Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 484
Offentligt
876303_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 41. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 18. juni 2010
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Erling Bonnesen (V),
Flemming Møller (V), Pia Adelsteen (DF), Helle Sjelle
(KF), Anne Grete Holmsgaard (SF), Margrethe Vestager
(RV), Bjarne Laustsen (S), Per Clausen (EL)
Finansminister Claus Hjorth Frederiksen og fødevaremi-
nister Henrik Høegh
Desuden deltog:
FO
Punkt 1. Rådets behandling af EU’s budget for 2011
-
Tidlig forelæggelse
SEC (2010) 0473
EUU alm. del (09) – bilag 424 (aktuelt notat side 2)
EUU alm. del (09) – bilag 434 (finansudvalgets indstiling)
Finansministeren:
Jeg nævner dette punkt vedrørende EU-budgettet for 2011 til
forhandlingsoplæg.
Jeg har fundet det rigtigst at præsentere EU’s budget for Europaudvalget i denne
uge.
Rådet på arbejdsgruppeniveau er i gang med at substansbehandle Kommissio-
nens forslag til EU’s budget for 2011.
Det er det belgiske formandskabs ambition at afslutte forhandlingerne i budgetar-
bejdsgruppen på torsdag. Muligvis vil man allerede kunne etablere et kvalificeret
flertal for et budgetforslag i arbejdsgruppen, og ellers vil man forsøge opnå et så-
dan kvalificeret flertal på Coreper onsdag den 30. juni.
Såfremt det lykkes for formandskabet at realisere dette mål, bliver det ikke nød-
vendigt for Rådet at afholde det møde i Budget-Økofin, som formandskabet tenta-
tivt har fastlagt til den 15. juli 2010.
Formandskabet er på en svær opgave. Der vil formentlig skulle et antal forslag til,
førend det i givet fald lykkes at opnå et kvalificeret flertal. Således er det f.eks.
vores forventning, at et blokerende mindretal af de nettobidragydende lande vil
blokere, indtil de er tilfredse med omfanget af besparelser – særligt på betalings-
bevillingerne.
Med den ny budgetprocedure foretager Rådet og Europa-Parlamentet kun én
behandling hver af Kommissionens budgetforslag, før enighed eventuelt skal til-
vejebringes i et forligsudvalg.
Når Rådet har gennemført behandlingen af Kommissionens forslag, vil det blive
sendt til Europa-Parlamentet, som i oktober foretager sin behandling. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en
1401
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
21 dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Det en-
delige budget for 2011 forventes at blive vedtaget i november 2010.
De samlede udgiftsrammer for EU i perioden 2007-2013 er fastlagt i de finansielle
perspektiver i forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger. Forpligtelsesbevillin-
gen kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalingsbevillingen ud-
trykker de faktiske betalinger.
I de finansielle perspektiver er de maksimale forpligtelsesbevillinger i 2011 fastlagt
til 142,9 mia. euro. Kommissionens budgetforslag for 2011 udnytter 142,6 mia.
euro, hvilket er en stigning på 0,8 pct. i løbende priser i forhold til 2010.
Hvad angår betalingsbevillingerne er loftet i de finansielle perspektiver på 134,3
mia. euro i 2011, mens Kommissionens forslag indebærer betalinger på 130,1
mia. euro. Dette er en stigning på 5,8 pct. i løbende priser i forhold til 2010.
Samlet set er budgetforslaget inden for udgiftsrammerne i de finansielle perspek-
tiver.
FO
Fra dansk side vil vi arbejde for at reducere udgiftsvæksten på EU-budgettet,
særligt i forhold til den foreslåede vækst i betalingsbevillingerne på næsten 6 pct.
fra 2010 til 2011, som regeringen finder er for høj i forhold til de konsolideringsbe-
stræbelser, der foregår i medlemsstaterne.
Ønsket om at begrænse udgiftsvæksten på EU-budgettet deler Danmark med
flere andre medlemsstater.
Danmark vil dog samtidig så vidt muligt søge at friholde danske prioriteter, som
alle befinder sig inden for de mindst udgiftskrævende budgetkategorier, fra reduk-
tioner.
I den forbindelse arbejder vi fra dansk side ud fra nogle grundlæggende princip-
per i forhandlingerne om EU’s budget for 2011:
For det første vil vi lægge afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder at der
sikres tilstrækkeligt råderum til at tage højde for uforudsete udgifter.
For det andet skal budgettet være retvisende og realistisk, så det undgås, at der
henstår store uforbrugte midler ved udgangen af året.
I forhold til de enkelte udgiftskategorier vil regeringen lægge vægt på følgende:
I kategori 1a, der vedrører konkurrenceevne og beskæftigelse, vil regeringen prio-
ritere uddannelse og forskning højt. Regeringen vil støtte den væsentlige stigning
til forskningsbevillingerne i Kommissionens budgetforslag på godt 13,8 pct. fra
2010 til 2011. Det er således væsentligt for regeringen, at der sker en udmønt-
ning af den 75 pct. stigning i forskningsbevillingerne fra 2007 til 2013, som der
blev opnået enighed om i forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspek-
tiver.
For kategori 1b, der primært vedrører strukturfondene, vil regeringen lægge vægt
på, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger. Erfaringsmæssigt er det van-
skeligt at implementere strukturfondsindsatserne så hurtigt, som Kommissionen
lægger op til. Særligt i år har Kommissionens lagt op til en meget betydelig – og
1402
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
efter vores opfattelse urealistisk – stigning på knap 17 pct. Regeringen vil derfor
kunne støtte en på dette område væsentlig reduktion i betalingsbevillingerne.
Kategori 2 dækker primært over udgifter til landbrugsordninger og fiskeri, som kan
sammenlignes med lovbundne udgifter i den danske finanslovsproces. Her er det
vigtigt at sikre en så retvisende budgettering som muligt, så det undgås, at der
henstår uforbrugte midler ved årets udgang. Erfaringsmæssigt er Kommissionens
budgetforslag meget ”forsigtigt”, og regeringen vil derfor kunne støtte en væsent-
lig reduktion af betalingsbevillingerne.
Den mere præcise budgettering af kategori 2 sker dog typisk først i efteråret, når
Kommissionen kommer med sin ændringsskrivelse.
For kategori 3, som primært vedrører retlige og indre anliggender, kultur og for-
brugerpolitik, lægges der fra regeringens side vægt på, at der tilvejebringes et
større råderum til uforudsete udgifter.
Med dette in mente vil regeringen prioritere retlige og indre anliggender, der bl.a.
dækker EU’s politisamarbejde og samarbejdet på asyl- og flygtningeområdet
samt forbrugerpolitik.
For så vidt angår kategori 4, EU som global partner, lægger regeringen særlig
vægt på, at der sikres et tilstrækkeligt råderum til de uforudsete udgifter, som ofte
forekommer på det eksterne område.
For kategori 5, administration, anlægger vi traditionelt en meget stram og budget-
ansvarlig holdning. Vi vil derfor arbejde for:
At der i forhold til budgetforslaget tilvejebringes effektiviseringsgevinster i in-
stitutionerne, bl.a. som følge af ny IT-teknologi og øget samarbejde mellem
institutionerne.
Samt at der generelt bliver set kritisk på udgiftsstigninger udover den almin-
delige inflationsudvikling.
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Kommissionens budgetforslag vurderes at ville
medføre et dansk EU-bidrag på 20,1 mia. kr. i 2011.
