Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 530
Offentligt
888476_0001.png
888476_0002.png
888476_0003.png
888476_0004.png
888476_0005.png
888476_0006.png
888476_0007.png
Notat
J.nr. MST-771-00018Ref. JESJU/LLN/KAVJEDen 8. september 2010
NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens udkast til Kommissionsbeslutning om fastlæggelse af regler ogberegningsmetoder med henblik på at kontrollere overholdelse af de i artikel 11, stk.2, i Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EC omhandlede mål1.ResuméFormålet med Kommissionsbeslutningen er at fastsætte fælles EU-regler for beregning af,om genanvendelsesmålene i affaldsdirektivets artikel 11, stk. 2 er opfyldt. Kommissionenforslår i den forbindelse fælles metoder for at beregne andelen af det såkaldte kommunaleaffald (municipal waste) og bygge- og anlægsaffald, der forberedes med henblik pågenbrug, genanvendes eller nyttiggøres som materiale, samt rapportering. De definitioner,som fremgår af forslagets artikel 1, skal efter bestemmelsens ordlyd supplere de definitioner,som er fastsat i affaldsdirektivets artikel 3.I forslaget defineres husholdningsaffald, ”lignende affald”, kommunalt affald, bygge- oganlægsaffald, materialenyttiggørelse og opfyldning. Medlemsstaterne skal rapportere omgenanvendelsen af de respektive affaldsstrømme hvert tredje år. Dette kan enten gøres forhvert af de tre år eller for hele rapporteringsperioden samlet.Der er i Kommissionsbeslutningen fire mulige beregningsmetoder i forhold tilgenanvendelsesmålet for husholdningsaffald. Medlemsstaten skal vælge en af de firemetoder. Medlemsstaten skal afrapportere efter de regler, der er nærmere fastsat. I denførste afrapportering skal medlemsstaten vælge, hvilken metode der ønskes anvendt, mendet er muligt at ændre metode indtil den afrapportering, der medtager 2020.I forslagets er det endvidere præciseret, hvilke typer bygge- og anlægsaffald der skalmedtages i beregning af affaldsdirektivets mål om, at mindst 70 % af ikke-farligt bygge- oganlægsaffald senest i 2020 skal forberedes med henblik på genbrug, genanvendelse ellermaterialenyttiggørelse.2. StatusKommissionen har i august 2010 fremlagt et forslag til Kommissionsbeslutning med henblikpå at sikre en effektiv implementering af målene i artikel 11 i affaldsdirektivet. Der er fastsatregler for vurdering af målopfyldelse af genanvendelsesmålene, herunder metoder for atberegne andelen af det såkaldte kommunale affald (municipal waste) og bygge- oganlægsaffald, der forberedes med henblik på genbrug, genanvendes eller nyttiggøres sommateriale, samt rapportering.Forslaget er fremsat med hjemmel i affaldsdirektivets (2008/98/EF) artikel 11 (2 og 3).Det fremlagte forslag til en kommissionsbeslutning er sat til afstemning i TAC (Technical
Adoption Committee) den 16. september 2010.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol som beskrevet i artikel 5a iRådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen beslutningenefter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikkekvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underrettersamtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal ellerudtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstedebeslutningen efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget.3. Formål og indholdFormålKommissionsbeslutningens formål er at fastsætte fælles EU-regler for beregning af, om gen-anvendelsesmålene i affaldsdirektivets artikel 11, stk. 2 er opfyldt.Målsætningerne i direktivets artikel 11, stk. 2 er:a) senest i 2020 skal der ske forberedelse til genbrug (f.eks. sortering og skylning afflasker, der er indsamlet i affaldssystemet, med henblik på genpåfyldning) oggenanvendelse af mindst 50 % af affaldsmaterialerne papir, metal, plastic og glas frahusholdninger og om muligt andre kilder, såfremt disse affaldsstrømme svarer tilaffald fra husholdninger (kommunalt affald).b) senest i 2020 skal der ske forberedelse med henblik på genbrug (f.eks. rensning afmursten), genanvendelse og anden materialenyttiggørelse, herunderopfyldningsoperationer