Finansudvalget 2009-10
FIU Alm.del § 28 Bilag 2
Offentligt
786194_0001.png
786194_0002.png
786194_0003.png
786194_0004.png
786194_0005.png
786194_0006.png
786194_0007.png
786194_0008.png
786194_0009.png
786194_0010.png
786194_0011.png
786194_0012.png
786194_0013.png
786194_0014.png
786194_0015.png
786194_0016.png
786194_0017.png
786194_0018.png
786194_0019.png
786194_0020.png
786194_0021.png
786194_0022.png
786194_0023.png
786194_0024.png
786194_0025.png
786194_0026.png
786194_0027.png
786194_0028.png
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007(efteråret 2009)
Afrapportering på Aftale omTrafik for 2007 (efteråret 2009)Journalnummer81-0049
BanedanmarkTeknisk PlanlægningAmerika Plads 152100 København Øwww.banedanmark.dk
Forfatter: Udarbejdet aftegm, godkendt af soboMail: [email protected]Telefon: 8234 0000Telefon direkte: 8234 2279
Afrapportering på Aftale omTrafik for 2007IndholdSide
1233.13.1.13.1.23.1.33.23.33.43.4.13.4.23.4.33.53.5.13.63.6.13.6.23.6.33.6.445
Indledning og sammenfatning ............................................................ 4Regularitet .......................................................................................... 6Afvikling af efterslæb........................................................................ 12Spor............................................................................................ 12Sammenligning af prognose og åbningsbalancen13Afvikling af sporvedligeholdelsesefterslæbet14Sidespor14Broer .......................................................................................... 15Kørestrøm .................................................................................... 17Tele, it og transmission .................................................................. 18Telefoni og radio18Transmission18It19Trafikinformation .......................................................................... 19Tilpassede perronafsnit22Øvrige fag .................................................................................... 22Stærkstrøm22Bygninger23Vej & Plads24Forst25Effektivisering i 2009 ........................................................................ 27Optimering af Banedanmarks organisation ....................................... 28
1
Indledning og sammenfatningAftale om trafik for 2007, der blev indgået mellem regeringen (Venstre og Det KonservativeFolkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre, forudsætter en afvikling af efterslæbetpå Banedanmarks jernbanenet i perioden 2007-2014 (eksklusiv signaler). Aftale om trafik for2007 forudsatte endvidere, at Banedanmarks organisation skulle optimeres, og at der skulleopnås en effektivisering på 2 pct. om året.Aftalen indeholdt samtidig en principbeslutning om at udskifte signalanlæggene inden 2020.Med aftale om En grøn transportpolitik fra 29. januar 2009 blev der truffet politisk beslutningom gennemførelse af Signalprogrammet inden for en ramme på ca. 24 mia. kr. inden 2021.Status på Signalprogrammet vil i overensstemmelse med aftalen indgå i afrapporteringen iforåret 2010.Denne afrapportering er en prognose for Banedanmarks efterlevelse af aftalens krav til 2009.Hovedkonklusionen på prognosen er, at Banedanmark kan fastholde forventningen om atafvikle det forudsatte efterslæb i 2014.Banedanmark forventer samlet set at have afviklet 35 pct. af fornyelsesefterslæbet vedudgangen af 2009 som forudsat. På de økonomisk tunge fag spor og broer forventerBanedanmark samlet set også at afvikle efterslæbet i den forudsatte takt.På sporområdet forventer Banedanmark ved udgangen af 2009 at have afviklet 38 pct. affornyelsesefterslæbet opgjort i mængder efter den vægtede metode. På broområdet forventerBanedanmark at have afviklet 29 pct. af den samlede mængde fornyelsesefterslæb. Dette er ioverensstemmelse med det forudsatte, idet der på broområdet var budgetteret med et stigendeaktivitetsniveau i løbet af aftaleperioden, bl.a. for at sikre tid til at få bemandingen på plads.Desuden forventer Banedanmark at opfylde kravene til kanalregulariteten på 96,9 pct. på S-banen. Banedanmark vurderer dog, at det ikke bliver muligt at opfylde årskravet forkanalregulariteten på fjernbanen i 2009, idet især sporområdet har påvirket markant flere togend forventet i årets første ni måneder. Selvom påvirkningerne fra sporområdet i løbet afefteråret er blevet reduceret, har påvirkningerne fra sporområdet og de øvrige fagområdermedført, at kanalregulariteten fra april til september har ligget under årskravet. Banedanmarkhar derfor iværksat en række initiativer til forbedring af kanalregulariteten på fjernbanen(passagertog). Det er derfor forventningen, at målet for kanalregularitet på fjernbanen opnås i2010.For 2009 forventer Banedanmark at opnå en effektivisering på 1,4 pct. mod forudsat 2 pct.Det ændrer dog ikke ved forventningen om fortsat at opnå den forudsatte, akkumuleredeeffektivisering ved udgangen af 2014. I perioden 2007-2009 forventer Banedanmark såledesgennemsnitligt at have effektiviseret 2,2 pct. pr. år. Optimeringen af Banedanmarksorganisation følger den fastlagte tidsplan.For brugerne af banen har 2009 været præget af gennemførelsen af to storesporombygningsprojekter på Svendborgbanen (Odense-Svendborg) og Sydbanen (Ringsted-Nykøbing Falster).
