Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 172
Offentligt
806888_0001.png
806888_0002.png
806888_0003.png
806888_0004.png
806888_0005.png
806888_0006.png
806888_0007.png
806888_0008.png
806888_0009.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 1. marts 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Rådetsbeslutning om forlængelse af eksisterende tilladelse til markedsføring af produkter, derindeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede føde-varer og foderstoffer (komitésag).Forslaget er sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 9. marts 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kt./HBO/3.1/2.1Sagsnr.: 2009-20-24-00286/Dep. sagsnr. 4308Den 1. marts 2010FVM 740
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets beslutning om forlængelse af eksisterende tilladelse til markedsfø-ring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeretmajs Bt11 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om ge-netisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har den 23. februar 2010 fremsendt forslag til beslutning om forlængelse aftilladelse til markedsføring af genetisk modificeret majs Bt11 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).Forslaget er sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 9. marts 2010.Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives forlængelse af tilladelse til import og markeds-føring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs Bt11. Ifølge Den Eu-ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmodi-ficerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majs-kerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter ogsåtilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU. Majs Bt11 inde-holder ikke antibiotikaresistens-markørgener.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Danmark er tilhænger af, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificeredeafgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering, som fast-sat i GMO-forordningen. Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs Bt11 ikke gi-ver danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fag-ligt begrundede indvendinger imod godkendelsen.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kt./HBO/3.1/2.1Sagsnr.: 2009-20-24-00286/Dep. sagsnr. 4308Den 1. marts 2010FVM 740
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets beslutning om forlængelse af eksisterende tilladelse til markedsfø-ring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeretmajs Bt11 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om ge-netisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om forlængelse af den eksisterende tilladelse af genetiskmodificeret majs Bt11 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import ogmarkedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er fremstilletaf majs Bt11, samt anvendelse af majsen til anden industriel brug, undtagen dyrkning. MajsBt11 har fået indsat to nye gener, som giver planten resistens mod visse insekter og ukrudts-midlet glufosinat. Majskerner af Bt11 er tidligere godkendt til fødevarebrug i 1998 og 2004.Forarbejdede fødevarer fremstillet af majsen er desuden notificeret som eksisterende produk-ter i henhold til GMO-forordningen og må ifølge reglerne fortsat markedsføres indtil der ertaget stilling til forlængelse af godkendelsen. Ansøger angiver, at majs Bt11 har bedre dyrk-ningsegenskaber end konventionel majs. Majs Bt11 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Formålet med godkendelsen er at tillade import og markedsføring i EU af Bt11-majs stammende fra dyrkning i tredjelande. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at villeberøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen har den 23. februar 2010 fremsendt forslag til beslutning om forlængelse aftilladelse til markedsføring af genetisk modificeret majs Bt11 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
2
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen forRådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtageforslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 9. marts 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdI april 2007 indsendte Syngenta Seeds S.A.S, på vegne af Syngenta Crop Protection AG, enansøgning om fornyelse af godkendelsen af majs Bt11 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrk-ning) i henhold til reglerne i GMO-forordningen.Majskerner fra Bt11 blev i 1998 og 2004 godkendt til fødevarebrug i henhold til novel foodforordningen 258/97. Forarbejdede fødevarer fremstillet af majsen er desuden i henhold tilreglerne i GMO-forordningen notificeret som eksisterende produkter og må ifølge reglernefortsat markedsføres, indtil der er taget stilling til ansøgningen om fornyet godkendelse. Fo-der, der indeholder, består af eller er fremstillet af Bt11-majs, samt produkter, der indeholdereller består af Bt11-majs til andre formål end fødevare- og foderbrug, er ligeledes notificeretsom eksisterende produkter, indtil der er taget stilling til ansøgningen om fornyet godkendel-se.Danmark stemte i 2004 imod en godkendelse af majsen med den begrundelse, at der ikkekunne tages stilling til en godkendelse før der var udarbejdet regler om et system til udviklingog tildeling af entydige identifikatorer samt tekniske retningslinjer for prøvetagning og analy-se af GMO. Disse regler og retningslinjer er i mellemtiden blevet vedtaget.Bt11 majs er tilført de to nye genercry1Ab og pat,som gør majsen resistent over for visse in-sekter og ukrudtsmidlet glufosinat. Ansøger angiver, at majs Bt11 har bedre dyrkningsegen-skaber end konventionel majs. Majs Bt11 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs Bt11 adskiller sig ifølge ansøgningenikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation for den sundheds-