Ud fra de seneste tal for EU’s budget for 2010 skønnes det danske bidrag til EU
for 2010 at blive på ca. 19,6 mia. kr. i 2010-priser.
Jeg vil gøre opmærksom på, at det danske EU-bidrag på 20,1 mia. kr. er det se-
neste skøn, vi har fået oplyst fra Skatteministeriet. Tidligere på året var skønnet,
at det danske bidrag til EU ville blive ca. 21 mia. kr. i 2011.
Nedjusteringen fra 21 mia. kr. til 20,1 mia. kr. kan henføres til, at Danmarks
momsgrundlag samt BNI i 2011 skønnes at udgøre en relativt lavere andel af de
andres landes samlede momsgrundlag og BNI sammenlignet med 2010. Dan-
marks bidrag til EU’s egne indtægter i procent nedjusteres således fra et bidrag
på 2,2 pct. af EU’s egne indtægter til et bidrag på 2,1 pct.
Til sidst vil jeg kort nævne, at vi netop er blevet orienteret om, at der er opstået
nogle problemer omkring tidsplanen for EU's budgetprocedure, som har relevans
for Folketingets arbejde.
1403
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Som bekendt giver Lissabontraktaten øgede beføjelser til nationale parlamenter i
forhold til EU-lovgivning. Efter Lissabontraktaten gælder det, at de nationale par-
lamenter har ret til en 8 ugers høringsfrist for retsakter, fra de har modtaget dem
fra Kommissionen, til de kan blive sat på dagsordenen for et møde i Rådet med
henblik på beslutning. EU-budgettet er med Lissabontraktaten også en retsakt, og
Folketinget har derfor en 8 ugers høringsfrist fra modtagelsen af den danske
oversættelse af budgettet. Da budgettet er et stort og kompliceret dokument, ta-
ger det tid, før oversættelser til alle sprog kan fremsendes fra Kommissionen.
Derfor kan Kommissionen først fremsende alle sprogversioner den 22. juli. Med
en 8 ugers høringsfrist for de nationale parlamenter vil Rådet derfor få svært ved
at afslutte sin behandling i tide, således at Europa-Parlamentet som aftalt mellem
Rådet og Kommissionen og Parlamentet kan få oversendt Rådets ændringsfor-
slag inden udgangen af juli.
Hvis Parlamentet ikke får Rådets ændringsforslag inden udgangen af juli, men
først sidst i august, kan det blive svært at nå at gennemføre budgetproceduren,
så budgettet kan vedtages inden årets udgang.
Det er noget rod, at man har aftalt en tidsplan for budgetproceduren, som ikke
tager fuldt ud højde for traktatens krav om høring af de nationale parlamenter.
Det, der her og nu kan gøres, er, at Rådet som en undtagelsesforanstaltning med
kvalificeret flertal kan vedtage at forkorte høringsfristen fra f.eks. 8 uger til 4 uger.
Da der er tale om et forhold, der vedrører Folketingets arbejde, synes jeg, det er
mest rimeligt, at vi i næste uge sender et notat herom med henblik på stillingtagen
på et senere tidspunkt. Vi vil således vende tilbage og aftale nærmere, hvordan
dette kan håndteres.
Pia Adelsteen
syntes, det var godt, at regeringen ville arbejde på at reducere
budgettet. Det undrede hende, at EU åbenbart ikke skulle spare, når EU sam-
tidig opfordrede landene til at spare på de offentlige udgifter.
Hun studsede over, at administrationsudgifterne skulle stige med 4,5 pct., selv
om hun godt var klar over, at noget af det skyldtes pensioner. Vi må arbejde
for, at administrationen gøres billigere, hvilket finansministeren også mente.
Per Clausen
udtrykte forundring over, at det tilsyneladende kom bag på
Kommissionen, hvad der står i Lissabontraktaten om en 8 ugers høringsperi-
ode for de nationale parlamenter.
Hvis det ikke var fordi EU's midler kommer fra de nationale statskasser, kunne
man måske opfatte budgettet som et forsøg på et føre en lidt mere ekspansiv
finanspolitik end den, man anbefaler landene at føre.
Han spurgte, om finansministeren ikke ville finde det rigtigt, at man gik efter
en minusløsning, så det endelige resultat måske kunne blive en nulløsning.
Han ville gerne vide, hvor megen vækst i EU's udgifter finansministeren var
indstillet på at acceptere. Han opfattede finansministerens tilgang til EU som
mildere end finansministerens tilgang til Kommunernes Landsforening.
1404
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Per Clausen henviste til, at der i notatet står vedrørende regeringens hold-
ning: "Regeringen er således kritisk over for udgiftsstigninger udover den al-
mindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan henføres til udvidelser eller
nye opgaver." I den forbindelse pegede han på, at regeringen herhjemme ple-
jer at sige, at når der kommer nye opgaver, så må man klare dem ved omprio-
riteringer. Det ville derfor være i bedre overensstemmelse med regeringens
politik, om den sagde, at der maksimalt kunne blive tale om en nulløsning.
Han tilføjede, at en sådan holdning kunne få Enhedslistens støtte.
Anne Grete Holmsgaard
henviste til, at ITER har været diskuteret i Økofin
for nylig, hvor det blev besluttet, at Kommissionen skulle gå hjem og støvsuge
budgetterne for at finde penge til ITER, hvilket hun fandt problematisk, fordi
projektet er steget udover enhver rimelighed. Når finansministeren siger, at
han ønsker mere råderum til uforudsete udgifter, er det så, fordi han vil finde
penge til ITER?
Finansministeren sagde, at stigningen i udgifterne til strukturfondene var for
stor, idet det var svært at finde afløb for pengene. Anne Grete Holmsgaard
spurgte, om man ikke kunne vende det om og sige, at vi vil sørge for et godt
og konstruktivt afløb ved at gennemføre flere investeringer i energi, ikke blot til
infrastruktur, men også til omstillinger og til at udnytte spildvarmen.
Hun ville gerne vide, hvornår man kommer til at diskutere fordelingen af forsk-
ningsmidlerne.
Med hensyn til de kommende finansielle perspektiver mente hun, man skulle
begynde drøftelsen i efteråret. Hun spurgte, hvordan Europaudvalget bliver
inddraget heri.
Bjarne Laustsen
pegede på, at Kommissionen har haft travlt med at stille
krav til landene om, at de overholdt deres budgetter. Så burde man kunne
forvente, at den holdt orden i eget hus og ikke foreslog så store stigninger,
som der her er tale om. Især når stigningerne ikke gav mere velfærd og be-
skæftigelse, men skete inden for administrationen.
Han spurgte, hvordan man får nedbragt EU's budget, og pegede i den forbin-
delse på, at mere end halvdelen af budgettet går til landbrugsstøtte. Selv om
vi står ret alene med det synspunkt, mente han, denne støtte er direkte skade-
lig og medfører unfair konkurrence.
Anne-Marie Meldgaard
pegede på, at der i notatet står vedrørende udgifter-
ne til administration, at der ikke i dette budgetforslag indgår midler til etable-
ring af den fælles udenrigstjeneste. Derfor spurgte hun, hvilke beløb man reg-
ner med at den fælles udenrigstjeneste vil lægge beslag på.
