Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del § 28 Bilag 4
Offentligt
799103_0001.png
799103_0002.png
MINISTEREN
Folketingets FinansudvalgChristiansborg1240 København K
Dato11. februar 2009Dok.idJ. nr.2010-98Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Orientering om rejsekortprojektet

Rejsekortet har været i pilotdrift mellem Holbæk og Tåstrup siden februar2009. Antallet af pilotkunder har rundet 1300. Der er foretaget mere 45.000rejser med rejsekort og udstedt over 230.000 enkeltbilletter på rejsekortudstyri busser.Generelt forekommer den kundevendte del af systemet i store træk at fungeretilfredsstillende. Det kundevendte udstyr virker, og prisberegningen er korrekt.Backoffice-delen synes derimod fortsat at have behov for en del fejlretningsamt generel opgradering af brugervenlighed, mv.Næste skridt i udrulningen er en pilot på Lollandsbanen samt Nykøbing –Næstved. Piloten forventes igangsat i februar 2010 med op mod 500 kunder. Imarts/april 2010 forventes pilotområdet Holbæk-Tåstrup udvidet til Kalund-borg samt området nord herfor (Odsherred). Her forventes ekstra 1000-2000pilotkunder inden sommeren 2010.Udrulningsplanerne svarer til en forsinkelse på op mod tre år i forhold til denoprindelige tidsplan i Akt 187 af 13. juni 2005. Udover forsinkelsen adskillerudrulningsplanerne sig fra aktstykkets tidsplan ved at være baseret på en leve-rance opdelt i flere geografiske og funktionelle deltrin, som oplyst i fortroligorientering af 3. juli 2008 om status for rejsekortprojektet.På det seneste har der været omtale af sikkerheden i rejsekortet. Det er angive-ligt lykkes hackere at læse alt, hvad der står på et kort, hackeren har fået fat i.Det skal hertil bemærkes, at der på kortet alene fremgår billetoplysninger ogkortets saldo. Personlige oplysninger, navn, cpr. nr. eller kontooplysninger, lag-res ikke på kortet. I øvrigt kan samme oplysninger fås i en rejsekortautomat el-ler ved henvendelse på et betjent salgssted.For den enkelte kunde er der ingen risiko. Hvis man mister kortet, kan kundenspærre det, og under alle omstændigheder vil et forsøg på at øge kortets saldogennem hacking også føre til at kortet spærres inden for 24 timer. Kunden vilunder ingen omstændigheder komme til at hæfte for misbrug, der måtte følgeaf andres hacking. Rejsekort A/S følger naturligvis løbende sikkerhedssituatio-nen.
Med Akt 187 af 13. juni 2005 fik DSB adgang til at indskyde egenkapital og an-svarlige lån på 273 mio. kr. i Rejsekort A/S. Tilsvarende udgør Metroselskabetsandel 27 mio. kr.Midttrafik har i foråret 2009 udskudt sin beslutning om tilslutning til RejsekortA/S. Primært som en konsekvens heraf har der været behov for, at ejerne ind-skød yderligere ca. 77 mio. kr. i ansvarlige lån i Rejsekort A/S primo juli 2009og ikke først primo 2010, som det ellers har været forventningen. Der er altsåikke tale om, at der sker en forøgelse af betalingen til leverandøren.DSB’s indskud er på yderligere ca. 40 mio. kr., og Metroselskabets indskud erpå yderligere ca. 6,4 mio. kr. Herefter svarer DSB’s og Metroselskabets tilgode-havender i Rejsekort A/S til den, jf. Akt 187 af 13. juni 2005, oprindeligt aftaltelånekapital indekseret i henhold til aktionæroverenskomsten samt akkumule-rede renter til og med 2008.I aktstykkerne er indeksering af lånekapital ikke omtalt. Indeksreguleringensandel af indskuddene beløber sig til ca. 5 mio. kr. for DSB’s vedkommende og1,8 mio. kr. for Metroselskabets vedkommende.Der findes efter Transportministeriets viden ikke nogen præcedens for, hvor-vidt lånekapital kan eller skal indeksreguleres. I vurderingen af, at ovennævntedispositioner er inden for rammerne i aktstykke 187, har Transportministerietslagt til grund, at lånekapitalen kan indekseres.Forsinkelsen af rejsekortet betyder, at Rejsekort A/S modtager indtægter frabrugen af rejsekortet senere end forudsat. Der vil derfor af likviditetsmæssigeårsager være behov for yderligere indskud i Rejsekort A/S. Når de økonomiskekonsekvenser kendes nærmere, vil sagen blive forelagt Finansudvalget.Med venlig hilsenLars Barfoed
Side 2/2