Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 27
Offentligt
812720_0001.png
812720_0002.png
812720_0003.png
812720_0004.png

Europaudvalget

Folketingets repræsentant ved EU

Til:

Dato:

Udvalgets medlemmer og stedfortrædere15. marts 2010

Det parlamentariske samarbejde i henhold til Lissabontraktaten

--

COSAC

Konferencen for Parlamentsformænd

Lissabontraktaten

I den nye traktat nævnes det, at de nationale parlamenter bidrager aktivt til, atunionen kan fungere tilfredsstillende. Det anerkendes dermed, at de nationaleparlamenter er af central betydning i EU´s demokratiske struktur.Dette sker blandt andet ved, at de nationale parlamenter for første gang får enrolle i beslutningsprocessen på EU-plan. Tidligere havde de nationale parla-menter – alt efter de strukturer, der var vedtaget i det enkelte land – til opgaveat kontrollere/følge deres respektive regeringers beslutninger på EU-niveau.Det er stadig den væsentligste opgave, men parlamenterne har nu tillige enmulighed for at få indflydelse på beslutningerne i EU, primært i følge Protokol2 til Lissabontraktaten om subsidiaritet og proportionalitet.Som traktatteksten er affattet, er det endvidere således, at de nationale par-lamenter får større indflydelse, jo flere de er, idet der udløses forskellige pro-cedurer alt efter, om der er en fjerdedel, en tredjedel eller halvdelen, der stårbag en udtalelse om et forslags manglende overensstemmelse med subsidia-ritetsprincippet.

Det politiske samarbejde udenfor Lissabontraktaten

Sideløbende med de nationale parlamenters beføjelser i henhold til Lissabon-traktaten findes der også et samarbejde i henhold til det såkaldte ”Barroso-
1/4
initiativ” eller den ”Politiske Dialog”, hvor Kommissionen har lovet at overvejede nationale parlamenters henvendelser af mere politisk karakter (altså ikkekun om subsidiaritet).

Procedurer og samarbejde

Både kompetencerne i henhold til Lissabontraktaten og Barroso-initiativetstiller krav til parlamenterne. Såvel af intern som af ekstern karakter. Parla-menterne skal opbygge interne procedurer, der gør dem i stand til at reagerepå subsidiaritetsproblemer inden for 8 uger, og der skal aftales procedurer,der gør det muligt at samarbejde med andre nationale parlamenter, hvis detskønnes hensigtsmæssigt.For så vidt angår samarbejdet med andre nationale parlamenter behandlesdette for øjeblikket i COSAC (samarbejdet mellem Europaudvalg i de natio-nale parlamenter og Europa-Parlamentet) og i Konferencen for Parlaments-formænd i EU.

COSAC

Det næste COSAC-møde, som finder sted i Madrid den 31. maj – 1. juni2010, blev forberedt på et møde mellem formændene for Europaudvalgeneden 5. februar 2010.På formandsmødet blev det besluttet at sætte et punkt på dagsordenen, deromhandler ”COSAC´s fremtidige rolle efter Lissabontraktatens ikrafttrædelse”.Debatten om dette punkt sker på baggrund af den halvårlige rapport fra CO-SAC-sekretariatet, der for øjeblikket udarbejdes på baggrund af et spørge-skema, sendt til de nationale parlamenter. Oplægsholdere vil være HubertHaenel fra det franske Senat og Prado Hernandez fra det spanske parlament.Der er allerede kommet forslag til dette punkt:1. Formanden for Europaudvalget i Frankrigs Assemblée Nationale har fore-slået, at COSAC ikke kun begrænser sig til at foretage en retlig vurdering afforslags overholdelse af subsidiaritetsprincippet, men organiserer møder mel-lem ordførere/repræsentanter fra de nationale parlamenter og ordførerne fraEuropa-Parlamentet for at drøfte politiske spørgsmål vedrørende nogle få(vigtige) forslag. Han mener, at dette bør være en af COSAC´s vigtigste op-gaver.2. Det er også blevet foreslået, at COSAC-møderne udvides til også at omfat-te medlemmer af fagudvalgene, alt efter de sager, der behandles. Der delta-ger i dag 6 medlemmer fra hvert parlament. F. eks. kunne tre af pladsernebesættes af de relevante fagudvalg.
2/4
3. Et andet emne, der vil blive drøftet på mødet i Madrid, vil være de nationaleparlamenters deltagelse (sammen med Europa-Parlamentet) i overvågningenog vurderingen af Europol og Eurojust.4. Endelig har House of Commons rejst et spørgsmål om brugen af Lissabon-traktatens protokoller om inddragelse af de nationale parlamenter (Protokol 1og 2), hvor man ikke er enige i Rådets fortolkning, som Commons menerbegrænser de nationale parlamenters indflydelse. Det drejer sig om fortolk-ningen af begreberne ” den almindelige lovgivningsmæssige procedure” og”en særlig lovgivningsprocedure” i Lissabontraktatens art. 289 TFEU. Houseof Commons mener, at når der i traktaten står ”EN særlig lovgivningsprocedu-re” (fremhævet her), kan det også dreje sig om andre særlige lovgivningspro-cedurer, selv om dette ikke direkte fremgår af selve forslaget. - Rådet mener,at dette spørgsmål er afklaret i traktaten, idet anvendelsen af protokollerne erafgrænset til retsakter vedtaget efter en ”lovgivningsprocedure”, hvilket ifølgetraktaten alene omfatter retsakter vedtaget efter en almindelig eller en særliglovgivningsprocedure.5. Samarbejdet med Europa-Parlamentet behandles på et punkt, der hedder”Ny model for relationerne mellem de nationale parlamenter og Europa-Parlamentet efter ikrafttrædelsen af Lissabontraktaten” med oplæg fra ElmarBrok (EP), den tidligere formand for Europa-Parlamentet Gil-Robles samt tomedlemmer af de nationale parlamenter.6. Ligeledes blev det på COSAC-formandsmødet besluttet at invitere densvenske parlamentsformand Per Westerberg, der vil redegøre for arbejdet ogvedtagelserne i Konferencen for Parlamentsformænd, der holder møde tidli-gere i maj måned.7. Det er normalt, at det pågældende arrangørlands statsminister taler påCOSAC-mødet, og det vil også ske i Madrid, hvor statsminister José LuisRodriguez Zapatero giver et oplæg og svarer på spørgsmål fra medlemmer-ne.8. COSAC-formandsmødet besluttede endvidere at opprioritere møderne ipartigrupperne (de politiske familier) og afsætte længere tid til disse møder.

