Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 130
Offentligt
788718_0001.png
788718_0002.png
788718_0003.png
788718_0004.png
788718_0005.png
788718_0006.png
788718_0007.png
788718_0008.png
788718_0009.png
788718_0010.png
788718_0011.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. januar 2010Dyrevelfærdskontoret2009-5400-0014JTS41473

Forslag

til
Lov om ændring af lov om udendørs hold af svin(Ophævelse af revisionsbestemmelse)

§1

I lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, som ændret ved§ 1 i lov nr. 1562 af 20. december 2006, lov nr. 496 af 12. juni 2009 og §6 i lov nr. 500 af 12. juni 2009, foretages følgende ændring:

1.

§ 18 aophæves.

§2

Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund

Baggrunden for dette lovforslag er, at justitsministeren ifølge lov omudendørs hold af svin § 18 a i folketingsåret 2009-10 skal fremsætte for-slag om revision af lovens § 12, hvorefter alle svin, bortset fra pattegriseunder 14 dage, altid skal have fri adgang til rent drikkevand.Revisionsbestemmelsen i § 18 a blev oprindeligt indsat under Folketin-gets behandling af lov nr. 1526 af 20. december 2006 om ændring af bl.a.lov om udendørs hold af svin. Ifølge bestemmelsens daværende ordlydskulle justitsministeren i folketingsåret 2008-2009 fremsætte forslag omrevision af § 12, hvilket var baggrunden for, at ministeren den 28. januar2009 fremsatte lovforslag nr. L 108 om ændring af lov om udendørs holdaf svin (Ophævelse af revisionsbestemmelse). Ved lovforslaget blev lo-vens § 18 a foreslået ophævet. Det skyldtes, at en evaluering af, hvorvidtder for alle typer af svin er behov for permanent adgang til vand om nat-ten i frostvejr, og af hvordan kravet om permanent adgang til vand funge-rer i praksis, viste, at kravet i § 12 ikke havde givet anledning til alvorli-ge vanskeligheder. Herudover blev det anført, at Danmarks EU-retlige ogfolkeretlige forpligtelser sætter snævre grænser for, hvilke ændringer derkan foretages af § 12.Et flertal i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri frem-satte imidlertid et ændringsforslag, hvorefter § 18 a ikke ophæves, menperioden for revision i stedet forlænges med et år, således at justitsmini-steren pålægges i folketingsåret 2009-10 at fremsætte forslag om revisionaf lovens § 12. Ifølge bemærkningerne til ændringsforslaget havde det tilformål at sikre, at justitsministeren får udarbejdet en videnskabelig af-dækning af svins behov for adgang til drikkevand. Ændringsforslagetblev vedtaget ved lov nr. 496 af 12. juni 2009 om ændring af lov omudendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse).Justitsministeriet har til brug for udarbejdelsen af indeværende lovforslagindhentet udtalelser fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved AarhusUniversitet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og Føde-varestyrelsen. Det er Justitsministeriets opfattelse, at de indhentede udta-lelser viser, at kravet i § 12 fortsat ikke giver anledning til alvorlige van-skeligheder. Endvidere fremgår det af udtalelsen fra Det Jordbrugsviden-2
skabelige Fakultet, at de foreløbige resultater fra igangværende forskningved fakultetet viser, at indegående søer i perioden op til faring har et øgetbehov for væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligt søges til-fredsstillet også i hvileperioden om natten.Da Danmarks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser endvidere sættersnævre grænser for, hvilke ændringer der kan foretages af § 12, foreslåsdet, at revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold af svin op-hæves, uden at der samtidig foreslås ændringer af lovens § 12.

