Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 251
Offentligt
839042_0001.png
839042_0002.png
839042_0003.png
839042_0004.png
839042_0005.png
839042_0006.png
839042_0007.png
839042_0008.png
839042_0009.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 4. maj 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat til rådsmøde (landbrug ogfiskeri) den 17. maj 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationerDen 4. maj 2010FVM 761____________________________________________________________________
SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2010____________________________________________________________________
1.
Den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internationale konkurrenceevne- Præsentation og udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeSide 2
2.
Ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne- Præsentation og udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeSide 6
1
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 17. maj 2010
1.
Den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internationale konkurrenceevneKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.

Resumé

Det spanske formandskab ønsker at drøfte den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internati-onale konkurrenceevne. Drøftelsen forventes at ske på baggrund af et oplæg fra formandskabet.Formandskabet forventes at lægge op til en drøftelse af opfølgningen på arbejdet i Gruppen på HøjtPlan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne. Der forventes i forlængelse heraf en drøftelse afanvendelsen af EU-standarder for både fødevaresikkerhed, miljø, dyrevelfærd m.v., såvel som be-tydningen af udformningen af landbrugspolitikken efter 2013 for så vidt angår konkurrencedygtig-hed i forhold til tredjelande.BaggrundDet spanske formandskab ønsker at drøfte den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internati-onale konkurrenceevne. Formandskabet forventes at lægge op til en drøftelse af opfølgningen på ar-bejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne.Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2010 med henblik påpræsentation og udveksling af synspunkter.NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagentil et konkret forslag.Formål og indholdDet spanske formandskab ønsker at drøfte den europæiske landbrugs- og fødevaresektors internati-onale konkurrenceevne. Drøftelsen forventes at ske på baggrund af et oplæg fra formandskabet,som endnu ikke foreligger.Formandskabet forventes at lægge op til en drøftelse af opfølgningen på arbejdet i Gruppen på HøjtPlan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne. Gruppen blev nedsat i Kommissionens regi (undergeneraldirektoratet for industri) og gennemførte en udredning med deltagelse af erhverv, forbrugereog enkelte medlemsstater med henblik på en samlet vurdering af fødevareindustriens forudsætnin-ger og muligheder med henblik på konkurrencedygtighed. Rapporten fra juli 2009 indeholder 30
2
anbefalinger og tilhørende køreplan for disses realisering1.Kommissionen orienterede om resultatetaf arbejdet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. september 2009.Rapporten lægger blandt andet op til en afbalanceret anvendelse af markedsinstrumenter medhenblik på en større gennemslagskraft for markedssignaler. Monitering af markeds- og prisdannelsepå fødevareområdet anbefales i lyset af høje fødevarepriser og konkurrenceforholdene for små ogmellemstore virksomheder. I forhold til forskning og innovation lægges op til en jord til bord politikmed fokus – også i det 7. rammeprogram – på udvikling af bæredygtig produktion og fremstillings-processer. Handelspolitisk lægges især op til snarlig og succesrig afslutning af WTO-forhandlingerne og supplerende styrkelse af bilaterale aftaler.Den mest konkrete opfølgning på arbejdet i Kommissionens Gruppe på Højt Plan om Fødevarein-dustriens Konkurrenceevne har bestået i Kommissionens meddelelse om en bedre fungerende føde-vareforsyningskæde i Europa, der blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16.december 2009 og efterfølgende drøftet på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. januar 2010. Derblev fremlagt formandskabskonklusioner om meddelelsen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den29. marts 2010.Der forventes i forlængelse heraf en drøftelse af anvendelsen af EU-standarder for fødevaresikker-hed, miljø, dyrevelfærd m.v., såvel som betydningen af udformningen af landbrugspolitikken efter2013 for så vidt angår konkurrencedygtighed i forhold til tredjelande. Dette kan ses i forlængelse afrådskonklusionerne om importerede landbrugsprodukters og fødevarers sikkerhed og overholdelseaf fællesskabsreglerne vedtaget på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. december 2008. Detforventes, at Kommissionen inden udgangen af 2010 vil fremlægge en rapport, eventuelt ledsaget afforslag, om effektiviteten af og konsekvensen i sundheds- og plantesundhedskontrollen i forbindelsemed import af fødevarer, foder, dyr og planter med henblik på fortsættelse af en velfungerende EU-ramme vedrørende import.KonsekvenserDrøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Drøftelsenvil ikke i sig selv berøre beskyttelsesniveauet.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.HøringSagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).Forbrugerrådet finder i lyset af de vedvarende høje fødevarepriser i Danmark, at opbygningen af eneffektiv monitering af markeds- og prisdannelse på fødevareområdet aktivt bør fremmes fra danskside.