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Indledning og sammenfatning
4
I det følgende rapporteres på trafikaftalens centrale krav til Banedanmark, hvoraf de vigtigsteer forbedring af regulariteten og afvikling af efterslæbet. Derudover gives en prognose påeffektivisering samt en status på optimeringen af Banedanmarks organisation.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Indledning og sammenfatning
5
2
RegularitetI 2009 forventer Banedanmark at opfylde målet for kanalregularitet for S-banen i forhold tildet forudsatte i Aftale om trafik for 2007. Ved udgangen af september 2009 låkanalregulariteten på S-banen år-til-dato på 97,8 %, dvs. 0,9 procentpoint over årskravet. Dettilfredsstillende resultat skyldes, at påvirkningerne fra de enkelte fagområder generelt harholdt sig indenfor det forventede omfang. Det ventes dog ikke at være muligt at opfyldemålet for kanalregularitet for fjernbanen (passagertog).Aftale om trafik for 2007 forudsatte en kanalregularitet for fjernbanen (passagertog) i 2009 på93,9 pct. Det blev endvidere besluttet, at henset til sporets tilstand kunne rejsetiden i enkortere periode hæves, således at der var overensstemmelse mellem den faktiske rejsetid ogden i køreplanen oplyste rejsetid. Derfor blev rejsetiden mellem København og Aalborg iforbindelse med det ordinære køreplanskift 2007 forlænget med 10-13 minutter i forhold tilkøreplanen for 2006, afhængigt af togprodukt og køreretning. Kravet til kanalregularitetenblev hævet tilsvarende, således at Banedanmark ikke ”nemmere” kunne leve op tilregularitetskravet fra Aftale om trafik for 2007.Ved køreplansskiftet til 2009 blev rejsetidstillægget mellem København og Odense fjernet, ogmed køreplanen for 2010 bortfalder rejsetidstillægget Odense-Århus. Med køreplanen for2011 bortfalder rejsetidstillægget som forudsat på den sidste del af strækningen.På S-banen forudsatte Aftale om trafik for 2007 en kanalregularitet i 2009 på 96,9 pct.Resultatet januar til september for kanalregulariteten for passagertog på fjernbanen og S-tog i2009 fremgår af Tabel 1.Tabel 1 Realiseret kanalregularitet, januar-september 2009Resultat 2009Fjernbanen*S-banen93,4 %97,8 %Mål 200993,9 %96,9 %Mål 201495,5 %97,8 %
*) Forlængelsen af køretiden ift. køreplanen i 2006 svarer til en forøgelse af kravet i 2009 på 0,5 procentpoint. Køretidenforudsættes bragt tilbage på 2006-niveau med køreplanen for 2011, hvorfor målet i 2014 ikke korrigeres.
Som det fremgår af Tabel 1, ligger resultatet januar til september for fjernbanen 0,5procentpoint under målet for 2009. For S-banen ligger årsresultatet 0,9 procentpoint overmålet for 2009.I figur 1 og figur 2 illustreres årets regularitetsudvikling i 2009 sammenlignet med 2006, 2007og 2008:
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Regularitet
6
Figur 1: Kanalregularitetsudvikling* 2009 (sammenlignet med 2006, 2007 og 2008),fjernbanen.
*) Et tog på fjernbanen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 5 minutter. Rettidighedskriteriet på 4:59 er benyttettil omregning af kanalregulariteten for 2006, 2007 og 2008.
Kanalregulariteten er blevet påvirket negativt af sporområdet, hvor hastighedsnedsættelsersom følge af banens tilstand har påvirket flere tog end forudsat. Der skete således en mindrestigning i antallet af disse hastighedsnedsættelser i 1. halvår. Det skyldtes mangler ileverancerne af infrastrukturdele og en længere udbedringstid på sporfejlene end forventet. Iløbet af efteråret 2009 er antallet af påvirkninger fra sporområdet blevet reduceret, men detnormale niveau er endnu ikke nået, og samlet for året forventes sporområdet derfor at påvirkeflere tog end forventet i forbindelse med Aftale om trafik for 2007. De forskellige operatørerhar endvidere påvirket hinandens tog i højere grad end forudsat. Der er endnu ikke sket etfald i påvirkningerne fra de øvrige fagområder, der har kunnet kompensere for sporområdetspåvirkninger i 2009. Derfor forventer Banedanmark ikke at kunne opfylde målet forkanalregularitet på fjernbanen (passagertog) i 2009.Der er internt i Banedanmark igangsat en række tiltag med henblik på at forbedrekanalregulariteten på fjernbanen. Der er som supplement til Banedanmarks løbendeopfølgning på kanalregulariteten etableret en intern arbejdsgruppe med henblik på at fånedbragt påvirkningerne af kanalregulariteten indenfor alle områder. Derudover vilBanedanmark udarbejde en nærmere analyse af årsagerne til påvirkningen afkanalregulariteten på fjernbanen (passagertog) i 2009 med henblik på at få afdækketeventuelle strukturelle årsager til disse og sikre en forbedring af indsatsen for at reducerepåvirkningerne. Det er derfor Banedanmarks forventning, at målet for kanalregularitet påfjernbanen nås i 2010.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Regularitet
7
Figur 2: Kanalregularitetsudvikling* 2009 (sammenlignet med 2006, 2007 og 2008), S-banen.
*) Et tog på S-banen regnes for rettidigt, hvis forsinkelsen er mindre end 2½ min.
Som det fremgår af Figur 2, har Banedanmark siden februar måned 2009 leveret en månedligkanalregularitet på S-banen, som ligger 0,5-1,4 procentpoint over målet på 96,9 pct. Enesteundtagelse er januar måned, hvor sporområdet påvirkede trafikken.På S-banen har Banedanmark fokuseret indsatsen på at nedbringe de trafikale konsekvenseraf fejl indenfor primært signalområdet. Således er antallet af tog, der blev forsinket elleraflyst som følge af fejl indenfor signalområdet, blevet reduceret fra gennemsnitlig 1.021 pr.måned i 2008 til 945 i 2009.De følgende tabeller viser irregularitetens fordeling i 2009. Bemærk at summen afkanalregulariteten og irregularitetsbidragene i procent er lig med 100 pct. på henholdsvisfjern- og S-banen.Tabel 2: Irregularitet, fjernbanen januar-september 2009.FjernbaneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områder*I alt*) Irregularitet som følge af kørestrømsfejl, disponeringsfejl mv.Irregularitetsprocent2,5 %2,2 %1,9 %6,6 %
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Regularitet
8
Tabel 3: Irregularitet, S-banen januar-september 2009.S-baneIrregularitetsprocent sporIrregularitetsprocent signalområdetIrregularitetsprocent øvrige områderI altIrregularitetsprocent0,7 %1,2 %0,3 %2,2 %
Tabel 4: Irregularitet fjern- og S-banen fra signalområdet januar-september 2009.Realiseret2009Niveauet for første halvår 2006.Grundlaget for Aftale om trafik for2007.

