Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 562
Offentligt
893588_0001.png
893588_0002.png
893588_0003.png
893588_0004.png
893588_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-24-02150 / Dep. sagsnr. 404Den 24. september 2010FVM 798
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne aldicarb, bro-mopropylat, chlorfenvinphos, endosulfan, EPTC, ethion, fenthion, fomesafen, metha-benzthiazuron, methidathion, simazin, tetradifon og triforin (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 4.-5. oktober 2010.Formålet med forslaget er at sætte grænseværdierne ned for en række pesticider, som følge af,at stofferne ikke er optaget på EU’s positivliste for pesticider. Alle grænseværdierne i forsla-get sættes ned til den analytiske bestemmelsesgrænse, bortset fra methidathion i kernefrugt,hvor grænseværdien er baseret på en Codex-grænseværdi. Endvidere justeres den analytiskebestemmelsesgrænse for de enkelte stoffer.En vedtagelse af forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.Regeringen agter endvidere at acceptere mindre ændringer i forslaget i form af tilføjelse ellerfjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II og III under forudsætning af, at ændringernevurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-24-02150 / Dep. sagsnr. 404Den 24. september 2010FVM 798
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne aldicarb, bro-mopropylat, chlorfenvinphos, endosulfan, EPTC, ethion, fenthion, fomesafen, metha-benzthiazuron, methidathion, simazin, tetradifon og triforin (komitésag)KOM-dokument forligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Alle maksimalgrænseværdierne i forslaget sættes ned til den analytiske bestemmelsesgrænse,bortset fra methidathion i kernefrugt, hvor grænseværdien er baseret på en Codex-grænseværdi. Endvidere justeres den analytiske bestemmelsesgrænse for de enkelte stoffer.Forslaget forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-
3der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 4.-5. oktober 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for enrække aktivstoffer. De foreslåede grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pe-sticidrammeforordningens bilag II for de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimal-grænseværdi i EU før rammeforordningen trådte i kraft 1. september 2008. Grænseværdierfastsættes i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der ikke havde harmoniserede EU maksi-malgrænseværdier før 1. september 2008.Kommissionen foreslår, at grænseværdierne sættes ned for pesticiderne: aldicarb, bromopro-pylat, chlorfenvinphos, endosulfan, EPTC, ethion, fenthion, fomesafen, methabenzthiazuron,methidathion, simazin, tetradifon og triforin som følge af, at stofferne ikke er optaget på EU’spositivliste for pesticider (bilag 1 til direktiv 91/4141). Når dette er tilfældet, skal grænsevær-dien sættes ned til den analytiske bestemmelsesgrænse med mindre, der er en Codex-grænseværdi, eller der er søgt om en importtolerance. Alle grænseværdierne i forslaget sættesned til den analytiske bestemmelsesgrænse, bortset fra methidathion i kernefrugt, hvor græn-seværdien er baseret på en Codex-grænseværdi.Kommissionen foreslår endvidere - på baggrund af vurderinger fra EU’s referencelaboratoriervedrørende analysemetodernes ydeevne - at analysemetodernes analytiske bestemmelses-grænse justeres for en række kombinationer af stoffer og afgrøder. Den analytiske bestemmel-sesgrænse sættes op for aldicarbs, chlofenvinphos, endosulfan, ethion, fomesafen og methi-dathion, og ned for bromopropylat, EPTC, methabenzthiazuron, simazin, tetradifonog triforin. For fenthion sættes den analytiske bestemmelsesgrænse op for nogle afgrøder ogned for andre. Den analytiske bestemmelsesgrænse er det teknisk laveste niveau, man kananalysere i laboratoriet. Der er således ikke tale om, at grænseværdien for anvendelsen af detpågældende pesticid hæves, men blot en fastlæggelse af, hvor det lavest mulige målbare ni-veau ligger.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.1
Rådets direktiv af 15. juli 1991 om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler (91/414/EØF).
4
Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indebærer nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko.En vedtagelse af forslaget vurderes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, og der er indkommet følgende bemærkninger:De Samvirkende Købmænd er utilfredse med den korte høringsfrist, og har ikke haft mulig-hed for at svare på høringen inden for fristen.Landbrug & Fødevarer bemærker, at de tager den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets(EFSAs) udtalelser til efterretning, og derfor ikke har nogen bemærkninger til forslaget.3F finder det uacceptabelt, at der findes pesticidrester i fødevarer. 3F accepterer ikke, at mak-simalgrænseværdierne hæves for nogen produkter. 3F opfordrer Danmark til at stemme nej tilde foreslåede forhøjelser og ja til sænkning af maksimalgrænseværdierne.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.
5Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.En vedtagelse af forslaget vurderes at kunne øge beskyttelsesniveauet i Danmark.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.