Den endelige rapport og køreplanen er tilgængelige på:http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemshortdetail.cfm?item_id=2954&lang=sv&tpa_id=1563
1
Landbrug & Fødevarer henviser til tidligere afgivne høringssvar i forbindelse med drøftelse af ar-bejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens konkurrenceevne og meddelelsen om føde-vareforsyningskæden.Arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens konkurrenceevne:Landbrug & Fødevarer er overordnet tilfredse med rapporten fra gruppen, herunder de 30 anbefa-linger. Der er anvendt en helhedsorienteret tilgang, hvor man har holdt sig for øje, at konkurrence-evnen ihelekæden fra jord til bord skal sikres. Dette er centralt, fordi der ofte er stærke kræfter, derfokuserer på de enkelte led i kæden.Landbrug & Fødevarer havde gerne set, at rapportens anbefalinger på en lang række områder havdeværet mere konkret og i større grad havde forholdt sig til, at EU ikke kan isolere sig fra udviklingeni den øvrige verden. Det gælder ikke mindst på det bioteknologiske område, selvom det skal aner-kendes, at rapporten forholder sig mere reelt til problemerne end ofte set. Dog savnes der konkretetiltag til at fremme udviklingen af GM-afgrøder og -produkter, som bidrager til at løse de udfor-dringer, hele sektoren står over for i forhold til miljø, klima, sundhed, ernæring mv., som også kanbidrage til en mere positiv holdning til genteknologien.Bekymringen i forhold til, at rapportens anbefalinger er for generelt formulerede gælder også i for-hold til den udarbejdede ”køreplan” (”roadmap”), hvor de 30 anbefalinger er blevet operationalise-ret. I forhold til rapporten fra marts måned 2009 havde Landbrug & Fødevarer gerne set mere kon-krete anbefalinger inden for følgende områder:Bilaterale frihandelsaftalerEU bør have en mere ambitiøs dagsorden – både for at presse en WTO-aftale igennem ogfor at udnytte europæisk landbrugs komparative fordele på en række højværdimarkeder, ik-ke mindst Japan.GMO – nultoleranceDet er glædeligt at se, at rapporten understreger vigtigheden af at sikre forsyning af foder ogandre råvarer til konkurrencedygtige priser, herunder specielt i forhold til GMO. Der erimidlertid behov for konkrete tiltag i forhold til at løse problemerne med nultolerancen forGMO, som er godkendt og omsættes på verdensmarkedet, men som endnu ikke er godkendti EU.Joint Technology Initiative for jordbrugs- og fødevarerEU bør indlede etableringen af et jordbrugs- og fødevare-Joint Technology Initiative (JTI)omkring fødevareklyngen. Ved at samle de offentlige parter, vidensinstitutioner og industri-en i en forpligtende samarbejde bliver JTI’erne effektive forskningspolitiske redskaber tilfremme af vidensniveauet og videnspredningen i Europa.Det indre markedLandbrug & Fødevarer havde gerne set, at anbefalingerne om det indre marked i større gradhavde afspejlet, at fødevaremarkedet er globalt. Det anerkendes, at impact assessment er envigtig forudsætning for at bedømme lovgivningsmæssige tiltag i relation til konkurrence-kraften, men at pege på et allerede kendt instrument i lovgivningsprocessen er ikke ambiti-øst. Anbefalingerne reflekterer desværre heller ikke over behovet for internationaliseringenaf lovgivningen og anviser ikke måder, hvorpå den udfordring kan håndteres.4
Afslutningsvis understreger Landbrug & Fødevarer, at det er vigtigt, at anbefalingerne bliver foran-kret både i den kommende Kommission og i Rådet. For at sikre den fortsatte opmærksomhed om-kring rapportens anbefalinger, bør der med jævne mellemrum – for eksempel årligt – ske en tilba-gemelding til Rådet om, hvor langt man er nået med gennemførelsen af de 30 anbefalinger.Meddelelsen om fødevareforsyningskæden:Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens oplæg om at fremme bæredygtige og markedsbase-rede relationer mellem interessenterne, og sikre større gennemsigtighed i fødevareforsyningskæden.Landbrug & Fødevarer