Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 29
Offentligt
819715_0001.png
819715_0002.png
819715_0003.png
EuropaudvalgetDen økonomiske konsulent i Folketinget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere26. marts 2010
Notat om Kommissionens svar på Danmarks Konvergensprogram, 2009-2011
SammenfatningSom reaktion på den økonomiske krise og i overensstemmelse med deneuropæiske genopretningsplan iværksatte Danmark en omfattendefi-nanspolitisk stimuleringi 2009 og agter også i 2010 at fastholde enunderstøttende finanspolitik. Saldoen på statsbudgettet har således fore-taget en kraftig vending til et underskud i 2009 og vil blive yderligere for-værret i 2010 til over 5 % af BNP.Underskuddet forventes gradvis at indsnævres til under referenceværdi-en på 3 % i 2013, menprogrammet angiver ikke,hvilke foranstaltnin-ger der er nødvendige for at slå ind på konsolideringskursen. Budgetre-sultaterne vil kunne blive værre end forventet i programmet på mellem-langt sigt på grund at ret sågunstige vækstantagelserfor tiden efter2011.For at opnå en holdbar udvikling i de offentlige finanser består hovedud-fordringen i gennem fortsatte reformere at øge udbuddet af arbejdskraft.Danmark opfordres til at øge indsatsen for at sikre, at den planlagteoverskridelse af referenceværdien på 3 % af BNP holdes under kontrol,og til at angive,hvilke foranstaltninger der vil blive truffet for at un-derstøtte budgetkonsolideringen.
1/3
1. IndledningKommissionen har fremsendt et udkast til svar angående det danske konver-gensprogram. Udkastet skal senere vedtages i et rådsmøde (eco-fin).I svaret opridser Kommissionen de økonomiske begivenheder, der fører til, atder er opstået et stort underskud i Danmark.
2. Det startede i 2008Nedturen begyndte i 2008 da ”boblen” bristede, og eksportfaldet satte ind. Detfik BNP og produktionen til at falde med stigende arbejdsløshed til følge. Dendanske regering iværksatte adskillige økonomiske og finansielle hjælpepakkersamt to hjælpepakker for bankerne. Alligevel lykkedes det ikke at holdeun-derskuddetpå offentlige budgetter under de 3 % af BNP som foreskrevet iEU-traktaten, idet underskuddet for 2009 nåede op på 3 % af BNP. For 2010er underskuddet på 5,5 %. Den offentlige gæld er dog stadig under de 60 %som foreskrevet.Der er to udfordringer for at opnåholdbareoffentlige finanser: Den ene er atsikre udbuddet af arbejdskraft,og den anden er atnedbringede vækststi-mulerende faktorer på en hensigtsmæssig måde.Der er også behov for strukturelle reformer i Danmark, der sikrer arbejdsud-buddet og herunder reformer af ”early retirement benefits” (efterløn?).
3. Økonomisk politikDansk økonomisk politik og finanspolitik har været præget af en relativ stærkfinansiel ramme med store overskud på offentlige finanser. Det offentlige for-brug har imidlertid haft en tendens til at overskride måltallene.Skattestoppetkan ses som et middel til at kontrollere offentlige udgifter, men dens strikseoverholdelse af skattestoppet gør egentlige skattereformer vanskelige, ogherunder gør det svært at komme ineffektiviteten i skattesystemet til livs. Hertænkes specielt på beskatningen affast ejendom.Skattereformen i 2009 letter beskatningen af arbejdskraften på betydelig vis.kort sigter indtægtstabet anslået til 1 % af BNP, men finansieringsele-menterne og herunder de forventede effekter på arbejdsudbuddet (”hoped forincentives of labour supply”), skulle gøre reformen fuldt finansieret pålangsigt.
2/3
4. KonvergensprogrammetDet ser ud til, at Kommissionen ikke er helt enig i den metode regeringen haranvendt til beregning af det strukturelle underskud i 2015. Ifølgeregeringensopgørelser vil der være fuld balance i 2015 med de nye initiativer, og herun-der vil det strukturelle underskud være væk (jf. EU-note 25, Notat om Dan-marks Konvergensprogram”). Men ifølgeKommissionensopgørelse vil detstrukturelle underskud være på 0,4 % af BNP i 2015, når der anvendes denalmindeligt anerkendte metode, hvilket afviger fra regeringens.Hertil kommer, at Konvergensprogrammet for en stor dels vedkommendebygger på, at der ernulvækst i de offentlige udgifteri perioden 2011-2013,og at der ikke skal gennemføres skatteforhøjelse. Kommissionen påpegerher, at dette konsolideringsforslag endnu ikke er konkret udmøntet.Set i lyset af, at nulvækst i de offentlige udgifter kan være svært at overholde,er en yderligere specifikation af foranstaltningerne ønskelig.Men herudover påpeger Kommissionen, at der helt klart er nogle risici forbun-det med opnåelse af balance på de offentlige finanser i løbet af perioden op til2015.Delsbygger konvergensprogrammet på ret så gunstige vækstantagelser fortiden efter 2011, ogdelsangiver programmet ikke hvilke udgiftsforanstaltnin-ger der helt konkret er tale om, for at opnå den forudsete eliminering af un-derskuddet, som ovenfor nævnt.Det korte af det lange er, atKommissionen beder Danmark om,at styrkeforanstaltningerne der bevirker, at Danmark ikke overskrider 3 % grænsen fra2011-2012 for offentlige underskudogat specificere mere tydeligt, hvordanman forstiller sig konsolideringen på udgiftssiden foretages.
Med venlig hilsenNiels Hoffmeyer (3602)Therese Kiilerich Bach (3204)
3/3