Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 155
Offentligt
797160_0001.png
797160_0002.png
797160_0003.png
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg
FORSVARSMINISTEREN4. februar 2010I forlængelse af min deltagelse i åbent samråd i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeriden 12. november 2009 vedrørende de redningsmæssige konsekvenser ved at udfase Fiskeridi-rektoratets fiskerikontrolskib ”Havørnen” fremsender jeg som aftalt supplerende oplysninger omen række af de emner, som blev drøftet på mødet. Det drejer sig om havmiljøberedskabets or-ganisation, ”Havørnens” havmiljøkapacitet, initiativer til at styrke Fiskeridirektoratets bidrag tilhavmiljøberedskabet og ”Havørnens” deltagelse i søredningsoperationer m.m. Min taleseddel frasamrådet er fremsendt ved min besvarelse af FLF alm. del spm. 46.Jeg vil indledningsvis redegøre for havmiljøberedskabet og præcisere fiskerikontrolskibet ”Hav-ørnens” kapacitet i relation til havmiljøberedskabet.HavmiljøberedskabetForebyggelse og bekæmpelse af havmiljøforurening involverer såvel statslige som kommunaleaktører og kan organisatorisk opdeles i to hovedområder:1. Organisationen til bekæmpelse af forurening på havet, som falder inden for mit ressort-område, og2. Organisation til bekæmpelse af forurening på kysten, på strande og i havne, som er derespektive kommunalbestyrelsers ansvarsområde.For så vidt angår bekæmpelse af forurening på havet varetager Søværnets Operative Komman-do den koordinerende, operative indsats via Maritime Assistance Service (MAS) i Århus. En ræk-ke myndigheder bidrager med kapaciteter eller personel til havmiljøberedskabet, hvilket bl.a.gælder myndigheder under mit ministerområde som søværnet, flyvevåbnet, Marinehjemmevær-net, Beredskabsstyrelsen og Farvandsvæsenet. Endvidere er der bidrag fra andre ministerområ-der/styrelser som fx Fiskeridirektoratet.Fiskeridirektoratets bidrag til havmiljøberedskabetFiskeridirektoratets tre fiskerikontrolskibe ”Nordsøen”, ”Vestkysten” og ”Havternen” er kun istand til at bidrage til havmiljøberedskabet med observationer og ved at tage olieprøver fra hav-overfladen. Ingen af skibene er udstyret med forureningsbekæmpelsesfaciliteter, som f. eks. ud-lægning af flydespærringer. ”Havørnen” var heller ikke udstyret med faciliteter til forureningsbe-kæmpelse.
I forbindelse med bygningen af Fiskeridirektoratets nye fiskerikontrolskib ”Ny Nordsøen” harForsvarsministeriet betalt for en række faciliteter på skibet, der sikrer, at skibet kan indgå ihavmiljøberedskabet. Skibet vil således blive udstyret med to af forsvarets containere med hver200 m flydespærringer samt en kompressor til at luftfylde flydespærringerne med. Fiskeridirek-toratets kommende skib vil dermed kunne bidrage væsentligt til havmiljøberedskabet.I relation til Fiskeridirektoratets bidrag til havmiljøberedskabet skal jeg endvidere henlede op-mærksomheden på, at det i forsvarsforliget for 2010-2014 indgår, at det i forligsperioden børovervejes, om et yderligere fiskerikontrolskib eller andre statslige skibe, herunder Farvandsvæ-senets inspektionsfartøjer, kan udstyres med samme kapacitet som ”Ny Nordsøen”.Fiskeridirektoratets andre enhederFiskeridirektoratet har pr. 1. januar 2010 tre aktive fiskerikontrolskibe – ”Nordsøen”, ”Vestky-sten” og ”Havternen”, idet fødevareministeren har oplyst, at ”Havørnen” som følge af FL2010 erudfaset af direktoratets drift. Fiskerikontrolskibet ”Vestkysten” har samme grundudrustning somfiskerikontrolskibet ”Havørnen”, men er noget større. Både ”Vestkysten” og ”Nordsøen” er byg-get til sejlads i hårdt vejr, herunder i Nordsøen og Skagerrak, mens ”Havternen” opererer i deindre danske farvande. En samlet oversigt over Fiskeridirektoratets enheder inklusiv ”Havørnen”fremgår af bilag 1.Fiskeridirektoratets nybygning ”Ny Nordsøen” vil