Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 102
Offentligt
779832_0001.png
779832_0002.png
779832_0003.png
779832_0004.png
779832_0005.png
779832_0006.png
779832_0007.png
779832_0008.png
779832_0009.png
779832_0010.png
779832_0011.png
779832_0012.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 23. december 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat til rådsmøde (landbrug ogfiskeri) den 18. januar 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer22. december 2009FVM 720____________________________________________________________________
SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. januar 2010____________________________________________________________________
1.
Formandskabets arbejdsprogram for første halvår af 2010- PræsentationKOM-dokument foreligger ikkeSide 2
2.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomi-ske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en bedre fungerende fødevareforsynings-kæde i Europa- DrøftelseKOM (2009) 591Side 5
1
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 18. januar 2010
1.
Formandskabets arbejdsprogram for første halvår af 2010KOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.

Resumé

Det spanske formandskab har 3 overordnede prioriteter i rådet (landbrug og fiskeri): ”en stærkfælles landbrugspolitik”, ”fødevareerhvervets konkurrencedygtighed” og ” kvinder i landdistrik-terne”. Af de 3 prioriteter rangerer arbejdet med den fremtidige fælles landbrugspolitik højest.Derudover lægger formandskabet vægt på forhandlingerne om de generelle mærkningsregler og re-formen af den fælles fiskeripolitik. Formandskabets program forventes ikke i sig selv at have lov-givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.BaggrundSpanien overtager den 1. januar 2010 formandskabet for EU. Formandskabstrojkaen består i andethalvår af 2010 og første halvår af 2011 endvidere af henholdsvis Belgien og Ungarn.Programmet er sat på dagsordenen med henblik på præsentation på det kommende rådsmøde (land-brug og fiskeri) den 18. januar 2010.NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagentil konkrete forslag.Formål og indholdFødevaresagerForhandlingerne om en ny forordning om de generelle mærkningsregler vil fortsætte under spanskformandskab. Forordningen vil erstatte en række direktiver, herunder det horisontale (generelle)mærkningsdirektiv samt næringsdeklarationsdirektivet. Det lægges op til en større revision af degældende regler om næringsdeklaration, herunder at næringsdeklaration bliver obligatorisk, og deråbnes for angivelsen af næringsdeklarationsoplysninger på forsiden af fødevarerne. Forslaget vilunder spansk formandskab blive behandlet i rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbru-gerpolitik). Det spanske formandskab håber at kunne afslutte førstebehandlingen af forslaget i juni2010. Europa-Parlamentets udtalelse forventes dog tidligst at foreligge i maj eller juni 2010. Detforventes ikke, at forslaget vil kunne vedtages i første behandling med Europa-Parlamentet, så ogsådet belgiske formandskab vil skulle prioritere forslaget under deres formandskab i andet halvår af2010.Drøftelserne om forslaget til revision af forordningen om nye fødevarer (novel food) vil ligeledesfortsætte under det spanske formandskab med henblik på at finde en løsning i andenbehandlingen afforslaget. Novel food-reglerne omfatter godkendelse af nye fødevarer inden markedsføring heraf i2