Finansministeren
indrømmede i svaret til Pia Adelsteen og andre ordførere,
at det skinnede i øjnene, at EU diskuterer konsolidering af medlemslandenes
udgifter og diskuterer dramatiske besparelser, og så kommer den her med en
6 pct. stigning på budgettet. Nogle lande arbejder for en fastfrysning af udgif-
terne til 2010-niveau. Nogle lande arbejder for betydelige nedskæringer. Nog-
le lande – det er mest nettomodtagerne fra budgettet – vil slet ikke have no-
gen reduktioner overhovedet. Vi mener, at EU må gøre det samme, som det
1405
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
forlanger af medlemslandene. Det vil være det mest konsekvente og mest
realistiske. Men vi skal dog holde os for øje, at Europa-Parlamentet må for-
ventes at arbejde for øgede bevillinger. Realiteten er jo, at der skal være et
kvalificeret flertal for at vedtage budgettet. Glædeligvis er der nogle nettobi-
dragydende lande, som holder fast i snoren.
Med hensyn til administrationsudgifterne skyldes en del af stigningen, at flere
medarbejdere går på pension, og de har et retskrav på pensionen. Men det
må gælde for EU som for anden administration, at der må ske en årlig effekti-
visering, bl.a. set i lyset af at man får bedre it-værktøjer.
Finansministeren sagde til Anne Grete Holmsgaard, at ITER ikke har været
diskuteret i Økofin. Budgettet for 2011 følger hvad angår ITER de beslutnin-
ger, som blev truffet ved aftalen om de flerårige finansielle perspektiver tilbage
i 2005-06. Vi er vidende om, at der er drøftelser i gang om tilførsel af ekstra
midler til ITER for så vidt angår årene 2012 og 2013. Når regeringen har et
klart billede af, hvad Kommissionen og formandskabet forestiller sig, forvente-
de finansministeren, at videnskabsministeren ville fremlægge et forhandlings-
oplæg herom for Europaudvalget. I budgettet for 2011 har Kommissionen ind-
budgetteret en stigning i udgifterne til ITER på 2,5 pct., men dette har ikke
været diskuteret i Økofinkredsen.
Med hensyn til strukturfondene er teknikken den, at det er medlemslandene
selv, der gennemfører nationale programmer inden for de finansielle perspek-
tiver, som gælder frem til 2013, så der er i et vist omfang tale om efterret-
ningssager. Vi vil gøre opmærksom på, at man skal foretage et realistisk skøn
over, hvor hurtigt man kan gennemføre disse programmer.
Fordelingen af forskningsmidlerne drøftes i forbindelse med det 8. rammepro-
gram. Vi forventer, at der træffes beslutninger i foråret 2011 eller i sommeren
2011.
Finansministeren sagde til Bjarne Laustsen, at landbrug vil det være et cen-
tralt element i fastlæggelsen af de næste finansielle perspektiver. Det vil være
det danske formandskab, som vil spille en forberedende rolle i disse drøftel-
ser.
Finansministeren svarede Anne-Marie Meldgaard angående den fælles uden-
rigstjeneste, at der i budgettet ikke er afsat midler til oprettelse af den fælles
udenrigstjenester, men vi har netop i går eftermiddag modtaget et ændrings-
budget til EU's budget for 2010 vedrørende den fælles udenrigstjeneste, som
Europaudvalget snarest vil få lejlighed til at behandle. Den nye udenrigstjene-
ste bliver en selvstændig del af EU's budget. Der flyttes et stort antal årsværk
over fra det nuværende budget, hvilket ikke indebærer merudgifter, men her-
udover lægges der op til oprettelse af hundrede nye stillinger i fjerde kvartal af
2010, hvilket indebærer en merudgift på 9,5 mio. euro på budgettet for 2010.
Per Clausen
sagde i anledning af finansministerens bemærkning om, at vi
kan forvente, at Europa-Parlamentet vil kræve yderligere bevillinger, at såvel
Kommissionen som Parlamentet er interesseret i at øge EU's andel af det
1406
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
samlede forbrug af penge, for så får de mere magt. Derfor må ministrene i
Økofin være faste i kødet.
Han var helt enig med finansministeren i, at EU's budget bør gå samme vej
som medlemsstaternes, hvor EU kræver nedskæringer. Derfor mente han
ikke, Danmark kan støtte noget, som ikke er et nulbudget.
Pia Adelsteen
erklærede sig fuldstændig enig med Per Clausen og mente,
det ville have klædt Kommissionen at komme med et nulbudget.
Dansk Folkeparti synes ikke, EU skal have en fælles udenrigstjeneste.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte regeringens forhandlingsoplæg.
Anne Grete Holmsgaard
spurgte, om der ikke skal være en midtvejsevalue-
ring af de nuværende finansielle perspektiver, som vil være grundlaget for
fastlæggelsen af de kommende finansielle perspektiver. Hun gik ud fra, at
Europaudvalget bliver inddraget i denne midtvejsevaluering.
Bjarne Laustsen
kunne selvfølgelig støtte, at EU skal have et budget, og der-
for skal finansministeren selvfølgelig have sit mandat.
Med hensyn til stigningen i administrationsudgifterne spurgte han, om der ikke
vil være noget af stigningen, som går til andet end pensioner, hvor man natur-
ligvis skal overholde overenskomstmæssige aftaler.
Regeringen siger, den vil arbejde for at reducere udgiftsvæksten på budgettet
for 2011. Hvor er det, man vil skære ned? I den forbindelse nævnte han, at
han i sit første indlæg havde peget på landbruget.
Bjarne Laustsen gjorde opmærksom på, at hvis ikke man gør noget nu, vil vi
til næste år stå i den samme situation.
Finansministeren
glædede sig til, at Per Clausen også i de indenrigspolitiske
drøftelser ville optræde som "sparehøg".
Han anså det for et meget problematisk signal, at der her foreslås en stigning
på 6 pct. Derfor er Danmark på det hold, der arbejder hårdt for at få stigningen
begrænset.
Han mente nok, man kunne diskutere parallellen til medlemsstaterne, idet han
pegede på, at EU i hvert fald ikke er i en gældskrise. Men det skal ikke over-
skygge, at EU bør leve op til de krav, man stiller til andre.
Midtvejsevalueringen kommer til efteråret, sagde finansministeren til Anne
Grete Holmsgaard, og regeringen skal nok sørge for, at Europaudvalget bliver
inddraget.
I svaret til Bjarne Laustsen henviste finansministeren til, at han i sin indledning
havde sagt, at vi arbejder for at reducere betalingsbevillingerne til landbruget,
så det er noget, vi har fokus på.
Per Clausen
beklagede, at finansministerens ikke kunne lytte til Enhedsli-
stens råd i den hjemlige økonomiske debat, idet Enhedslisten ikke var indbudt
til drøftelserne. Pointen er, at pengene på EU's budget skal bruges til at styrke
EU's økonomiske magt og mest går til meningsløs administration og bureau-
krati og skadelig landbrugsstøtte.
1407
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Når EU ikke er i en gældskrise, er det fordi gælden overføres til nationalsta-
terne.
Enhedslisten kan ikke støtte regeringens forhandlingsoplæg, da finansministe-
ren ikke er spareivrig nok.
Pia Adelsteen
pegede på, at når man øger EU's budget, skal landene, her-
under Grækenland, betale noget mere, og så må Grækenland låne nogle flere
penge. Hun var enig med Per Clausen i, at jo flere penge EU får, jo større
magt får EU. Det er Dansk Folkeparti bestemt ikke interesseret i.