*

2,9 %
Irregularitetsprocent signalområdet forfjernbanenIrregularitetsprocent signalområdetfor S-banen
2,2 %
1,2 %
1,7 %
*) Målet er i Aftale om trafik for 2007 et samlet mål for både S- og Fjernbane
I perioden januar-september 2009 har irregulariteten fra signaler været på et lavere niveauend niveauet i første halvår af 2006, som dannede udgangspunkt for Aftale om trafik for2007. Banedanmark fokuserer på målrettet vedligeholdelse, fejlretning og genopretning aftrafikken for at overholde aftalens mål for mængden af fejl på de gamle signalanlæg ogfejlenes påvirkning af trafikken.En stor del af Banedanmarks signalanlæg har imidlertid fortsat en meget højgennemsnitsalder, hvorfor anlæggenes tilstandsudvikling er vanskelig at forudse. Efterhåndensom anlæggenes alder stiger, vil det blive endnu vanskeligere at forudse tilstandsudviklingen,hvorfor der kan komme større nedbrud, indtil Banedanmarks signalanlæg er udskiftet. Såledesskal ovenstående positive udvikling tolkes varsomt, idet enkelte større hændelser kan forrykkedet samlede billede. Det er fortsat Banedanmarks vurdering, at niveauet fra 2006 kanfastholdes i de kommende år.Nedenfor illustreres den strækningsvise kanalregularitet for perioden januar-september i 2009for hhv. fjernbanen og S-banen. Det bemærkes, at der ikke direkte kan sammenlignes medden overordnede kanalregularitet, idet strækningerne har forskellig vægt i opgørelsen af densamlede regularitet alt efter trafikintensiteten på strækningen.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Regularitet
9
Figur 3: Strækningsvis kanalregularitet for januar-september 2009 *)
*) De forskellige farver strækninger på figur 3 afspejler den inddeling af strækningerne, som fremgår af Aftale om trafik for 2007,hvor afviklingen af efterslæbet på de enkelte strækninger er prioriteret efter effekten i forhold til antallet af passagerer ogstrækningens trafikale betydning. Røde strækninger har 1. prioritet, grønne strækninger er 2. prioritet, og blå strækninger har 3.prioritet.
På fjernbanen har især seks strækninger bidraget negativt til den overordnedekanalregularitet. Det drejer sig om følgende:
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Regularitet
10
1.
2.3.
4.
5.
6.
Odense-Fredericia er blevet påvirket af mange enkeltstående forhold, bl.a.ultralydsfejl, udskiftning af blød bund samt hastighedsnedsættelser til 40 km/t vedSnoghøj. Årsagerne til påvirkningerne er nu udbedret.Fredericia-Padborg er blevet påvirket af et større antal mindre enkeltståendehændelser, herunder en række mindre vedligeholdelses- og fornyelsesarbejder.Lille Syd har haft forholdsvis mange signalfejl, idet signalanlæggene ikke er vant tilden øgede trafik, som har været på Lille Syd, mens sporombygningen af Sydbanenhar stået på. Den øgede belastning på Lille Syd forekommer ikke længere, idetsporarbejderne er tilendebragt.Roskilde-Korsør har været påvirket af hastighedsnedsættelser bl.a. som følge afbanens tilstand samt mindre vedligeholdelsesarbejder. Årsagerne til påvirkningerne ernu udbedret.Århus-Ålborg har også været påvirket af hastighedsnedsættelser som følge af banenstilstand. Strækningen er et fokusområde i Banedanmark, og i løbet af september ogoktober har udbedringer af tilstanden ført til, at kanalregulariteten på strækningenikke længere påvirkes nævneværdigt af hastighedsnedsættelserne.Ålborg-Frederikshavn har i efteråret haft sporproblemer, som har ført tilhastighedsnedsættelser. Gennem en særlig indsats i september er disse fejl udbedret.
Den samlede kanalregularitet på strækningen København – Århus har i alle måneder frem tilog med oktober 2009 ligget over årskravet på 93,9 %. Kanalregulariteten for strækningenligger efter oktober 2009 år-til-dato på 95,4 %; til sammenligning lå kanalregulariteten forsamme strækning i 2008 på 97,2 %. År-til-dato resultatet i 2009 er blevet påvirket af deforhold, der er beskrevet for delstrækningerne Odense – Fredericia og Roskilde – Korsør.På S-banen har alle baner levet op til målet for kanalregulariteten.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Regularitet
11
3
Afvikling af efterslæbI dette afsnit redegøres for afviklingen af efterslæbet fordelt på fagområder. Den overordnedekonklusion er, at afviklingen af efterslæbet forløber som forudsat.I tabel 5 ses en oversigt over det realiserede forbrug på fornyelse og vedligeholdelse i 2007 og2008, det forventede forbrug i 2009 og i resten af aftaleperioden sammenholdt med detforudsatte.Tabel 5: Forbrug og prognose 2007-2014*.Mio. kr.Forudsat i Aftaleom trafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug200720082009201020112012201320142007 –2014

***

**
2.1722.281109
2.7942.894100
2.9372.95417
2.6942.6940
2.7242.671-53
2.6592.602-57
2.5162.459-57
2.4682.410-58
20.965
20.9650
*) Tabellen inkluderer realiseret forbrug 2007-2008 (løbende priser) samt forventet/forudsat forbrug 2009-2014 i Aftale omtrafik for 2007 for § 28.63.05 til fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet. Der er endvidere afsat midler til afvikling afefterslæbet på jernbanenettet på § 28.63.01 og 28.63.02, men disse midler indgår ikke i ovenstående oversigt.**) Den samlede bevilling er fratrukket 425,6 mio. kr. til signalprogrammet og til konto 28.63.01. Der er endvidere fratrukket 120mio. kr., der var afsat til fornyelse af Gedserbanen i Aftale om Trafik for 2007. I forbindelse med Aftale om en grøntransportpolitik blev det endvidere besluttet at afsætte 158 mio. kr. i 2009 til hastighedsopgradering af Sydbanen.***) Afvigelser af sum i denne og øvrige tabeller skyldes afrundinger.
