Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 25
Offentligt
747645_0001.png
747645_0002.png
747645_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 26. oktober 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug ogfiskeri) den 19.- 20. oktober 2009.
Med venlig hilsen
Camilla Axelsen

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/JWPDen 23. oktober 2009FVM 703

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. oktober 2009

1. Forslag om en ny fiskerikontrolforordning

Der blev opnået politisk enighed om forslaget med enstemmighed i Rådet. Der sikres med forslageten mere standardiseret kontrol og koordineret inspektion af alle led i kæden: på havet, i havnen, un-der forarbejdning, transport og markedsføring. Der indføres et system for sporbarhed. Medlemssta-terne skal gennemføre stikprøver for at overvåge rekreativt fiskeri efter arter under genopretnings-planer. Der sker en bedre udnyttelse af moderne teknologi, hvor VMS (Vessel Monitoring System)for fartøjer over 12 meter, AIS (Automatic Identification System), VDS (Vessel Detection System)og elektronisk logbog giver mulighed for krydskontrol af relevante data. Der sker en bedre over-vågning af fiskerikapacitet og certificering af maskineffekt. Der indføres en generel tolerancemar-gen på registrering i logbogen på 10 % for alle arter i stedet for 8, 10 og 20 %. Der indføres krav tileffektive og afskrækkende sanktioner. Der indføres endvidere et pointsystem, hvor der gives pointfor alvorlige overtrædelser, der efter et vist antal point kan medføre suspension af fiskeritilladelser.Kommissionen får udvidet sine beføjelser i forbindelse med inspektion. Kommissionen får desudensom noget nyt mulighed for at suspendere eller begrænse EU's støtte til en medlemsstat i tilfælde afmanglende gennemførelse af den fælles fiskeripolitiks regler. Den nye forordning vil træde i kraftfra 1. januar 2010 med undtagelse af visse bestemmelser, hvor ikrafttrædelsen er udskudt til 1. janu-ar 2011 eller i afventning af vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser. Danmark fik opbakning tilen ekspertgruppe, der skal se på yderligere forenklinger af fiskerikontrollen og fremlægge en rap-port ved udgangen af 2010. Rapporten kan således indgå i reformen af den fælles fiskeripolitik, derer forudset senest i 2012.

2. Fiskerimuligheder i Østersøen for 2010

Der blev opnået politisk enighed om forslaget med kvalificeret flertal, idet Polen afstod fra atstemme. I henhold til den flerårige plan for torsk i Østersøen blev TAC’en i den østlige del forøgetmed 15 % og 8 % i den vestlige del. Tilsvarende blev antallet af dage til havs reduceret med 10 % iden vestlige del af Østersøen. For sild i den vestlige del af Østersøen sker der en reduktion afTAC’en på 16,5 % og for brisling og laks sker der i Østersøen en reduktion på 5 %. Der indføres etforbud mod ”high grading” samt flere tiltag for at øge selektiviteten i torskefiskeriet, herunder enforøgelse af maskestørrelserne. Rådet og Kommissionen har ligeledes forpligtet sig til i 2010 at ud-arbejde en plan for et forbud mod udsmid af fisk. Der nedsættes desuden en arbejdsgruppe, der skalse på blandt andet en reduktion af mindstestørrelsen for torsk, og hvorvidt der skal lukkes flere om-råder for at beskytte unge torsk.1

3. EU/Norge fiskeriforhandlinger 2010

Der var en udveksling af synspunkter forud for den første forhandlingsrunde med Norge den 16.-20.november 2009 i Bergen. Der ville være en yderligere drøftelse på rådsmødet(landbrug og fiskeri)den 19.-20. november 2009.

4. Toldkontingenter for fiskerivarer 2010-2012

Punktet var ikke på dagsordenen.

5.-7. Godkendelse af 3 GMO majssorter

Der blev hverken konstateret et kvalificeret flertal for eller imod forslagene om markedsføring afprodukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af de 3 GMO majssorter (59122xN603, MON88017 og MON 89034). Kommissionen kan herefter vedtage forslagene.

8. Forslag om handelsnormer for fjerkrækød

Forslaget blev vedtaget med kvalificeret flertal, idet Storbritannien stemte imod forslaget.

9.-10. Markedssituationen for mælk og tilpasning af markedsordningen

Kommissionen orienterede om den seneste positive udvikling i markedssituationen for mælk medsvagt stigende priser. Kommissionen præsenterede forslaget om en tilpasning af markedsordningeni forhold til en frivillig mulighed for kvoteopkøb samt at inkludere mælk i artikel 186 om krisefor-anstaltninger. Artikel 186 ville kunne anvendes som hjemmel til forslag om blandt andet støtte tiloplagring af hård ost samt anvendelse og fordeling af yderligere EU-midler. Kommissionen tilken-degav, at der i det ændrede budgetforslag for 2010 sandsynligvis ville blive foreslået anvendelse af280 mio. € yderligere til mælkesektoren. Kommissionen henviste endvidere til, at der frem til juni2010 ville være drøftelse i den særlige high level ekspertgruppe om den fremtidige organisering afmælkesektoren. 21 medlemsstater anført af Frankrig fremlagde en fælles erklæring om yderligeremarkedstiltag i mælkesektoren samt afsættelsen af 300 mio. € til mælkesektoren på 2010-budgettet.Disse medlemsstater takkede generelt for Kommissionens udmelding, men der var fortsat et ønskeom yderligere markedstiltag. Frankrig lagde endvidere stor vægt på en ny regulering af mælkemar-kedet efter kvoternes udfasning. Storbritannien, Nederlandene og Danmark udtalte sig skeptiskoverfor Kommissionens oplæg om yderligere 280 mio. € til mælkesektoren. Derudover var derspørgsmål til anvendelsen af artikel 186 om kriseforanstaltninger og Kommissionens kompetence.En stor gruppe medlemsstater ønskede endvidere at fastholde opkøbsordningen som et frivilligt in-strument.

11. Forslag om tilpasning af enkeltbetalingsordningen

Punktet var ikke på dagsordenen.
2