Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 133
Offentligt
789741_0001.png
789741_0002.png
789741_0003.png
789741_0004.png
789741_0005.png
789741_0006.png
789741_0007.png
789741_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 26. januar 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kom-missionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemførel-sesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af økologiskvin (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for ØkologiskLandbrug den 3. - 4. februar 2010.Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00350/Dep. sagsnr. 3595Den 26. januar 2010FVM 730
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktionaf økologisk vin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 omgennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af øko-logisk vin.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for Økologisk Land-brug den 3. - 4. februar 2010.Formålet med forslaget er fastlæggelse af gennemførelsesbestemmelser vedrørende ønolo-giske metoder (metoder til vinfremstilling) til økologisk vinproduktion, hvilket blandt andetomfatter brug af tilsætningsstoffer og teknologiske hjælpemidler. De almindelige regler omkrav til den økologiske oprindelse af råvarerne er på linje med den øvrige produktion af øko-logiske fødevarer. Forslaget indebærer desuden begrænsninger og forbud mod anvendelse iforhold til visse metoder i regelsættet for konventionelle metoder.Godkendelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i DanmarkDanmark er tilhænger af øget harmonisering på økologiområdet, som kan medvirke til øgetsamhandel med flere typer økologiske produkter. I dag kan vin alene markedsføres som vinfremstillet af økologisk dyrkede druer, og således ikke mærkes som værende ”fuld” økologiskmed påsat Ø-mærke og/eller EU-logo.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man lægger vægt på:at de foreslåede nedsatte grænseværdier for sulfit fastholdes og eventuelt nedsættesyderligere,
at der opstilles ensartede og klare retningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelserindholdet af sulfit kan hæves,at de foreslåede begrænsninger i valg af forarbejdningsmetoder fastholdes,at positivlisten over tilladte hjælpestoffer ikke udvides.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-00350/Dep. sagsnr. 3595Den 26. januar 2010FVM 730
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktionaf økologisk vin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget omhandler gennemførelsesbestemmelser vedrørende økologisk vinproduktion i for-arbejdningsleddet. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til forslag om ændring af forordning (EF) nr. 889/2008 omgennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om produktion af øko-logisk vin.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 omøkologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning(EØF) nr. 2092/91 og særlig artikel 19(3), 2. afsnit og artiklerne 21(2), 22(1), 38(a) og 40.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for ØkologiskLandbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Euro-pa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sigimod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagenpå ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen vedtage for-slaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående i Komité for Økologisk Land-brug den 3. - 4. februar 2010.
3
NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesbestemmelser til en allerede vedtaget retsakt, og det vurderespå den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdRådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkningaf økologiske produkter fastlægger rammebestemmelser for den økologiske produktion af fø-devarer og andre produkter af landbrugsoprindelse. Nærværende forslag omfatter gennemfø-relsesbestemmelser vedrørende ønologiske metoder (metoder til vinfremstilling), hvilketblandt andet omfatter brug af tilsætningsstoffer og teknologiske hjælpemidler. De almindeligeregler om krav til den økologiske oprindelse af råvarerne er på linje med den øvrige produkti-on af økologiske fødevarer.Til produktion af vin (konventionel vin) må kun anvendes de ønologiske metoder, der er fast-sat i regi af den fælles markedsordning for landbrugsprodukter1. Forslaget indebærer be-grænsninger og forbud mod anvendelse i forhold til visse metoder i regelsættet for konventio-nelle metoder.Begrænsningerne i forhold til konventionelle metoder vedrører:brug af omvendt osmose til fjernelse af vandmikrofiltrering af vinen med henblik på fjernelse af urenhederanvendelse af sulfit.Ifølge forslaget må omvendt osmose kun anvendes til produktion af koncentreret druemost,og ikke med henblik på at forøge sukkerindholdet i druemosten.For så vidt angår mikrofiltrering er der krav om en porestørrelse på minimum 0,2 mikrometer.Derudover lægges op til en revurdering med henblik på udfasning i 2013 af varmebehandlingaf vinen, og anvendelse af harpiks til ionbytning for at stabilisere vinsyreindholdet.Ifølge forslaget er følgende teknikker, der er tilladt i konventionel produktion, ikke tilladt:delvis koncentrering af vin ved kølingeliminering af svovlsyre ved fysiske processerelektrodialyse behandling og behandling med kautionsbyttere for at stabilisere vinesvinsyreindhold
Rådets forordning (EF) Nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsproduk-ter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), ogKommissionens forordning (EF) nr. 606/2009 af 10. juli 2009 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets for-ordning (EF) nr. 479/2008 for så vidt angår kategorier af vinavlsprodukter, ønologiske fremgangsmåder og re-striktioner i forbindelse hermed.
1
4
metoder til fjernelse af vinens alkoholindhold.
