Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del EU-note E 11
Offentligt
761036_0001.png
761036_0002.png
761036_0003.png
761036_0004.png
EuropaudvalgetFolketingets Repræsentant ved EUEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere25. november 2009
Brugen af Fælles Beslutningstagen og 1. behandlingsaftaler i Europa-Parlamentets 6. valgperiode (2004-2009) i forhold til 5. valgperiode(1999-2004)
Sammenfatning1Selv om der er variationer mellem årene, viser en opgørelse foretaget afEuropa-Parlamentet, at der inden for de seneste 10 år er sket en stor stigningi anvendelse af proceduren for fælles beslutningstagen, samtidig med at an-vendelsen af beslutninger ved 1.behandlingen er steget endnu mere.1.behandlingsaftaler er i dag den mest anvendte beslutningsform.Nærmere oplysninger om de tidlige beslutningsprocedurer findes i EU-note2(08) E 66
12
Europa-Parlamentets Aktivitetsrapport 2004 – 2009, PE427.162v01-00EU-note (08) E 66: Tidlige beslutninger i EU’s lovgivning -http://euo.dk/upload/application/pdf/ff92e113/08E66.pdf
1/4
Fælles Beslutningstagen (codecision)Den såkaldte ”fælles beslutningstagen” blev indført ved Maastricht-traktatenog ændret ved Amsterdam-traktaten og Nice-traktaten. Når Lissabon-traktaten træder i kraft vil proceduren blive omdøbt til ”Den almindelige lovgiv-ningsprocedure” og vil komme til at dække 75 pct. af alle lovgivningsområder.Blandt andet vil områder, hvor Europa-Parlamentet tidligere kun skulle høresom et lovgivningsforslag, som landbrug, fiskeri, international handel og frihed,sikkerhed & retfærdighed, komme til at høre under den almindelige lovgiv-ningsprocedure.AntalEn opgørelse over antallet af forslag, der blev vedtaget ved fælles beslut-ningstagen viser en moderat stigning fra 1999-2004 (403 forslag) til 2004-2009 (454 forslag). Stigningen kan til dels tilskrives det stigende antal forslagvedr. området for Retlige og Indre Anliggender, der ifølge Amsterdam-traktaten blev overført til området for fælles beslutningstagen 5 år efter dennævnte traktats ikrafttræden (1999).Den samme tendens ser man på antallet af forslag, fremsat af Kommissionenunder fælles beslutningstagen, idet Kommissionen i årene 1999-2004 frem-satte 517 forslag, og i årene 2004-2009 546 forslag.Hvilke forslag?Ser man mere konkret på, hvilke forslag, der er tale om, er det opfattelsen, atforslagene i den netop afsluttede 6. valgperiode er blevet mere tekniske ogukontroversielle. Det ses f.eks. ved, at 54 forslag under den fælles beslut-ningstagen vedrørte tilpasning af den eksisterende lovgivning til den nye Ko-mitologi-procedure (gennemførelse af vedtagne retsakter), samt at en delforslag som led i simplificerings-processen havde til hensigt at forenkle ogophæve eksisterende forslag. Desuden var der flere forslag (12) om ledelse afEU-agenturer.UdvalgFordelingen af forslagene på udvalg i Europa-Parlamentet har været stabil ivalgperioden 2004-2009, og der er ikke sket store ændringer i den procentvi-se fordeling mellem udvalgene. Udvalget for Miljø, Folkesundhed & Fødeva-resikkerhed (20 pct.) og Transport & Turismeudvalget (11,4 pct.) har haft denstørste del af forslagene under fælles beslutningstagen. Undtagelsen harværet Udvalget for Borgernes Rettigheder og Retlige & Indre Anliggender, derhar set en stor stigning i antallet af behandlede forslag (fra 8 til 38 forslag =8,4 pct. af samtlige forslag).
