Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 277
Offentligt
855279_0001.png
855279_0002.png
855279_0003.png
855279_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 28. maj 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets afgørelseom fastsættelse af bestemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grøn-land af fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr, havsnegle og bipro-dukter heraf.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, 3. kt/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-261-00886/Dep. sagsnr. 5583Den 27. maj 2010FVM 766
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af bestemmelser vedrørende import tilDen Europæiske Union fra Grønland af fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighu-der, sækdyr, havsnegle og biprodukter herafKOM (2010) 176

Resumé

Forslaget indebærer, at EU ved Rådsafgørelse tillader import på samhandelsvilkår fra Grøn-land af fisk, fiskevarer og muslinger med mere (levende og ikke-levende) til konsum samt bi-produkter fremstillet heraf, for eksempel fiskemel og fiskeolie. Formålet med aftalen er, atGrønland kan handle med EU med de nævnte produkter på grundlag af reglerne for EU's in-dre marked, forudsat at Grønland implementerer EU's folke- og dyresundhedsmæssige be-stemmelser for de pågældende produkter, og forudsat at Grønland etablerer et veterinærtgrænsekontrolsted til kontrol af produkter omfattet af aftalen, som kommer fra andre tredje-lande. Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.BaggrundKommissionen har ved KOM (2010) 176 af 23. april 2010 fremsendt forslag til Rådets afgø-relse om fastsættelse af bestemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grøn-land af fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr, havsnegle og biprodukterheraf. Forslaget er oversendt til Rådet den 29. april 2010 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 203, og skal i særlig lovgivningsprocedurevedtages enstemmigt af Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.NærhedsprincippetForslaget vedrører en lettelse af samhandelen med fisk og fiskevarer med videre mellem EUog Grønland, som ikke kan opnås ved andre foranstaltninger. Det er regeringens vurdering, atforslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.2
Formål og indholdSiden Grønland i 1985 trådte ud af EU, er eksport af animalske produkter, herunder fisk, fi-skevarer, toskallede bløddyr og biprodukter heraf til EU sket som tredjelandseksport, hvilketbetyder, at produkterne skal underkastes veterinær grænsekontrol ved ankomsten til EU, førdisse kan overgå til fri omsætning.Grønlands Selvstyre rejste i 2002 ønske om at indgå en bilateral aftale med EU, således atGrønland kan eksportere fisk, fiskevarer, muslinger med mere og biprodukter heraf til EU påsamhandelsvilkår. Det vil sige uden, at produkterne skal ledsages af certifikater og underka-stes systematisk veterinær grænsekontrol ved ankomsten til EU. Færøerne indgik en tilsva-rende aftale med EU i 1999.På baggrund af dette har Kommissionen fremlagt udkast til Rådets afgørelse om fastsættelseaf bestemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grønland af fisk, fiskeva-rer, levende muslinger med mere og biprodukter heraf. Forslaget er oversendt til Rådet idansk sprogversion den 29. april 2010.Formålet med aftalen er at fjerne veterinærkontrol af de omfattede produkter ved forsendelserfra grønlandske fiskevirksomheder til EU. Aftalen vil betyde, at følgende produkter afsendtfra grønlandske fiskevirksomheder, som er autoriseret af Fødevarestyrelsen, kan sendes til EUpå samhandelsvilkår, det vil sige uden at produkterne skal underkastes veterinær grænsekon-trol ved ankomsten til EU:Vildtfangne fisk til human konsum,Fiskevarer, herunder produkter af muslinger til human konsum,Vildtfangne samt opdrættede levende muslinger til human konsum,Vildtfangne levende pighuder, sækdyr og snegle til human konsum,Fiskemel, fiskeolie, tørret og fersk fisk, som ikke er bestemt til human konsum.De nævnte grønlandske fiskevirksomheder er underlagt tilsyn og kontrol af Fødevarestyrel-sen.Aftalen vil samtidig betyde, at ovennævnte produkter, der indføres fra andre tredjelande tilGrønland, kun må indføres via et EU-godkendt veterinært grænsekontrolsted i Grønland ogførst efter, at det er kontrolleret, at produkterne overholder EU-lovgivningen.Grønland bliver ved aftalens indgåelse omfattet af EU’s informationssystemer: Trade Controland Expert System (TRACES), Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF), Animal Di-sease Notification System (ADNS). Trade Control and Expert System (TRACES) omhandler3
data om flytning af og handel med produkterne, Animal Disease Notification System (ADNS)er et indberetningssystem for anmeldepligtige dyresygdomme hos akvakulturfisk og RapidAlert System for Food and Feed (RASFF) er et varslingssystem for risici for menneskers ogdyrs sundhed i fødevarer og foder.Forslaget lægger op til, at Kommissionen i forskriftskomitéprocedure kan vedtage de nødven-dige gennemførelsesforanstaltninger.UdtalelserEuropa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.Gældende dansk retDanmark skal ligesom andre EU medlemsstater acceptere produkter omfattet af afgørelsen fraGrønland på samhandelsvilkår. En vedtagelse af forslaget vil kræve, at Fødevarestyrelsen somkompetent myndighed i Grønland på området implementerer relevant EU-lovgivning i grøn-landsk lovgivning.KonsekvenserForslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet. Forslaget vurderes at have statsfinan-sielle konsekvenser samt erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der udestår et skøn over desamlede statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.HøringSagen er sendt i høring i det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, §5-udvalget (fi-skeri) og §2-udvalget (landbrug).Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positiv overfor forslaget, idet der dog udestår en afklaring af de statsfinansielleog erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke offentligt tilgængelige tilkendegivelser om medlemsstaternes holdningertil forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4