Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 531
Offentligt
888487_0001.png
888487_0002.png
888487_0003.png
888487_0004.png
888487_0005.png
888487_0006.png

Notits

Jord & AffaldJ.nr. MST-706-00131Ref. maaja/pejoeDen 8. september 2010

NÆRHEDS-OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til forordning om fastsættelse af kriterier for, hvornår visse typer af

metalskrot ophører med at være affald ifølge Europa Parlamentets og Rådets direktiv

2008/98/EF

1. Status

Kommissionen har i juni 2010 fremlagt ovennævnte forslag til forordning med henblik på at etablere”End of Waste” (EoW) kriterier for jern- stål og aluminiumsaffald, dvs. kriterier for hvornår detteophører med at være affald. Forslaget er udarbejdet på baggrund en rapport fra Kommissionensfælles forskningscenter (JRC) og en række efterfølgende arbejdsgruppemøder. På møderne hareksperter fra både medlemslande, Kommissionen, JRC og metalskrotindustrien drøftet udfordringerog problemstillinger i tilknytning til forslaget, herunder forvaltningsmæssige, tekniske ogmiljømæssige aspekter.Forslaget er fremsat med hjemmel i affaldsrammedirektivets (2008/98/EF) artikel 6, der giverKommissionen mulighed for, på nærmere angivne betingelser, at udarbejde EoW kriterier for enrække affaldsfraktioner.Det fremlagte forslag til en kommissionsforordning er sat til afstemning i TAC (Technical AdoptionCommittee) den 16. september 2010.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol som beskrevet i artikel 5a iRådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006. Hvisder i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal ikomiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet.Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede forordningen efter at Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget

2. Formål og indhold

Når jern-, stål- og aluminiumsaffald opfylder forordningens kriterier til behandling, kvalitet mv., vildet ikke længere være underlagt affaldsreguleringens krav. Det vil sige, at skrottet kan behandlesog anvendes alene med overholdelse af den anvendelses- og produktregulering, der måtte gælde.
Formålet med fastsættelsen af EoW kriterier er herved hovedsageligt at støtte genbrug oggenanvendelsen af metalskrot herunder sikre, at det ikke besidder farlige egenskaber, som iyderste konsekvens kan have effekter på sundhed og miljø.Genanvendelsen sker hovedsageligt ved, at materialerne indgår som råmateriale til jern ogaluminiumsproduktion. Skrottet vil stamme fra forskellige kilder og omfatter blandt andet hårdehvidevarer, el-artikler, køretøjer, motorer, skrot fra bygge- og anlægsbranchen og emballageaffald.KvalitetForslaget indeholder krav til produktkvaliteten for at sikre, at skrottet er velegnet til anvendelse hosslutbrugeren uden risiko for miljø- og sundhedseffekter.Behandling og renhedDer er endvidere krav til den tekniske forbehandling, som affaldet skal have gennemgået herundersortering og rensning. Der fastsættes grænseværdier for indholdet af andre metaller i skrottet samten grænse for det maksimale indhold af urenheder, som kan være blandet sammen med skrottet.KvalitetsstyringssystemFor at sikre at alle kriterierne overholdes således, at produkterne i sidste ende har den forudsattekvalitet, skal affaldsproducenten, eller dennes leverandører, indføre et nærmere beskrevetkvalitetsstyringssystem. Dette system indebærer kontrol og overvågning af jern- ogaluminiumsaffaldets kvalitet, behandlingsprocedurer og –teknikker, produkternes renhed og kvalitetefter behandlingen, dialog med modtagerne om produkternes renhed mv. Den enkelte producentskal have kvalitetsstyringssystemet godkendt af et akkrediteret firma.OverensstemmelseserklæringForslaget indebærer endvidere, at hver forsendelse skal ledsages af en såkaldtoverensstemmelseserklæring, som indeholder stamoplysninger om både afsender og modtager,samt dokumentation for, at forsendelsens indhold overholder forordningens regler og modtagerensspecifikationer. Der skal ydermere udarbejdes et radioaktivt certifikat i overensstemmelse mednationale eller internationale regler om radioaktivt skrot, som skal vedlægges sammen medoverensstemmelseserklæringen.KontrolProducenten skal give myndighederne adgang til efter anmodning at kontrollere, atkvalitetsstyringssystemet er i overensstemmelse med kravene. Derudover skal producenten,importøren eller andre operatører udlevere overensstemmelseserklæringen til den endeligemodtager af forsendelsen. En kopi af denne skal opbevares i mindst et år fra udstedelsesdatoen,og den skal være til rådighed for relevante myndigheder, som ønsker at føre kontrol.

