Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 558
Offentligt
892672_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 47. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Torsdag den 9. september 2010
Kl. 13.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Pia Adelsteen (DF),
Helle Sjelle (KF), Jeppe Kofod (S), Benny Engelbrecht
(S), Pia Olsen Dyhr (SF), Lone Dybkjær (RV), Per Clau-
sen (EL)
Udenrigsminister Lene Espersen
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med udenrigsministeren vedr. samrådsspørgsmål R om
EU-skat
EUU alm. del (09) – samrådsspørgsmål R
EUU alm. del (09) – bilag 516 (udenrigsministerens svar på MEP
Søren Søndergaards mail)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
"Ministeren bedes redegøre for, hvordan den danske regering eller danske em-
bedsmænd ifølge den internationale presse har kunnet give kilder i Europa-
Kommissionen forventninger om, at "et ambitiøst dansk formandskab" i første
halvdel af 2012 vil være fødselshjælper for nye EU-skatter. Ministeren bedes her-
under redegøre for, hvad hun mener med, at man fra dansk side ikke vil afvise
"indførelse af indtægtskilder, som følger direkte af EU-lovgivningen", og at der
skal ses på "forskellige modeller til finansiering af EU-budgettet", sådan som det
fremgår af ministerens svar på et spørgsmål fra Søren Søndergaard, medlem af
Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen, jf. Berlingske Tidende 1. september
2010 samt EUU alm. del – bilag 516."
Formanden
gjorde opmærksom på, at formanden for Kommissionen, Barro-
so, i denne uge havde sagt i Europa-Parlamentet, at Kommissionen i efteråret
ville fremsætte forslag om EU-skatter. Derfor var det meget relevant at drøfte
det samrådsspørgsmål, der var stillet af Per Clausen.
Per Clausen
begrundede samrådsspørgsmålet. Det var, som formanden
nævnte, nu officielt, at Kommissionen ville fremsætte forslag om en EU-skat.
Han var bekymret over de forlydender, der havde været om den danske hold-
ning til en sådan skat, idet han havde troet, regeringen ville være modstander
af en sådan skat og ville forhindre den. Han havde bemærket, at udenrigsmi-
nisteren havde udsendt en forklarende note om, hvad hun have ment, men
der gentog hun blot det, hun havde sagt. Han håbede, man i dag kunne blive
lidt klogere på, hvad regeringen mente om en EU-skat.
1556
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
Udenrigsministeren:
Jeg er rigtig glad for at få lejlighed til at forklare mig, så
der ikke opstår nogen misforståelser.
Lad mig indlede med at understrege, at Danmark er imod en direkte EU-skat.
Skatteopkrævning er i dag medlemslandenes eneret. Det er vores holdning, at
denne situation skal fastholdes, hvilket i øvrigt langt fra er en holdning, som vi står
alene med.
Den tilgang til finansiering af EU’s budget, som jeg giver udtryk for i mit svar til
Søren Søndergaard, er heller ikke ny. Der er tale om en velkendt dansk tilgang til
spørgsmålet om eventuelle nye EU-indtægtskilder, som også fremgår af det dan-
ske høringssvar til Kommissionen fra april 2008 vedrørende budget reviewet af
EU’s budget. Som bekendt blev høringssvaret sendt til Folketingets Europaud-
valg. Jeg vil derfor gerne opfordre til, at vi lige slår koldt vand i blodet.
Regeringen ser frem til en mere indgående drøftelse af de finansielle perspektiver
med Folketingets Europaudvalg, når der foreligger et mere konkret udspil fra
Kommissionen.
Regeringen vil, som det fremgår af budget reviewet svaret fra 2008 – som Euro-
paudvalget fik på daværende tidspunkt – ikke på forhånd afvise at se på eventu-
elle forslag til nye indtægtskilder eller et andet beregningsgrundlag end det nuvæ-
rende, så længe der ikke er tale om, at EU opkræver direkte EU-skatter i de en-
kelte medlemslande. Medlemslandenes eneret til skatteopkrævning skal fasthol-
des. For os forbliver det endvidere en forudsætning for en tilpasning af EU’s ind-
tægter, at der vil være tale om et fair og omkostningseffektivt system. Lad mig
minde om, at EU-budgettet allerede i dag finansieres delvist af told og landbrugs-
afgifter, som medlemslandene opkræver på vegne af hele Fællesskabet, ligesom
at vi betaler en andel af et harmoniseret momsgrundlag som en del af vores EU-
bidrag.
Som bekendt varetager Danmark formandskabet for EU i første halvår af 2012,
og vi må selvsagt som formandskabsland forsøge at finde mulige kompromiser i
forhandlingerne om de næste finansielle perspektiver for perioden 2014 til 2020,
både hvad angår udgifter og indtægter.
Pia Olsen Dyhr
spurgte, hvad udenrigsministeren mente med direkte skatte-
opkrævning. Det, budgetkommissæren lægger op til, er bl.a. skat på finansiel-
le transaktioner, lufthavnsafgifter og auktionering af CO
2
-emissioner, hvilket
næppe vil give anledning til national opkrævning, da dette ville føre til konkur-
renceforvridning. Hun ville gerne høre, hvordan regeringens holdning er til
flyafgifter og en afgift på finansielle transaktioner – hvilket SF er positiv over
for.
Hun havde noteret sig udenrigsministerens udtalelse om, at regeringen ikke
ønsker at forhøje EU's budget. Hun spurgte, om regeringen vil arbejde for et
lavere budget eller for et uændret budget, idet UK’s premierminister, Came-
ron, havde citeret Lars Lykke Rasmussen for, at den danske regering støttede
det britiske ønske om et lavere EU-budget.
1557
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
Per Clausen
spurgte, hvornår det er blevet regeringens politik, at EU-
budgettet ikke må stige, idet han pegede på, at det ikke er ret længe siden,
regeringen i Europaudvalget fik mandat til en markant forøgelse af EU-
budgettet.