er desuden positive overfor de initiativer, som er rettet mod strukturellespørgsmål i kæden med det formål at forbedre integrationen og konkurrenceevnen på længere sigt.Landbrug & Fødevarer har stor forståelse for, at der i en række EU-lande er behov for at forbedreforholdet i fødevarekæden ved hjælp af frivillige standardkontrakter og ved tilskyndelse til oprettel-sen af frivillige producentorganisationer. Det skal dog understreges, at det er nødvendigt at fasthol-de frivilligheden i forhold til standardkontrakter og oprettelsen af producentorganisationer. Erhver-vet ønsker ikke et obligatorisk EU-regelsæt, fordi størstedelen af den danske landbrugs- og fødeva-resektor allerede har en dækkende organisering på plads. I og med størstedelen af erhvervet er orga-niseret efter andelsprincippet, er det ikke nødvendigt i Danmark med standardkontrakter eller pro-ducentorganisationer for at forbedre producenternes position overfor forarbejdningsleddet.Landbrug & Fødevarer støtter fuldt ud initiativet med at forbedre den generelle gennemsigtighed ifødevareforsyningskæden ved at udvikle en række værktøjer til overvågning af fødevarepriserne,men påpeger, at det ikke er nok at fokusere på overvågning af priserne i Europa. Det er i lige så højgrad nødvendigt at besidde reel viden om primær-, forarbejdnings- og detailleddet. Kommissionenskal være opmærksom på, at en lang række fødevarevirksomheder i Europa er organiseret efter an-delsprincippet. Det betyder, at det er producenterne selv, som bestemmer, hvorledes indtjeningenskal fordeles mellem producent og mejeri. Fødevarevirksomheder, som satser på varemær-ker/brands og en høj grad af forarbejdning, vil opnå en højere merindtjening på deres produkter ogvil opleve et langsommere fald i priserne for deres produkter pga. forbrugernes præferencer. Det erligeledes vigtigt at være bevidst om, at der vil være en forsinkelse i pristilpasningen i fødevarefor-syningskæden, hvilket blandt andet skyldes, at der gøres brug af tidsbestemte kontrakter med enfastsat pris.Landbrug & Fødevarer bemærker i forhold til mærkningsforslaget, at forslaget introducerer mulig-heden for, at medlemsstaterne fastsætter egne regler på en række områder. Landbrug & Fødevarergjorde i forbindelse med høring over det forslag opmærksom på ”at der efter vores opfattelse eroverladt for meget råderum til nationalstaterne (artikel 44 og andre) og balancen mellem national ogEU-kompetence er ikke optimal.” Landbrug & Fødevarer undrer sig derfor over, at mærkningsrevi-sionen generelt ses som et initiativ til at fjerne og sætte en stopper for metoder, som opsplitter detindre marked. For så vidt angår revision af oprindelsesmærkningsordninger fastholder Landbrug &Fødevarer synspunktet om, at oprindelsesmærkning netop fører til et opdelt indre marked præget afnationale præferencer, hvorfor en sådan mærkning alene kan være frivillig. Spørgsmålet behandlessåvel i kvalitetspolitikken som i det generelle mærkningsforslag, og vi ser gerne at status quo opret-holdes, således at oprindelse alene skal angives såfremt en undladelse af at give denne oplysning vilvildlede forbrugerne. For så vidt angår revision af EU’s kvalitetspolitik om beskyttede betegnelser5
ser Landbrug & Fødevarer gerne en forenkling og en mere smidig ansøgnings- og godkendelsespro-ces.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen lægger generelt vægt på, at overvejelser om EU-tiltag skal fokusere på rammevilkår ognødvendigheden af at få gennemført allerede vedtagne EU-målsætninger, herunder forenkling ogharmonisering af EU-regulering, idet erhvervets rolle og ansvar ligeledes bør være i fokus. Rege-ringen lægger stor vægt på, at der indgås en global frihandelsaftale. Regeringen lægger, i forhold tilden fælles landbrugspolitik og Europa-2020-strategien, særlig vægt på at fremme grøn vækst blandtandet med fokus på forskning, udvikling og innovation samt håndteringen af nye udfordringer foreuropæisk landbrug for eksempel i forhold til klima, vand, biodiversitet og miljø.