3. Europa Parlamentets udtalelser

Forslaget er ikke sendt til Europa Parlamentet.

4. Nærhedsprincippet

Reglerne om EoW-kriterier ligger inden for rammerne af Kommissionens gennemførelsesbeføjelsersom fastsat i affaldsrammedirektivets (2008/98/Ef) artikel 6, og de vurderes derfor af Regeringensom værende i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2

5. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forordningen udstedes med hjemmel i affaldsdirektivet, der har hjemmel i TEUF art 192 (tidligereart 175). Der er således tale om minimumsregulering. Der er herved mulighed for, atmedlemslandene kan fastsætte strengere beskyttelsesforanstaltninger, jf. TEUF art. 193 i lighedmed den retstilstand, der generelt gælder på affaldsområdet.Herefter strengere nationale regler fastsættes med overholdelse af reglerne i traktaterne, herunderTEUF art 34-36, dvs. hvis de udgør en teknisk handelshindring, skal de være begrundet i f.eks.hensyn til miljø eller sundhed, de skal være nødvendige for at opnå dette formål, og de skaloverholde proportionalitetsprincippet. Sådanne regler skal også notificeres efterinformationsproceduredirektivet. Det bemærkes, at såvel affald som produkter, der stammer fraaffald, anses for varer, der er omfattet af TEUF art. 34-36. Samtidig må de strengere nationaleregler ikke være i strid med systemet i EU-reglerne på området (her affaldsområdet) eller gribe ind iformålet med reglerne.Da der er tale om en forordning, har forslaget direkte retsvirkning i Danmark og skal ikke somsådan implementeres i dansk ret, bortset fra at der evt. skal suppleres med kontrol- oghåndhævelsesforanstaltninger.I affaldsbekendtgørelsens § 4, stk. 4, findes en regel, hvorefter kommunerne kan beslutte, ataffaldsfasen er ophørt i konkrete situationer. Ved vedtagelse af det foreliggende forordningsforslagvil denne bestemmelse ikke længere have virkning i forhold til jern-, stål og aluminiumsaffaldomfattet af forordningen.Udtjente metal- og aluminiumsprodukter er i dag omfattet af affaldsdefinitionen iaffaldsbekendtgørelsen, og skal som udgangspunkt håndteres efter affaldsbekendtgørelsensregler. En del af jern- og aluminiumsaffaldet findes i udtjente biler og elektronikaffald. Her findes dersærlige regler i elektronikaffaldsbekendtgørelsen og bilskrotbekendtgørelsen.Affald, der er omfattet af affaldsbekendtgørelsen, klassificeres af kommunerne som enten farligtaffald, emballageaffald, genanvendeligt affald, forbrændingsegnet affald eller deponeringsegnetaffald. Det er ligeledes kommunen, der afgør, om et stof eller en genstand er affald. Der findes dogikke i affaldsbekendtgørelsen særlige regler om, hvornår affald er genanvendeligt.Kommunerne skal sikre indsamling af genanvendeligt metalemballageaffald fra husholdninger ogsikre genanvendelse af væsentlige dele af det indsamlede metal. Ligeledes findes der regler om, ataffaldsproducerende virksomheder skal kildesortere deres genanvendelige affald og sikre, atvæsentlige dele af affaldet afleveres til et genanvendelsesanlæg.Genanvendelse defineres i affaldsbekendtgørelsen som enhver nyttiggørelsesoperation, hvoraffaldsmaterialer omforarbejdes til produkter, materialer eller stoffer, hvad enten de bruges til deresoprindelige formål eller andre formål, hvorved genanvendelse begrebsmæssigt minder om EoW.Der stilles ikke i affaldsbekendtgørelsen specifikke krav til procedurer, teknikker, renhed i relation tilgenanvendelse, men anlægget der foretager nyttiggørelsesoperationen skal være miljøgodkendt.
3