I de følgende afsnit redegøres for udviklingen inden for de forskellige fagområder.
3.1
SporSamlet set forventer Banedanmark at afvikle efterslæbet på sporfornyelse som forudsat iAftale om Trafik for 2007.Tabel 6: Fordeling af de største sporarbejder. Vægtet metodePct.ForudsatRealiseret/prognose*Meraktivitet20078%12 %4%200813 %17 %4%200914 %9%-5 %201010 %16 %6%201113 %10 %-3 %201215 %13 %-2 %201314 %12 %-2 %201412 %11 %-1 %I alt100 %100 %0%
*) Opgjort efter den vægtede metode.
Prognosen for 2009-2012 er baseret på Banedanmarks fornyelsesplan, der i år har en treårigplanlægningshorisont på sporområdet.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
12
I 2009 gennemføres to store sporombygningsprojekter på hhv. Svendborgbanen (Odense-Svendborg) og Sydbanen (Ringsted-Nykøbing Falster). Afvigelsen mellem de 14 pct.’ssporfornyelse i 2009, der blev forudsat i Aftale om trafik for 2007, og prognosen for 2009skyldes, at projektet ”Nyt S-togsspor København H – Dybbølsbro” (6. hovedspor) ikke afviklerefterslæb. Desuden besværliggør udførelsen af 6. hovedspor andre projekter, idet projektetbåndlægger betydelige økonomiske og produktionsmæssige midler og stiller krav tilomfattende sporspærringer.
Tabel 7: Sporområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007*Realiseret/PrognoseMerforbrug20078338885520081.0391.2822432009*
2010*
2011892798-94
2012852751-101
2013**
2014**
I alt7.1467.1460
1062
920
781
766
1.10442
1.096176
621-160
606-160
*) I 2009 er der i forhold til forårets afrapportering tillagt 158 mio. kr. i 2009 til hastighedsopgradering af Sydbanen, Deroverføres 51 mio. kr. i 2009 og 3.2 mio. kr. i 2010 fra kørestrøm til at finansiere kørestrømsandelen af 6. hovedspor. Ligeledesoverføres 24,1 mio. kr. i 2009 og 15,4 mio. kr. i 2010 fra sikring til det samme formål.**) I forhold til forårets afrapportering er der her fraregnet bevilling til fornyelse af Gedserbanen på samlet 120 mio. kr.
3.1.1
Sammenligning af prognose og åbningsbalancen
Tabel 8 viser en sammenligning mellem det faktiske aktivitetsomfang og det modelleredeaktivitetsomfang for sporombygningsprojekter i 2009, som baserer sig påsporanalysemodellen. Det er vanskeligt at lave en sådan sammenligning, idet der knytter sigstor usikkerhed til modelleringen på strækningsniveau. Det er derfor ikke i sig selvoverraskende, at der er afvigelser mellem det forventede og det faktiske aktivitetsniveau.Sporfornyelsen går samlet set op med det forudsatte aktivitetsniveau. På den ene side udføresflere aktiviteter på de baner, der er prioriteret til sporombygning. Denne udvikling modsvaresaf, at Banedanmark som nævnt i forårets afrapportering kan udskyde sporfornyelse på andrestrækninger, der indgik i Aftale om trafik for 2007. Analyser af den faktiske tilstand på enrække strækninger har således afdækket en længere levetid end tidligere antaget.Tabel 8: Prognose for sporfornyelse i forhold til det forudsatteOmfang, vægtede kmOdense-SvendborgRingsted-Nykøbing FAndre arbejder i 2009.I alt*) Opgjort ved den vægtede metode.**) De mindre sporarbejder, som i 2009 primært udføres på stationer, kan ikke sammenlignes med åbningsbalancen, fordiåbningsbalancen omfatter hele strækningen, mens disse projekter kun udgør en lille del af strækningen.Prognose 2009

*

596020139Åbningsbalance3354**
Meraktivitet i %79 %11 %-37 %
0
87
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
13
3.1.2
Afvikling af sporvedligeholdelsesefterslæbet
I forbindelse med afrapporteringen på trafikaftalen i efteråret 2007 blev efterslæbet påsporvedligehold opgjort til 297 mio. kr. (PL07). Opgørelsen baserede sig på Atkins analyse af5. oktober 2007.Som det fremgår af Tabel 9 forventer Banedanmark som forudsat at have afviklet efterslæbetpå sporvedligehold ved udgangen af 2009.Tabel 9: Efterslæbsprognose på sporområdet, mio. kr.Mio. kr. PL09Ballast-suppleringTo-bloksvellerAndetI alt efterslæbPrimo 2009009696Afviklet efterslæb 2009009696Primo 20100000
Afrapporteringen i foråret 2010 vil give en konsolideret opgørelse af, om efterslæbet påsporvedligehold er indhentet ved udgangen af 2009. Afrapporteringen vil anvende denhidtidige metode for opgørelsen af efterslæbet på sporvedligehold, således at det kaneftervises at efterslæbet er afviklet som forudsat i Aftale om trafik for 2007.Eftersom Banedanmark forudsætter at have afviklet efterslæbet på sporvedligehold vedudgangen af 2009, vil Banedanmark fra 2010 og frem anvende en ny metode for planlægningfor og opfølgning på vedligeholdelse, der baserer sig på performancemål for den velvedligeholdte bane. Metoden bygger på en struktur med KPI’er (Key Performance Indicators),som skal måle, om den enkelte vedligeholdelsesaktivitet har den forudsatte effekt på sporetstilstand. Denne model vil tillige danne grundlag for afrapporteringen påvedligeholdelsesområdet.
