Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 275
Offentligt
18-05-2010Dok. 101206/
Høring af notat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fødevareinformation
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har sendt notat om forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning om fødevareinformation i høring(Sagsnr. 2010-20-221-00479). Forbrugerrådet har følgende kommentarer tilnotatet.Forslaget til forordning om fødevareinformation indeholder en række elementermed stor vigtighed for forbrugerne, hvoraf Forbrugerrådet anser delene omnæringsdeklarationer som den vigtigste.
Næringsdeklaration pr. 100 g/100 ml skal være obligatorisk
Forbrugerrådet mener, at det er helt afgørende og fundamentalt, at der kommerobligatoriske næringsdeklarationer i tabelform el.lign. med angivelse af indhold pr.100 g/100 ml. Indholdet bør svare til, hvad vi i dag kender som den langenæringsdeklaration, dvs. angivelse af energi, fedt, heraf hhv mættet og umættetfedt, protein, kulhydrater, heraf sukkerarter, salt og kostfibre (hvis relevant).
%GDA skal fjernes fra forordningen eller begrænses
Forbrugerrådet mener, at %GDA-mærkning (mærkning pr. portion relateret tildaglige referenceværdier) grundlæggende er vildledende på mange produkter,særligt på produkter med et højt indhold af tilsat sukker, på produkter hvor der ikkeer en oplagt portionsstørrelse samt på børneprodukter. Derfor så vi helst, at%GDA-mærkning forbydes helt.Hvis denne mærkning alligevel skal tillades, er det afgørende:at %GDA bliver frivillig og altid et supplement til 100g/100ml-mærkningenat %GDA alene kan angives i næringsdeklarationstabellenat portionsstørrelserne, der ligger til grund for GDA-mærkningen errealistiske (se nedenfor)at %GDA for sukker angives både for total og tilsat sukker eller alternativtudgår
1/3
Portionsstørrelserne skal være realistiske
Som det fremgår af mandatet fra Folketingets Europaudvalg af 10. juli 2009 er dendanske holdning, at portionsstørrelser, der danner grundlag for mærkning, skalværerealistiske.Forbrugerrådet mener, at det er vigtigt, at det præciseres, hvad dermenes med realistiske.Forbrugerrådet mener, at der ved en realistisk portionsstørrelse menes:1. at portionsstørrelsen altid skal svare til pakkestørrelsen, hvis det errealistisk, at den bliver spist af 1 person inden for en rimelig periode. For atafgøre dette skal følgende faktorer vurderes: den faktiske pakkestørrelse,emballagetypen, mærkningen, hvordan produktet markedsføres og hvor dettypisk sælges.2. hvis det bliver nødvendigt at definere portionsstørrelser for pakker medflere portioner, skal portionsstørrelsen være i overensstemmelse med dettypiske faktiske indtag kendt fra kostundersøgelser o.lign. Det er i denforbindelse vigtigt at påpege, at der er store variationer imellem hvad folkspiser, og derfor vil en defineret portionsstørrelse ofte afvige meget fra detfaktiske indtag.3. at der aldrig anvendes vejledende/anbefalede portioner, da disse ofte ermindre end hvad folk reelt spiser, og at denne forskelikkekan formidlesvia en GDA-procentDet skal i den forbindelse bemærkes, at vi ville foretrække, at portionsstørrelsenaltidsvarer til pakkestørrelsen (eller udelades af mærkningen), da man så villeundgå ovenstående overvejelser.
Mulighed for nationale ordninger skal bevares
Forbrugerrådet mener, at det bedste for forbrugerne ville være, hvis man kunneudvikle et fælles, obligatorisk EU-ernæringsmærke med et fortolkende element(som Spismærket eller Nøglehulsmærket) og opfordrer Danmark til at arbejde fordette. Det ser imidlertid ud til at være urealistisk at inkludere et sådant mærke idenne forordning. Vi mener derfor, at man i mellemtiden bør tillade nationalemærkningsordninger, så der bliver mulighed for at få udviklet en best practise. Derbør indføres en bestemmelse i mærkningsforordningen om, at EU-Kommissionenefter et bestemt antal år evaluerer eksisterende nationale mærkningsordninger medhenblik på at indføre et EU-mærke.
Ernæringsprofiler skal bevares
Ernæringsprofiler for fødevarer, der kan ernærings- og sundhedsanprises, er en delaf forordning 1924/2006. De er imidlertidig blevet aktuelle i forbindelse medbehandlingen af mærkningsforordningen, idet Europa-Parlamentets Miljøudvalghar foreslået at slette artiklen om ernæringsprofiler i forordning 1924/2006. Detteville efter Forbrugerrådets opfattelse være et stort problem, fordi profilerne erafgørende for at sikre troværdigheden af ernærings- og sundhedsanprisningerne.Spørgsmålet skal til afstemning i Europa-Parlamentes plenarforsamling medio juni2/3
2010. Selvom der ikke umiddelbart er udsigt til, at Ministerrådet er enige i at sletteernæringsprofilerne, opfordrer Forbrugerrådet Danmark til at indtage en aktiv rollei Ministerrådet ift. sikring af ernæringsprofilerne.Andre bemærkninger
Forbrugerrådet mener endvidere, at Danmark bør arbejde for følgende imærkningsforordningen:Læsbarhed: Det er vigtigt, at der besluttes minimumsregler forskriftstørrelse. Et absolut minimumskrav bør være en x-højde på 1,2 mm.Derudover bør der stilles krav til baggrund og kontrastAt ansvarsfordelingen i fødevarekæden opretholdes i overensstemmelsemed bestemmelserne i Fødevareforordningen, da dette vil give den bedsteforbrugerbeskyttelseOprindelsesmærkning af råvarer og hovedingredienser i sammensattefødevarerDatomærkning med fremstillings/produktionsdato og dato for mindsteholdbarhed/sidste anvendelsesdatoAt alle drikkevarer indeholdende alkohol skal mærkes efter de sammeregler som øvrige føde- og drikkevarer
Med venlig hilsen
Vagn JelsøeAfdelingschef
Camilla UdsenFødevarepolitisk medarbejder
3/3