2/4
1. behandlingsaftalerAftaler om vedtagelse af lovgivningsforslag mellem Europa-Parlamentet ogRådet på et tidspunkt, der ligger forud for Europa-Parlamentets 1. behandlingog Rådets fælles holdning, er blevet stadig mere omfattende. Denne procedu-re blev indført ved Amsterdamtraktaten.AntalHvor antallet af vedtagelser gennem proceduren for fælles beslutningstagenhar været nogenlunde stabil over de senere år, er der sket en væsentlig æn-dring i tidspunktet for beslutningerne, idet beslutninger ved 1. behandling nuer blevet det normale.1999-2004(5. valgperiode):28 %50,1 %21,8 %2004-2009(6. valgperiode):72 %22,9 %5,1 %
1.behandlingsaftaler2.behandlingsaftalerForligsprocedure
Dertil kommer, at hvad angår 2.behandlingsaftalerne i 2004-09 var 10,8 pct.de såkaldte ”tidlige 2.beh.-aftaler”, hvor aftalen indgås efter Europa-Parlamentets 1.behandling, men inden Rådets fælles holdning.Antallet af 1.behandlingsaftaler har været støt stigende fra 2000 (17 pct.) til2007 (58 pct.) for herefter at stige kraftigt til i dag at udgøre 80 pct. af samtligevedtagelser under den fælles beslutningstagen.UdvalgUdvalgene i Europa-Parlamentet har udviklet forskellig praksis vedrørendebehandlingen af forslag under fælles beslutningstagen.Nogle udvalg benytter i vidt omfang 1.behandlingsaftaler (Retsudvalget: 94pct., Udvalget for Borgerrettigheder og Retlige & Indre Anliggender: 84,2 pct.,Udvalget for Miljø, Folkesundhed og Fødevaresikkerhed: 62,6 pct.), medensandre udvalg følger en mere varieret fremgangsmåde, f.eks. Transport & Tu-rismeudvalget, der havde 38,5 pct. 1.beh.-aftaler, 38,5 pct. 2.beh.-aftaler og23 pct. ved forligsprocedure.Der er flere forklaringer på stigningen i 1.behandlingsaftaler. Blandt andetnævnes:-Større kendskab til proceduren.-At der kun kræves et simpelt flertal i Europa-Parlamentet for at vedta-ge forslag ved 1. behandling.-Bedre samarbejde mellem institutionerne.-Større antal af tekniske og ukontroversielle forslag.
3/4
--
--
Hvor forslag anerkendes som værende af hastende karakter.At det med den seneste udvidelse er blevet vanskeligere at træffe af-gørelser i Rådet, således at et input fra Europa-Parlamentet kan banevejen for en vedtagelse.Rådsformandskaberne er ivrige efter at få afsluttet så mange sagersom muligt under deres formandskab.Kommissionen forbereder forslagene bedre.
TidsforbrugDer er en klar tendens til, at både 1.- og 2.behandlingsaftaler tager længeretid end tidligere.I valgperioden 1999-2004 tog 1.behandlingsaftaler i gennemsnit 11 måneder.I 2004-09 var det steget til 16,2 måneder. For 2.behandlingsaftaler er stignin-gen fra 24,5 måneder til 29,7 måneder.Anvendelsen af 1.behandlingsaftaler begrundes ofte med effektivitetshensyn,men selv om brugen af 1.behandlingsaftaler er steget markant i perioden2004-09, er det samlede tidsforbrug for alle beslutninger under den fællesbeslutningstagen i denne periode kun faldet lidt.I 1999-2004 tog behandlingen af et forslag under fælles beslutningstagen igennemsnit 22 måneder. I 2004-09 er dette tal faldet til 20,7 måneder.Dette forklares med, at selvom der er kommet flere tekniske og ukontroversi-elle forslag (der øger mængden), er der også kommet flere væsentlige ogpolitisk kontroversielle forslag (der øger tidsforbruget).Der er en bekymring i Europa-Parlamentet om, at de 8 uger, der skal brugesaf de nationale parlamenter til at vurdere subsidiaritets-spørgsmålet, vil for-længe processen, da Europa-Parlamentet ikke kan træffe beslutning i denneperiode. Ud fra ovennævnte tal for tidsforbruget synes denne bekymringgrundløs. For det første fordi 1.behandlingsaftaler i gennemsnit tager 16,2måneder og for det andet fordi Europa-Parlamentet mener, at der godt kantræffes uformelle aftaler med Rådet før 1.behandlingen, så længe den formel-le vedtagelse ved 1. behandling ligger efter 8-ugers fristens udløb.
Med venlig hilsenPeter Juul LarsenTel. (fra Ft.) 11169
4/4