Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 49
Offentligt
874777_0001.png
Europaudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
8. juli 2010
Europa-Parlamentet siger nej til at undtage selvstændige chauffører fra
EU’s arbejdstidsregler
Sammenfatning
Europa-Parlamentet tilkendegav på sin session d. 16. juni 2010, at man ikke
kunne støtte Kommissionens forslag om at undtage selvstændige chauffører
fra EU’s arbejdstidsregler i forbindelse med vejtransport.
Kommissionen skal nu overveje forslagets videre skæbne. Først vil
Kommissionen dog blandt andet høre medlemsstaterne om deres holdning til
arbejdstidsreglerne, og hvordan kontrol med reglerne eventuelt kan udformes
i tilfælde af, at forslaget trækkes tilbage.
Baggrund
Da direktiv 2002/15/EF om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der
udfører mobile vejtransportaktiviteter i sin tid blev vedtaget, var selvstændige
chauffører midlertidigt undtaget direktivets omfang – frem til 23. marts 2009,
hvorefter de automatisk blev omfattet af direktivet.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874777_0002.png
Kommissionen fremsatte derfor i 2008 et forslag
1
om at eksludere de
selvstændige chauffører fra direktivet, hvilket i den daværende 6.
lovgivningsperiode blev behandlet i beskæftigelsesudvalget med Marie
Panayotopoulos-Cassiotou (EPP) som ansvarlig for betænkningen.
Dengang, helt præcist d. 5. maj 2008, vedtog Europa-Parlamentet et
ændringsforslag om forkastelse af Kommissionens forslag til ændring af
direktivet, og da Kommissionen valgte ikke at trække dets forslag tilbage,
henviste Europa-Parlamentet sagen til fornyet behandling i
beskæftigelsesudvalget.
Edit Bauers Betænkning
Herefter tog den 7. lovgivningsperiode over, og beskæftigelsesudvalget
lavede en ny betænkning, denne gang med Edit Bauer (EPP) som ordfører.
Denne betænkning foreslog ligeledes at forkaste Kommissionens forslag om
at eksludere de selvstændige chauffører fra direktivet. Betænkningen blev i
første omgang d. 29. september 2009 forkastet med snævert flertal af
udvalget, og en ny betænkning blev udfærdiget, der endnu engang foreslog at
forkaste Kommissionens forslag.
Denne gang blev betænkningen vedtaget i udvalget, der udtrykte ønske om at
forkaste Kommissionens forslag, således som i de tidligere betænkninger.
Afstemningen på Europa-Parlamentets samling i juni 2010
Da betænkningen kom til afstemning på samlingen i juni, havde Edit Bauer
imidlertid formuleret et ændringsforslag, der gik stik mod
beskæftigelsesudvalgets holdning i betænkningen, idet ændringsforslaget
støttede Kommissionens forslag om at udelukke selvstændige chauffører fra
direktivet.
Det blev i debatten i plenarsalen kritiseret, at Edit Bauer under
trilogforhandlingerne med Rådet og Kommissionen, havde forhandlet udenom
udvalget og fremsat et ændringsforslag om at udelukke de selvstændige
chauffører i stil med kommissionens forslag.
Trilogforhandlinger foregår normalt på baggrund af et mandat fra det
ansvarlige udvalg, hvor ordføreren forhandler med Rådet og Kommissionen
på vegne af udvalget i Europa-Parlamentet. Medlemmerne af
beskæftigelsesudvalget kritiserede således Edit Bauer for at bryde rammerne
for dét mandat, hun havde fået fra udvalget.
1
KOM(2008)0650
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874777_0003.png
Edit Bauer fastholdt dog, at hun som en hvilken som helst anden MEP havde
ret til at stille ændringsforslag, at konsultere med Rådet og Kommissionen og
at hun som ordfører ikke var forpligtet til at påtage sig udvalgets holdning.
Efter disse kommentarer, skred man til afstemning om betænkningens
ændringsforslag, hvor både beskæftigelsesudvalget som helhed, samt bl.a.
Martin Schulz (formand for Gruppen for det Progressive Forbund af
Socialdemokrater (S&D) i Europa-Parlamentet) og Emilie Turunen m.fl. havde
stillet et ændringsforslag om forkastelse af Kommissionens forslag til ændring
af direktivet.
Dette ændringsforslag om forkastelse blev vedtaget med 368 stemmer for og
301 imod.
Efter Europa-Parlamentets afstemning om ændringsforslaget om forkastelse,
blev Kommissionen anmodet, i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
forretningsordens artikel 56, stk. 1, om at trække forslaget tilbage. Til dette
svarede Kommissær Stefan Füle, der var til stede fra Kommissionen
(ansvarlig for udvidelse og naboskabspolitik), at Kommissionen ikke med
sikkerhed ville trække forslaget tilbage, men at Kommissionen ville overveje
muligheden.
Således var Europa-Parlamentets behandling af Kommissionens forslag til
ændring af direktiv 2002/15/EF tilbage på samme sted som samlingen d. 5.
maj 2009, hvor det daværende parlament ligeledes havde stemt for et
ændringsforslag om forkastelse af kommissionens forslag. Dengang blev
sagen, som tidligere nævnt sendt tilbage til fornyet behandling i udvalget.
Men denne gang foreslog Pervenche Berès (S&D), formanden for
beskæftigelsesudvalget, i overensstemmelse med forretningsordenens artikel
56, stk. 3, at man skred til afstemning om forslaget til lovgivningsmæssig
beslutning, og dermed stemte om Europa-Parlamentets endelige holdning til
forslaget under 1. behandling, i stedet for at sende sagen tilbage til fornyet
behandling i udvalget.
Denne endelige lovgivningsmæssige holdning, der tilkendegiver et ønske om
at forkaste Kommissionens forslag til ændring af direktiv 2002/15/EF blev
vedtaget med 383 stemmer for og 263 stemmer imod.
Betydning af Europa-Parlamentets tilkendegivelse
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
874777_0004.png
Europa-Parlamentets tilkendegivelse om at ville forkaste Kommissionens
forslag sender et klart signal om, at Parlamentet er parat til at afvise forslaget,
hvis ikke Kommissionen og Rådet kommer til forhandlingsbordet.
Ifølge traktaten kan Europa-Parlamentet dog ikke forkaste forslag under
førstebehandlingen. Dette kan først ske i forbindelse med Parlamentets
andenbehandling, hvor et flertal af Parlamentets medlemmer kan stemme et
forslag ned.
Hvis Parlamentet ender med at afvise forslaget under dets anden behandling,
vil det betyde, at gældende ret stadig er det oprindelige direktiv, der pr. 23.
marts 2009 inkluderer selvstændige chauffører, hvilket medlemsstaterne
gerne skulle have implementeret i national ret fra den dato.
Edit Bauer påpegede i den forbindelse, at Kommissionen så straks bør sende
traktatkrænkelsessøgsmål til de medlemsstater, der endnu ikke har tilføjet
selvstændige chauffører i nationale bestemmelser om arbejdstid.
Fremtiden
Kommissionen udtalte efter Parlamentets forkastelse af Kommissionens
forslag, at man vil se på samtlige muligheder, herunder også, hvorvidt
Kommissionen skal trække sit forslag tilbage.
Derudover vil Kommissionen høre medlemsstaterne, hvordan de anbefaler
arbejdstidsregler for selvstændige chauffører skal udfærdiges, samt hvordan
de har tænkt sig at kontrollere overholdelsen af disse regler.
Med venlig hilsen
Kirsten-Marie Fog Pedersen
4/4