Konferencen af Parlamentsformænd i EU

Parlamentsformændene har været noget hurtigere end Europaudvalgene til atbehandle Lissabontraktatens betydning for parlamenterne i EU. Der har væretafholdt et ekstraordinært formandsmøde i december sidste år, og der forelig-ger allerede konkrete forslag til, hvorledes parlamenterne kan samarbejde om
3/4
vurderingen af subsidiaritet og (andre) politiske spørgsmål i relation til frem-satte lovgivningsforslag. Disse forslag forventes vedtaget på Parlamentsfor-mandskonferencen i maj.Der drejer sig om:-Opgradering af IPEX, det elektroniske register over fremsatte forslagog deres behandling i de nationale parlamenter.-At de nationale parlamenters repræsentanter i Bruxelles får til opgaveat agere ”Early Warning” om forslag, der kan skabe problemer i denationale parlamenter i forbindelse med vurderingen af subsidiariteteller (andre) politiske emner.-At der på baggrund af Kommissionens og formandskabernes lovgiv-ningsprogrammer og prioriteringer etableres en liste over vigtige(subsidiaritetsmæssigt og politisk) forslag, der kan gøre behandlingeni de nationale parlamenter lettere og hurtigere. Listen etableres (somdet sker i COSAC i dag) via input fra de nationale parlamenter.-At der skabes et lukket Forum på IPEX (der er en offentlig database),hvor parlamenterne har mulighed for at udveksle fortrolige informatio-ner, f. eks. om udkast til begrundede udtalelser til Kommissionen.-At de nationale parlamenters brug af Barroso-initiativet (den politiskedialog) følges nøje. Det kan være vanskeligt at skelne mellem subsi-diaritet og spørgsmål af mere politisk karakter om selve forslagenesindhold, og det er derfor vigtigt, mener man, ikke at mindske betyd-ningen af Barroso-initiativet, selv om de nye traktatbestemmelser pri-oriterer subsidiaritets-bedømmelsen.

Konklusion

Der er således lagt op til vigtige møder i COSAC og Parlamentsformandskon-ferencen i dette halvår. Der rejses en mængde detailspørgsmål i begge fora,men det vigtigste er at fastlægge de to organers kompetencer:I hvilket omfang skal COSAC inddrages i subsidiaritetsprøvelsen og behand-lingen af konkrete lovgivningsforslag?Hvad er Formandskonferencens opgaver?Det vigtige spørgsmål for Folketinget er dog først og fremmest:I hvilket omfang vil man forsøge at få indflydelse og påvirke beslutningerne iEU - ud over kontrollen med regeringens beslutninger i EU?
Med venlig hilsenPeter Juul LarsenTlf. (fra Ft.) 11169
4/4