3
og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reglerne ledsaget af etforslag til miljømæssig overvågning.Godkendelsens omfangBeslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs Bt11. Ifølge den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmodificerede majsanvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majskerner, det vilsige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også tilladelse til in-dustriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU.I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræverspeciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte Bt11 samt majs fra efterfølgende kryds-ninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majs.Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.MærkningProdukter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majsBt11 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeretmajs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-kerner af Bt11. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsvarende fødevarer.Miljømæssig overvågningIfølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-stri-organisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter afmarkedsføringen, og at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtigekerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodifi-ceret majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retEn vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
4
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-somheder og umiddelbart gældende for disse.KonsekvenserForslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs Bt11konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i udtalelse af 17. februar2009, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende konventionel majs. Det er ifølgeden Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) derfor usandsynligt, at majs Bt11 vilhave negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet ved de påtænkteanvendelser.DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttethar vurderet de nye oplysninger, som er fremkommet siden majsen sidst blev vurderet i 2004og konkluderer, at de nye oplysninger ikke giver anledning til at ændre på den tidligere vurde-ring af majsen. Majsen er tidligere vurderet af de danske eksperter i henholdsvis 1999, 2003og 2004 og konklusionen var, at der ikke er noget, der tyder på, at majsen adskiller sig sund-hedsmæssigt fra traditionel (ikke-genmodificeret) majs.Miljøstyrelsen har i forbindelse med den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af autoritetens udtalelse om maj-sen, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, DTU Fødevareinstituttet ogDanmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil være miljømæssigekonsekvenser af import af majs Bt11, når de anvendes til andre formål end dyrkning.På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i DanmarkHøringSagen har været i offentlig høring via høringsportalen. Først ved en foreløbig høring i maj2009 på basis af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) positive udtalelse ogsenest ved en høring om forslaget i februar 2010. Der er indkommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Organisationen base-rer sin anbefaling på Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) positive udtalelse ogvurderer, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme ansøgningen.Landbrug & Fødevarer finder at majsen snarest muligt bør godkendes, idet der henvises til, atden Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at den pågældende GM-majsikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed og for miljøet, samt at der vil væremeget store samfundsøkonomiske konsekvenser af en yderligere forsinkelse i godkendelsenpå grund af den gældende 0-tolerance for ikke endeligt godkendte GMO’er. Organisationen5