Margrethe Vestager
henviste til, at EU's budget også havde været drøftet i
Finansudvalget, og at Det Radikale Venstre støtter den linje, der er lagt. Bud-
gettet afspejler de beslutninger, der er truffet på demokratisk vis, så institutio-
nerne forsøger ikke at tilrane sig mere magt, end der ligger i traktaten.
Finansministeren
erklærede sig helt enig i det sidste, Margrethe Vestager
sagde. I øvrigt gjorde han opmærksom på, at EU's budget kun andrager 1,04
pct. af BNI i EU.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet dog Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde
ytret sig imod det.
1408
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3024 (transport, telekommunikation og energi -
transportdelen) den 24. juni 2010
Formanden
gjorde opmærksom på, at transportministeren var forhindret i at
deltage i dagens Europaudvalgsmøde, fordi han var i Indien.
Fødevareministeren:
Som nævnt af formanden er transportministeren for-
hindret i at deltage i dagens Europaudvalgsmøde.
Derfor vil jeg nu fremlægge transportsagerne på dagsordenen ved rådsmødet
for transportministrene den 24. juni 2010.
Jeg vil i alt fremlægge fire sager for udvalget. Alle sagerne forelægges til ori-
entering.
Ingen bad om ordet til fødevareministerens forelæggelser.
1. Luftfartsaftale med USA
Vedtagelse
KOM (2010) 0208 og KOM (2010) 0209
Rådsmøde 3024 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 318 (side 778, senest behandlet i EUU
5/3-10) (ikke omtalt)
EUU alm. del (09) – bilag 166 (side 508, behandlet i EUU 11/12-
09)
Fødevareministeren:
Den oprindelige luftfartsaftale mellem EU og USA blev
underskrevet i 2007 og har været anvendt siden marts 2008. Som en del af
aftalen blev det bestemt, at der skulle forhandles videre om en fase 2, der
sigtede på yderligere integrering og liberalisering.
EU – såvel som USA – forpligter sig i anden fase af aftalen til at fjerne yderli-
gere hindringer for markedsadgang. I takt med at aftalen implementeres, vil
europæiske luftfartsselskaber opnå yderligere adgang til det amerikanske
marked. Derudover medfører aftalen også bedre adgang for europæiske inve-
steringer i amerikanske luftfartsselskaber.
Med aftalen gennemføres desuden et forbedret samarbejde om at begrænse
luftfartens miljøpåvirkning. Dette samarbejde omhandler blandt andet forsk-
ning, udvikling og innovation i forhold til trafikstyring samt et samarbejde om
markedsbaserede foranstaltninger for emissioner fra luftfarten.
Regeringen er positivt indstillet over for aftalen, som forventes at kunne blive
undertegnet på rådsmødet.
1409
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
2. Konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i det europæiske luftrum
Præsentation fra Kommissionen
Rådsmøde 3024 – bilag 1 (samlenotat side 6)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 405 (side 971, senest behandlet i EUU
3/5-10)
Fødevareministeren:
Transportministeren orienterede senest udvalget om
denne sag den 3. maj 2010 forud for det ekstraordinære rådsmøde den 4. maj
2010.
Jeg vil indlede med at understrege, at den danske regering ligesom resten af
EU’s medlemslande fortsat tager sagen dybt alvorligt. Luftfarten er en vigtig
del af samfundets infrastruktur.
Kommissionen har på baggrund af askekrisen iværksat en række initiativer.
Blandt andet vil der blive set på muligheden for en fremtidig ændring af for-
ordningen om passagerrettigheder, så den bedre tager højde for en ekstraor-
dinær situation som askekrisen.
Det europæiske luftartssikkerhedsagentur, EASA, er i færd med at analysere
data vedrørende grænseværdierne for askekoncentrationer, men der forelig-
ger endnu ikke konkrete resultater.
Fra Kommissionens side arbejder man på at identificere nationale eksperter –
herunder vulkanologer, meteorologer, luftfartsinspektører m.fl. – med henblik
på at udarbejde et register, som man kan trække på i lignende situationer.
Kommissionen har desuden taget skridt til at etablere en krisekoordinations-
enhed for luftfarten, der vil blive oprettet på ad hoc basis i en eventuel fremti-
dig krisesituation.
Regeringen mener, at Kommissionen har grebet situationen fornuftigt an, så vi
på europæisk plan kan tage ved lære af denne krise og være bedre forberedt i
tilfælde af lignende situationer i fremtiden.
På rådsmødet forventes Kommissionen at gøre status for de tiltag, man har
iværksat.
1410
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
3. Handlingsplan for bytrafikken
Vedtagelse af rådskonklusioner
KOM (2009) 0490
Rådsmøde 3024 – bilag 1 (samlenotat side 9)
KOM (2009) 0490 – bilag 1 (grundnotat af 13/9-09)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 166 (side 514, senest behandlet i EUU
11/12-09)
Fødevareministeren:
Sagen er på dagsordenen med henblik på vedtagelse
af rådskonklusioner.
Kommissionen offentliggjorde den 30. september 2009 en meddelelse om en
handlingsplan for bytrafikken. Heri formulerer Kommissionen en række
forslag til praktiske foranstaltninger, der skal imødekomme bytrafikale udfor-
dringer for EU’s byer.
Med udgangspunkt i nærhedsprincippet peger formandskabets udkast til
rådskonklusioner blandt andet på vigtigheden af:
En bæredygtig udvikling af bytrafikken – herunder reduktion i trængsel,
udledning af drivhusgasser og afhængighed af fossile brændstoffer.
Udvidet tilgængelighed til offentlige transportmidler – herunder særligt for
grupper med nedsat mobilitet.
Betydningen af adgang af høj kvalitet til og fra havneområder i byer.
Regeringen er grundlæggende af den overbevisning, at regional og lokal in-
frastrukturplanlægning bør reguleres af medlemsstaterne. Det er derfor med
tilfredshed, vi noterer Kommissionens tilbageholdende tilgang i handlingspla-
nen og rådskonklusionerne.
På mødet forventes en generel opbakning til rådskonklusionerne, som Dan-
mark støtter.
1411
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
4. Transportsektorens rolle i Europa 2020-strategien
Politisk drøftelse
KOM (2010) 2020
Rådsmøde 3024 – bilag 1 (samlenotat side 26)
Fødevareministeren:
Det forventes, at formandskabet på rådsmødet vil læg-
ge op til en politisk drøftelse af transportsektorens rolle i Europa 2020-
strategien.
Udenrigsministeren har tidligere forelagt den samlede Europa 2020-strategi
for Europaudvalget på mødet den 11. juni 2010.
Strategien er udarbejdet som efterfølger til Lissabonstrategien for vækst og
beskæftigelse, og blev vedtaget på Det Europæiske Råds møde i går.
Strategien fokuserer på, hvordan EU’s fremtidige vækst og beskæftigelse skal
sikres, og berører en lang række politikområder fra beskæftigelse og økono-
misk politik til klima og energi, socialpolitik, transport og forskning samt udvik-
ling.
For transportpolitikkens vedkommende peger den bl.a. på målsætningerne
om bæredygtig vækst og overgangen til et ressourceeffektivt lavemissions-
samfund.
Regeringen støtter overordnet strategien som et redskab til at sikre bæredyg-
tig grøn vækst, beskæftigelse og finansiel holdbarhed.
De enkelte initiativer vedrørende transportsektorens rolle i Europa 2020-
strategien er endnu ikke fremlagt, og regeringen vil se frem til at drøfte dem,
efterhånden som de bliver lagt frem af Kommissionen.
