer ansøgningen og udarbejder etforslag til nye eller ændrede grænseværdier for stoffet.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabeligsundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigtacceptable, foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU, Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre en4
tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. Beskyttelsesni-veauet i Danmark bliver derfor ikke forringet.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, og der er indkommet følgende bemærkninger:De Samvirkende Købmænd er utilfredse med den korte høringsfrist, og har ikke haft mulig-hed for at svare på høringen inden for fristen.Advokatrådet appellerer til, at der gives længere høringsfrist, og har ikke haft mulighed for atsvare inden for fristen.3F er af den holdning, at der ikke bør være rester af sprøjtegift i fødevarer, og kan ikke støtteforslaget.Den Danske Dyrlægeforening har ikke mulighed for at svare inden for fristen.Landbrug & Fødevarer støtter forslaget, idet de foreslåede ændringer er baseret på nye anven-delser i EU og Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurdering.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Kommissionen har imidlertid ikke fremsendt forslaget i overensstemmelse med forretnings-ordenens krav om udsendelse af mødeindkaldelse og dagsorden med 14 kalenderdages varsel.Med henvisning hertil agter regeringen at afstå fra at stemme.5
Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kva-lificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6