Han forstod, at regeringen var imod direkte opkrævning af EU-skatter i med-
lemslandene, og spurgte, om regeringen godt kan gå med til EU-skatter, blot
pengene kræves op af de danske myndigheder og derefter går automatisk til
EU.
Pia Adelsteen
syntes, det var lidt underligt, at udenrigsministeren opfordrede
til, at man slog koldt vand i blodet, når det allerede nu er officielt, at Kommis-
sionen vil stille forslag om en EU-skat. Det fik hun kuldegysninger af. Hun
spurgte, om det er muligt at vedtage noget sådant med almindeligt flertal.
Når udenrigsministeren åbner mulighed for, at der kan ske ændringer af told
og landbrugsafgifter, kan der så blive tale om en stigning?
Pia Adelsteen forstod ikke, hvorfor EU skal have flere penge, når alle lande i
Europa skal spare på deres budgetter.
Udenrigsministeren
bekræftede i svaret til Pia Olsen Dyhr, at budgetkom-
missæren ikke havde talt om at indføre direkte kildeskat til EU, men i øjeblik-
ket indgår told og landbrugsafgifter i EU-budgettet, ligesom vi betaler en andel
af momsen som en del af vores EU-bidrag. På den baggrund havde budget-
kommissæren udkastet den tanke, at man aflastede medlemsstaterne ved at
se på andre typer af bidrag, f.eks. afgifter på finansielle transaktioner, luft-
fartsafgifter og auktionering af retten til CO
2
-emissioner. Dette har vi ikke på
forhånd taget stilling til, om vi vil støtte, men det kan være, man skal tænke på
nye måder at finansiere EU's budget på.
For så vidt angår hvor mange penge der skal kradses ind, er regeringens
holdning grundlæggende, at pengene skal bruges rigtigt, og i en situation,
hvor medlemslandene må spare, bør EU's budget ikke blive større. Som be-
kendt ønsker vi at reducere støtten til landbruget og ser meget gerne, at vi i
højere grad investerer EU-midlerne de steder, hvor fremtiden er, nemlig i ar-
bejdspladser og vækst.
Udenrigsministeren sagde til Per Clausen, at der ikke er tale om, at EU bare
automatisk kan pålægge borgerne nogle skatter, som blot skal opkræves af
de nationale myndigheder. Men som nævnt er EU's budget i dag sammensat
af told og landbrugsafgifter samt en del af momsen, hvortil kommer et natio-
nalt bidrag, som afhænger af landenes BNI. Spørgsmålet er, hvordan det er
fair og rimeligt fremover at opkræve pengene. Måske er det bedre at beskatte
forbruget. Vi vil se på de forskellige forslag, inden vi lægger os fast på noget.
Men regeringens holdning er, at det ikke er en EU-opgave at indkræve direkte
skatter hos borgerne. Det er et nationalt anliggende. Den linje fraviger vi ikke.
Udenrigsministeren svarede Pia Adelsteen, at det årlige budget vedtages med
kvalificeret flertal. I år stemte vi imod på grund af forhøjelsen. En eventuel ny
EU-skat vil kræve enstemmighed. De nye 7-årige finansielle perspektiver
kræver også enstemmighed.
1558
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
Per Clausen
syntes, CO
2
-afgifter på luftfart og beskatning af finansielle trans-
aktioner er fornuftige forslag, som det vil være en god idé at indgå internatio-
nale aftaler om. Han spurgte, om det er rigtigt forstået, at man sagtens kan
forestille sig, at den danske regering vil støtte, at der laves aftaler om nye af-
gifter, som opkræves med det formål, at pengene går til EU – blot der ikke er
tale om skatter.
Pia Olsen Dyhr
gentog sit spørgsmål, om regeringen mener, EU's budget
skal være uændret, eller om det skal være mindre, som Storbritannien går ind
for. Det vil jo påvirke Danmarks muligheder for at forhandle under det danske
formandskab.
Hun spurgte, hvornår regeringen vil tilkendegive sin holdning til en afgift på
finansielle transaktioner – som finansministeren faktisk har ytret sig om i Eu-
ropaudvalget – og til en flyafgift.
Pia Adelsteen
var bange for, at i samme øjeblik man indfører en afgift, får EU
mulighed for at skrue den op. Derfor gentog hun sit spørgsmål, om det for-
hold, at regeringen er villig til at se på en omlægning af afgifterne, indebærer,
at afgifterne kan stige.
Udenrigsministeren
svarede bekræftende på Per Clausens spørgsmål, om
vi fremover vil få afgifter, som afregnes direkte med EU, idet hun gjorde op-
mærksom på, at sådan er situationen jo allerede i dag.
Hun svarede på Pia Olsen Dyhrs spørgsmål, at vort udgangspunkt er, at der
ikke skal bruges flere penge, men vi ønsker også, at der sker en hurtigere
afvikling af landbrugsstøtten, og hvis det lykkes, så skal pengene ikke bare
bruges til noget andet, og så er der en mulighed for, at budgettet kan blive
mindre.
Regeringen vil ikke nu komme med en melding om, hvilke elementer der skal
indgå i den fremtidige finansiering. Vi må først se de forslag, der kommer fra
Kommissionen.
I svaret til Pia Adelsteen gentog udenrigsministeren, at vort udgangspunkt er,
at budgettet ikke må blive større, men hvis man skruer på forskellige skruer,
vil det få forskellige virkninger i de enkelte medlemslande, ligesom det vil få
betydning, hvis man ændrer på rabatordningerne – som vi er modstandere af.
Når der kommer et forslag fra Kommissionen, vil vi regne på det og se, hvilke
konsekvenser det måtte have for os.