Kommissionen har i sit arbejdsprogram allerede varslet en række transportpo-
litiske tiltag for den nærmeste fremtid, der understøtter transportsektorens
inddragelse i Europa 2020-strategien. Det gælder blandt andet:
Hvidbogen om fremtidens transportpolitik – som skal præsentere den
transportpolitiske strategi for det kommende årti.
En revision af TEN-T retningslinjerne, der skal sikre en mere konsistent
finansieringsstrategi.
Lovgivning til modernisering af adgangen til jernbanemarkedet.
En lufthavnspakke der fremmer yderligere effektivitet inden for lufthavns-
drift.
På rådsmødet forventes transportsektorens bidrag til Europa 2020-strategien
at være genstand for en politisk drøftelse.
1412
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
FO
Punkt 3. Rådsmøde nr. 3025 (landbrug og fiskeri) den 29. juni 2010
Formanden
gjorde opmærksom på, at udvalget samme morgen havde fået svar
på en række spørgsmål, der var stillet gennem Fødevareudvalget. De var omdelt
til udvalgets medlemmer.
Fødevareministeren:
Jeg forelægger 6 sager til forhandlingsoplæg. Det drejer
sig om punkterne 1 til 6 om godkendelse af genetisk modificeret majs, som jeg
forelægger samlet. De øvrige punkter er til orientering.
FO
1. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk
modificeret majs MON88017xMON810 under Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer
Vedtagelse
KOM (2010) 0277
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 3)
EUU alm. del (09) – bilag 214 (grundnotat af 1/2-10)
Fødevareministeren:
Jeg vil tage forslagene om tilladelse til markedsføring af de
6 genetisk modificerede majssorter samlet.
De 6 forslag har været til afstemning i den stående komité for fødevarekæden og
dyresundhed, hvor der ikke blev opnået kvalificeret flertal for forslagene. Danmark
stemte for forslagene. I den forbindelse blev udvalget orienteret skriftligt.
Godkendelsen af de 6 genetisk modificerede majssorter vil gælde import og mar-
kedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er
fremstillet af de 6 majssorter, samt anvendelse af de 6 majssorter til anden indu-
striel brug undtagen dyrkning.
Ingen af de 6 majssorter indeholder antibiotikaresistensmarkørgener. En vedta-
gelse af forslagene vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
og EU.
De 5 første af de 6 majssorter er krydsninger af majssorter, der allerede er god-
kendt i EU. Den sidste majssort er endvidere allerede godkendt i EU, men der er
tale om en forlængelse af godkendelsen.
Forventningen er, at majsen hovedsageligt vil blive importeret til foderbrug. Tilla-
delsen til import dækker også fødevarer, men efterspørgslen til fødevarer er me-
get begrænset. Af den grund er der ikke mange produkter på det danske marked.
Ansøgerne har søgt om anvendelse til foder, fødevarer og anden anvendelse end
fødevarer og foder og har fremlagt de oplysninger, der kræves ifølge GMO-
reglerne. Der er derfor ikke i henhold til EU-lovgivningen nogen anledning til eller
juridisk mulighed for at begrænse tilladelsen alene til foder.
1413
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Hertil kommer, at hvis tilladelserne til import kun gives til foder, vil der kunne opstå
problemer i forhold til nultolerance ved import af konventionel majs til fødevare-
brug.
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af forslagene ikke giver danske og
internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen hverken fag-
ligt eller juridisk begrundede indvendinger imod godkendelserne.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg går derfor ud på, at man fra dansk side stemmer
for forslagene, idet det må konstateres, at der ikke er begrundede indvendinger
mod ansøgningen, hvorfor ansøgeren efter dansk opfattelse har et retskrav på
godkendelse.
Bjarne Laustsen
sagde – selv om han erkendte, at det ikke direkte havde
noget med de foreliggende sager at gøre – at han syntes, man havde haft en
god debat i Folketingssalen om dyrkning af GMO-afgrøder, som endte med, at
alle partier i Danmark var enige om at pålægge regeringen at arbejde for, at
det skulle være de enkelte stater, som bestemte, om det kunne tillades.
Han betegnede det som irriterende, at en del af høringssvarene beskæftigede
sig med, hvorvidt vi skulle tillade dyrkning af GMO-modificeret majs i Dan-
mark, da det jo slet ikke er det, fødevareministeren søger mandat til. Han sø-
ger kun om mandat til at stemme ja til import af sådan majs til foderbrug og
eventuelt også som fødevarer. Derfor bad han ministeriet om i fremtiden at
være mere omhyggelig med, hvad man spurgte om, når man satte en hø-
ringsrunde i gang.
For Socialdemokraterne er det vigtigt, at majsen ikke indeholder antibiotikare-
sistensmarkørgener. Nogle af majstyperne er godkendt tidligere, men så har
man lavet en krydsning af dem. Samme morgen havde udvalget fået svar på
en række spørgsmål, som var stillet gennem Fødevareudvalget, men der var
ikke noget i svarene, som ændrede hans opfattelse af tingene. Han forstod, at
der er tale om en lidt underlig procedure – for øvrigt gennemført under dansk
formandskab – hvor det, der ikke er et flertal for, alligevel kan blive gennem-
ført, hvis Kommissionen ønsker det. Det mente han for øvrigt var et godt ar-
gument for, at afgørelsen skal træffes på nationalt niveau.
Han mente ikke, problematikken med spildfrø var relevant, for der er jo ikke
tale om frø, som skal puttes i jorden.
Bjarne Laustsen var klar over, at vi efter de gældende EU-regler ikke kunne
stille krav om, at majsen kun måtte anvendes til foder, og at vi ikke kunne for-
hindre, at den også blev brugt til fødevarer, hvis vi gav tilladelse til import. Der
var det gode ved det, at den stort set ikke blev brugt til fødevarer, og hvis den
bliver det, skal de mærkes med, at der er brugt GMO ved fremstillingen. Men
på baggrund af den drøftelse, der havde været i Folketingssalen, henstillede
han til fødevareministeren, at denne arbejdede for, at EU-reglerne på dette
punkt bliver lavet om, så vi kan begrænse tilladelsen til import til foderbrug.
Anne Grete Holmsgaard
henholdt sig til det, Bjarne Laustsen havde sagt.
1414
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Hun nævnte, at Fødevareministeriet i svaret på spørgsmål 450 (EUU alm. del
(09) – bilag 436) om anvendelsen af færre pesticider præciserer, at udsagnet
om, at der anvendes færre pesticider, ikke var møntet specifikt på dyrkning af
GMO-majs, men på den generelle anvendelse af pesticider på GMO-afgrøder.
Derfor spurgte hun, om der foreligger nogen undersøgelser af, om der anven-
des flere eller færre pesticider ved dyrkningen af GMO-majs.
Margrethe Vestager
henholdt sig også til det, Bjarne Laustsen sagde.
Hun mente, det var afgørende, at man i samlenotatet skriver, at der ikke er
tale om en tilladelse til dyrkning af majsen i EU, og at der derfor heller ikke er
tale om en tilladelse for så vidt angår brug af sprøjtemidler. Hertil bemærker
regeringen, at såfremt majsen anvendes til fremstilling af fødevarer, skal pro-
dukterne overholde de samme grænseværdier for pesticidrester som anden
majs. Det er Det Radikale Venstre enig i.