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generelt at være opbakning til en drøftelse af den europæiske landbrugs- og fødevare-sektors internationale konkurrenceevne, herunder en drøftelse af opfølgningen på arbejdet i Grup-pen på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.Formandskonklusioner om fødevareforsyningskæden har været forelagt Folketingets Europaudvalgden 26. marts 2010 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. marts 2010, jf. samlenotatoversendt den 18. marts 2010.Arbejdet i Gruppen på Højt Plan om Fødevareindustriens konkurrenceevne har været forelagt Fol-ketingets Europaudvalg den 2. september 2009 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. sep-tember 2009, jf. samlenotat oversendt den 25. august 2009.Rådskonklusioner om import af fødevarer har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 12. de-cember 2008 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-19. december 2008, jf. samlenotatoversendt den 4. december 2008.
2.
Ligestilling mellem kønnene i landdistrikterneKOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.

Resumé

Det spanske formandskab ønsker at drøfte ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne. Drøftelsenforventes at ske på baggrund af et oplæg samt spørgsmål fra formandskabet.Baggrund
6
Det spanske formandskab ønsker at drøfte ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne, som er enaf formandskabets tre hovedprioriteter på landbrugsområdet. Drøftelsen forventes at ligge i forlæn-gelse af et seminar afholdt af formandskabet fra den 27.-29. april 2010 om kvindernes rolle i denbæredygtige udvikling af landdistrikterne.Sagen er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 17. maj 2010 med henblik påpræsentation og udveksling af synspunkter.NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagentil et konkret forslag.Formål og indholdLigestilling mellem kønnene i landdistrikterne er en af formandskabets tre hovedprioriteter pålandbrugsområdet. Formandskabet påpeger, at kvinders beskæftigelsesfrekvenser på EU-plan ervæsentligt lavere end mænds, samt at kun få kvinder er gårdbesiddere, og at disse gårde ofte er småog har lav indtjening. Ifølge formandskabet er det afgørende at fremme betydningen af kvinder ilanddistrikterne, fordi kvinder spiller en vigtig rolle som bidragydere, dels til den økonomiske di-versificering i landdistrikterne, dels til bevarelse af miljø og naturarv.Af Rådets Forordning 1698/2005 af 20. september 2005 om støtte til udvikling af landdistrikternefra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) fremgår det, at ind-satsen for udviklingen af landdistrikterne skal fremme ligestilling mellem mænd og kvinder. Dettekommer blandt andet til udtryk gennem krav om fokus på ligestilling mellem kønnene i forbindelsemed forordningens bistandsprincipper og i principperne for information og offentlig omtale.Drøftelsen forventes at ligge i forlængelse af et seminar afholdt af formandskabet fra den 27.-29.april 2010 om kvindernes rolle i den bæredygtige udvikling af landdistrikterne. Det forventes, atdrøftelsen skal finde sted på baggrund af et oplæg udarbejdet af formandskabet, men et sådant fore-ligger endnu ikke.KonsekvenserDrøftelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.HøringSagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side vil man tage drøftelsen til efterretning, idet man finder det positivt, at der sættes fo-kus på mulighederne for at fremme ligestilling mellem kønnene i landdistrikterne, herunder kvin-ders betydning for udviklingen af landdistrikterne samt deres muligheder for at opnå beskæftigelse ilanddistrikterne.7
Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes generelt at være opbakning til en drøftelse af ligestilling mellem kønnene i landdi-strikterne.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8