3.1.3
Sidespor
Banedanmark har i 2009 i samarbejde med Trafikstyrelsen udarbejdet en oversigt over, hvilkesidespor som forventes at være åbne i 2014.Oversigten viser, at der i 2014 anslås at være behov for ca. 274 km åbne sidespor, mens ca.175 km af Banedanmarks sidespor forventes trimmet, dvs. lukket efter gældende procedure.Oversigten er udarbejdet på grundlag af den nuværende viden, idet der er taget udgangspunkti de trafikale behov, som det er muligt at forudse på nuværende tidspunkt. I perioden frem til2014 kan der således opstå nye trafikale behov, eller det trafikale behov kan ændre sig,hvilket kan få indflydelse på den foreliggende oversigt over sidespor, der kan lukkes. Der kansåledes forekomme bevægelser, men samlet set er det antagelsen, at der alt andet lige vil væreca. 274 km åbne sidespor i 2014.Den omfattende kortlægning af sidespor har afdækket et behov for åbne sidespor i 2014, somer ca. dobbelt så stort som anslået forud for Aftale om trafik for 2007. Det er ikke destoAfrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb14
mindre stadig Banedanmarks vurdering, at de sidespor, som forventes åbne i 2014, kanfornyes og vedligeholdes indenfor den bevilling til fornyelse og vedligeholdelse af sidespor,som blev afsat med Aftale om trafik for 2007.Banedanmark prioriterer indsatsen på sidespor i henhold til den prioritering mellem røde,grønne og blå baner, som ligger til grund for Aftale om trafik for 2007. Det vil sige, atindsatsen på et sidespor i tilknytning til en rød bane bliver prioriteret højere end på etsidespor i tilknytning til en blå bane. Derudover prioriteres midlerne i henhold til dentrafikale konsekvens. Det vil sige, at indsatsen prioriteres højere på de sidespor, hvoralternativet til en indsats er lukning af sidesporet eller ekstremt lav hastighed på detpågældende sidespor.
3.2
BroerDer er planlagt vedligeholdelsesarbejder på 97 broer og fornyelse af 80 broer i 2009.Afviklingen af efterslæbet forløber samlet set som forudsat. Banedanmark forventer såledesfortsat at opfylde forudsætningerne i Aftale om trafik for 2007.I lighed med afrapporteringens øvrige tabeller, der opgør udviklingen i efterslæbet, skalkolonnerne i Tabel 10 læses således:”Efterslæb primo 2009viser det prisopregnede aktivitetsbaserede efterslæb pr. ultimo2008 som opgjort i forårets afrapportering 20091.”Korrektion” viser eventuelle korrektioner til opgørelsen i forårets afrapportering2009”Nyt efterslæb” viser efterslæb, der konstateres i 2009.”Afviklet efterslæb” viser det forventede nedbragte efterslæb i 2009.”Efterslæb primo 2010” er den forventede status på efterslæbet ultimo 2009.”Efterslæb 2010 ift. det samlede efterslæbviser efterslæbet primo 2010 som andel afdet samlede efterslæb, dvs. efterslæbet primo 2007, korrektioner tilefterslæbsopgørelsen samt nyt efterslæb opstået efter indgåelsen af Aftale om trafikfor 2007.
Tabel 10: Efterslæbsprognose broer (vedligehold & fornyelse), mio. kr.Komponent-gruppe(Mio. kr.,PL09)BroerEfterslæbprimo 2009KorrektionNyt efter-slæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo 2010Efterslæb2010 ift.det samledeefterslæb76 %
2.082
0
0
301
1.781
1
For fagene Vej og Plads, Forst og de mindre anlægselementer under Broer, hvor der ikke foreligger vidensgrundlag foropgørelse af efterslæb ud fra levetidsmodeller, opgøres efterslæbsudviklingen på grundlag af forbruget opgjort i årets priser.15
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
Tabel 11: Efterslæbsprognose på broområdet øvrige anlægselementer (vedligehold & fornyelse),mio. kr.Komponent-gruppe(Mio. kr., PL09)AutoværnStøjskærmeKabelrenderStøttemure ogspunsvæggeStenkisterI altEfterslæbprimo20094918239341224Korrektion Nyt efter-slæb000000000000Afvikletefterslæb3032412Efterslæbprimo20104618209137212Efterslæb 2010ift. det samledeefterslæb88 %100 %87 %95 %83 %91 %
Tabel 12: Efterslæbsprognose på broområdet, mængder (stk.).Komponent-gruppeBroerAutoværn – antalbroerStøjskærme – kmKabelrender – kmStøttemure ogspunsvæggeStenkisterEfterslæbprimo 200959893*
Korrektion00-0-0
Nyt efterslæb Afvikletefterslæb00-0-017711-2925
Efterslæbprimo 201042182-23-455
-
25**
-
480
*) Antallet af støjskærme, der skal vedligeholdes frem til udgangen af 2014, kan ikke angives med nøjagtighed, idet de prioriteresløbende.**) Banedanmark gennemførte i 2008 registrering og tilstandsvurdering af støttemure og spunsvægge, som nu indgår i AssetManagement Systemet. Antallet af støttemure og spunsvægge, der skal vedligeholdes frem til udgangen af 2014, kan ikkeangives med nøjagtighed, idet de prioriteres løbende.
Den gennemsnitlige tilstandskarakter for de 6 store og 1696 mindre broer, Banedanmarkforvalter, er medio 2009 opgjort til 1,43. På en skala fra 0 til 5 er 0 bedst. Til sammenligningvar den gennemsnitlige tilstandskarakter ved indgåelse af Aftale om trafik for 2007 1,58.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
16
Tabel 13: Broområdets forventede/forudsatte fornyelse og vedligeholdelse i Aftale om trafikfor 2007.Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug2007103113102008233216-172009382330-522010*
2011*
2012*
2013*
2014*
I alt**
393
372
416
410
362
2.670
385-8
291-81
358-58
374-36
38119
2.447***
-224
*) Her er inkluderet midler til finansiering af moderniseringen af Nørreport station.**) Fra bevillingen er fratrukket 200 mio. kr. fra fornyelse, der overføres til forst fornyelse.***) Der forventes et akkumuleret mindreforbrug på vedligehold på broer. Disse midler anvendes indenfor den samlede ramme tilvedligehold (jf. Afrapporteringen foråret 2009).