Per Clausen
bad fødevareministeren bekræfte, at Kommissionen ikke er til
sinds at ændre proceduren for så vidt angår import til foder og som fødevarer,
men at det kun er proceduren vedrørende tilladelse til dyrkning, man vil lade
overgå til national kompetence.
Han ville også gerne have bekræftet, at der ikke i fødevareministerens indstil-
ling ligger nogen som helst overvejelser om nytteværdien, idet EU ikke stiller
krav herom. Der foreligger heller ikke nogen vurdering af, om dyrkning vil væ-
re forsvarlig, idet der ikke er søgt om tilladelse til dyrkning.
Per Clausen pegede på, at man i samlenotatet skriver, at det ikke kan udeluk-
kes, at der vil kunne forekomme frøspild, som kan føre til spiring, men man
skriver samtidig, at det er meget lidt sandsynligt.
Han hæftede sig ved fødevareministerens oplysning om, at der ikke er inter-
nationale eller danske eksperter, som mener, at der er juridiske eller faglige
begrundelser for at afvise disse GMO-produkter, men det fremgår af svarene
på de spørgsmål, som er stillet i Fødevareudvalget, at der er nationale ek-
sperter, som mener det. I de lande, som siger nej, er der to holdninger. Den
ene er, at de siger nej af politiske grunde. Den anden er, at der er en vis risi-
ko. Der findes altså eksperter i nogle af landene, som mener, at der er nogle
saglige argumenter for at sige nej.
Pia Adelsteen
erklærede sig enig med både Bjarne Laustsen og Per Clau-
sen. Hun undrede sig såre over svarene på de spørgsmål, der var stillet i Fø-
devareudvalget. I Dansk Folkeparti har man altid hyldet forsigtighedsprincip-
pet. Hun var bekymret over GMO-produkter, fordi vi ikke kender langtidsvirk-
ningen.
Hun kunne godt tænke sig, at regeringen skulle arbejde for, at GMO-majsen
kun måtte bruges til foder. Der står i samlenotatet, at den i Danmark ikke bru-
ges ret meget til fødevarer, men normalt ser Europaudvalget ikke kun på,
hvad der sker i Danmark, men hvad der sker i hele Europa.
Hvis majsen skal bruges til fødevarer, skal de i hvert fald mærkes, men det
går fødevareministeren også ind for.
1415
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Pia Adelsteen var enig med Per Clausen i, at man bør se på nytteværdien, og
hun mente, det ville være godt, hvis vi kunne få afgørelsen af, om der må ske
dyrkning, til at ligge hos nationalstaten.
Det er trods alt positivt, at majsen ikke indeholder antibiotikaresistensmarkør-
gener.
På det foreliggende grundlag kan Dansk Folkeparti ikke tilslutte sig forhand-
lingsoplægget.
Fødevareministeren
erklærede sig enig med Bjarne Laustsen i, hvad det var,
man var blevet enige om i Folketinget, nemlig dyrkning af majs. Det var også
det, han mente man var på vej til at træffe en beslutning om i EU.
Han var enig i, at flere af høringssvarene kunne forstås, som om der var tale
om tilladelse til dyrkning af GMO-majs. Fødevareministeriet sendte imidlertid
de originale forslag fra Kommissionen ud. Det mente han var bedst, men hvis
der var ønske om det, ville han ikke være afvisende over for at sende en vej-
ledning med.
Han var også enig med Bjarne Laustsen i, at spildfrø ikke er noget problem,
selv om man ikke helt kan undgå, at der falder en enkelt kerne af under om-
ladning eller transport.
Som retsreglerne er i EU, har importøren lov til at bruge majsen både til foder
og til fødevarer, men ikke til såsæd. Fødevareministeren ville gerne nævne
det ønske, der var i udvalget om, at majsen kun måtte bruges til foder, men
han advarede om, at det ville blive en lang proces, idet det er hele det juridi-
ske ansøgningsgrundlag, der skal ændres, hvis man vil lave denne ændring.
Men han ville gerne prøve at stikke en finger i jorden for at finde ud af, om det
er noget, der har nogen gang på jorden.
NOT
Med hensyn til Anne Grete Holmsgaards spørgsmål om pesticider i majs sag-
de fødevareministeren, at han vidste, der forelå nogle danske undersøgelser
om sukkerroer, men han troede ikke, vi havde nogle danske undersøgelser
vedrørende majs. Han ville undersøge, hvad der lå af udenlandske under-
søgelser, og fremsende et notat herom.
Fødevareministeren var enig i det, Margrethe Vestager sagde om grænse-
værdier for pesticider.
Det er rigtigt, hvad Per Clausen siger om, at der ikke er noget krav om, at de
nye produkter har en nytteværdi.
De lande, som stemmer nej, anvender de to typer argumenter, der blev
nævnt, så Per Clausen har ret i, at der findes nationale eksperter, som har
nogle bekymringer. Nogle af dem ønsker gennemført flere fodringsforsøg.
Bekymringerne deles imidlertid ikke af de internationale eller danske eksper-
ter.
Bjarne Laustsen
syntes, det var underligt, at EU ville importere noget, vi ikke
selv vil dyrke. Han pegede på, at visse sorter er blevet resistente over for en
række pesticider, så man ikke kan slå dem ned.
1416
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Spildfrø kan være et problem for økologerne, for man importerer også såsæd
fra USA og Brasilien. Der er dog ikke stor sandsynlighed for, at de nye sorter
bliver blandet med såsæd i Århus havn.
I relation til fodringsforsøg spurgte han, om der var nogen grund til at tro, at
man ville nå til et andet resultat, hvis man havde foretaget flere fodringsfor-
søg.
Bjarne Laustsen gentog, at hans tilslutning til forhandlingsoplægget beror på,
at fødevareministeren klart tilkendegiver, at han – selv om det vil blive vanske-
ligt – vil arbejde for, at den importerede majs kun bliver brugt til foder.
Margrethe Vestager
pointerede, at det ikke handler om dyrkning, og at pro-
dukterne skal overholde alle de almindelige regler.
Hun bad fødevareministeren være lidt mere præcis med hensyn til, hvad han
ville gøre, og ikke blot sige, at han ville stikke fingeren i jorden.
Per Clausen
forstod på Bjarne Laustsen, at fødevareministeren et eller andet
sted havde afgivet et løfte om, at han ville tage et initiativ til at forhindre, at
majsen blev anvendt til fødevarer, men det havde han ikke hørt fødevaremini-
steren sige i dag. Derfor spurgte han, hvad det løfte konkret gik ud på.
Per Clausen bad fødevareministeren bekræfte, at de danske eksperter var
lige så sikre i deres afvisning, at der var noget som helst problem med antibio-
tikaresistensgenmarkører i majsen.
Fødevareministeren
gik ud fra, at Bjarne Laustsen tænkte på ukrudtsarter,
når han talte om resistens. Han havde ikke en liste over disse ukrudtsarter,
men det var ikke ukendt, at når man bruger et bestemt ukrudtsmiddel i længe-
re tid, så vil der være noget ukrudt, som bliver resistent. Så må man bruge et
andet bekæmpelsesmiddel.
Med hensyn til iblanding i såsæd er det nok terminalerne i USA og Sydameri-
ka, man tænker på. Man skal herhjemme holde udsæd helt adskilt fra andet
korn. Det gik han også ud fra gjaldt for økologiske produkter.
