Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 238
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. april 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 57 (EUU alm. del)fra Folketingets Europaudvalg af 30. marts 2010 om de kommende finansielleperspektiver og den fælles landbrugspolitik.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Folketingets Europaudvalg
København, den 22. april 2010Sagsnr.: 5008FVM 754
Folketingets Europaudvalg har i brev af 30. marts 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 57(EUU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia OlsenDyhr (SF).Spørgsmål 57:
”Vil ministeren uddybe sine overvejelser om at ”åbne op” for søjle 1 i forbindelse meddrøftelserne om de kommende finansielle perspektiver og den fælles landbrugspolitik?”Svar:
Reformerne af EU's landbrugspolitik har siden 1992 medført markante ændringer aflandbrugsstøtten i retning af mere markedsorientering og større fokus på offentligegoder som eksempelvis miljø og klima. Denne udvikling, eller ”åbning”, af den fælleslandbrugspolitik var tydelig ved den sidste reform, sundhedstjekket i 2008, hvor nyeudfordringer for europæisk landbrug som klima-, biodiversitet- og miljøudfordringer ihøjere grad prioriteres i landbrugspolitikken.Der er ingen tvivl om, at de sidste års fødevarekriser og økonomisk krise kan resultere i,at mange medlemslande vil forsøge at fastholde den nugældende landbrugspolitik ogsåefter 2013. Danmark arbejder for, at der skal ske en afvikling af EU's direktelandbrugsstøtte. Den fælles landbrugspolitik bør i højere grad fokuseres på at sikreoffentlige goder, eksempelvis fremme af klima, biodiversitet, miljø, økologi, højefødevarestandarder, dyrevelfærd, natur- og landskabspleje og konkurrenceevne.I den sammenhæng er søjle I og søjle II ikke fastlåste størrelser, hvilket også ses iforbindelse med sundhedstjekket, hvor der med artikel 68 blev åbnet op for finansieringaf miljøforanstaltninger under søjle I.