Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 12
Offentligt
763719_0001.png
Europaudvalget, Retsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
7. februar 2015
Grønbog om fremskaffelse af bevismateriale i straffesager fra en med-
lemsstat til en anden og sikring af, at dette bevismateriale kan anerken-
des – KOM(2009) 624
Sammenfatning
Kommissionen har fremlagt en grønbog, som lægger op til diskussion
af, hvordan EU-landene bedre kan samarbejde om fremskaffelse af
bevismateriale i straffesager.
Kommissionen overvejer i den forbindelse at erstatte de nuværende
fragmenterede regler for fremskaffelse af bevismateriale i straffesager
med et enkelt instrument, som bygger på princippet om gensidig aner-
kendelse og omfatter alle typer bevismateriale, og at indføre fælles
standarder, som skal sikre, at bevismaterialet kan inddrages i domsto-
lenes sagsbehandling.
Fristen for afgivelse af høringssvar til grønbogen er
den 22. januar
2009
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
763719_0002.png
Baggrund
Kommissionen fremlagde den 11. november 2009 en grønbog, som inviterer
EU-landene og alle interesserede parter til at komme med deres input til de-
batten om, hvordan EU-landenes samarbejde om fremskaffelse og anerken-
delse af bevismateriale i straffesager kan forbedres
1
.
Fristen for afgivelse af høringssvar til grønbogen er
den 22. januar 2009.
Forslaget indgår i Kommissionens oplæg til Stockholm-programmet, som er
EU’s nye femårsplan (2010-2014) for, hvilke initiativer, der vil blive behandlet
inden for samarbejdet om retlige og indre anliggender.
Hvorfor er der behov for nye regler?
Kommissionen anfører, at de nuværende regler om fremskaffelse af bevisma-
teriale fra et andet EU-land består af konventioner, aftaler og en rammeafgø-
relse
2
, der bygger på forskellige principper og har forskelligt anvendelsesom-
råde. Dette besværliggør anvendelsen af reglerne og skaber forvirring blandt
jurister. Det medfører også, at der opstår situationer, hvor EU-landene ikke
anvender det mest velegnede instrument. I sidste instans kan disse faktorer
derfor hindre et effektivt samarbejde på tværs af grænserne.
Dertil kommer, at de gældende regler kun indirekte giver svar på spørgsmålet
om, hvorvidt beviser fra andre EU-lande kan inddrages i domstolenes sags-
behandling. Der findes nemlig ikke nogen fælles EU-standarder for indsamling
af beviser. Det skaber risiko for, at reglerne for fremskaffelse af beviser i straf-
fesager kun vil fungere effektivt, når det drejer sig om EU-lande, der har no-
genlunde samme nationale standarder for indsamling af beviser.
Hvad lægger Kommissionen op til?
Kommissionen mener, at der bør fokuseres på to overordnede problemstillin-
ger, nemlig dels om der er behov for et enkelt EU-instrument om fremskaffel-
se af beviser, dels om der bør være fælles EU-standarder for anerkendelse af
beviser.
1
2
Kommissionens grønbog om fremskaffelse af bevismateriale i straffesager fra en medlemsstat
til en anden og sikring af, at dette bevismateriale kan anerkendes - KOM (2009) 624.
Rådets rammeafgørelse af 18. december 2008 om en europæisk bevissikringskendelse med
henblik på fremskaffelse af genstande, dokumenter og data til brug i straffesager (EUT L 350 af
30.12.2008, s. 72).
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
763719_0003.png
-
Fremskaffelse af beviser
Kommissionen overvejer at erstatte de nuværende regler for fremskaffelse af
bevismateriale i straffesager med et enkelt instrument (formentlig et direktiv
eller en forordning), som bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
omfatter alle typer af bevismateriale.
I den forbindelse vil det være relevant at overveje, hvor langt de myndigheder,
som får en anmodning om fremskaffelse af beviser, skal gå i indsamlingen af
beviserne og dermed i selve efterforskningen. Skal de kun indsamle og udle-
vere de beviser, der allerede findes (f.eks. dokumenter), eller skal de have en
mere aktiv rolle i bevissikringen (f.eks. ved at indhente erklæringer fra mis-
tænkte eller vidneudsagn, foretage telefonaflytninger mv.).
Kommissionen ønsker også, at det overvejes, om det instrument, der skal
afløse de gældende regler, bør indeholde særlige regler for bestemte former
af beviser, f.eks. telefonaflytning og afhøring ved hjælp af videokonference.
I den forbindelse ønsker Kommissionen bl.a. svar på følgende spørgsmål:
-
Bør de nuværende instrumenter om fremskaffelse af bevismateriale i
straffesager erstattes af ét instrument, som er baseret på princippet
om gensidig anerkendelse, og som omfatter alle former for bevismate-
riale, herunder bevismateriale, som ikke allerede eksisterer, eller som
ikke er direkte tilgængeligt uden yderligere efterforskning eller under-
søgelser?
Er det nødvendigt med specifikke regler for visse former for bevisma-
teriale i instrumentet?
Er det hensigtsmæssigt, at reglerne om gensidig anerkendelse anven-
des på alle former for bevismateriale, herunder bevismateriale, som
ikke allerede eksisterer eller som ikke er direkte tilgængeligt uden
yderligere efterforskning eller undersøgelser?
-
-
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
763719_0004.png
Anerkendelse af bevismateriale
Kommissionen lægger også op til at foreslå EU-standarder for indsamling af
beviser i straffesager. Formålet med at indføre sådanne standarder er at und-
gå, at beviser, som er modtaget fra andre EU-lande, afvises ved domstolene
eller evt. tillægges en ringere bevisværdi i straffesager på grund af den måde
de er indsamlet på i de andre EU-lande.
I den forbindelse stiller Kommissionen følgende spørgsmål:
-
-
Bør der indføres fælles standarder for indsamling af bevismateriale?
Bør disse standarder gælde for alle former for bevismateriale, eller bør
de være tilpasset til de forskellige former for bevismateriale?
Hvilke fælles standarder skal der i givet fald være tale om?
-
Lissabontraktaten aktiverer det danske retsforbehold
Lissabontraktaten træder i kraft den 1. december 2009. Det betyder, at det
strafferetlige samarbejde bliver overstatsligt i forhold til i dag, hvor det er mel-
lemstatsligt. Det får også den konsekvens, at det danske retsforbehold aktive-
res, dvs. at Danmark vil stå uden for en eventuel vedtagelse af forslag, som
måtte blive fremsat på området.
Danmark vil derfor ikke deltage i eller være bundet af nye forslag til retsakter,
der fremsættes på området.
Såfremt der vedtages et enkelt instrument om bevissikring i straffesager, som
afløser de gældende retsakter, herunder rammeafgørelsen om bevissikrings-
kendelse, som Danmark i dag er omfattet af, vil disse regler ikke længere
gælde for Danmark.
Med venlig hilsen
Thomas Fich (3611)
4/4