2. Gældende ret

Efter § 12 i lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, somændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006, skal alle svin, bortset frapattegrise under 14 dage, altid have fri adgang til rent drikkevand.Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge bemærkningerne til for-slaget til hovedloven bl.a., at afstanden fra svinenes opholdssteder tildrikkevandet ikke må være så stor, at svinene alene på grund af afstandenhindres i at drikke, jf. Folketingstidende 2000-01, tillæg A, s. 1733. End-videre følger det af bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svinkan opstå problemer med tildeling af vand, når det er frostvejr, jf. Folke-tingstidende 2000-01, tillæg A, s. 1733.Før ændringen af lov om udendørs hold af svin ved lov nr. 1562 af 20.december 2006 fulgte det af § 12, at alle svin, bortset fra pattegrise påunder 14 dage, altid skulle have fri adgang til rent drikkevand, undtagen iperioder med frostvejr, hvor svinene mindst en gang om dagen skulle ha-ve adgang til rent vand i forbindelse med fodring.Lov om hold af udendørs svin § 12 blev ændret ved lov nr. 1562 af 20.december 2006 om ændring af lov om udendørs hold af svin, lov om in-dendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om indendørs holdaf drægtige søer og gylter (Gennemførelse af Europarådets reviderederekommandation om svin m.v.). Ændringsloven gennemfører bestem-melser i Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsæt-telse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin, som ændret vedRådets direktiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001 og Kommissionens di-rektiv 2001/93/EF af 9. november 2001. Ifølge direktivets artikel 4, stk.1, jf. direktivets bilag, kapitel I, pkt. 7, skal svin (undtagen pattegrise un-der 14 dage) have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig mæng-3
de. Kravet blev indsat i forbindelse med ændringen af direktivet vedKommissionens direktiv 2001/93/EF af 9. november 2001.Ændringen i 2006 af lov om udendørs hold af svin gennemfører endvide-re Europarådets reviderede rekommandation af 2. december 2004 omsvin. Det følger af rekommandationens artikel 11, stk. 7, at udstyr, derforsyner svin med vand, skal kunne fungere under alle vejrforhold. End-videre følger det af rekommandationens artikel 14, stk. 1, at alle svin tilenhver tid skal have adgang til vand i tilstrækkelig mængde og af pas-sende kvalitet.Efter lov om udendørs hold af svin § 18 a skal justitsministeren i folke-tingsåret 2009-10 fremsætte forslag om revision af lovens § 12. Revisi-onsbestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved lov nr. 496 af 12. juni2009 om ændring af lov om udendørs hold af svin (Ændring af revisi-onsbestemmelse) på baggrund af et ændringsforslag fremsat af et flertal iFolketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. betænkningaf 6. maj 2009 afgivet af Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri over lovforslag nr. L 108. Det fremgår af bemærkningerne tilændringsforslaget, at § 18 a har til formål at sikre, at justitsministeren fårudarbejdet en videnskabelig afdækning af svins behov for adgang tildrikkevand.