Udenrigsministeren tilføjede, at Barroso har været ude med et forslag om ud-
stedelse af europæiske obligationer til at finansiere store infrastrukturprojek-
ter. Det har mødt kraftig modstand fra rigtigt mange medlemslande. Vor over-
ordnede tilgang til det er, at i en situation, hvor de fleste lande kæmper med
budgetunderskud, er det ikke et godt signal at sende, at man skal bruge flere
penge i EU-systemet. Det er fortsat vor holdning.
Per Clausen
var glad for den enighed, der var vokset frem mellem regeringen
og Enhedslisten med hensyn til, at EU's budget ikke skal vokse de kommende
1559
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
år. Han håbede, Venstre og Konservative også ville stå fast på det synspunkt,
når de kom i opposition.
Han spurgte, om det er rigtigt forstået, at regeringen er indstillet på at accep-
tere flere og nye EU-afgifter, og at den også er indstillet på at finansiere en
større del af EU's budget ved hjælp af afgifter, der går direkte i EU's kasse,
blot der ikke er tale om EU-skatter. Han tilføjede, at folk kunne have lidt svært
ved at sondre mellem skatter og afgifter.
Lone Dybkjær
syntes, udenrigsministeren selv havde været en lille smule
skyld i, at man havde fået denne diskussion i Europaudvalget, idet udenrigs-
ministeren havde brugt ordet skat i stedet for afgift. Hun var enig i det, uden-
rigsministeren sagde om, at vi ønskede en hurtigere udfasning af landbrugs-
støtten, idet hun pegede på, at det oprindeligt var et radikalt forslag.
Hun syntes, det kunne være interessant at høre, hvilke selvstændige tanker
regeringen gjorde sig med hensyn til den fremtidige finansiering af EU, idet
der ikke er nogen, der siger, at vi har fundet de vises sten. Hun var også enig
i, at rabatordningerne bør afskaffes. Hun syntes, det ville være fint med en
flyafgift og med en transaktionsafgift. Vi må have en rimelig og retfærdig for-
deling mellem landene, idet det vel stadig væk er sådan, at de bredeste skuld-
re skal bære de største byrder.
Pia Adelsteen
pegede på, at hvad enten man kalder det skatter eller afgifter,
så er det forbrugerne, der i sidste ende kommer til at betale. Hvis man lægger
afgifter på fly, giver det så en konkurrenceforvridning i forhold til flyselskaber
uden for EU? Hun var enig i, at en afvikling af landbrugsstøtten ville være
godt, men mente, det havde lange udsigter. Udenrigsministeren siger, at så
må pengene ikke gå til noget andet. Men kan man være sikker på det?
Pia Olsen Dyhr
ville i anledning af Pia Adelsteens indlæg gerne have bekræf-
tet, at de fleste af de penge, EU får, ryger tilbage til medlemsstaterne – bl.a. i
form af støtte til danske landmænd. Hun spurgte, hvor meget Danmark beta-
ler, og hvor meget vi får igen.
Udenrigsministeren
advarede Per Clausen mod at overfortolke det, hun
sagde. Hun havde sagt, at hun ikke på forhånd ville afvise gode ideer til en
reform af EU's indtægtsside.
Udenrigsministeren gjorde i anledning af Lone Dybkjærs bemærkninger op-
mærksom på, at hun havde talt om skatter, da hun havde fået et spørgsmål
om skatter. Regeringen har ikke tænkt sig i EU at foreslå bestemte afgifter,
men vil forholde sig til de forslag, Kommissionen måtte komme med – natur-
ligvis i dialog med Europaudvalget.
Hun bekræftede over for Pia Adelsteen, at det er forbrugerne, der kommer til
at betale. F.eks. vil det være flypassagererne, som kommer til at betale en
eventuel ny flyafgift. Det er også forbrugerne, der betaler via momsen. Og det
er os alle sammen, der betaler i forhold til vores BNI.
1560
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
Hun kunne ikke love, at vi kommer til at betale mindre, men skal der ske æn-
dringer, skal pengene bruges på områder, som ud fra danske interesser er
fornuftige. Der skal være en fair balance.
I svaret til Pia Olsen Dyhr bekræftede udenrigsministeren, at medlemsstater-
ne får de fleste af pengene igen. Vi får bl.a. penge, som kommer Nordjylland
til gode. I en lang periode var Danmark nettobidragmodtager. Nu er vi nettobi-
dragyder, hvis man blot ser på budgetbetalingerne, men når man tager hen-
syn til de fordele, vi har af det indre marked, er EU en kæmpe overskudsfor-
retning for Danmark.
Per Clausen
pegede på, at det tager lang tid, før pengene fra Danmark når
hjem igen til Nordjylland.
Han forstod, at regeringen ikke ville afvise nye afgifter, og at den heller ikke vil
afvise, at en større del af EU-budgettet finansieres af afgifter.
Lone Dybkjær
syntes bestemt, der skulle komme nye afgifter, så andre ting
kan aflastes. Hun syntes godt, vi i betragtning af det kommende danske for-
mandskab kunne være lidt på forkant med udviklingen og udøve en selv-
stændig, konstruktiv dansk tankevirksomhed på området.
Udenrigsministeren
svarede Per Clausen, at regeringen holdning er præcis
den, hun gav udtryk for i høringssvaret fra 2008, som hun citerede fra.
Hun svarede Lone Dybkjær, at lige nu afventer regeringen Kommissionens
budget review og dens konkrete forslag.
1561
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3031 (udenrigsanliggender) den 10. september
2010 samt rådsmøde nr. 3032 (almindelige anliggender) den 13.
september 2010
Udenrigsministeren:
Jeg vil alene gennemgå de punkter på dagsordenen for
rådsmødet, som er af særlig interesse. De øvrige punkter på dagsordenen kan vi
selvfølgelig drøfte, hvis I ønsker det.