EU. Ved nye produkter forstås i den nuværende forordning fødevarer og fødevareingredienser, derikke har været anvendt til konsum i nævneværdigt omfang i EU før maj 1997. Forslaget vil underspansk formandskab blive behandlet i rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpoli-tik). Det spanske formandskab vil forsøge at opnå et kompromis i andenbehandlingen, og hvis detikke kan lade sig gøre, vil forslaget overgå til forligsproceduren.LandbrugssagerHovedprioriteten for det spanske formandskab bliver den fremtidige fælles landbrugspolitik. Spani-en planlægger en politisk drøftelse, hvor fokus forventes at blive markedsinstrumenterne og risiko-styring. De foregående formandskaber har haft en drøftelse af den fælles landbrugspolitik generelt,af den direkte støtte og senest landdistriktspolitikken. Der stiles ikke mod vedtagelse af rådskonklu-sioner. Europa-Parlamentet forventes endvidere at fremlægge en egen-initiativbetænkning om frem-tidens landbrugspolitik.Det spanske formandskab forventes at have løbende drøftelser af situationen på mælkemarkedet påbaggrund af Kommissionens kvartalsrapporter. Der forventes ikke egentlige lovinitiativer på områ-det under spansk formandskab.I forlængelse af præsentationen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 2009 afmeddelelsen om fødevareforsyning, vil det spanske formandskab fortsætte drøftelserne om medde-lelsen. Debatten vil blive struktureret på baggrund af spørgsmål, hvor man vil inddrage aspekternevedrørende fødevareindustriens konkurrenceevne og Verheugen-gruppens anbefalinger. Det skalbemærkes, at Europa-Parlamentet planlægger en egen-initiativbetænkning om samme emne.Det spanske formandskab forventes endvidere at fortsætte drøftelserne om forenkling af den fælleslandbrugspolitik. Europa-Parlamentet forventes at fremlægge en egen-initiativbetænkning om for-enkling af den fælles landbrugspolitik. Det spanske formandskab vil desuden prioritere arbejdetmed fødevareerhvervets konkurrencedygtighed samt sætte fokus på kvinder i landdistrikterne.FiskerisagerKonsultationsperioden vedrørende grønbogen om reform af den fælles fiskeripolitik udløber formeltden 31. december 2009. I begyndelsen af 2010 vil Kommissionen udarbejde et resumé af indkomnehøringssvar. De af Kommissionen iværksatte konsekvensanalyser forventes at komme i løbet af for-året 2010. Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i april 2010 vil frem-lægges deres konklusioner af konsultation om grønbogen, og at der vil være en udveksling af syns-punkter.En række forslag om flerårige planer vil eventuelt blive vedtaget i første halvår af 2010. Kommissi-onen forventes endvidere at fremlægge forslag til flerårige planer for sild i den vestlige del af Øster-søen og laks i Østersøen.Det spanske formandskab forventes at fortsætte drøftelserne om tekniske bevaringsforanstaltningerfor Nordsøen, Skagerrak, Kattegat m.v., hvor der allerede ligger en udtalelse fra Europa-Parlamentet. Kommissionen vil sandsynligvis også fremsætte forslag til en mindre tilpasning af detekniske bevaringsforanstaltninger for Østersøen.3
UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om formandskabsprogrammet.KonsekvenserPræsentationen af formandskabsprogrammet forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller stats-finansielle konsekvenser.HøringProgrammet har været i skriftlig høring hos Det Rådgivende Fødevareudvalg, §2-udvalget (land-brug) og §5-udvalget (fiskeri).Landbrug & Fødevarer støtter, at drøftelserne om forenkling af den fælles landbrugspolitisk fortsæt-tes. Dette er relevant i og med at Kommissionen kommer med sin meddelelse i løbet af 2010 og Eu-ropa-Parlamentet kommer med deres egen betænkning i maj 2010. I forhold til konkrete forenk-lingstiltag mener Landbrug & Fødevarer, at der bør fokuseres på politiske forenklingstiltag af denfælles landbrugspolitik efter 2013, hvilket vil sikre en mindre administrativ arbejdsbyrde både formedlemsstaternes administration og den enkelte landmand. Landbrug & Fødevarer anbefaler, at etaf disse politiske forenklingstiltag er, at der sker en forenkling af lovteksten og en reduktion i antal-let af krydsoverensstemmelseskrav, så kun de mest relevante fastholdes. Da krydsoverensstemmel-serne er med