Fødevareministeren ville ikke tage stilling til, om der ville være kommet et an-
det resultat, hvis man havde lavet flere fodringsforsøg, men holdt sig til de
udtalelser, vi har fået fra de danske eksperter om, at de ikke mente, der var
behov for yderligere forsøg.
Fødevareministeren tilbød at spørge sine kolleger, om der er andre, der har
samme bekymring som os ved at anvende majsen til fødevarer, og så komme
med en tilbagemelding. Han var i imidlertid ikke i stand til at love, at han kun-
ne få kollegerne til at ændre de juridiske regler om disse godkendelser, det
kunne han lige så godt være ærlig at sige. Det bliver meget svært at ændre på
juraen på dette område.
Det er korrekt, hvad Per Clausen siger om eksperternes holdning til antibioti-
karesistensgenmarkører.
Bjarne Laustsen
forudså, at der i den kommende tid vil der kommer mange
ansøgninger som de foreliggende. Samtidig siger en række lande helt konse-
kvent nej. Derfor ender det ofte med, at det er Kommissionen, der gennemfø-
1417
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
rer forslagene alene. På den baggrund opfordrede han fødevareministeren til
at lytte til, hvad flertallet mente, og arbejde for, at majsen kun måtte anvendes
til foder.
Per Clausen
mente, fødevareministeren ville stå stærkere, hvis han sagde
nej. Han kunne godt forstå, at fødevareministeren ikke kunne love noget med
hensyn til resultatet, men hvad vil fødevareministeren gøre for, at majsen ikke
bliver brugt til fødevarer? Han gentog sit spørgsmål om, hvilket løfte fødeva-
reministeren havde givet Bjarne Laustsen.
Fødevareministeren
ville som nævnt tage kontakt til de andre lande, men
pointerede over for Bjarne Laustsen, at det ikke var sikkert, de ville ændre
holdning, hvis import til fødevarebrug blev forbudt.
Han sagde til Per Clausen, at det, han havde lovet Bjarne Laustsen, var, at vi
ville se på, hvad majsen bliver brugt til herhjemme, om den bliver brugt til fø-
devarer. Vi har fået at vide, at det er i meget, meget ringe omfang, hvis den
overhovedet bliver brugt til fødevarer.
Bjarne Laustsen
mente, der måske kunne laves frivillige aftale med industri-
en om ikke at bruge majsen til fødevarer, og i hvert fald ville mærkningen gø-
re, at forbrugerne valgte sådanne produkter fra.
Per Clausen
understregede, at fødevareministeren altså ikke kunne forhin-
dre, at majsen blev brugt til fødevarer, men det var hans forventning, at den
ikke ville blive brugt til fødevarer i noget større omfang.
Bjarne
Laustsen sagde, at fødevareministeren jo plejede at være en fornuftig
mand, der lytter til, hvad der bliver sagt i udvalget. Derfor opfordrede han i
flere omgange fødevareministeren til at ændre sit mandat, sådan at han tilfø-
jer, at han vil arbejde for, hvad et flertal i det danske Folketing mener, nemlig
at det er i orden at importere til foderbrug, men ikke så majsen indgår i føde-
varekæden.
Fødevareministeren
gentog i flere omgange, at han ville spørge sine kolleger
for at undersøge de juridiske, de tekniske og de politiske muligheder og vende
tilbage og orientere om, hvilke muligheder der var. Men han gentog også, at
det har meget lange udsigter at få juraen ændret.
Anne Grete Holmsgaard
fornemmede, at det, fødevareministeren skulle si-
ge, var, at han ville tage kontakt til sine kolleger med henblik på at fremme et
arbejde, der kan påvise, om det er muligt at få fødevarer udskilt fra GMO-
tilladelsen. Det troede hun ville være en formulering, der kunne bære igen-
nem.
Fødevareministeren
kunne tilslutte sig Anne Grete Holmsgaards formulering.
Bjarne Laustsen
sagde, at Socialdemokraterne på den baggrund kunne til-
slutte sig regeringens forhandlingsoplæg.
Formanden
konkluderede, at der ikke var konstateret et flertal imod regerin-
gens forhandlingsoplæg, idet dog Dansk Folkeparti og Enhedslisten havde
ytret sig imod det.
1418
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Hun gik ud fra, at fødevareministeren ville vende tilbage til udvalget og orien-
tere om forløbet.
1419
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
FO
2. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk
modificeret majs 1507x59122 under Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og
foderstoffer
Vedtagelse
KOM (2010) 0276
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 10)
EUU alm. del (09) – bilag 217 (grundnotat af 1/2-10)
Fødevareministeren
forelagde regeringens forhandlingsoplæg under dags-
ordenens punkt. 1.
FO
3. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk
modificeret majs 1507x59122xNK603 under Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer
Vedtagelse
KOM (2010) 0275
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 15)
EUU alm. del (09) – bilag 215 (grundnotat af 1/2-10)
Fødevareministeren
forelagde regeringens forhandlingsoplæg under dags-
ordenens punkt. 1.
FO
4. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk
modificeret majs MON89034xNK603 under Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer
Vedtagelse
KOM (2010) 0299
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 19)
EUU alm. del (09) – bilag 267 (grundnotat af 1/3-10)
Fødevareministeren
forelagde regeringens forhandlingsoplæg under dags-
ordenens punkt. 1.
1420
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
FO
5. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af
produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk
modificeret majs Bt11xGA21 under Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og
foderstoffer
Vedtagelse
KOM (2010) 0294
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 26)
EUU alm. del (09) – bilag 268 (grundnotat af 1/3-10)
Fødevareministeren
forelagde regeringens forhandlingsoplæg under dags-
ordenens punkt. 1.
FO
6. Forslag til Rådets beslutning om forlængelse af eksisterende
tilladelse til markedsføring af produkter, der indeholder, består af
eller er fremstillet af genetisk modificeret majs Bt11 under Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk
modificerede fødevarer og foderstoffer
Vedtagelse
KOM (2010) 0298
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 33)
EUU alm. del (09) – bilag 269 (grundnotat af 1/3-10)
Fødevareministeren
forelagde regeringens forhandlingsoplæg under dags-
ordenens punkt. 1.
1421
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
7. Kommissionens grønbog om reformen af den fælles fiskeripolitik
Drøftelse
KOM (2009) 0163
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 39)
KOM (2009) 0163 – bilag 2 (grundnotat af 18/5-09)
KOM (2009) 0163 – bilag 4 (udtalelse fra Nordisk Råd af 16/12-09)
KOM (2009) 0163 – bilag 5 (regeringens høringssvar af
23/12-09)
KOM (2009) 0163 – bilag 6 (udtalelse fra Europaudvalget og
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri af 21/12-09)
KOM (2009) 0163 – bilag 7 (svar fra Kommissionen vedr. udtalelsen
af 15/3-10)
KOM (2009) 0163 – bilag 8 (henvendelse af 28/4-10 fra WWF)
EUU alm. del (08) – bilag 99 (Fødevareministeriets rapport af 3/10-
08 om en ny europæisk fiskeripolitik)
EU-note (08) – E 60 (notat af 10/7-09 om grønbogen)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 402 (side 925, senest behandlet i EUU
16/4-10)
EUU alm. del (08) – bilag 451 (side 1272, behandlet i EUU 20/5-
09)
Fødevareministeren:
Jeg orienterede senest om grønbogen om reformen af
fiskeripolitikken tilbage i april 2010 forud for rådsmødet for landbrug og fiskeri den
19. april 2010, der blev aflyst på grund af askeskyen.