Denne gang står vi over for en særligt utraditionel kadence af møder. På fredag –
i morgen – vil Udenrigsrådet først mødes i format af handelsministre. Derefter vil
der være et uformelt udenrigsministermøde, hvor vi bl.a. vil drøfte nogle af de
ting, som vil komme op på Det Europæiske Råds møde i ugen derefter. Endelig
holder vi møde igen på mandag, hvor der vil være møde i Rådet for almindelige
anliggender, hvor vi vil forberede det ekstraordinære møde i Det Europæiske Råd
den 16. september og det næstfølgende møde i Det Europæiske Råd til oktober.
Denne gang er alle punkter til orientering.
Om det handelspolitiske vil jeg særligt fremhæve dagsordenspunkterne 1, 2 og 4
om handelsaftalerne med Sydkorea og Malaysia samt investeringsaftalerne.
1. Frihandelsaftalen EU-Sydkorea
Vedtagelse
KOM (2010) 0136, KOM (2010) 0137
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udenrigsministeren:
For så vidt angår frihandelsaftalen med Sydkorea ventes
Rådet at bemyndige formandskabet til på EU’s vegne at underskrive frihandelsaf-
talen og endossere dens foreløbige anvendelse. Derefter forventes alle med-
lemsstater – og det belgiske formandskab på vegne af EU – formelt at underskri-
ve selve aftalen.
Aftalen skal i henhold til Lissabontraktatens artikel 218 godkendes af Europa-
Parlamentet, før den kan ratificeres af Rådet. Da denne godkendelse endnu ikke
foreligger, kan Rådet ikke ratificere aftalen. Lissabontraktaten giver imidlertid mu-
lighed for “foreløbig anvendelse” af internationale aftaler. Foreløbig anvendelse er
et nyt koncept i Lissabontraktaten og medfører, at alle handelsmæssige fordele
ved internationale aftaler – bortset fra de ikke-handelsmæssige dele af aftaler,
som ligger uden for EU’s eksklusive kompetence – kan udnyttes, selv om aftalen
ikke er endeligt ratificeret.
Imidlertid har et antal medlemsstater – men ikke Danmark – forlangt, at de særli-
ge beskyttelsesforanstaltninger skal træde i kraft samtidig med den foreløbige
anvendelse af aftalen.
De særlige beskyttelsesforanstaltninger er et bilateralt handelsforsvarsinstrument,
der giver muligheder for, at EU kan suspendere de frihandelsfordele, som den
1562
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
koreanske eksport nyder godt af, såfremt visse grænseværdier for importen af et
begrænset antal varer overskrides.
Forslaget vedrørende en særlig beskyttelsesmekanisme, der skal vedtages af
Rådet og Europa-Parlamentet, drøftes for tiden både i den relevante arbejds-
gruppe i Rådet og i Europa-Parlamentets udenrigshandelskomité.
1563
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
2. En samlet europæisk international investeringspolitik
Politisk drøftelse
KOM (2010) 0344, KOM (2010) 0343
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 4)
Udenrigsministeren:
Rådet forventes at få en første præsentation af Kommissi-
onens såkaldte investeringspakke efterfulgt af en orienteringsdebat. Regeringen
er positivt stemt over for, at Unionen i fremtiden skal stå for at sikre vores investo-
rers rettigheder, da vi mener, at EU i kraft af sin økonomiske vægt vil være i stand
til at forhandle flere og bedre bilaterale investeringsbeskyttelsesaftaler end med-
lemslandene hver for sig. Regeringen er meget tilfreds med Kommissionens
meddelelse om, hvordan den har tænkt sig at udfylde sin vigtige nye rolle på om-
rådet. Med hensyn til forordningsforslaget er der nogle juridiske problemer i tek-
sten, som ikke volder os, men andre medlemslande vanskeligheder. Danmark
kan og vil derfor medvirke til at afhjælpe disse vanskeligheder, efterhånden som
forslaget går gennem lovgivningsprocessen, som Europa-Parlamentet nu delta-
ger i for første gang inden for det handelspolitiske område.
Jeppe Kofod
mindede om, at med Lissabontraktaten får EU enekompetence
vedrørende direkte investeringer. På baggrund af at Danmark har 35 bilatera-
le investeringsaftaler med tredjelande, spurgte han, om regeringen nærer be-
tænkeligheder ved, at Kommissionen kan trække nogle af disse aftaler tilba-
ge. Mener regeringen, at EU's nye beføjelser på området vil gavne danske
virksomheder og danske investeringer?
Udenrigsministeren
syntes, det var et rigtigt godt spørgsmål. Som udgangs-
punkt tror vi på, at Kommissionen ved at forhandle på vegne af os alle sam-
men kan give os en bedre beskyttelse, end vi kan opnå hver især. Kommissi-
onen har fået dømt Sverige, Finland og Østrig, idet den fandt, at det var i
modstrid med traktaten, at de havde deres egne aftaler, og når Kommissionen
går det hele igennem, vil det måske vise sig, at der er flere lande, som er i
den situation. Det er fint nok, at Kommissionen gerne vil have det strømlinet,
men problemet er, at der ikke må blive et juridisk tomrum i den tid, der går,
indtil EU får aftaler på området. Danmark har ikke nogen problemer, for vi har
holdt os inden for traktatens rammer. Men vi arbejder for, at der kommer et
rimeligt kompromis, så de nationale aftaler kan fortsætte, indtil der kommer en
EU-aftale. Udenrigsministeren tilføjede, at det nok mere var teknik og jura,
end det var et reelt problem.