Som det fremgår af forårets afrapportering, forventer Banedanmark på baggrund af erfaringerfra de første udbud på broer samt tæt koordinering med sporombygningsprojekter at kunnegennemføre samme fornyelsesaktivitet for færre midler. Samlet betyder det, at Banedanmarkforetager en intern omdisponering af 200 mio. kr. (PL09), der overføres til forstområdet (drænog afvanding).Desuden er der på broområdet – jf. forårets afrapportering - identificeret en reduktion afvedligeholdelsesbehovet på 224 mio. kr. (PL09), bl.a. på baggrund af øget effektivisering vedat samle fornyelse og vedligeholdelse i en samlet bro-gruppe. Dermed sikres en optimering afudbud og planlægning af broarbejderne.Det vurderes på det foreliggende grundlag muligt at realisere det samlede mindreforbrug påbroområdet, uden at det påvirker de forudsatte krav til sikkerhed, tilstand og regularitet.
3.3
KørestrømTabel 14: Efterslæbsprognose på kørestrømsområdet, mio. kr.Komponentgruppe(Mio. kr., PL09)Efterslæbprimo200916110100118KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo20101719900117Efterslæb2010 ift.samledeefterslæb77 %91 %90 %--87 %
OmformerstationerFordelingsstationerKørestrøm S-baneKørestrøm F-baneØvrige anlægI alt
000000
500005
402006
Kørestrømsanlægget på Klampenborgbanen blev fornyet i 2008, og arbejdet med kørestrømpå Københavns Hovedbanegård, der indgår i projektet 6. hovedspor, forventes afsluttet i løbet
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
17
af 2009-2010. Efterslæbet på komponentudskiftning afvikles som planlagt på S-banensomformerstationer og på fjernbanens køreledningsanlæg.I 2009 igangsættes fornyelse af kørestrømsanlæg på Valby – Valby Langgade, som forventesafsluttet i 2010.Tabel 15: Kørestrømsområdets forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug2007108-220084423-212009*
2010*
2011209-11
201218268
201318246
201416259
I alt1511510
13
12
207
153
*) I forhold til forårets afrapportering er her fratrukket midler til spor mhp. finansiering af kørestrømsandelen i 6. hovedspor.
3.43.4.1
Tele, it og transmissionTelefoni og radio
Banedanmark afsluttede i 2008 projekteringen af det ny togradiosystem baseret på deneuropæiske standard GSM-R. Projektet er meldt i udbud i henholdsvis en anlægs- og ensystemdel, men grundet manglende konkurrence på systemdelen og koordinering medsignalprogrammet har udbuddet været forsinket. Aftalerne på anlægsdelen og systemdelenforventes indgået omkring årsskiftet 2009/2010, og systemet forventes som forudsat klar tilibrugtagning ved udgangen af 2011.3.4.2Transmission
Tabel 16: Efterslæbsprognose på transmissionKomponent-gruppe(Mio. kr.,PL09)KablerPCMDatanetØvrige aktiverI altEfterslæbprimo 2009KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo 2010Efterslæb 2010ift. detsamledeefterslæb-79 %58 %100 %64 %
034*
00000
00202
046010
03017249
212
57
*) Åbningsbalancen for datanet er korrigeret i denne afrapportering i forhold til afrapporteringen forår 2009. Dels er LCC-modellen blevet opdateret, og dels var det afviklede efterslæb for datanet for 2008 angivet til 8 mio. kr. (PL08), mens der kunblev afviklet efterslæb for 2 mio. kr. i 2008.
Banedanmark forventer, at efterslæbet på transmission vil være afviklet i 2014.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
18
Tabel 17: Transmissions forventede/forudsatte fornyelse i Aftale om trafik for 2007.Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20071717020082422-2200926293201035481320111816-220124335-820131211-120141715-2I alt1931930
3.4.3
It
I Aftale om trafik for 2007 er efterslæbet på IT hardware forudsat indhentet ved, atBanedanmark inden for tre år udskifter al hardware. Banedanmark forventer som forudsat atudskifte de resterende skærme, servere samt bærbare og stationære pc’er i efterslæb i 2009.Tabel 18: Efterslæbsprognose på IT, mio. kr. PL09Efterslæb primo 2009Efterslæb primo 2010Resterende efterslæb5,70,00%
3.5
TrafikinformationMed Aftale om trafik for 2007 blev det besluttet, at efterslæbet på trafikinformationsudstyret(skærme, ure og højttalere) på de røde baner afvikles. Med Finansloven for 2008 blev detbesluttet, at efterslæb på trafikinformationsudstyret på alle baner afvikles inden udgangen af2010, hvorfor der blev bevilget yderligere 92 mio. kr. (PL08).Af hensyn til sammenligning med tidligere afrapporteringer er opgørelsen delt, så resultaterog målsætninger fremgår eksplicit for de to aftaler på trafikinformationsområdet.Banedanmark forventer som forudsat, at antallet af passagerer, der som følge af nedslidteanlæg dagligt oplever mangelfuld trafikinformation, ved udgangen af 2009 er reduceret med30 pct. i forhold til niveauet i 2006.Udover afvikling af efterslæb omfatter Aftale om trafik for 2007 på trafikinformationsområdetvisse moderniseringer, herunder følgende projekter:Opgradering af højttalerbetjeningssystemet (ca. 200 stationer): Her forventestidsplanen overholdt.Udvidelse af antal handicapskærme (29 stationer): Banedanmark overvejer p.t. enoptimal tilrettelæggelse af indsatsen. Det forventes, at der etableres nyehandicapskærme i løbet af 2010.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
19
Opgradering af skærminformation på 9 stationer: Dette projekt gennemføres ogafsluttes i 2009 (start udførelse september).Udbygning af trafikinformation på Århus H/København H: Århus H blev gennemførti 2008. Udførelsen på Københavns Hovedbanegård afsluttes i 2009.Tilpassede perronafsnit: omtales nedenfor.