Reglerne i elektronikaffaldsbekendtgørelsen er udformet efter producentansvarsmodellen, hvorproducenterne skal tage ansvar for deres produkter, og de er forpligtet til at afholde deomkostninger, der er forbundet med den foreskrevne affaldshåndtering af det indsamlede elskrot.Elektronikaffaldsbekendtgørelsen og bilskrotbekendtgørelsen indeholder målkrav tilgenanvendelsen af det indsamlede skrot og krav til, hvornår affald er genanvendeligt. Disse kravminder også begrebsmæssigt om EoW kriterierne.I dag eksporteres en stor del af det danske jern-, stål- og aluminiumsaffald til genanvendelse eftertransportforordningens regler om grønlistet affald. Kun en meget begrænset mængde eksporteressom anmeldelsespligtigt affald. Ligeledes importerer Danmark en stor mængde jern- ogaluminiumsaffald til genanvendelse. Også dette affald er grønlistet.Efter transportforordningen kan det grønlistede affald frit importeres og eksporteres tilgenanvendelse, idet det betragtes som miljømæssigt uproblematisk. Transporten skal dog følges afet dokument, der beskriver affaldstypen, mængden, behandlingsformen mv., og der stilles vissekrav til affaldets miljømæssige karakter. Affald, der ikke er grønlistet, skal anmeldes tilMiljøstyrelsen, og Miljøstyrelsen skal ansøges om en tilladelse.De gældende regler for jern- og aluminiumsaffald skal overvejes i lyset af forordningsforslaget vedr.EoW kriterier. Det må forventes, at der vil være behov for mindre justeringer af de gældende reglerfor jern-, stål- og aluminiumsaffald således, at de danske regler om genanvendelse ogforordningens regler om affaldsfasens ophør er overensstemmende.Der forventes ikke at være behov for justeringer på transportforordningens område, da denneforordning udelukkende omfatter affald. Affald, der opnår status af EoW, er ophørt med at væreaffald og vil falde udenfor transportforordningens regler.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget giver ikke øgede administrative opgaver for staten.Økonomiske konsekvenser for kommuner og regionerForslaget giver ikke i sig selv øgede administrative opgaver for kommuner eller regioner. Hvis der itilknytning til forordningen etableres kommunal statslig kontrol, vil der kunne blive tale om nyeopgaver i begrænset omfang. Det vil i givet fald formentlig blive opvejet af, at kommunerne fårtilsvarende færre kontrolopgaver i relation til Transportforordningens regler om grønlistet affald.Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenserJern- og aluminiumindustrien kan beslutte udelukkende at modtage skrot, der har opfyldt EoWkriterier og dermed undgå krav i forbindelse med affaldshåndtering.EoW-reglerne må forventes at overtage dele af den eksisterende regulering vedr. genanvendelse. Idag indebærer disse regler, at eksempelvis autoophuggere, producenter og importører af elektriskeudstyr skal opfylde en række EU fastsatte mål for genbrug og genanvendelse af skrotmetal. Dissekrav indgår i EoW-reguleringen, men er suppleret med yderligere krav, før skrotmetal kan ophøremed at være affald efter forordningen. Dertil kommer, at jern-, stål- og aluminiumsaffald somopfylder forordningens kriterier til behandling, kvalitet mv., og dermed ikke længere vil væreunderlagt affaldsreguleringens krav skal efterleve kravene i den almindelige anvendelses- og
4
produktregulering, I henhold til REACH kemikaliereguleringen kan der for eksempel efteromstændighederne blive tale om en pligt til at registrere de kemiske stoffer i EoW produkterne medde krav, der følger heraf.I forhold til affald der eksporteres, modsvares dette dog i nogen grad af, at registreringskravene imedfør af Transportforordningen bortfalder.Det vurderes samlet set, at selve forordningen vil have begrænsede økonomiske ellererhvervsadministrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Da der er tale om en skærpelse af det eksisterende regelsæt, vurderes forslaget at have en positivpåvirkning af beskyttelsesniveauet.