1564
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
892672_0010.png
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
3. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA)
mellem EU og AVS-landene
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 8)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 91 (side 193, senest behandlet i EUU
6/11-09)
EUU alm. del (08) – bilag 444 (side 1217, senest behandlet i
EUU 15/5-09)
EUU alm. del (08) – bilag 79 (side 219, behandlet i EUU 7/11-08)
Forhandlinger med AVS-landene:
KOM (2007) 0717 - svar på spørgsmål 1-21 (om EPA-aftaler)
KOM (2007) 0717 - bilag 1 (fortroligt) (erklæring om økonomiske
partnerskabsaftaler)
EU-note (072) - E 12 (notat om økonomiske partnerskabsaftaler)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (08) – bilag 279 (side 795, senest behandlet i EUU
20/2-09)
EUU alm. del (072) – bilag 305 (side 887, behandlet i EUU 23/5-08)
EUU alm. del (072) – bilag 140 (side 358, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 7/2-08)
EUU alm. del (072) – bilag 82 (side 244, behandlet i EUU 19/12-07)
EUU alm. del (072) – bilag 51 (side 157, behandlet i EUU 7/12-07)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1565
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
4. Åbning af forhandling om en frihandelsaftale med Malaysia
Vedtagelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 11)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (06) – bilag 309 (side 1133, senest behandlet i
EUU 20/04-07)
Udenrigsministeren:
Rådet forventes at tiltræde, at der indledes forhandlinger
om en frihandelsaftale med Malaysia. Rådet bemyndigede allerede i 2007 Kom-
missionen til at indlede frihandelsforhandlinger med ASEAN-landene som region.
Dette blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007.
I 2009 stod det imidlertid klart, at det ikke ville være muligt at afslutte en sådan
regional aftale inden for en overskuelig fremtid på et acceptabelt ambitionsniveau.
Kommissionen foreslog derfor, at EU skulle forsøge at indlede forhandlinger om
bilaterale frihandelsaftaler med de af ASEAN-landene, der havde et ambitionsni-
veau, som matchede EU’s. Disse bilaterale frihandelsaftaler skulle betragtes som
”byggesten”, der til sin tid kunne konsolideres i en egentlig regional aftale.
Med andre ord: Fordi det ville tage for lang tid med ASEAN, starter vi med nogle
af de lande, der er mest interesserede. Forhåbentlig kan vi så på et tidspunkt få
en aftale med hele ASEAN.
Den 22. december 2009 besluttede Rådet at igangsætte forhandlinger om frihan-
delsaftaler – altså FTA'er – med udvalgte ASEAN-lande startende med Singapo-
re. Kommissionen har derefter gennemført sonderende drøftelser med Malaysia,
og på basis heraf er det Kommissionens vurdering, at tiden er inde til at starte
frihandelsforhandlinger med Malaysia.
Jeppe Kofod
betegnede det som ærgerligt, at man ikke kan lave en samlet
aftale med ASEAN-landene, ligesom det er ærgerligt, at man ikke kan gøre
fremskridt i WTO-sammenhæng, så man er nødt til at lave disse bilaterale
aftaler. Han var enig med udenrigsministeren i, at det er en stor fordel for
Danmark, at man nu laver disse handelsaftaler. Han så det om et eksempel
på, at EU har en ret væsentlig rolle at spille, som har betydning for vor øko-
nomi i Danmark.
Pia Olsen Dyhr
pegede på, at der er brug for, at Doha-runden kommer i gang
igen, og spurgte, hvad EU gør for at sætte gang i den debat. Det ville gøre det
meget nemmere, i stedet for at man skal lave bilaterale aftaler. Hun mindede
om, at den daværende udenrigsminister havde sagt i Hong Kong, at vi lægger
vægt på, at man ikke skal indgå bilaterale aftaler.
Udenrigsministeren
svarede Jeppe Kofod og Pia Olsen Dyhr, at regeringen i
princippet helst så, at der skete fremskridt i frihandelen globalt, idet det er en
af de bedste måder til at sikre, at ulandene får en andel i velstanden. Det var
hendes indtryk, at EU har været i dialog med Indien og USA, men USA er ikke
1566
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
til sinds at bevæge sig på nuværende tidspunkt, så situationen er meget fast-
låst. Det vil imidlertid stadig være en dansk hovedprioritet at få de internatio-
nale drøftelser til at køre igen. Konsekvensen af, at Doha-runden er gået i stå,
er, at landene ikke mindst i Asien laver bilaterale handelsaftaler. Derfor kan vi
ikke blive ved at sidde pænt og vente. Vi bliver nødt til at bruge det bilaterale
instrument i en overgangsperiode, indtil økonomien bedrer sig.
1567
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
5. EU-Vietnam Partnerskabs- og Samarbejdsaftale
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men forventes sat på
dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 13)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Jeppe Kofod
ville gerne have udenrigsministeren til at uddybe det, der står i
samlenotatet om samarbejdet om menneskerettigheder og juridiske anliggen-
der.
Pia Olsen Dyhr
vidste, at Danmark er i gang med at udfase hjælpen til Viet-
nam, og gættede på, at EU også er i gang med at udfase den, efter at Viet-
nam ikke længere er et fattigt land. Hun spurgte, hvordan den nye partner-
skabsaftale spiller sammen med det tidligere samarbejde med Vietnam. I
samlenotatet står der, at man bl.a. skal drøfte klimaforandringer. Det er et af
de punkter, hvor Danmark kan yde en indsats. Hun spurgte, om man også vil
inddrage menneskerettigheder i drøftelserne.
Udenrigsministeren
sagde til Jeppe Kofod, at regeringen arbejder for at
fastholde en bred dagsorden, som også indbefatter menneskerettigheder,
arbejdstagerrettigheder og økonomiske reformer, men hun havde personligt
oplevet, da hun sad til ASEAN-topmøde i Madrid, at det bliver sværere og
sværere for os at trænge igennem hermed på grund af den magtforskydning,
der har fundet sted fra Vesten og med de nye vækstøkonomier i verden. De
lande, vi forhandler med, har andre værdier og er interesseret i andre ting og
synes nærmest, der er tale om utidig indblanding, når vi nævner menneske-
rettigheder. Vi vil imidlertid fastholde fokus på menneskerettigheder.