Afviklingen af efterslæbet målt i økonomi fremgår af Tabel 19, Tabel 20 og tabel 21 idetudviklingen er opgjort særskilt for 1) røde, 2) grønne og blå baner samt 3) samlet for alle trebanetyper. Tilsvarende findes i Tabel 22, Tabel 23 og tabel 24 en efterslæbsopgørelse imængder.I 2009 forventes reduktionen af efterslæbet at blive mærkbar, idet alle kontrakter er indgået iår, og samtlige aktiviteter vil være udført inden udgangen af 2010.Tabel 19: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mio. kr. (røde strækninger)Komponent-gruppe(Mio. kr. PL09)Efterslæbprimo2009KorrektionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo 2010Efterslæbprimo 2010ift. detsamledeefterslæb48 %0%87 %43 %
TV-monitorerHøjttalereØvr.komponenterI alt
53191183
0000
0000
2319143
3001040
Tabel 20: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mio. kr. (grønne og blå strækningerbevilget med FL08).Komponent-gruppe(Mio. kr. PL09)TV-monitorerHøjttalereØvr. komponenterI altEfterslæbKorrek-primo 2009 tionNytefterslæbAfvikletEfterslæbEfterslæbprimo 2010Efterslæb primo2010 ift. detsamledeefterslæb100 %0%93 %54 %
16241454
0000
0000
024024
1601430
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
20
Tabel 21: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mio. kr. (alle strækninger)Komponentgruppe Efterslæb Korrek-(Mio. kr. PL09)primotion2009NytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2010Efterslæbprimo 2010ift. detsamledeefterslæb59 %0%94 %48 %
TV-monitorerHøjttalereØvr. komponenterI alt
694325137
0000
0000
2343167
4602470
Tabel 22: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mængder (røde strækninger)Komponentgruppe(stk.)TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 20093631599656Korrektion000Nytefterslæb000Afvikletefterslæb13315991Efterslæbprimo 20102300655
Tabel 23: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mængder (grønne/blå strækninger)Komponentgruppe(stk.)TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 20091131986948Korrektion000Nytefterslæb000Afvikletefterslæb019864Efterslæbprimo 20101130944
Tabel 24: Efterslæbsprognose på trafikinformation, mængder (alle strækninger)Komponentgruppe(stk.)TV-monitorerHøjttalereØvrige komponenterEfterslæbprimo 200947635851604Korrektion000Nytefterslæb000Afvikletefterslæb13335855Efterslæbprimo 201034301599
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
21
Tabel 25: Trafikinformation forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20071814-420083213-192009888802010104103-1201151052012396201339620145116I alt2572570
3.5.1
Tilpassede perronafsnit
Som følge af, at de ny IC4-tog er længere end IC3-togene og dermed stiller større krav tilindstigende passagerer om at placere sig rigtigt på perronerne, blev der med Aftale om trafikfor 2007 afsat 10 mio. kr. til at udvikle en anden løsning end det faste skiltesystem medperronafsnit A, B, C, D og E.Som det fremgik af seneste afrapportering på Aftale om trafik var der truffet beslutning omen model for tilpassede perronafsnit. Siden har der været arbejdet med forbedring aftrafikinformation, og set i det perspektiv pågår der pt. overvejelser i den fælles projektgruppebestående af DSB, Atkins og Banedanmark om, hvorvidt der kan være en merehensigtsmæssig model. Projektgruppen vurderer og beslutter i 1. kvartal 2010, hvad der erden mest hensigtsmæssige anvendelse af midlerne til de såkaldte tilpassede perronafsnit samtfastlægger en tidsplan for det videre arbejde.
3.63.6.1
Øvrige fagStærkstrøm
Banedanmark forventer at indhente efterslæbet på strækstrøm som forudsat.Tabel 26: Efterslæbsprognose på stærkstrømsområdet, mio. kr.Komponentgruppe(Mio. kr., PL09)Efterslæbprimo2009Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2010Efterslæb2010 ift.detsamledeefterslæb37 %70 %-13 %36 %
PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlægI alt
5660668
00000
00000
3110537
2550131
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
22
Tabel 27: Efterslæbsprognose på stærkstrømsområdet, mængderKomponentgruppe(stk.)PerronbelysningsanlægNødstrøms og UPS-anlægSporskiftevarmeØvrige anlægEfterslæbprimo200933270-KorrektionNytefterslæb000-Afvikletefterslæb2420-Efterslæbprimo 20109250-
000-
I 2009 forventer Banedanmark at forny perronbelysningsanlægget på 24 af de stationer, somer i efterslæb.I 2009 forventes hovedparten af fornyelsesefterslæbet på øvrige anlæg (bl.a. elevatorer,eltavler og pumper) at blive afviklet.SombeskrevetiforåretsafrapporteringharBanedanmarkgennemgåetvedligeholdelsesbudgetterne for stærkstrøm og har ikke grundlag for at antage, at udgifterneikke kan afholdes inden for den nuværende bevilling.Tabel 28 Stærkstrøm forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug2007813520083529-6200937521520104844-420113632-420123632-420133533-220143534-1I alt2692690
3.6.2
Bygninger
Tabel 29: Efterslæbsprognose på bygningsområdetAktivitetEfterslæbprimo 20092537812.540Afvikletefterslæb102572.340Efterslæbprimo 20101512110.200Efterslæb 2010ift. det samledeefterslæb38 %20 %23 %
Relæhytter – mio. kr.Relæhytter – antalReduktion af overskydendebygningsareal m2
Fornyelsen af bygninger følger planen.I henhold til Aftale om trafik for 2007 skal Banedanmark reducere sin bygningsmængde fra137.500 m2 til 92.500 m2 i aftaleperioden.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
23
Primo 2009 ejede Banedanmark 105.040 m� bygninger (excl. Entreprises bygninger). I løbet afførste halvår 2009 blev arealet reduceret med i alt 2.328 m�. Banedanmark forventer fortsat atreducere arealet som forudsat i aftaleperioden.Tabel 30 Bygninger forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20075612008147-720091415120101417320113032220122928-1201329290201428291I alt1621620
