Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 229
Offentligt
829857_0001.png
829857_0002.png
829857_0003.png
829857_0004.png
829857_0005.png
Fødevarestyrelsen
KONTOR FOR MIKROBIOLOGISKFØDEVARESIKKERHED, HYGIEJNEOG ZOONOSEBEKÆMPELSE
25.03.2010J.nr.:/KARA
Evaluering af Salmonella Typhimurium U292 udbruddetBaggrundUdbruddet af Salmonella Typhimurium U292, som startede i 2008, har været det største i dansk historieog formodentlig blandt de størst dokumenterede salmonellaudbrud i verden.Udbruddet har bl.a. adskilt sig fra andre vand- og fødevarebårne sygdomsudbrud ved, at kilden har væretsærdeles vanskelig at opspore. På trods af en betydelig og koordineret national indsats i Den CentraleUdbrudsgruppe1(DCUG) er det ikke lykkedes at finde kilden til udbruddet.Da udbruddet havde varet mere end et år uden, at man var kommet en opklaring af udbruddet nærmere,blev det besluttet at gennemføre en todelt evaluering af udbruddet:En faglig evaluering gennemført af et ekspertpanel af uafhængige nationale og internationaleeksperter med stor faglige indsigt i udbrudseftersporing.En evaluering af den organisatoriske indsats med bistand fra Beredskabsstyrelsen.
En styregruppe med repræsentanter fra Fødevarestyrelsen, DTU Fødevareinstituttet og Statens SerumInstitut har organiseret og efterfølgende behandlet de to evalueringer.Konklusioner og anbefalinger fra de to evalueringerBegge evalueringer er mundet ud i en evalueringsrapport med en række fremadrettede anbefalinger.Samtidig fremhæver begge rapporter, at det er uvist, om de foreslåede specifikke og generelle anbefalin-ger kunne have ført til en opklaring af udbruddet. Det falder meget godt i tråd med, at Danmark hidtilhar været kendt for – netop via organiseringen af Den Centrale Udbrudsgruppe – at have et af verdensbedste systemer til opklaring af vand- og fødevarebårne udbrud. Det er også værd at bemærke, at arbej-det i og organiseringen af Den Centrale Udbrudsgruppe indtil det store salmonellaudbrud har været suc-cesfuld og tilstrækkeligt.Der er imidlertid ingen tvivl om, at det er nyttigt at gennemføre evalueringer af sådanne større udbrud.Evalueringerne har allerede bidraget til optimeringer af det nationale beredskab for vand- og fødevare-bårne udbrud, ligesom der fremadrettet er lagt spor til yderligere forbedringer af beredskabet.
1
Den Centrale Udbrudsgruppe (DCUG) består af repræsentanter fra Fødevarestyrelsen, DTU Fødevareinstituttet og Statens Serum Institut.
Anbefalinger fra evaluering af den organisatoriske indsatsEvalueringsrapporten kommer med en række anbefalinger, som vil betyde, at man er bedre rustet til athåndtere en kommende større og kompliceret udbrudssituation:Plan for organisering af Den Centrale Udbrudsgruppe i ekstraordinære situationerEt gennemgående punkt i rapporten er, at der ikke har været en plan for organiseringen af Den Cen-trale Udbrudsgruppe ved større og komplicerede landsdækkende vand- og fødevarebårne sygdoms-udbrud. Retrospektivt ville det have været hensigtsmæssigt, men historisk har det ikke været nød-vendigt at udvikle en sådan plan, eftersom arbejdet i Den Centrale Udbrudsgruppe indtil det storesalmonellaudbrud har fungeret upåklageligt og succesfuldt.Organisationerne bag Den Centrale Udbrudsgruppe er dog enige i, at det er relevant at udarbejde enplan for organiseringen af Den Centrale Udbrudsgruppe i tilfælde af større og komplicerede lands-dækkende vand- og fødevarebårne sygdomsudbrud. Arbejdet med U292 udbruddet har vist, at der erforskel på Udbrudsgruppens arbejde under ”daglig drift” og i ekstraordinære situationer. Planen vilindeholde procedurer for, hvornår og hvordan beredskabet aktiveres fra ”daglig drift” til ekstraordi-nære situationer.Opgave- og ansvarsfordelingRapporten fastslår, at der var en klar overordnet opgave- og ansvarsfordeling blandt de tre organisa-tioner i Den Centrale Udbrudsgruppe. Det har dog været vurderingen, at den interne opgave- og an-svarsfordeling særligt ved de ledelsesmæssige og organisatoriske roller under U292 udbruddet harværet præget af ad hoc løsninger.Ledelsesformen havde været tilstrækkelig indtil det store udbrud. Med henblik på en fremtidssikretorganisation er det imidlertid hensigtsmæssigt at få præciseret og optimeret den interne opgave- ogarbejdsfordeling og få skabt en effektiv tværgående strategisk ledelse af Udbrudsgruppen.Endvidere skal der allokeres ressourcer til dedikerede administrative støttefunktioner, så Udbruds-gruppens medlemmer kan koncentrere sig om det, de er bedst til – opklaring af vand- og fødevare-bårne udbrud.Evalueringsrapporten berører også overvejelser om behovet for at inddrage eksterne aktører, fx andremyndigheder, brancheorganisationer og virksomheder. Overvejelser herom vil indgå i den førnævnteplan for organisering af Den Centrale Udbrudsgruppe.Prioritering af ressourcerI en større og kompliceret udbrudssituation vil der ofte i Den Centrale Udbrudsgruppe være ønskeom at igangsætte en række initiativer forbundet med betydelige ressourcetræk hos organisationerne.Det kan være et dilemma. På den ene side har Udbrudsgruppen ikke mulighed for at prioritere disseinitiativer, da medlemmerne af gruppen ikke har kompetence til at prioritere ressourceforbruget i or-ganisationerne. På den anden side kræver en udbrudssituation ofte, at der kan handles hurtigt, så ak-tuelle spor kan følges uden unødig forsinkelse for at begrænse udbruddet.