Det gør vi også, når det drejer sig om Vietnam, sagde udenrigsministeren til
Pia Olsen Dyhr. Udenrigsministeren prøvede at få sine kolleger til at forstå, at
det ikke nytter noget, at EU er en økonomisk kæmpe, når det er en politisk
dværg. Når vi ikke er enige politisk, bliver der slet ikke lyttet til os. Og vi er
hundrede år om at nå frem til enighed, hvis vi overhovedet kan blive enige i
EU. Hvis vi skal have den brede dagsorden, så skal vi koble tingene sammen.
Udenrigsministeren bekræftede, at vi har haft et udviklingsprojekt i gang, der
drejer sig om klima. Hun havde indtryk af, at det havde åbnet mange døre, så
der bliver et samarbejde på området.
Per Clausen
syntes, det var positivt, at udenrigsministeren lagde så meget
vægt på, at EU i fællesskab skal formulere synspunkter på menneskeret-
tigheder i forbindelse med de kommende forhandlinger, hvor udgangspunktet
er økonomi og handel. Han spurgte, hvordan udenrigsministerens forventnin-
ger hertil er. Vil det lykkes at komme igennem med dette standpunkt i EU,
hvor der er forskellige opfattelser?
1568
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
Pia Olsen Dyhr
spurgte, om man vil følge op på den bistand, som Danmark
og EU hidtil har ydet.
Udenrigsministeren
svarede Per Clausen, at det var hendes indtryk, at der
var en stigende opbakning til at slås for menneskerettigheder, også når det
gjaldt partnerskabsaftaler. Hun var sammen med den tyske udenrigsminister
kommet med et indspark herom. Vi må selv offensivt sætte den dagsorden,
for man vinder ikke en fodboldkamp, hvis man ikke scorer mål. Det haster, for
efterhånden som vore partnere får større økonomisk magt, har de måske ikke
så meget brug for os, som de havde for et eller to år siden.
NOT
Udenrigsministeren kunne ikke svare på Pia Olsen Dyhrs spørgsmål om
bistandsstrategien overfor Vietnam, men lovede at fremsende et notat.
1569
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
6. EU-Filippinerne Partnerskabs- og Samarbejdsaftale
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmødet, men forventes sat på
dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 16)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1570
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
7. Forberedelse af ekstraordinært møde i Det Europæiske Råd den 16.
september 2010
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 19)
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 16/09-10 – bilag 1 (udkast
til kommenteret dagsorden)
Ekstraordinært Det Europæiske Råd 16/09-10 – bilag 2 (udkast
konklusioner)
Rådsmøde 3028+3029 – bilag 2 (skriftlig forelæggelse af
rådsmødet 26/7-10)
Udenrigsministeren:
Selv om der ikke er nogen formel kobling, kan drøftelserne
blandt handelsministrene godt danne et springbræt for drøftelserne på det ekstra-
ordinære møde i Det Europæiske Råd den 16. september. Som I ved, er der tale
om et ekstraordinært møde med fokus på forholdet til EU’s strategiske partnere.
Både stats- og regeringscheferne og udenrigsministrene vil deltage i mødet.
Inden Det Europæiske Råd vil udenrigsministrene have en længere drøftelse af
de strategiske partnere på det uformelle Gymnichmøde, som ligger i forlængelse
af det ordinære handelsministermøde i morgen.
Udgangspunktet for drøftelserne vil være magtforskydningen fra vest mod de nye
vækstøkonomier, som bliver stadig mere tydelig. Det har vi set med Kinas nye
rolle, men vi har også set tendenser mod en mere selvstændig udenrigspolitisk
rolle fra f.eks. Indien, Brasilien og Sydafrika. Hvert af disse lande spiller selvfølge-
lig med ud fra sine egne præmisser, men det er et markant fællestræk, at de op-
træder med en ny form for selvbevidsthed, som i stigende grad vil ændre på de
globale balancepunkter. Hvis vi fra europæisk side vil søge at spille en rolle glo-
balt, må vi også forholde os til de nye tendenser.
Samtidig er det en selvstændig ambition med Lissabontraktaten, at EU skal søge
en øget global rolle. Derfor er der også behov for at drøfte, hvordan vi kan udnytte
de nye muligheder, som særligt den nye udenrigstjeneste giver os i relation til de
nye, store økonomier, i takt med at tjenesten etableres hen over vinteren.
Forberedelserne til topmødet har stået på siden april, men man må sige, at der
endnu ikke har tonet sig et klart fokus frem.
Derfor kan jeg her kun nævne nogle af de elementer, som jeg forventer vil indgå i
drøftelserne.
Grundlæggende er der behov for to hovedbudskaber fra drøftelsen i Det Europæ-
iske Råd.
Udadtil bør der sendes et klart signal og budskab til de centrale partnerlande om,
at Europa ønsker at indtage en stærkere og mere velkoordineret rolle på den in-
ternationale scene. Drøftelsen vil udgøre begyndelsen af en proces, som ikke på
det korte sigte vil medføre en markant ændring af EU’s udenrigspolitiske strategi.
Men det er i sig selv positivt, at EU’s statsministre og udenrigsministre samles
1571
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
ekstraordinært for at tage en samlet diskussion om et strategisk vigtigt udenrigs-
politisk emne.
Indadtil håber jeg, at vi vil kunne opstille nogle generelle målsætninger og ret-
ningslinjer for det videre arbejde. Et centralt element vil her være, hvordan vi kan
få EU’s og medlemsstaternes indsatser til at spille bedre sammen. Desuden er
der behov for at få EU’s egne instrumenter til at spille bedre sammen. Og endelig
er der behov for at strømline EU’s løbende dialog med de øvrige lande.
Et vigtigt punkt i drøftelserne er, hvordan processen skal tages videre og af hvem.