til at skabe frustration og usikkerhed hos landmændene, da en overtrædelse af dissegiver en sanktion, der kan medfører alvorlige økonomiske konsekvenser for den enkelte landmand.Landbrug & Fødevarer støtter, at der startes en drøftelse af den fremtidige landbrugspolitik med fo-kus på markedsinstrumenterne og risikostyring.I forhold til fødevareforsyningen støtter Landbrug & Fødevarer Kommissionens forslag om atfremme bæredygtige og markedsbaserede relationer mellem interessenterne, og sikre større gen-nemsigtighed i fødevareforsyningskæden. Landbrug & Fødevarer er desuden positive overfor deinitiativer, som er rettet mod strukturelle spørgsmål i kæden med det formål at forbedre integratio-nen og konkurrenceevnen på længere sigt. Landbrug & Fødevarer har stor forståelse for, at der i enrække medlemsstater er behov for at forbedre forholdet i fødevarekæden ved hjælp af frivilligestandardkontrakter og ved tilskyndelse til oprettelsen af frivillige producentorganisationer. Det skaldog understreges, at det er nødvendigt at fastholde frivilligheden i forhold til standardkontrakter ogoprettelsen af producentorganisationer. Landbrug & Fødevarer ønsker ikke et obligatorisk EU-regelsæt, fordi størstedelen af den danske landbrugs- og fødevaresektor allerede har en dækkendeorganisering på plads i form af andelsselskaber. Kommissionen skal i den forbindelse være op-mærksom på, at en lang række fødevarevirksomheder i Europa er organiseret efter andelsprincippet.Det betyder, at det er producenterne selv, som bestemmer forledes indtjeningen skal fordeles mel-lem producent og mejeri. Landbrug & Fødevarer støtter fuld ud initiativet om øge gennemsigtighedaf fødevareforsyningskæden, men påpeger, at det ikke er nok at fokusere på overvågning af prisernei Europa. Det er i lige så høj grad nødvendigt at besidde reel viden om primær-, forarbejdnings- ogdetailleddet. I forhold til Landbrug & Fødevarers holdning til mælkesituationen henvises til tidlige-re indsendt høringssvar.4
Landbrug & Fødevarer understreger i forhold til de generelle mærkningsregler, at man ikke støtterforslagets bestemmelser om ny ernæringsmærkning på GDA-modellen (guideline daily amount).GDA-mærkningen er således efter Landbrug & Fødevarers opfattelse ikke anvendelig som ernæ-ringsoplysning over for den enkelte, og Landbrug & Fødevarer mener, at GDA-mærkningen børudgå af forslaget. Der henvises til tidligere indsendt høringssvar af 6. januar 2009 og 6. marts 2008.De nye mærkningsregler indeholder en lang række bestemmelser som er af stor interesse erhvervet.Landbrug & Fødevarer støtter intentionerne om en generel forenkling af de gældende bestemmelser,men hæfter sig ved, at der reelt ikke er tale om færre krav til producenterne. Landbrug & Fødevarerstøtter at en fremtidig ernæringsdeklaration gøres obligatorisk og baseres på angivelser pr. 100 g og100 ml. Landbrug & Fødevarer støtter tillige at de eksisterende regler om mærkning med oprindelseopretholdes, således at angivelse af oprindelse som udgangspunkt er frivillig.For så vidt angår bestemmelserne om novel food ser Landbrug & Fødevarer frem til de fortsatteforhandlinger herom, henset til at forslaget har været længe undervejs.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringens foreløbige generelle holdning er, at man fra dansk side vil tage de spanske prioriteterfor formandskabet til efterretning.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at Rådet vil tage præsentationen af programmet til efterretning.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
2.
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det EuropæiskeØkonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en bedre fungerende fø-devareforsyningskæde i EuropaKOM (2009) 591Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 3. december 2009.Ændringer er markeret i marginen.