6. Høring

Sagen har været i høring i EU-specialudvalget vedr. Miljø. Der er i den forbindelse kommethøringssvar fra KL, DI, AffaldDanmark og 3F:KL har tilkendegivet, at rammenotatet er dækkende. På Jern- og metalområdet foregår alleredeomfattende handel med restproduktet, så fra kommunal side menes EoW-kriterierne ikke at havebetydning på gældende praksis. KL anfører, at sammenhængen til lovgivningen om forbud modindhold af visse metaller i produkter, eks. bly, bør gøres tydeligeres, så det fremgår, at der eroverensstemmelse mellem EoW-kriterierne og produktlovgivningen.DI er positiv overfor de nye regler. DI ser gerne, at der udarbejdes ”End of Waste” kriterier, da deter med til at lette genanvendelse på markedsmæssige vilkår. Derfor kan DI støtte indstillingen.Samtidig opfordres til, at det under afsnittet om økonomiske og erhvervsadministrativekonsekvenser bør nævnes, at produkterne, når de ophører med at være affald, falder ind underproduktlovgivningen herunder kravene i REACH og de dermed forbundne konsekvenser, mens deadministrative byrder i forhold til transport af affald forsvinder.AffaldDanmark mener, at forordningen vil få begrænset virkning, da den alene gælder i EU-medlemslande. Markedet for genanvendelse af metalskrot er globalt. AffaldDanmark efterlysertilbundsgående analyser af de erhvervsøkonomiske konsekvenser, ligesom man ønsker analyseraf, hvad det nye regime vil betyde for markederne. Endelig ønsker AffaldDanmark, at det fremgårhvilke registreringskrav, der gælder for EoW-produkter i medfør af REACH-reguleringen. AffaldDanmark mener, at det er vanskeligt at vurdere, i hvilket omfang forordningen vil leve op til formåletom at fremme det Indre Marked for genanvendelse.3F ønsker at det skal sikres, at EoW ikke kan medføre arbejdsmiljømæssige problemer.

7. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark var under forhandlingerne af affaldsrammedirektivet imod at indføre en bestemmelse omEoW. Det var Danmarks generelle opfattelse, at fælles europæiske EoW kriterier for, hvornår deforskellige affaldsfraktioner ophører med at være affald ikke ville fremme genanvendelsen iDanmark (eller EU), idet vi allerede i medfør af affaldsreguleringen har en højgenanvendelsesprocent af de samlede affaldsmængder. De eksisterende affaldsregler indebærer,at de danske myndigheder har mulighed for at sikre, at kvaliteten af produkterne er i orden, og atdet på en nem måde kan konstateres, at produkterne overholder lovgivningens krav samt, at derreelt sker en hensigtsmæssig genanvendelse.
5
Danmark kan generelt være bekymret i forhold til udarbejdelse af EoW kriterier, hvis ikke kriterierneog reguleringen lever op til det danske beskyttelsesniveau. Det gælder ikke mindst for kommendeEoW kriterier vedr. affaldsfraktioner, der kommer direkte i kontakt med miljøet herunder f.eks.bioaffald, bygge-og anlægsaffald, slagger mv., der bla. kan udgøre en trussel for grundvandet. Hervil det være afgørende for Danmark, at reguleringen som minimum afspejler det danske niveau.Skulle dette ikke blive tilfældet, vil det ligeledes være afgørende for Danmark, at der er tale omminimumsregulering, hvorfor medlemslandene har et nationalt råderum til, indenfor rammerne afTEUF art 193 og traktatens øvrige bestemmelser, at opretholde skrappere nationale krav.Regeringen finder dog, at forordningsforslagets regler vedr. jern-, stål- og aluminiumsaffaldetablerer et system, der sikrer genanvendelse af jern- og aluminiumsaffald på en miljø- ogsundhedsmæssigt forsvarlig måde. Med systemet sikres endvidere, at produkternes kvalitet er iorden, og myndighederne får passende kontrolmuligheder. EoW kriterier vil herved kunne udgøreet godt supplement til de danske skrotregler, der ikke er så detaljerede omkring krav til processer,forbehandling, renhed osv.På denne baggrund kan Regeringen støtte det foreliggende forslag.
6