Fra dansk side finder vi, det er vigtigt, at Ashton og den fælles udenrigstjeneste
indtager en central rolle i defineringen af EU’s kerneinteresser over for de enkelte
lande. Som bekendt er det Ashtons opgave at sikre sammenhængen på tværs af
alle politikområder, og med den fælles udenrigstjeneste vil vi forhåbentlig få en
bedre platform for samarbejdet, hvor også medlemsstaterne vil være repræsente-
ret. Samtidig er det også klart, at den faste formand for Det Europæiske Råd og
Kommissionen spiller vigtige roller i EU’s relationer udadtil, særligt i arbejdet med
at effektivisere topmøderne med tredjelande samt sikre sammenhæng mellem
alle EU’s institutioner.
Helt overordnet tror jeg, det er vigtigt at huske på, at fremkomsten af de nye
vækstøkonomier i høj grad er i vores egen interesse. Vi skal ikke frygte de høje
vækstrater i lande som Kina og Indien, men snarere se det som en mulighed –
også for Europa, hvor samhandlen med de nye vækstcentre kan blive et vigtigt
element i fremtidssikringen af vores egen økonomiske vækst og beskæftigelse.
For mig er det derfor centralt, at EU’s relationer til de strategiske partnere skal
stille skarpere på, hvordan de kan bidrage til økonomisk vækst og beskæftigelse i
Europa, f.eks. ved at åbne op for øget frihandel, forbedre markedsvilkår for euro-
pæiske virksomheder og fremme investeringer mellem EU og de nye vækstøko-
nomier. Men det stiller samtidig krav om en fortsat omstilling af de europæiske
økonomier, så vi kan være konkurrencedygtige og drage fordel af de nye mulig-
heder.
Jeg mener særligt, at indgåelsen af handelsaftaler med stadig flere lande vil være
en vigtig del af en fortsat åbning af de europæiske økonomier. De nye aftaler med
Sydkorea og Malaysia, som jeg nævnte tidligere, kan være et godt eksempel. EU
er simpelt hen nødt til at udvide netværket af handelsaftaler; ikke kun med de
største økonomier, men også med de omkringliggende andenrække vækstlande.
Derfor vil vi nok også se et voksende behov for at udvikle mere fleksible rammer
for vores tredjelandsaftaler. Det er en debat, vi nok vil komme tilbage til her i ud-
valget, men der er ingen tvivl om, at både BRIK-landene og de såkaldte anden-
række økonomier har og får voksende indflydelse. Samtidig udgør de en meget
heterogen gruppe, både samfundsmæssigt, socialt og politisk, som vil gøre det
svært for EU at anvende den samme skabelon for alle disse lande.
Det Europæiske Råd vil derudover modtage en statusorientering fra DER-
formanden om arbejdet i van Rompuy taskforcen vedrørende styrket økonomisk
koordination. Det seneste møde blev afholdt den 6. september, og DER ventes at
1572
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
modtage en fremskridtsrapport forud for det videre arbejde frem mod DER i okto-
ber.
Drøftelserne i taskforcen tager bl.a. udgangspunkt i Kommissionens meddelelse
fra 30. juni. Den vedrører overvågning af interne og eksterne makroøkonomiske
ubalancer og strukturreformer, styrkelse af de nationale finanspolitiske rammer,
så de afspejler traktatens referenceværdier i forhold til underskud og gæld, øget
fokus på offentlig gæld og finanspolitisk holdbarhed i stabilitets- og vækstpagten
samt en mere offensiv håndhævelse af reglerne via passende sanktioner og inci-
tamenter. Hertil kommer det såkaldte ”Europæiske Semester”, der ventes gen-
nemført allerede fra 2011.
Finansministeren har flere gange her i udvalget redegjort for arbejdet i van Rom-
puy taskforcen, senest i forbindelse med Økofin den 7. september.
Vi vender som vanligt tilbage til mødet i Det Europæiske Råd, når jeg selv sam-
men med statsministeren forelægger selve mødet her i udvalget den 15. septem-
ber 2010.
Jeppe Kofod
betegnede det som positivt, at der holdes et særligt møde i Det
Europæiske Råd, som fokuserer på EU's globale rolle, selv om der ikke fore-
ligger særligt konkrete konklusioner. Han ville gerne vide, hvad regeringen
prioriterer højt i dette samarbejde.
Han spurgte, hvad det, der står i udkastet til konklusioner vedrørende global
governance, egentlig betyder.
Pia Olsen Dyhr
pegede på, at man i udkastet til konklusioner siger, at det er
vigtigt, at vi opnår et ambitiøst resultat på konferencen i Cancun. Nu har
Frankrig, Storbritannien og Tyskland meldt ud, at man skal gå op til en 30 pct.
reduktion af CO
2
-udslip. Mener Danmark også det?
Hun var enig med udenrigsministeren i, at Ashton er helt central i forbindelse
med definitionen af de strategiske interesser.
Udenrigsministeren
svarede Jeppe Kofod, at det, der står øverst på dagsor-
denen, er den helt overordnede diskussion om global governance. Udenrigs-
ministeren troede, at vejen til at gøre vores indflydelse gældende var at bruge
de muligheder, som Lissabontraktaten giver med den høje repræsentant og
den fælles udenrigstjeneste. Vi skal bruge hele paletten med økonomi og
handelspolitik for at opnå noget politisk. Derfor skal vi også diskutere, hvordan
vi kommer godt ud af krisen, for det er vor økonomiske styrke, vi har at handle
med. I øjeblikket er magtforskydningen så voldsom, at Europa skal stramme
sig an, hvis vi skal have ørenlyd for vore synspunkter vedrørende demokrati
og menneskerettigheder.
Udenrigsministeren sagde til Pia Olsen Dyhr, at man ville vende tilbage til
spørgsmålet om COP16 og mødet i Cancun på Det Europæiske Råds møde i
oktober, hvor det vil blive et centralt emne.