Resumé

Kommissionen har fremlagt en meddelelse om en bedre fødevareforsyningskæde i Europa, som in-deholder en række initiativer til forbedring af fødevareforsyningskædens konkurrenceevne og sik-ring af, at konkurrencereglerne håndhæves på en sammenhængende og velkoordineret måde tilgavn for forbrugerne, samt forebyggelse af spekulation, som medfører store prisudsving. Meddelel-sen er en opfølgning på KOM(2008)821 af 9. december 2008 om fødevarepriser i Europa, som varforanlediget af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008. Meddelelsen er satpå dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. januar 2010 med henblikpå drøftelse.5
BaggrundKommissionen har ved KOM(2009) 591 af 28. oktober 2009 fremsendt meddelelse om fødevarepri-ser i Europa. Meddelelsen er fremsendt i dansk sprogversion den 11. november 2009.Meddelelsen er en opfølgning på KOM(2008)821 af 9. december 2008 om fødevarepriser i Europa,som var foranlediget af konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008.Meddelelsen er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 18. janu-ar 2010 med henblik på drøftelse.NærhedsprincippetDer redegøres ikke for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet der alene er tale om en medde-lelse fra Kommissionen.Formål og indholdI de sidste par år har der været store udsving i priserne i fødevareforsyningskæden. Fra midten af2007 til midten af 2008 steg priserne på landbrugsråvarer stærkt, hvilket resulterede i højere forbru-gerfødevarepriser og højere inflation som helhed. Siden da er priserne på mange råvarer faldet til etniveau, der svarer til eller endog ligger under det niveau, der blev nået, før den kraftige prisstigningsatte ind. Forbrugerfødevarepriserne blev imidlertid ved med at stige og begyndte først at falde imaj 2009, hvilket gav anledning til bekymringer med hensyn til, hvordan fødevareforsyningskædenfungerer.Kommissionen finder derfor, at den seneste prisudvikling viser, at der er et behov for forbedringeraf fødevareforsyningskæden for at undgå en optrapning af forbrugerfødevarepriserne i fremtiden.Kommissionens meddelelse indeholder en række forslag, som har til hensigt at fremme bæredygtigeog markedsbaserede relationer mellem interessenterne (punkt 1-2) og sikre større gennemsigtighed ifødevareforsyningskæden (punkt 3-5). Kommissionen finder, at initiativerne rummer potentiale tilat fremme det europæiske opsving og bør gennemføres med høj prioritet inden udgangen af 2010.Kommissionens meddelelse indeholder desuden initiativer (punkt 6-10), som er rettet mod struktu-relle spørgsmål i kæden med det formål at forbedre integrationen og konkurrenceevnen på længeresigt. Kommissionen oplyser, at disse initiativer vil blive suppleret med forslag om styrkelse af kon-kurrenceevnen i Europas detailsektor i den kommende meddelelse om overvågning af detailmarke-det.Kommissionen vil senest i november 2010 udsende en rapport om opfølgningen af de foreslåedeforanstaltninger. Til det formål planlægger Kommissionen at udvide beføjelserne og mandatet forden eksisterende Gruppe på Højt Plan om Fødevareindustriens Konkurrenceevne samt medlemska-bet af denne.Initiativer til fremme af bæredygtig og markedsrelaterede relationer mellem interessenterne i føde-vareforsyningskæden (punkt 1 og 2):6
Kontraktmæssige skævheder i forbindelse med en ulige forhandlingsposition har en negativ ind-virkning på fødevareforsyningskædens konkurrenceevne, og der er derfor behov for en bedre for-ståelse for og en dybtgående undersøgelse af forskellige former for kontraktpraksis.De nationale konkurrencemyndigheder har foretaget undersøgelser af fødevarebranchen, og dissehar givet en bedre forståelse af, hvordan sektoren fungerer. Visse undersøgelser har ført til, at der erkonstateret ulovlige overtrædelser, og disse er blevet afhjulpet.For at fremme bæredygtige og markedsrelaterede relationer mellem interessenterne i fødevareforsy-ningskæden har Kommissionen fremsat forslag om, at Kommissionen samarbejder med medlems-staterne om et mere sikkert grundlag for