med anvendelsen af affald som erstatning for andrematerialer, af mindst 70 % af det ikke-farlige bygge- og anlægsaffald, undtaget detnaturligt forekommende materiale (jord).IndholdDefinitionerDe definitioner, som fremgår af forslagets artikel 1, skal efter bestemmelsens ordlydsupplere de definitioner, som er fastsat i affaldsdirektivets artikel 3. I forslaget definereshusholdningsaffald, ”lignende affald”, kommunalt affald, bygge- og anlægsaffald,materialenyttiggørelse og opfyldning.Generelle kravAf Kommissionsbeslutningens generelle krav til beregning af genanvendelsesprocenter forkommunalt affald og bygge- og anlægsaffald fremgår det, at opgørelsen skal ske forkalenderåret og baseres på vægten af affaldet.De affaldsmængder, der medtages i beregningen af forberedelse med henblik på genbrug,genanvendelse eller materialenyttiggørelse, er som udgangspunkt de mængder, der er gåettil genbrug eller til endelig genanvendelse eller materialenyttiggørelse. I de tilfælde, hvoraffaldet indsamles separat, eller hvor affaldet efter sortering sendes til genanvendelse ellernyttiggørelse uden væsentlige tab, kan disse mængder anvendes i beregningen.Forberedelse med henblik på genbrug, genanvendelse og materialenyttiggørelse opgøressamlet i beregningen af, hvorvidt affaldsdirektivets mål for genanvendelse er opfyldt.
2
Affald, der eksporteres til andre EU-medlemslande med forberedelse med henblik pågenbrug, genanvendelse eller materialenyttiggørelse, kan medregnes i det eksporterendelands opgørelse af genanvendelse.Affald, der eksporteres med henblik på genbrug, genanvendelse eller materialenyttiggørelsetil lande uden for EU, kan kun medtages i beregningen af det eksporterende landsgenanvendelse, hvis der foreligger fornuftig dokumentation for, at eksporten er ioverensstemmelse med transportforordningen.For bionedbrydeligt affald til komposteringsanlæg eller biogasanlæg kan affaldsmængdentilført disse anlæg regnes som genanvendt, såfremt anlægget producerer kompost ellerafgasset biomasse, der efter eventuel yderligere behandling anvendes ved spredning påjord med positive følger for landbrug eller miljø.Beregning af genanvendelse af kommunalt affaldDer er i Kommissionsbeslutningen fire mulige beregningsmetoder i forhold tilgenanvendelsesmålet for husholdningsaffald. Medlemsstaten skal vælge en af de firemetoder. De nærmere forudsætninger er beskrevet i bilag I og II tilKommissionsbeslutningen (se nedenfor). Medlemsstaten skal afrapportere efter de regler,der er fastsat i bilaget. I den første afrapportering skal medlemsstaten vælge, hvilkenmetode der ønskes anvendt, men det er muligt at ændre metode indtil den afrapportering,der medtager 2020.Beregning af genanvendelse af bygge- og anlægsaffaldForberedelse med henblik på genbrug, genanvendelse og materialenyttiggørelse af bygge-og anlægsaffald skal beregnes efter den metode, der er beskrevet i bilag III. Metoden skalogså benyttes i forbindelse med medlemsstaternes implementeringsrapporter tilKommissionen. De mængder bygge- og anlægsaffald, der anvendes tilopfyldningsoperationer, skal indrapporteres separat.Rapportering fra medlemsstaterneMedlemsstaterne skal rapportere om genanvendelsen af de respektive affaldsstrømme hverttredje år. Dette kan enten gøres for hvert af de tre år eller for hele rapporteringsperiodensamlet.Bilag I og II: Metoder til at beregne genanvendelsen for kommunalt affaldDer er i Kommissionsbeslutningen mulighed for at vælge mellem 4 beregningsmetoder.Metode 1: Genanvendelse af papir, metal, plast, glas i husholdningsaffald i forhold til totalmængde papir, metal, plast og glas i husholdningsaffald. Til beregningen anvendesnationale data. Der må medregnes emballagematerialer og andet papir, metal, plast og glasfra husholdninger.Metode 2: Genanvendelse af papir, metal, plast, glas og andre enkeltfraktioner ihusholdnings- og husholdningslignede affald i forhold til total mængde papir, metal, plast ogglas og andre enkeltfraktioner i husholdningsaffald og tilsvarende affald. Til beregningenanvendes nationale data med samme begrænsninger som metode 1.