henviser til, at Europa ikke kun afskæres fra det globale marked for majs og majsprodukterved en manglende godkendelse, men at der også er en påvirkning af soja-importen, idet derkan forekomme spor af ikke-godkendt GM-majs i sojaprodukter.Biodynamisk Forbrugersammenslutning anfører, at hvis der gives tilladelse til det ansøgte, sågives der samtidig lov til, at alle majs inficeres med GMO. Foreningen er af den opfattelse, atGMO’er er livsfarlige – forstået således, at GMO-planter altid har en ringere kvalitet, har fær-re livgivende kræfter og dermed giver mindre sundhed. Der henvises til billeddannende meto-der, som viser forskel på GMO-majs, konventionel majs, biodynamisk og økologisk majs.Desuden henvises til en tysk landmand, hvis køer døde efter at have fået GMO-foder.Noah har i forbindelse med den seneste høring klaget over den korte høringsfrist, samt over atmaterialet ikke foreligger på dansk. Organisationen opfordrer Folketinget og Regeringen til atprotestere overfor EU og kræve udsættelse af beslutningen samt at kræve, at alle høringer ifremtiden gives mindst en måneds behandlingstid, og at høringsmaterialet er oversat til allemedlemslandenes sprog.Fagligt Fælles Forbund (3F) finder, at der ikke bør gives godkendelse til majsen, idet der ikkeer fremsendt dokumentation for restkoncentrationer af glyfosat i majsen efter høst, samt fore-taget en risikovurdering af disse restkoncentrationer for mennesker og dyr. Derudover menerforbundet, at der skal foretages en helhedsvurdering af hvilke positive og negative effekter,der er ved majsen, samt hvilke samfundsmæssige nytteværdier der er ved markedsføring her-af.Grøn Hverdag svarer, at de under ingen omstændigheder kan godkende tilladelsen af majsen.Dette skyldes blandt andet, at tilladelsen til at krydse majsen med konventionelle majs ifølgeforeningen vil betyde, at det er slut med konventionelle majslinjer. Desuden er foreningen be-kymret for spredning af pollen til økologiske og konventionelle afgrøder. Der er ikke sikker-hed for, at GMO’erne er sunde, idet der er kommet rapporter frem om skader på dyr. Der kanvære rester af sprøjtemidler i majsen. Grøn Hverdag ønsker, at landbrug drives uden gift-sprøjtning. Grøn Hverdag mener, at EU påtvinger sin befolkning GMO-afgrøder mod befolk-ningens vilje. Det bør være producenten, som ved hjælp af uvildige instanser skal bevise, atproduktet er ufarligt. Det vil kræve grundigere undersøgelser end det er tilfældet i øjeblikket.Der er fare for uønskede effekter i generne samt eksempler på, at GMO’er har haft sundheds-skadelige effekter.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-ring, som fastsat i GMO-forordningen.
6
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs Bt11 ikke giver danske og internationa-le eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt begrundede indvendin-ger imod godkendelsen.Der er nu udarbejdet regler om et system til udvikling og tildeling af entydige identifikatorersamt tekniske retningslinjer for prøvetagning og analyse af GMO. Regeringen kan såledesstøtte forslaget.Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme Bt11-majsplanter som følge af frøspild iforbindelse med håndteringen af importerede majskerner. Da majskerner imidlertid har ringeoverlevelsesevne i jorden, og blandt andet som følge heraf kun sjældent optræder som spild-planteukrudt under europæiske forhold, vurderes spild af Bt11-majskerner ikke at ville udgørenoget problem.Vedrørende høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning oplyser DTU Fødeva-reinstituttet, at en forskel fundet ved de såkaldte billeddannende metoder ikke nødvendigvisbetyder, at de genmodificerede produkter er af ringere kvalitet end de ikke-genmodificerede.De billeddannende metoder har ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke nogen bevist relation tilsundheden af produkterne. Med hensyn til den tyske landmand, hvis køer døde, har de tyskemyndigheder ikke kunnet påvise nogen sammenhæng mellem foderet og dyrenes sundhedstil-stand. Der var således andre årsager til, at køerne mistrivedes og døde end det genmodificere-de foder.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager efter de danske ekspertersvurdering en meget grundig og lødig vurdering af ansøgningerne om godkendelse af GMO’er.DTU Fødevareinstituttet er således ikke enig i kritikken fra Greenpeace af den risikovurde-ring, som den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager i sådanne sager. Deter instituttets vurdering, at der i den foreliggende sag er foretaget alle de relevante analyser ogmålinger, der er nødvendige, for at vurdere majsen. Instituttet er enigt i den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurdering af, at majskrydsningen kan betragtes sund-hedsmæssigt som værende lig andre traditionelle majs.De toksiner, som Bt11-majsen producerer, er kun giftige over for en snæver gruppe af insekt-larver. Undersøgelser af eventuelle giftvirkninger over for ikke-målinsekter har ikke kunnetpåvise nogen effekt på disse. Desuden nedbrydes toksinerne hurtigt i jorden, hvilket gør detusandsynligt, at de ophober sig og forbliver i jorden.Vedrørende høringssvaret fra 3F skal det bemærkes, at der ikke er tale om en tilladelse tildyrkning af majsen i EU og derfor heller ikke en tilladelse for så vidt angår brug af sprøjte-midler. Hertil bemærkes, at såfremt Bt11-majs anvendes til fremstilling af fødevarer, skalprodukterne overholde de samme grænseværdier for restindhold af pesticider, som tilsvarendeikke genmodificerede produkter.7
Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8