de kontraktmæssige relationer. Dette skal ske ved, at derudveksles informationer om den bedste kontraktpraksis, iværksættes bevidsthedskampagner og ud-veksling af ”bedste praksis” om underretning af kontraktpraksis.Derudover vil Kommissionen samarbejde med fødevarekædens interessenter om at udarbejde stan-dardkontrakter, som skal være frivillige at anvende, samt vurdere urimelige former for kontrakt-praksis.Endelig vil Kommissionen samarbejde med Det Europæiske Konkurrencenetværk (ECN) om atfastlægge en fælles holdning til relevante konkurrencespørgsmål.Kommissionen foreslår i den forbindelse, at der om nødvendigt oprettes en fælles arbejdsgruppe in-den for ECN, som har til opgave at analysere specifikke metoder og markeder, som kan være af af-gørende betydning for fødevareforsyningskædens funktionsmåde.Initiativer til at øge gennemsigtigheden i fødevareforsyningskæden (punkt 3, 4 og 5):Kommissionen foreslår (punkt 3) at forbedre tilsynet og den generelle gennemsigtighed på land-brugsråvarederivatmarkederne1inden for rammerne af den generelle tilgang til derivater og revisio-nen af direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MiFID), herunder;--passende gennemsigtigheds- og indberetningskrav bør udvides til at omfatte alle land-brugsråvarederivater, herunder dem, der handles unoteretdisse forpligtelser bør suppleres med indførelse af forpligtelser til indberetning af positio-ner for bestemte kategorier af handlende, som fastlægges på EU-plan. Dette vil sætte lov-giverne i stand til at få et overblik over de positioner, som de forskellige typer handlendehar taget,muligheden for at sætte lovgiverne i stand til at fastsætte positionsgrænser for at modvirkeuforholdsmæssige prisbevægelser eller koncentrationer af spekulative positioner vil blivenøje vurderet med henblik på at sikre, at disse markeder fungerer effektivt
-
Derivat er et finansielt produkt konstrueret omkring et underliggende produkt. Aftalen er ofte opbygget omkring enfremtidig ydelse, for eksempel at sælge en bestemt aktie eller obligation på et bestemt fremtidigt tidspunkt. Derivaterkan teoretisk opbygges omkring et hvilket som helst finansielt aktiv. Prisen på derivatet udregnes ud fra prisen på detunderliggende aktiv og den forventede fremtidige rente.
1
7
Kommissionen oplyser (punkt 4), at man har offentliggjort første udgave af det europæiske værktøjtil overvågning af fødevarepriser og forpligter sig til at undersøge, hvordan det kan videreudvikles,således at det fra sommeren 2010 dækker et større antal fødevarer og kæder. Dette kræver, at de na-tionale statistiske kontorer samarbejder herom. Kommissionen opfordrer derfor de nationale statisti-ske kontorer til at indsamle de nødvendige data. Danmarks Statistik har leveret data til det omtalteovervågningsværktøj.Kommissionen finder det i den forbindelse ønskeligt, at der sker en videreudvikling af værktøjer tilprissammenligning (som for eksempel websites eller smart phones, der kan anvendes i forretningertil at scanne eller sammenligne produkter) for fødevarer, idet man følger eksemplet fra en række så-danne tjenester i Europa. Kommissionen finder, at udvikling og brug af sådanne websites kan sendeet kraftigt signal til borgerne om, at myndighederne er i færd med at tage konkrete skridt til at hjæl-pe dem med at opnå besparelser i deres daglige eller ugentlige indkøb. Dette finder Kommissionenvil bidrage til at styrke konkurrencen i detailleddet på lokale markeder samt i tidligere led i fødeva-reforsyningskæden.Kommissionen henstiller derudover til (punkt 5), at alle medlemsstater har netbaserede og lettil-gængelige tjenester for sammenligning af detailpriser for fødevarer. Kommissionen vil samarbejdemed medlemsstaterne om at sikre, at der udveksles bedste praksis og erfaringer på dette område.Danmarks Statistik indgår i et europæisk samarbejde med det formål at belyse mulighederne for attilvejebringe sammenlignelige gennemsnitspriser på konkrete forbrugsvarer medlemsstaterne imel-lem. Der pågår i øjeblikket på dette område forskellige pilotstudier, der