3
Metode 3: Genanvendelse af husholdningsaffald i forhold til total mængdehusholdningsaffald (dog undtaget biler samt slam og mineralsk affald). Til beregningenanvendes nationale data.Metode 4: Genanvendelse af kommunalt affald i forhold til total mængde af kommunaltaffald. Til beregningen anvendes EUROSTAT data.Bilag III: Metoder til beregning genanvendelse af bygge- og anlægsaffaldI bilag III er det præciseret, hvilke typer bygge- og anlægsaffald der skal medtages iberegning af affaldsdirektivets mål om, at mindst 70 % af ikke-farligt bygge- og anlægsaffaldsenest i 2020 skal forberedes med henblik på genbrug, genanvendelse ellermaterialenyttiggørelse.I opgørelsen af, hvilke mængder affald der går til forberedelse med henblik på genbrug,genanvendelse eller materialenyttiggørelse skal der ifølge beregningsmetoden medtagesalle de typer bygge- og anlægsaffald, der er nævnt i bilag III, jf. koder i det europæiskeaffaldskatalog – uanset om affaldet kommer fra bygge- og anlægsbranchen,husholdningerne, industrien eller fra andre kilder. Herudover skal der medtages en rækkeaffaldstyper, der vil kunne indeholde affald, som ikke stammer fra bygge- oganlægsbranchen..4. Europa Parlamentets udtalelserForslaget er ikke sendt til Europa Parlamentet.5. NærhedsprincippetDa formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende EU-regulering, er det Regeringens opfattelse, at nærhedsprincippet er overholdt.6. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.Målet for husholdningsaffald vil være nemmest at opfylde med de eksisterendegenanvendelsesordninger for husholdningsaffald for Danmark, hvis genanvendelsenberegnes efter Metode 1. Miljøstyrelsen har fået udarbejdet et projekt, der sandsynliggør, atdet er muligt i Danmark at nå tæt på 50 % genanvendelse af papir, glas, metal og plast ihusholdningsaffaldet i 2020 (beregningsmetode 1). Denne beregningsmetode kræver, at derforetages en beregning af forsyningsmængden (den mængde, der anvendes i Danmark) afde fire materialer i husholdningsaffaldet, hvilket kræver en større indsats. Da vi i Danmark idag ikke genanvender væsentlige mængder af den organiske del af dagrenovationen, vil viikke kunne nå 50 % - målet for den samlede mængde af husholdningsaffald, som erudgangspunktet i beregningsmetode 3, og som ikke ville kræve ekstra data udoveraffaldsstatistikken.Der er allerede i dag fastsat krav om særskilt indsamling af f.eks. papir og elektronikaffald(metal) samt emballager af glas, metal og plast fra husholdninger. Det vurderes således, atden eksisterende genanvendelse af disse fraktioner er tæt på, om end ikke helt 50 %. Detforventes således ikke, at fastsættelsen af et 50 % - mål i de kommende
4
affaldshåndteringsplaner vil indebære væsentligt øgede krav til kommunernes ordninger ogproducentansvarsordningerne.Der er i dag ikke bindende nationale kvantitative krav om genanvendelse af bygge- oganlægsaffald. I affaldsstrategien 2005-2008 er der dog en sigtelinje om 90 % genanvendelseaf bygge- og anlægsaffald og genanvendelse af bygge- og anlægsaffald indgår som en delaf den samlede genanvendelse, der i affaldsstrategien 2009-12 er målsat til mindst 65%. Iforbindelse med udarbejdelse af de årlige statistikker om affald beregnesgenanvendelsesprocenten for bygge- og anlægsaffald, der allerede i dag er på 95 %.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser, i forbindelse med, atMiljøstyrelsen hvert tredje år skal rapportere data for forsynings- oggenanvendelsesmængder til Kommissionen Det forventes at koste ca. 1 mio. kr.,formodentligt til konsulentbistand, hvert tredje år, hvilket finansieres inden forMiljøministeriets ramme.