Jeppe Kofod
henviste til, at udenrigsministeren i sin forelæggelse sagde, at
EU vil indtage en strategisk og mere velkoordineret rolle på den internationale
1573
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
scene, men at der på kort sigt ikke vil være en markant ændring i EU's uden-
rigspolitiske strategi. Det syntes han lød lidt dobbelttydigt. Han håbede, man
ville være mere ambitiøs, idet han var helt enig i de betragtninger, udenrigs-
ministeren var kommet med.
Pia Olsen Dyhr
forstod, at man ville følge punktet op i forbindelse med top-
mødet i oktober, men pegede på, at COP16 også står på dagsordenen for det
kommende topmøde, og pegede på, at det er nu, man skal være offensive,
hvis man skal opnå et ambitiøst resultat.
Udenrigsministeren
pegede på, at vi stadig væk er i starten af september.
Der foregår drøftelser og forhandlinger, men det er først i oktober, sagen skal
diskuteres.
1574
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
8. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 21)
Udenrigsministeren:
Udkastet til dagsordenen for Det Europæiske Råd den 28.-
29. oktober 2010 ventes at blive præsenteret på rådsmødet den 13. september.
Hovedemnet for Det Europæiske Råd den 28.-29. oktober 2010 ventes at blive
styrket økonomisk-politisk samarbejde, blandt andet på baggrund af arbejdet i
van Rompuy taskforcen og konkrete forslag fra Kommissionen. Derudover ventes
Det Europæiske Råd at skulle forberede en række kommende internationale mø-
der, herunder G20-topmødet i Seoul, EU-USA-topmødet i november og COP16 i
Cancun.
Som vanligt vender vi tilbage til forberedelsen af topmødet forud for rådsmødet
for almindelige anliggender den 25. oktober.
Spørgsmålet om COP16 blev drøftet i forbindelse med dagsordenens punkt 7.
1575
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
9. Pakistan
Politisk drøftelse
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 1 (samlenotat side 23)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 221 (side 592, senest behandlet i EUU
22/1-10)
Udenrigsministeren:
Pakistan er i lyset af de aktuelle oversvømmelser rykket op
på EU’s dagsorden. Pakistan vil således indgå i både handelsministermødet og
på det efterfølgende uformelle udenrigsministermøde, ligesom der er mulighed for
at vende tilbage til spørgsmålet i forbindelse med Det Europæiske Råds møde i
næste uge. Drøftelserne ventes især at koncentrere sig om muligheden for at
forbedre adgangen for pakistanske produkter til EU’s marked. Det skal ses som
et bidrag til stabilisering af den hårdt trængte pakistanske økonomi.
Jeg forventer, at handelskommissæren, Karel de Gucht, vil informere om mulig-
hederne for at øge Pakistans markedsadgang på handelsministermødet i mor-
gen. Fra dansk side støtter vi varmt, at EU’s handelsrelationer med Pakistan styr-
kes. Konkret kan det ske ved at justere i visse af de rent økonomiske kriterier for
tildeling af den såkaldte GSP+ status, som følger af EU’s særlige favorable han-
delsordning for en række udviklingslande. Nogle lande taler også for midlertidige
ordninger i lyset af den aktuelle krise.
Jeg har selv talt med den pakistanske udenrigsminister Qureshi et antal gange
over de seneste dage i opfølgning på vores samtale i New York den 19. august,
hvor jeg bl.a. har understreget vores velvilje over for et tættere EU-Pakistan sam-
arbejde. Det er dog klart, at man også fra Pakistans side må tage ansvar og leve
op til spillereglerne. Jeg har understreget vores ønske om udbyggede bilaterale
relationer til Pakistan og den stærke danske forpligtelse på at støtte Pakistan i
denne svære tid, så den aktuelle genopbygning efter oversvømmelserne kobles
aktivt til den mere langsigtede udvikling og stabilisering af landet.
Qureshi vil også være i Bruxelles i dag som optakt til møderne for at drøfte sam-
arbejdet med EU med bl.a. Ashton.
Pia Olsen Dyhr
erklærede sig enig med regeringen i, at man må gøre en fæl-
les europæisk indsats i relation til Pakistan, og gik ud fra, at Danmark presser
på.
Udenrigsministeren
takkede for opbakningen.
1576
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 558: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 9/9-10
47. Europaudvalgsmøde 9/9-10
10. Samarbejds- og verifikationsmekanismen for Bulgarien og
Rumænien
Rådskonklusioner
KOM (2010) 0400, KOM (2010) 0401
Rådsmøde 3031+3032 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 13 (side 1613, senest behandlet i EUU
11/9-09)
EUU alm. del (072) – bilag 459 (side 1277, behandlet i EUU
12/9-08)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Lone Dybkjær
tog dette punkt op, som udenrigsministeren ikke havde nævnt,
idet hun opfordrede til, at man fulgte udviklingen, og spurgte, om vi ikke burde
hæve røsten og påtale den korruption, der finder sted i de to lande. Hun men-
te, det var problematisk, at man i de to lande reelt ikke opfylder betingelserne
for medlemskab på dette område.
Udenrigsministeren
havde ikke nævnt punktet, fordi hun var fuldstændig
enig i den monitoreringsrapport, der er kommet fra Kommissionen. Her peger
man på, at der er sket fremskridt i begge lande, men at der er væsentlige
udeståender på det retslige område. I Bulgarien konstateres der en politisk
vilje til at gennemføre reformer, mens Rumænien halter mere efter. Uden-
rigsministeren var enig med Lone Dybkjær i, at de to lande må opfylde det, de
har forpligtet sig til.
Anne-Marie Meldgaard
tilføjede, at spørgsmålet om korruption er væsentligt.
Hun havde svært ved at se, hvad de to lande havde gjort ved deres korrup-
tion.
Mødet slut kl. 14.00.
Ref.: BE/sra
1577