Klima- og energirelaterede sager i EU, 2. halvår af 2010
Rådet - Miljø
Kommissionens meddelelse om 20-30% målsætningen
Meddelelsen blev drøftet på rådsmødet den 11. juni 2010 og Rådet vedtog en række
kortfattede proceskonklusioner, der konstaterer, at Rådet senest til oktober vil vende
tilbage til problemstillingen, samt en opfordring til Kommissionen om at gennemføre
yderligere analyser bl.a. på medlemsstatsniveau som grundlag herfor.
DER konklusionerne fra 17. juni 2010 noterer også, at DER vil vende tilbage til klima i
efteråret forud for klimaforhandlingerne i Cancun.
Det belgiske formandskab har sat klima på dagsordenen på rådsmødet(miljø) den
14. oktober med henblik på vedtagelser af rådskonklusioner. Det er endnu uklart om
rådskonklusionerne kun vil omfatte EU’s holdning til COP-16, men formandskabet
har tilkendegivet at man ikke forventer, at EU skal træffe beslutning om 20-30%
spørgsmålet.
De internationale klimaforhandlinger – COP16 i Cancun, Mexico (29. nov-10.
dec.)
Det belgiske formandskab har sat vedtagelse af rådskonklusioner om en EU position
i de internationale forhandlinger på dagsordenen til rådsmødet (miljø) i oktober.
Efter klimakonferencen COP16 i Mexico vil det belgiske formandskab lægge op til en
udveksling af synspunkter på miljørådsmødet før jul (20./12.), men vil ikke lægge op
til vedtagelse af formelle rådskonklusioner pga. den korte tid til forberedelse. For-
mandskabet har tilkendegivet, at de overvejer at udarbejde formandskabskonklusio-
ner på samme måde, som svensk formandskab gjorde det ved december rådsmø-
dets opfølgning på COP15 i København.
CO2 fra lette erhvervskøretøjer
Kommissionen fremlagde d. 28. oktober 2009 udkast til forordning om fastsættelse af
præstationsnormer for nye lette erhvervskøretøjer (populært kaldet ’CO2 from vans’)
som er efterfølgeren til forordningen om nedbringelse af CO2 emissioner fra nye per-
sonbiler (CO2 from cars), som blev vedtaget i december 2008.
Både svensk og spansk formandskab har haft forordningen på dagsordenen, men
forhandlingerne gør ikke store fremskridt, idet der fortsat er markant modstand fra de
bilproducerende medlemslande. Flere af Europa-Parlamentets udvalg (Mil-
jø/Transport/Industri) arbejder på forslaget, men afstemning i Miljøudvalget vil først
EU og International
Energi
25. august 2010
ANSAM / KRGKA
J.nr. 1002-0172
1