3.6.3
Vej & Plads
Tabel 31: Efterslæbsprognose på Vej & Plads-området, mio. kr.Aktivitet(Mio. kr., PL09)PerronerStationsafvanding mio. kr.I altEfterslæbprimo 20090169169Afvikletefterslæb033Efterslæbprimo 20100166166Efterslæb primo2010 ift. detsamlede efterslæb0%94 %94 %
På stationsafvanding fokuserer Banedanmark på stationer, hvor der har været et højt antalsporjusteringer som følge af problemer med vand i tunneller og skakter. I 2009 harBanedanmark fornyet stationsafvandingen på Børkop samt opstillingssporet vedHovedbanegården (Belvedere). Der pågår tilstandsvurdering af Holte station.Tabel 32: Vej & Plads forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug2007111-1020080442009114-7201012175201138446201238380201337381201436382I alt1831830
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
24
3.6.4
Forst
Tabel 33: Efterslæbsprognose på forstområdet, mio. kr.Anlægstype(Mio. kr. PL09)Efterslæbprimo2009Korrek-tionNytefterslæbAfvikletefterslæbEfterslæbprimo2010Efterslæbprimo 2010 ift.det samledeefterslæb45 %60 %80 %93 %77 %60 %
DrænlægningGrøfterHegnskonverteringBanehegnBevoksningOprydningI alt
21813876317398
000000
000000
913934110
12710786013288
Tabel 34: Efterslæbsprognose på forstområdet, mængder.Anlægstype (stk.)Efterslæbprimo20095310433233071347369KorrektionNytEfterslæb000000Afvikletefterslæb7141130157011Efterslæbprimo 2010469021932921277358
Drænlægning, kmGrøfter, kmHegnskonvertering, kmBanehegn, kmBevoksning, haOprydning på banen
000000
I foråret 2009 blev der overført midler fra broområdet til afvikling af efterslæb på dræn oggrøfteafvanding, idet Banedanmark konstaterede et merbehov i forhold til det forudsatte iAftale om trafik for 2007. I resten af rammeaftaleperioden vil Banedanmark på dræn oggrøfter fokusere indsatsen på indhentning af regularitets- og sikkerhedskritisk efterslæb, jf.forårets afrapportering.Tabel 33 og Tabel 34 omfatter indhentning af efterslæbet på dræn i forbindelse medsporombygninger samt på lokaliteter med kendte drænproblemer.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
25
Tabel 35: Forst forventet/forudsat fornyelse i Aftale om trafik for 2007Mio. kr.Forudsat i Aftale omtrafik for 2007Realiseret/prognoseMerforbrug20073314-192008395819200925371220103532-320118447-372012718092013677710201467769I alt*
422
4220
*) Bevillingen til forst er forhøjet med 200 mio. kr., som er overført fra broer
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Afvikling af efterslæb
26
4
Effektivisering i 2009Banedanmark forventer i 2009 at opnå en effektivisering svarende til 49,6 mio. kr. Det svarertil en samlet prognose for effektivisering på 1,4 %. På anlægspuljen har der ikke kunnetopstilles sammenlignelige nøgletal, som har muliggjort en opgørelse af effektiviseringen, dader ikke har været gennemført et tilstrækkeligt antal ensartede projekter.Sammenlignet med de første to år i rammeperioden har 2009 været præget af mindrefornyelsesprojekter. Da det erfaringsmæssigt er de store projekter, der bidrager positivt tileffektivisering, skalprognosen for årsresultatet på 1,4 pct. ses i dette lys.Af samme årsag vurderer Banedanmark, at prognosen for 2009 ikke ændrer vedforventningen om fortsat at opnå den forudsatte, akkumulerede effektivisering ved udgangenaf 2014.
Tabel 36: Oversigtstabel effektiviseringEffektivisering i mio. kr.28.63.0128.63.0228.63.05TotalEffektivisering i procent28.63.0128.63.0228.63.05Total200716,10,069,485,520073,40,03,03,1200829,20,037,766,920086,40,01,32,0200916,00,033.649,620093,10,01,11,4
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Effektivisering i 2009
27
5
Optimering af BanedanmarksorganisationSom forudsat i Aftale om trafik for 2007 har Banedanmark i 2007 og 2008 systematiseret ogoptimeret processerne med henblik på at opnå de forudsatte mål i Aftale om trafik for 2007 -herunder ikke mindst den forudsatte effektivisering på 2 pct. pr. år.Banedanmark havde ved udgangen af 2008 gennemgået alle virksomhedens hoved- ogkerneprocesser. Gennemgangen har givet anledning til en række forbedringer af processerne.Implementeringen af samtlige processer blev igangsat i 2008. Projektet har dermed fulgt denforudsatte tidsplan.Det er besluttet at sikre systemunderstøttelsen af processerne for at opnå højst muligeffektivitet. Systemunderstøttelsen sker primært i Banedanmarks SAP-system, hvor første fasemed fokus på den økonomiske styring blev gennemført i 2008. Anden fase med fokus påvedligeholdelsesstyring gennemføres i 2009 og forventes implementeret i løbet af 2010. I densidste halvdel af 2009 afklares omfanget af en tredje fase, hvor bl.a. projektstyring, indkøb ogHR indgår.For at forankre forbedringerne har Banedanmark de sidste år gennemført en struktureretuddannelse af alle ledere og samtidig arbejdet systematisk med performance og evaluering. I2009 er indført en performancekultur, der skal sikre løbende forbedringer og involvering afalle ansatte.Med udgangen af 2009 er det Banedanmarks målsætning, at virksomhedens processer er klartil ISO-certificering. I forbindelse hermed etableres der ét samlet ledelsessystem.Ledelsessystemet vil fremover understøtte arbejdet med at skabe løbende procesforbedringerog sikre implementeringen i organisationen.
Afrapportering på Aftale om Trafik for 2007 (efteråret 2009)Optimering af Banedanmarks organisation
28