3. Evaluering af kravet om svins permanente adgang til vand

Til brug for Justitsministeriets overvejelser vedrørende en videnskabeligafdækning af svins behov for adgang til drikkevand indhentede ministe-riet i forlængelse af vedtagelsen af lov nr. 496 af 12. juni 2009 en udta-lelse fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet.Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet oplyste, at der ikke pågik forsk-ning, der nærmere undersøger behovet for adgang til drikkevand hossvin, der holdes udendørs. Endvidere oplyste fakultetet, at det ville kunnepåbegynde en undersøgelse heraf i januar 2010, at undersøgelsen børgennemføres over en periode på 2 år, og at den vil indebære en udgift påca. 2,9 mio. kr.Ved brev af 14. august 2009 til Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri tilkendegav Justitsministeriet på baggrund af oplys-ningerne fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at ministeriet måttelægge til grund, at det ikke umiddelbart ville være muligt at iværksætteog afslutte et forskningsprojekt med henblik på at afdække spørgsmåletom svins behov for adgang til drikkevand, således at der på baggrund4
heraf ville kunne fremsættes forslag om revision af § 12 i lov om uden-dørs hold af svin i folketingsåret 2009-10. Justitsministeriet tilkendegav,at ministeriet derfor ikke ville tage initiativ til at iværksætte et sådantforskningsprojekt, men at ministeriet inden udgangen af 2009 ville ind-hente nye udtalelser fra relevante myndigheder, forskningsinstitutter ogorganisationer med henblik på at kunne tage højde for de seneste erfarin-ger.Justitsministeriet har derfor til brug for en evaluering af kravet om, at allesvin, bortset fra pattegrise under 14 dage, altid skal have fri adgang tilrent drikkevand, anmodet Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet vedAarhus Universitet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening ogFødevarestyrelsen om udtalelser om de seneste erfaringer med bestem-melsen i § 12. Endvidere har Justitsministeriet anmodet Det Jordbrugsvi-denskabelige Fakultet om en udtalelse om den seneste udvikling i forsk-ningen om svins behov for afgang til drikkevand.Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet oplyser, at det alene kan udtale sigom den seneste udvikling i forskningen om svins behov for adgang tildrikkevand, idet fakultetet ikke har grundlag for at udtale sig om de sene-ste erfaringer med § 12.For så vidt angår den seneste udvikling i forskningen oplyser Det Jord-brugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige resultater fra igangværen-de forskning ved fakultetet vedrørende løsgående, indendørs opstaldede,farende og diegivende søer har vist, at søernes vandforbrug især øgesomkring fodring, men at rytmen i vandoptagelsen ændrer sig i løbet affare- og diegivningsperioden. Det anføres, at der især ses en stigning ivandoptagelsen i perioden op til faring, hvilket formentlig skyldes rede-bygningsaktivitet, der ofte finder sted om natten eller i de tidlige morgen-timer. I den gennemførte forsøgsperiode viste 55 pct. af søerne drikkeak-tivitet i nattens løb (kl. 22-6), mens kun omkring 20 pct. af søerne drak inattens løb i de øvrige perioder, som blev undersøgt.Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet anfører samtidig, at søers drikke-adfærd kan være påvirket af både væskebehovet og miljøforhold, idet derved miljøforhold bl.a. forstås afstand til drikkevand, eventuelle alternati-ve væskekilder (f.eks. dug), miljøberigelse, pladstildeling, lysforhold,enkeltopstaldning eller opstaldning med artsfæller. Det Jordbrugsviden-skabelige Fakultet bemærker i den forbindelse, at flere af disse forhold eranderledes for udesøer end for indesøer, ligesom de vil variere henover5
året for udesøer. Viden fra kortlægning af indesøers drikkeadfærd kandermed ikke direkte overføres til udesøer.Det er dog samlet set vurderingen fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fa-kultet, at resultaterne fra den igangværende forskning antyder, at svinnavnlig op til faringen har et øget behov for væskeoptagelse, som omnødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet også i hvileperioden om nat-ten. Det anføres samtidig, at det dog ikke kan udelukkes, at f.eks. hårdkulde i frostperioder vil afholde søerne fra at opsøge drikkefaciliteteruden for hytten, eller at udesøers faringsforløb, oftere end det ses hos in-desøer, ligger senere på dagen.Landbrug & Fødevarer, herunder Videncenter for Svineproduktion, dertillige har afgivet udtalelse på vegne af Økologisk Landsforening, anfø-rer, at de fortsat ikke mener, at et krav om permanent adgang til vand erfagligt begrundet, idet de finder, at svinenes behov er opfyldt, hvis der eradgang til drikkevand i døgnets lyse timer.Herudover oplyser organisationerne, at de i forbindelse med den nuvæ-rende situation med permanent frost i en længere periode har indhenteten række erfaringer om dyrenes behov for vand i de mørke timer i perio-den medio december 2009 til medio januar 2010. Disse erfaringer, somer indsamlet via besøg og interviews i besætninger, viser ifølge organisa-tionerne, at dyrenes vandbehov er i de lyse timer, hvor drikkevandet ogsåer tilgængeligt. I den forbindelse anføres det, at dyrene i kolde perioderkun kommer kortvarigt ud, og da oftest som følge af aktivitet i forbindel-se med fodring. Det anføres ligeledes, at søerne ikke forlader hytterneefter mørkets frembrud.Organisationerne oplyser samtidig, at man er ved at montere en vandmå-ler hos de diegivende søer i en besætning, hvor der er frostfri vandforsy-ning hele døgnet. Det er ifølge organisationerne forventningen, at regi-streringer på denne vandmåler vil kunne give et indtryk af, om producen-ternes tilbagemeldinger på dyrenes vandforbrug kan underbygges.Fødevarestyrelsen oplyser, at styrelsen generelt ikke har oplevet proble-mer, hvad angår vanding af udendørs svin. Styrelsen oplyser endvidere,at nogle få besætninger har etableret anlæg, der holder vandet isfrit, mensde øvrige besætningsejere normalt er påpasselige med at sikre, at vand-trug eller vandhuller holdes isfri i tilstrækkeligt omfang, således at svine-ne får dækket deres vandbehov.6