Side 2/5
Denne problemstilling bliver imødekommet i langt højere grad fremover ved at etablere et strategiskniveau med beslutningskompetence også inden for ressourceprioritering.Fast mødestedDe tre organisationer deltager ligeværdigt i Den Centrale Udbrudsgruppe. Det betyder bl.a., at grup-pens ugentlige møde går på skift fysisk hos de tre organisationer. Evalueringen peger på, at det vilvære hensigtsmæssigt, at gruppen får sit eget mødested med de rette faciliteter stillet til rådighed.Der er derfor indrettet et fast mødested for Udbrudsgruppen på Fødevareinstituttet – DTU.KommunikationEvalueringen har påpeget, at de tre organisationer benyttede hver deres hjemmeside til at informereom udbruddet. Information om udbruddet skulle hentes på flere hjemmesider.Det har normalt ikke givet problemer, især da organisationerne linker til hinandens hjemmesider. Detre organisationer anerkender, at der kan være tilfælde, hvor der midlertidigt kan være behov for enfælles hjemmeside til information af interessenter. Det vil fremover indgå i overvejelserne ved størreog komplicerede landsdækkende udbrud.I forlængelse af evalueringen har Beredskabsstyrelsens Center for Uddannelse og HR-udvikling gen-nemført en workshop for de tre organisationer for at optimere samarbejdet mellem aktørerne i Den Cen-trale Udbrudsgruppe. Organisationerne har således allerede påbegyndt de anbefalede tilpasninger i orga-niseringen af arbejdet i Udbrudsgruppen.Summarisk er følgende initiativer sat i gang:Udarbejdelse af en plan for arbejdet i Den Centrale Udbrudsgruppe, herunder:oBeskrivelse af opgave- og ansvarsfordeling.oEtablering af et strategisk ledelsesmæssigt niveau i regi af de tre organisationer.oDedikerede administrative støttefunktioner til bl.a. håndtering af informationer.oStrategi for målrettet kommunikation til borgere, presse og andre interessenter.oOvervejelser om inddragelse af eksterne aktører, herunder andre myndigheder, brancheorga-nisationer og virksomheder.Plan for organisering af Den Centrale Udbrudsgruppe i ekstraordinære situationer.Arbejdet med udvikling af kompetencer inden for stabsledelse og -arbejde er påbegyndt på oven-nævnte workshop.Etablering af fast mødested for Den Centrale Udbrudsgruppe.