har til formål at undersøge,hvordan man kan komme så tæt på det ønskede som muligt ved brug af de prisoplysninger, der alle-rede indsamles til andre formål, nemlig ”Det harmoniserede forbrugerprisindeks” og ”Købekrafts-paritetsundersøgelsen”.Initiativer til at fjerne hindringer og sætte en stopper for metoder, som opsplitter det indre marked(punkt 6,7 og 8):Kommissionen vil (punkt 6) vurdere foranstaltninger, som skal håndtere territoriale forsyningsbe-grænsninger, i det omfang disse skaber økonomisk ineffektivitet og er i strid med principperne fordet indre marked. For at informere om sine foranstaltninger udarbejder Kommissionen inden ud-gangen af 2010 en konsekvensanalyse.Kommissionen opfordrer (punkt 7) Rådet og Europa-Parlamentet til hurtigt at vedtage Kommissio-nens forslag til revision af lovgivningen om mærkningsregler.Kommissionen foreslår (punkt 8) at revidere udvalgte miljønormer og oprindelsesmærkningsord-ninger, som kan være til hinder for den grænseoverskridende samhandel, med henblik på at konsta-tere, om de politiske målsætninger for disse regler kan nås med en mindre indvirkning på integrati-onen af fødevareforsyningskæden. Kommissionen vil også samarbejde med medlemsstaterne og in-dustrien om en bedre harmonisering af gennemførelsen af EU’s fødevaresikkerhedsstandarder.
8
Initiativer til fremme af fødevareforsyningskædens konkurrenceevne (punkt 9 og 10):Kommissionen foreslår (punkt 9) at fremme og lette omstruktureringen og konsolideringen i land-brugssektoren, både i forbindelse med politikken for udvikling af landdistrikterne, blandt andet vedat tilskynde til oprettelse af frivillige producentorganisationer, og i en bredere sammenhæng indenfor den fælles landbrugspolitik efter 2013. Dette vil Kommissionen i første omgang foreslå bliverundersøgt i forbindelse med den særlige situation i mejerisektoren af den nylig oprettede high levelekspert gruppe om mælk.Kommissionen foreslår derudover (punkt 10) at træffe foranstaltninger til at fremme de forslag, somden højtstående gruppe har fremsat med det formål at forbedre konkurrenceevnen i landbrugsføde-varesektoren, navnlig i de små og mellemstore virksomheder, og fremme innovation og eksport isektoren.Meddelelsen forventes drøftet på rådsmødet (landbrug og fiskeri) på basis af spørgsmål fra for-mandskabet.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.Gældende dansk retLov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring.Lov nr. 1547 af 20. december 2006 om ændring af lov om markedsføringBekendtgørelse nr. 1084 af 14. september 2007 om urimelig markedsføring i forbrugerforhold.Lovbekendtgørelse nr. 1027 af 21. august 2007 - Bekendtgørelse af konkurrenceloven
KonsekvenserMeddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.I det omfang, at meddelelsen fører til initiativer til videreudvikling af statistiske overvågningsme-kanismer, som kræver indsamling af data af en ny type eller af en større hyppighed, rejser dette etressourcespørgsmål i de nationale statistiske kontorer.Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen vurderer, at hensigternei punkt 3 om øget gennemsigtighed i fødevareforsyningskæden, kan medføre øgede administrativebyrder for virksomhederne inden for fødevareproduktion i form af nye indberetninger. Byrdensstørrelse vil være afhængig af den konkrete implementering.HøringSagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg.Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens oplæg om at fremme bæredygtige og markedsbase-rede relationer mellem interessenterne, og sikre større gennemsigtighed i fødevareforsyningskæden.9