grundlæggende være udrustet som de øvrigefiskerikontrolskibe. Som tidligere nævnt vil ”Ny Nordsøen” jf. aftale med Forsvarsministeriet bliveudstyret med to containere med flydespærringer og vil således aktivt kunne indgå i havmiljøbe-kæmpelsen. Skibet vil endvidere være udrustet med specielle projektører med ultraviolet lys,som kan lokalisere olieforurening.SøredningForsvarskommandoen har oplyst, at for så vidt angår Havørnens deltagelse i søredningsaktionerhar Havørnen fra 2006 og frem til 16. november 2009 deltaget i 16 eftersøgnings- og søred-ningsaktioner. Fødevareministeriet oplyser endvidere, at ”Havørnen” i perioden 2006-2008 ikkehar været involveret i livreddende eftersøgnings- eller redningsopgaver. Nedenstående tabel vi-ser antallet af søredningsoperationer, som Havørnen har deltaget i, samt det totale antal søred-ningsoperationer gennemført i danske farvande under koordination af Joint Rescue CoordinationCentre Denmark i perioden 2006-2009:2006Totale antal søredningsopera-tioner gennemført under koor-dination af Joint Rescue Coor-dination Centre DenmarkTotale antal søredningsopera-tioner, som Havørnen har del-taget i2972007315200830820091286
5
6
2
3
I 2009 har Havørnen deltaget i følgende søredningsaktioner:Den 12. november 2009 sprang en person ud fra Øresundsbroen, og Havørnen blev diri-geret til området. Flyvevåbnets redningshelikopter samlede den pågældende person op.1
Til og med 16. november 2009.
Side 2/3
Den 23. juni 2009 drev en badegæst til havs i en gummikano i Køge bugt, og Havørnenblev dirigeret til området. Flyvevåbnets redningshelikopter bjærgede den pågældendeperson.Den 17. februar 2009 sank et lettisk skib i Østersøen, og Havørnen deltog i redningsope-rationen. Besætningen var på 6 mand, hvoraf 4 overlevede, som alle blev reddet af fly-vevåbnets redningshelikopter.
Herudover undsatte Havørnen i den 6. juni 2009 en polsk lystsejler, som var grundstødt vedSnogebæk. Sejleren fortsatte efterfølgende for egen kraft.På samrådet blev der stillet spørgsmålet om de tilfælde, hvor Havørnen er den eneste faste res-source i søredningsberedskabet, der vil kunne nå frem til en SAR-ulykke. Forsvarskommandoenoplyser, at Havørnen var én af flere statslige, skibsbaserede søredningsressourcer i Østersøenomkring Bornholm. Forsvarskommandoen konkluderer, at betydningen af Havørnens tilstedevæ-relse ikke var større end de øvriges.Forsvarskommandoen konkluderer, at det ikke er muligt at identificere situationer, hvor operati-ve begrænsninger ville være af en sådan karakter, at alene Havørnen kunne yde assistance.Forsvarskommandoen konkluderer endvidere, at der i relation til søredningsoperationer ikke kanpeges på situationer, hvor Havørnen har udgjort en vital del af eller har været den eneste ogdermed afgørende kapacitet. Baggrunden herfor er, at ressourcerne i det fastesøredningsberedskab ikke kan ses isoleret. I den enkelte redningsaktion vil også civile skibe iområdet bistå, idet alle skibe på havet i henhold til bl.a. internationale regler og Lov omsikkerhed til søs er forpligtet til at hjælpe i forbindelse med en eventuel redningsaktion ellernødsituation på havet.Jeg kan henholde mig til Forsvarskommandoens oplysninger.På samrådet blev der endvidere stillet spørgsmålet, hvilke aftaler om ”Search and Rescue” (SAR)Danmark har indgået med vores nabolande i Østersøregionen. Forsvarskommandoen oplyser, atDanmark har indgået SAR-aftaler med de fleste omkringliggende lande eksempelvis Sverige.Jeg vedlægger til udvalgets orientering Skibfartens og Luftfartens Redningsråds rapport om sø-og flyveredningstjenesten i de danske farvande i 2008 (bilag 2).Afslutningsvis kan det oplyses, at dette brev også vil blive sendt til Ministeren for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri samt til Forsvarsudvalget.
Med venlig hilsen
Søren Gade
Side 3/3