Økonomiske konsekvenser for kommuner og regionerDer forventes ikke økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenserForslaget vurderes ikke at have erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser.Beskyttelsesniveau:Forslaget forventes at have en neutral påvirkning af beskyttelsesniveauet, daKommissionsbeslutningen hverken medfører en skærpelse eller en svækkelse afeksisterende danske miljøregler.7. HøringSagen har været i høring blandt medlemmerne af EU-specialudvalget for Miljø. Der ermodtaget høringssvar fra KL og DI. KL har bemærkninger til valgfriheden mellem de 4beregningsmetoder samt opgørelse af affaldsfraktioner i beregningsmetoderne. KLtilkendegiver i den sammenhæng, at valgfriheden og usikkerheden om kvaliteten af data vilindebære, at det ikke vil være muligt at foretage reelle sammenligninger mellem medlems-landendes opfyldelse af målene for genanvendelse. KL er ikke enig i, at kasserede biler fraprivate er husholdningsaffald. KL har endvidere suppleret med oplysninger om vissekommuners praksis i forhold til at meddele konkrete tilladelser til genanvendelse af bygge-og anlægsaffald. DI har ikke bemærkninger til forslaget.8. Regeringens foreløbige generelle holdningDefinitionerDet er helt grundlæggende dansk holdning, at der ikke i affaldsdirektivets art 11, stk. 2, erhjemmel til, at der i Kommissionsbeslutningen kan fastsættes definitioner, der supplerer dedefinitioner, der er fastsat i affaldsdirektivet, og dermed gælder generelt, men at der alene erhjemmel til at fastlægge beregningsmetoder – og om nødvendigt definere termer i forhold tilreglerne for beregning.
5
Det er derfor Regeringens holdning, at forslaget kan accepteres under forudsætning af, atdet i forslagets art. 1 præciseres, at definitionerne alene finder anvendelse i forhold tilKommissionsbeslutningen.Det skal fremhæves, at det samtidigt vurderes, at visse af de foreslåede definitioner villevære stærkt problematiske, hvis de supplerede de i affaldsdirektivet fastlagte definitioner ogskulle anvendes generelt. Det gælder følgende definitioner:Definitionen af ”kommunalt affald” som ”husholdningsaffald og lignende affald” sammenholdtmed definitionen af ”lignende affald” som ”affald, der med hensyn til art og sammensætninger sammenligneligt med husholdningsaffald, undtagen produktionsaffald og affald fralandbrug og skovbrug”.Definitionerne er problematiske fordi den sammenkæder dette kommunale ansvar forhåndtering af affaldet med husholdningsaffaldet og det, der ligner. Dette er i modstrid medf.eks. den danske regulering, hvor kommunerne ikke alene forestår håndtering afhusholdningsaffald og lignende affald, men også håndtering af størsteparten af detforbrændingsegnede og deponeringsegnede erhvervsaffald. Modsat omfatter detkommunale ansvar i andre lande ikke nødvendigvis det husholdningslignendeerhvervsaffald. Der er således ikke nogen fælles europæisk forståelse af dette begreb, og afdenne årsag blev begrebet ikke defineret i affaldsdirektivet og ej heller anvendt vedfastlæggelse af målsætningerne for genanvendelse i affaldsdirektivets artikel 11-målsætninger.Den foreslåede definition vil endvidere være særdeles problematisk i forhold til den engelskebetegnelse for de effektive dedikerede affaldsforbrændingsanlæg som nyttiggør affald:”incineration facilities dedicated to the processing of solid municipal waste”. Denne definitionvil således – imod hensigten - kunne blive begrænset til at omfatte anlæg, der primærtforbrænder husholdningsaffald og ikke som forudsat blandinger af husholdnings- ogerhvervsaffald (som på de danske anlæg).Definitionen af bygge- og anlægsaffald sker ved henvisning til koderne for de affaldstyper idet europæiske affaldskatalog, der omfatter bygge- og anlægsaffald, men undtaget affald,der er naturligt forekommende