Landbrug & Fødevarer er desuden positive overfor de initiativer, som er rettet mod strukturellespørgsmål i kæden med det formål at forbedre integrationen og konkurrenceevnen på længere sigt.Landbrug & Fødevarer har stor forståelse for, at der i en række EU-lande er behov for at forbedreforholdet i fødevarekæden ved hjælp af frivillige standardkontrakter og ved tilskyndelse til oprettel-sen af frivillige producentorganisationer. Det skal dog understreges, at det er nødvendigt at fasthol-defrivillighedeni forhold til standardkontrakter og oprettelsen af producentorganisationer. Erhver-vet ønsker ikke et obligatorisk EU-regelsæt, fordi størstedelen af den danske landbrugs- og fødeva-resektor allerede har en dækkende organisering på plads. I og med størstedelen af erhvervet er orga-niseret efter andelsprincippet, er det ikke nødvendigt i Danmark med standardkontrakter eller pro-ducentorganisationer for at forbedre producenternes position overfor forarbejdningsleddet.Landbrug & Fødevarer støtter fuldt ud initiativet med at forbedre den generelle gennemsigtighed ifødevareforsyningskæden ved udvikle en række værktøjer til overvågning af fødevarepriserne, menpåpeger, at det ikke er nok at fokusere på overvågning af priserne i Europa. Det er i lige så høj gradnødvendigt at besidde reel viden om primær-, forarbejdnings- og detailleddet. Kommissionen skalvære opmærksom på, at en lang række fødevarevirksomheder i Europa er organiseret efter andels-princippet. Det betyder, at det er producenterne selv, som bestemmer, hvorledes indtjeningen skalfordeles mellem producent og mejeri. Fødevarevirksomheder, som satser på varemærker/brands ogen høj grad af forarbejdning, vil opnå en højere merindtjening på deres produkter og vil opleve etlangsommere fald i priserne for deres produkter pga. forbrugernes præferencer. Det er ligeledes vig-tigt at være bevidst om, at der vil være en forsinkelse i pristilpasningen i fødevareforsyningskæden,hvilket blandt andet skyldes, at der gøres brug af tidsbestemte kontrakter med en fastsat pris.Landbrug & Fødevarer bemærker i forhold til mærkningsforslaget, at forslaget introducerer mulig-heden for, at medlemsstaterne fastsætter egne regler på en række områder. Landbrug & Fødevarergjorde i forbindelse med høring over det forslag opmærksom på ”at der efter vores opfattelse eroverladt for meget råderum til nationalstaterne (artikel 44 og andre) og balancen mellem national ogEU-kompetence er ikke optimal.” Landbrug & Fødevarer undrer sig derfor over, at mærkningsrevi-sionen generelt ses som et initiativ til at fjerne og sætte en stopper for metoder, som opsplitter detindre marked. For så vidt angår revision af oprindelsesmærkningsordninger fastholder Landbrug &Fødevarer synspunktet om, at oprindelsesmærkning netop fører til et opdelt indre marked præget afnationale præferencer, hvorfor en sådan mærkning alene kan være frivillig. Spørgsmålet behandlessåvel i kvalitetspolitikken som i det generelle mærkningsforslag, og vi ser gerne at status quo opret-holdes, således at oprindelse alene skal angives såfremt en undladelse af at give denne oplysning vilvildlede forbrugerne. For så vidt angår revision af EU’s kvalitetspolitik om beskyttede betegnelserser Landbrug & Fødevarer gerne en forenkling og en mere smidig ansøgnings- og godkendelsespro-ces.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan generelt støtte hensigten med Kommissionens initiativer, som beskrives i meddelel-sen, idet man generelt støtter Kommissionens initiativer for at sikre overholdelse af konkurrence-lovgivningen samt en forbedring af fødevareerhvervenes konkurrenceevne for at forbedre fødevare-forsyningen og sikre lavere fødevarepriser for de europæiske forbrugere. Regeringen arbejder for, atde tiltag, der lægges op til for at øge gennemsigtigheden i fødevareforsyningskæden, får et passende10
omfang og implementeres hensigtsmæssigt, så de ikke giver anledning til unødige administrativebyrder for virksomhederne.Generelle forventninger til andre landes holdningerMeddelelsen blev præsenteret på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 2009. Præ-sentationen førte ikke til bemærkninger fra medlemsstaterne. Der foreligger således ikke oplysnin-ger om medlemsstaternes holdning til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. december 2009 forud for rådsmødet(landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 2009, jf. samlenotat oversendt den 3. december 2009.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
11