Disse metoder anses for at være uforenelige med de økologiske principper i økologiforord-ningen, som tilsiger, at der ikke bruges metoder, som kan vildlede om vinens sande karakter.For så vidt angår brugen af tilsætningsstoffer er der i et samlet bilag listet en række tilsæt-ningsstoffer og teknologiske hjælpemidler, som kan indgå i forarbejdningen. En stor del afdisse stoffer er i forvejen godkendt til brug til almindelig produktion af økologiske fødevarer.Det indføres, at visse tilsætningsstoffer, som for eksempel ægalbumin, foretrækkes udvundetaf økologiske landbrugsingredienser.For sulfit gælder, at det maksimalt tilladte indhold sænkes med 50 mg/liter i forhold til de ge-nerelle bestemmelser for konventionel og traditionel rødvin og hvidvin. Dette betyder, at detmaksimalt tilladte indhold herefter vil være henholdsvis 100 mg/liter for rødvin og 150mg/liter for hvidvin. For den større kategori af øvrige vine2foreslås, at det maksimale sulfit-indhold sænkes med 30 mg/liter, og det maksimalt tilladte indhold varierer herefter afhængigtaf udgangspunktet.Der åbnes samtidig mulighed for, at medlemsstaterne i særligt dårlige høstår i særlige områ-der vil kunne tillade, at grænseværdierne for sulfit hæves til dem, som gælder for konventio-nel vin.Forslaget finder anvendelse pr. 1. juli 2010.Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres om forslaget.Gældende dansk retForarbejdning af økologisk produceret vin er ikke i dag nationalt reguleret. Forordningen vilvære direkte gældende i Danmark.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Forslaget forventes ikke at få nævneværdig betydning for danske vinproducenter.Forbrugerne vil opleve en øget gennemsigtighed i markedet i form af en mere ensartet mar-kedsføring af vin påsat det fælles EU økologi-logo.
2
Mousserende vin, hedvin samt visse vine, hvor der er tilladt et højere maksimalt sulfitindhold.
5
En vedtagelse af forslaget vil i lyset af den meget begrænsede vinproduktion og forarbejdningi Danmark ikke medføre øgede administrative byrder til offentlig økologikontrol.HøringSagen har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens tiltag om fælles regler på området. Dog påpe-ges vigtigheden af, at de kommende forarbejdningsregler ikke bliver så restriktive, at det ipraksis næsten bliver umuligt at iværksætte en økologisk vinproduktion.Et generelt princip bør være, at ingredienser af landbrugsoprindelse, der indgår i økologiskvinfremstilling er af økologisk oprindelse. Selvom Kommissionen ønsker en hurtig vedtagelseaf forslaget, er det vigtigt, at brugen af de forskellige teknikker og ingredienser drøftes ordent-lig igennem, således at eventuelle overgangsperioder bliver så korte og realistiske som muligt.Grænseværdier for sulfitindhold er ikke den eneste regulering, som bør finde sted. Ultra- ognano-filtrering bør forbydes, mens mikrofiltrering bør være tilladt. Den maksimale filtrerings-størrelse skal sættes til 0,2 mikrometer.Organisationen mener ikke, at der bør ske udfasning af anvendelse af harpiks til ionbytningfor at stabilisere vinsyreindholdet, men teknikken skal derimod nøje afgrænses til produktionaf koncentreret, rektificeret most. Forbud mod denne praksis vil skabe ulige konkurrencefor-hold for visse vinproducerende områder i Europa på grund af forskelligheder i de klimatiskeforhold.Økologisk Landsforening lægger vægt på, at sulfitindholdet reduceres så meget som muligt iøkologisk vin og er indstillet på, at der vil kunne være egne, hvor der ikke kan dyrkes økolo-gisk vin. Foreningen ønsker klare retningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelser indhol-det af sulfit kan hæves.Forbrugerrådet støtter forslaget, men finder det betydningsfuldt, at der udarbejdes klare ret-ningslinjer for, hvornår indholdet af sulfit i vinen må hæves. Forbrugerrådet finder det væ-sentligt, at sulfitindholdet i økologisk vin generelt reduceres.Sagen har efterfølgende været sendt i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug), Det Rådgiven-de Fødevareudvalgs EU underudvalg og Det Økologiske Fødevareråd. Der er ikke indkommetyderligere høringssvar.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark er tilhænger af øget harmonisering på økologiområdet, som kan medvirke til øgetsamhandel med flere typer økologiske produkter. I dag kan vin alene markedsføres som vin6
fremstillet af økologisk dyrkede druer, og således ikke mærkes som værende ”fuld” økologiskmed påsat Ø-mærke og/eller EU-logo.Regeringen finder, at der skal være en forskel mellem økologisk vin og konventionel vin, somgiver forbrugerne mulighed for at træffe et klart valg. Regeringen støtter derfor Kommissio-nens forslag til begrænsninger i metodeanvendelsen og forslag til en begrænset liste over til-ladte tilsætnings- og hjælpestoffer. Regeringen ser dog gerne, at grænseværdierne for tilsatsulfit reduceres yderligere. Regeringen ser endvidere gerne, at der opstilles ensartede og klareretningslinjer for, hvornår og på hvilke betingelser indholdet af sulfit kan hæves.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7