Side 3/5
Anbefalinger fra den faglige evalueringEvalueringsrapporten kommer med en række anbefalinger, som vil være nyttige i forhold til et endnubedre udbrudsberedskab for vand- og fødevarebårne udbrud.Rapporten indeholder både overordnede og mere specifikke anbefalinger. De overordnede anbefalingerer sammenfaldende med flere af anbefalingerne i evalueringen af den organisatoriske indsats og vil blivetaget hånd om i den sammenhæng.De specifikke anbefalinger omfatter i korte træk følgende elementer:Påvisning af udbrudRapporten anbefaler, at der arbejdes med hurtigere at få prøver til analyse frem, så der hurtigere kanforetages de nødvendige skridt i en udbrudssituation. Statens Serum Institut har igangsat arbejdet.Afgrænsning af udbruddetRapporten anbefaler, at Danmark arbejder i EU på at fremme overvågning og respons på udbrud i deenkelte medlemsstater og internationalt, da det har betydning for opklaring af udbrud på tværs aflandegrænserne. Anbefalingen vil blive støttet, hvor det er muligt. Statens Serum Institut arbejdermed at oprette en central database for overvågningsdata i EU, og DTU Fødevareinstituttet indsamlerog analyserer på vegne af EFSA overvågningsdata fra husdyr og fødevarer fra alle EU’s medlems-lande.Udarbejdelse af hypoteserRapporten anbefaler, at man i starten af et udbrud arbejder mere grundigt og systematisk med inter-views med patienterne – de såkaldte hypotesegenererende interviews – som er grundlæggende for,hvilke fødevarer man efterfølgende vælger at undersøge nærmere.Gennem hele forløbet har der været anvendt betydelige ressourcer på hypotesegenerende interviewsog relaterede aktiviteter. Organisationerne er dog enige om, at dette arbejde kan optimeres. Fremovervil der fx i højere grad blive inddraget viden fra DTU om danskerne kostvaner, ligesom det fra gangvil gang vil blive vurderet, hvorvidt det vil være mere hensigtsmæssigt med færre med større og me-re dybdegående interviews.Afprøvning af hypoteserRapporten anbefaler, at man i højere grad laver en prioriteret strategisk plan for prøveudtagninger tilbakteriologisk analyse med formål, prøveantal m.m. Rapporten fremhæver også, at gennemgang afde HACCP-baserede egenkontrolprogrammer i udvalgte virksomheder mange gange kan give bedreinformation end prøveudtagninger.Organisationerne er enige om behovet for en prioriteret strategisk plan for prøveudtagning til bakte-riologisk analyse. Derfor vil Fødevarestyrelsen tage initiativ til at udarbejde modeller for hensigts-mæssig prøveudtagning ved udbrudsmæssig efterforskning i besætninger, på virksomheder og i pri-
Side 4/5
vate hjem. Modellerne forventes udarbejdet i tæt samarbejde med brancherne og Fødevareinstituttet,DTU.Epidemiologiske analyser og risikorangeringRapporten anbefaler, at der fremover i højere grad lægges vægt på at udnytte data fra den beskriven-de epidemiologi og i højere grad benytte disse data til at rangere/prioritere forskellige hypoteser.Organisationerne er enige i anbefalingen, da beskrivende epidemiologi er et meget vigtigt værktøj iudbrudsopklaring. Statens Serum Institut har i høj grad benyttet informationer om køn- og aldersfor-deling samt etnicitet i arbejdet med U292 udbruddet, men vil inddrage anbefalingen om yderligererangering af hypoteser ved fremtidige udbrud. DTU Fødevareinstituttet er ligeledes meget interesse-ret i at følge op på anbefalingen gennem projektarbejde, der kan styrke fremtidig prioritering og sty-ring af indsatsen ved udbrudsopklaring.Rapporten anbefaler også, at information om virksomhedernes handelsmønstre og egenkontroldataudnyttes mere intensivt i fremtiden.Erfaringerne fra U292-udbruddet har vist, hvor vanskeligt det kan være at vurdere, om en virksom-hed udgør en mulig kilde til udbruddet. Der er behov for at afklare, hvordan og i hvilket omfangvirksomhedernes egenkontrol kan bidrage til udredninger. Det forudsætter en tættere og mere ensar-tet information fra brancherne om egenkontrol samt produktions- og distributionsmønstre for fødeva-rer. Fødevarestyrelsen vil tage initiativ til en dialog med brancherne om opbygning af en prak-sis/system til indhentning, vedligehold og brug af sådanne data.Rapporten roser organisationerne for deres kreativitet i udvikling af nye redskaber til opklaring afudbruddet. Et af de redskaber, der er blevet udviklet er risikorangering af fødevarer, som kilde tiludbruddet. Rapporten anbefaler, at risikorangering fremover bruges til prioritering af analyser, menogså til præcisering af hypoteser (eksempelvis svinekød, fjerkræ, oksekød fra højrisiko virksomhe-der). Specielt ved store udbrud, hvor man ikke umiddelbart finder smittekilden/smittekilderne.Organisationerne er enige i anbefalingerne. De værktøjer til risikorangering på forskellige niveauer ifødevarekæden, der er udviklet ved U292 udbruddet, vil i videre omfang blive søgt anvendt til priori-tering af hypoteser og til prioritering af konkrete indsatser ved afprøvning af hypoteser.Endelig anbefaler rapporten, at når det viser sig, at det er vanskeligt at påvise en kilde til et udbrud,så bør man udføre en metodekritik. Organisationerne er enige i anbefalingen og har i vidt omfanginddraget offentligheden under udbrudsopklaringen. Der har været stor åbenhed bl.a. i form af ugent-lige elektroniske nyhedsbreve, pressemeddelelser og pressemøder.
Derudover er der anbefalinger om specifikke laboratorieteknikker og -metoder, som vil bliver håndteret ide relevante organisationer.
Side 5/5