4. Justitsministeriets overvejelser

Som nævnt under pkt. 2 ovenfor gennemfører § 12 i lov om udendørshold af svin artikel 4, stk. 1, jf. direktivets bilag, kapitel I, pkt. 7, i Rådetsdirektiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af mindste-krav med hensyn til beskyttelse af svin med senere ændringer og artikel14, stk. 1, i Europarådets reviderede rekommandation af 2. december2004 om svin. Det følger af de nævnte bestemmelser i direktivet og re-kommandationen, at svin skal have permanent adgang til vand. Dan-marks EU-retlige og folkeretlige forpligtelser sætter således snævregrænser for, hvilke ændringer der kan foretages af § 12, og det vil efterJustitsministeriets opfattelse derfor være uforeneligt med EU-retten gene-relt at undtage nætter i perioder med frostvejr fra kravet om adgang tilvand.Hertil kommer, at det fremgår af de udtalelser, som Justitsministeriet harindhentet, jf. pkt. 3 ovenfor, at der ikke generelt siden lovændringen i2006 har været problemer med hensyn til vanding af udendørs svin. Her-udover fremgår det, at nogle få besætninger har etableret anlæg, der hol-der vandet isfrit, mens de øvrige besætningsejere normalt er påpasseligemed at sikre, at vandtrug eller vandhuller holdes isfri i tilstrækkeligt om-fang, således at svinene får dækket deres vandbehov.Endvidere fremgår det af udtalelsen fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fa-kultet, at de foreløbige resultater fra igangværende forskning ved fakulte-tet viser, at i hvert fald indegående søer i perioden op til faring har et øgetbehov for væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligt søges til-fredsstillet også i hvileperioden om natten.Det foreslås på den nævnte baggrund, at revisionsbestemmelsen i § 18 a ilov om udendørs hold af svin ophæves, uden at der samtidig foreslås æn-dringer af lovens § 12.Det kan i øvrigt oplyses, at Kommissionen i forbindelse med sin hand-lingsplan for dyrebeskyttelse og dyrevelfærd (2006-2010) af 23. januar2006 har tilkendegivet, at der i 2009 vil blive fremlagt en rapport om be-skyttelse af svin, der holdes til landbrugsmæssigt formål, som skal dannegrundlag for et forslag om revision af Rådets direktiv 91/630/EØF. Rap-porten er endnu ikke fremlagt. Som Justitsministeriet tilkendegav underbehandlingen af lovforslag nr. L 108, vil ministeriet tage kravet om per-manent adgang til frisk vand op under forhandlingerne i EU, når Rådets7
direktiv 91/630/EØF skal revideres, jf. Justitsministeriets besvarelse af12. marts 2009 af spørgsmål nr. 1 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri vedrørende lovforslaget. Ministeriet vil i den forbindelse rejsespørgsmålet om, hvorvidt reglen om adgang til vand kan gøres mere flek-sibel.

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forstat, kommuner eller regioner.

6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser forerhvervslivet.

7. De administrative konsekvenser for borgere

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

8. De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter, idet der ikke foreslåsændringer af de bestemmelser i lov om udendørs hold af svin, som gen-nemfører Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsæt-telse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin med senere æn-dringer.

10. Hørte myndigheder mv.

Lovforslaget har været sendt i høring hos Aktive Dyrerettigheder, AlleDyrs Ret, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, DanskeRegioner, Den Danske Dyrlægeforening, Det Biovidenskabelige Fakultetv/ Københavns Universitet, Det Dyreetiske Råd, Det Jordbrugsvidenska-belige Fakultet v/ Aarhus Universitet, Det Veterinære Sundhedsråd,Dansk Industri, Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, DyreværnsforeningenFreja, DyreværnsOrganisationerne SamarbejdsOrganisation (DOSO),Fagligt Fælles Forbund - 3F, Kommunernes Landsforening, Kødbran-chens Fællesråd, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen af DanskeSvineproducenter, Landsforeningen Frie Bønder - Levende Land, Lands-organisationen i Danmark (LO), OASA, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA),Teknologisk Institut, WSPA og Økologisk Landsforening.8

11. Sammenfattende skema

Positive konsekvenser/mindreudgifterIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
9
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1§ 18 a i lov om udendørs hold af svin foreslås ophævet. Det indebærer enophævelse af justitsministerens forpligtelse til at fremsætte forslag omrevision af lovens § 12.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovti-dende.
10

Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med den gældende lovGældende formuleringLovforslaget
I lov nr. 173 af 19. marts 2001 omudendørs hold af svin, som ændretved § 1 i lov nr. 1562 af 20. de-cember 2006, lov nr. 496 af 12.juni 2009 og § 6 i lov nr. 500 af12. juni 2009, foretages følgendeændring:

§ 18 a.

Justitsministeren fremsæt-ter i folketingsåret 2009-10 forslagom revision af § 12.

1.

§ 18 aophæves.
11