materialer (f.eks. jord og grus), kode 17 05 04, og farligtbygge- og anlægsaffald.Denne definition er i modstrid med såvel den almindelige forståelse af begrebet byggeaffald,ligesom den er i modstrid med den metode for opgørelse af bygge- og anlægsaffaldet, derefter forslagets bilag III skal anvendes ved beregningen af nyttiggørelse af bygge- oganlægsaffald. Her medtages det farlige affald ved opgørelsen af de samlede mængder afbygge- og anlægsaffald. Dette bør rettes, således at farligt affald medtages i definitionen afbygge- og anlægsaffald.Definitionen af ”opfyldning” som er en trinlavere nytttiggørelsesform end genanvendelse iaffaldshierakiet. ”Opfyldning” defineres som ”en nyttiggørelsesform, hvor egnet affaldanvendes til genvinding af udgravede områder eller ingeniørtekniske formål i forbindelsemed anlægsarbejder, og hvor affaldet anvendes som erstatning for andre ikke-affaldsmaterialer.”Denne definition er så uklar, at det ikke er muligt at vurdere, hvilke operationer der eromfattet af definitionen, og det er således ikke muligt at vurdere i hvilket omfang, den faktiskoverlapper affaldsdirektivets definitioner på nyttiggørelsesformerne ”Genanvendelse og
6
genvinding af organiske stoffer og ikke-organiske stoffer bortset fra metaller” (R3 og R5),som i Danmark anvendes ved klassificering af f.eks. genanvendelse af bygge- oganlægsaffald ved etablering af støjvolde, i vejarbejder m.v.Det kan oplyses, at de danske synspunkter for så vidt angår forslagets artikel 1 omdefinitioner er gjort gældende i en skriftlig henvendelse til Kommissionen om et tidligereudkast til Kommissionsbeslutningen. Kommissionen har dog ikke imødekommet det danskesynspunkt.Genanvendelse af husholdningsaffald (municipal waste)Der er valgmulighed mellem fire forskellige beregningsmetoder, men kun frem til 2020. Detbør være muligt at vælge ny beregningsmetode for målopfyldelsen for husholdningsaffald,også efter 2020.Danmark kan acceptere de fire beregningsmetoder. Danmark ønsker dog, at genanvendelseaf metaller fra private biler kan medregnes som en del af genanvendelsen frahusholdningsaffald, og at private biler indgår i opgørelsen af den affaldsmængde, dergenereres fra husholdninger. Den danske holdning er, at personbiler, der købes, ejes ogsiden kasseres af private husholdninger, må anses som husholdningsaffald.Genanvendelse af bygge- og anlægsaffaldI den foreslåede metode til beregning af genanvendelse af bygge- og anlægsaffald kan der,under opgørelse af de affaldsmængder, der forberedes med henblik på genbrug,genanvendes eller materialenyttiggøres, for visse materialers vedkommende medtagesbygge- og anlægsaffald fra samtlige kilder (husholdninger, industri, kontor osv.). Imodsætning hertil kan der for disse materialer vedkommende, kun medtages affald frabygge- og anlægsbranchen i opgørelsen af den totale mængde bygge- og anlægsaffald.Dette indebærer, at der, for så vidt angår disse materiale, kan opnås engenanvendelsesprocent på langt over 100. Det vurderes, at de pågældende materialerbidrager med ikke ubetydelige mængder til den samlede mængde af genanvendeligt bygge-og anlægsaffald.Danmark ønsker derfor, at alt det bygge- og anlægsaffald, som medtages under opgørelseaf forberedt med henblik på genbrugt, genanvendt og materialenyttiggjort bygge- oganlægsaffald også skal medtages under opgørelsen af den samlede mængde bygge- oganlægsaffald, så man får en mere retvisende opgørelse af genanvendelsen, og dermed afom medlemsstaterne lever op til kravet i affaldsdirektivet.Danmark ønsker endvidere, at definitionen af bygge- og anlægsaffald bringes ioverensstemmelse med beregningsmetoden i bilag III, så farligt affald kan indgå iopgørelsen af den samlede mængde bygge- og anlægsaffald.
7