Som jeg nævnte i april, er regeringens høringssvar oversendt til Folketinget i de-
cember 2009. Fødevareudvalget og Europaudvalget har også sendt et hørings-
svar til Kommissionen. I forhold til selve rådsmødet forventer jeg ikke, at der vil
komme nye væsentlige problemstillinger op.
Den forventede tidsplan er, at Kommissionen senere i 2010 vil udarbejde en kon-
sekvensvurdering. I begyndelsen af 2011 kommer de egentlige forslag. Forvent-
ningen er, at forslagene vedtages i 2012 – sandsynligvis under dansk formand-
skab.
Der vil formentlig være tale om en meget stor pakke af lovforslag, der indeholder
forslag til:
En ny grundforordning med principperne for den fælles fiskeripolitik.
En ny fiskerifond for 2014-2020.
En ny forordning om tekniske bestemmelser for Nordsøen, Skagerrak og Kat-
tegat.
En ny markedsordning for fiskevarer.
1422
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Som jeg nævnte i april, er en af de danske mærkesager at få reduceret
udsmidet af fisk. Det gør vi fra dansk side allerede nu et stort forarbejde for
med blandt fangstkvotemodellen med fuld dokumentation – de såkaldte
kameraforsøg – og vores initiativ i Østersøen med at fjerne udsmid af fisk.
Bjarne Laustsen
spurgte, hvordan mulighederne er for at beskytte kystfiske-
riet i Danmark. Han nævnte, at det eneste sted, vi har decideret kystfiskeri, er
ved Thorup Strand. Her er kystfiskeriet ramt af EHB-bankens konkurs. Derfor
spurgte han, om fødevareministeren ikke har mulighed for at yde en garanti
for de lån, som ikke er misligholdt, men som ingen andre pengeinstitutter vil
overtage. Bjarne Laustsen mente, vi havde en forpligtelse til at søge at opret-
holde dette traditionelle kystfiskeri, som er både skånsomt og bæredygtigt.
Fødevareministeren
sagde til Bjarne Laustsen, at kystfiskeri også finder sted
andre steder end fra Thorup Strand. Han var lige så ked af situationen på
Thorup Strand som Bjarne Laustsen, men han havde undersøgt sagen og
ikke kunnet finde nogen lovhjemmel for at støtte fiskerne. Han kunne ikke sva-
re på, hvordan det så ud i andre ministerier, f.eks. Økonomi- og Erhvervsmini-
steriet, men så vidt han forstod, var man ikke optimistiske.
Bjarne Laustsen
mente, det var regeringen, der var skyld i den situation, der
var opstået ved Thorup Strand, som er det eneste sted, hvor der er et omfat-
tende kystfiskeri. Derfor syntes han, fødevareministeren som fiskeriminister
burde gøre noget i den samlede regering for at hjælpe fiskerne.
1423
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
8. Meddelelse fra Kommissionen – høring om fiskerimuligheder for
2011
Drøftelse
KOM (2010) 0241
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 48)
Fødevareministeren:
Kommissionen fremlægger hvert år i maj/juni en medde-
lelse om det kommende års fiskerimuligheder. Kommissionen opstiller igen i dette
års meddelelse en række principper for, hvordan forslagene om fiskerimulighe-
derne for 2011 vil blive fastlagt.
Jeg støtter, at man anvender generelle principper, men der kan selvfølgelig være
behov for individuelle vurderinger af de enkelte fiskebestande. Det er vanskeligt at
opstille en model, der passer til alle situationer.
EU indgik på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg i 2002
en international politisk forpligtelse til at vedligeholde og genoprette fiskebestan-
dene, så de kan give det maksimalt bæredygtige udbytte, det såkaldte MSY. For-
pligtelsen blev indgået med sigte på snarest og så vidt muligt senest i 2015 at nå
disse mål for nedfiskede bestande.
Fra dansk side støtter vi Kommissionens bestræbelser i at nå målene for maksi-
malt bæredygtigt udbytte. Der kan i den forbindelse – samt på grund af bestan-
denes tilstand – være behov for større intervaller for udsving end de normale +/-
15 pct. udsving i TAC/kvoterne.
Grundlæggende lægger vi fra dansk side stor vægt på, at vi får vedtaget flere
flerårige forvaltningsplaner, da det giver stor sikkerhed for at nå MSY-målene.
Dette kan eventuelt indebære en tilpasning af den flerårige plan for torsk i den
vestlige del af Østersøen.
Kommissionen tager også et nyt emne op. Det drejer sig om at give mulighed for,
at hvis en bestand kun fiskes af et medlemsland, så kan dette medlemsland over-
tage forvaltningen af fiskeriet inden for visse rammer fastlagt af Rådet. Det er pt.
ikke særlig aktuelt, da det kun drejer sig om enkelte bestande i EU. De resterende
bestande bliver fisket af fiskere fra flere medlemslande. Det kan dog blive rele-
vant, hvis Island bliver optaget i EU. Jeg mener, at Kommissionens idé skal over-
vejes nøje, og at den må drøftes i forbindelse med reformen af den fælles fiskeri-
politik.
Pia Adelsteen
ville gerne have uddybet bemærkningen om, at der kunne til-
lades større udsving end plus/minus 15 pct.
Hun studsede over, at man i nogle af høringssvarene ønsker et fald i fiskerflå-
dens størrelse – åbenbart fordi der bliver fisket for meget. Er det fordi de kvo-
ter, vi har, ikke bliver overholdt, eller er det, fordi fiskerne ikke kan leve af det?
Fødevareministeren
svarede, at Pia Adelsteen har ret i, at hvis det går vold-
somt ud over bestandene, kan man godt gå over de 15 pct.
1424
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Fødevareministeren henviste til, at der var sendt et notat over om kapaciteten
i fiskerflåden, som er større end fiskerimulighederne. Det gælder for EU som
helhed. Man har ikke gjort det op på landebasis. Fødevareministeren tilføjede,
at den tilpasning, vi har været igennem i Danmark, har man ikke gennemført i
nær samme omfang i de andre EU-lande.
Pia Adelsteen
gjorde opmærksom på, at hvis bestandene udviklede sig posi-
tivt, kunne man også godt gå over 15 pct. den anden vej.
Fødevareministeren
svarede Pia Adelsteen, at det er rigtigt, at man kan
overskride de 15 pct. i begge retninger.
1425
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
9. Kvartalsrapport fra Kommissionen om markedet for mejeriprodukter
Præsentation
KOM (2009) 0385
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 54)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 340 (side 861, seneste behandlet i
EUU 26/3-10)
Kommissionens meddelelse (KOM (2009) 0385)
EUU alm. del (08) – bilag 522 (side 1528 FO, forhandlingsoplæg
forelagt 10/7-09)
Fødevareministeren:
Kommissionen forventes at orientere om markedssi-
tuationen for mælk, som ser fornuftig ud. Afregningspriserne på mælk er steget i
EU, og prisen ligger nu godt 15 pct. over det lave niveau sidste forår.
Kommissionen er her 1. juni 2010 også begyndt at sælge ud af interventionslag-
rene, og eksporten forløber godt. Vel at mærke uden brug af eksportstøtte, som
har været nulstillet siden december 2009.
Jeg regner med, at vi vender tilbage til mælk allerede i juli måned, hvor Kommis-
sionen vil præsentere en rapport fra high level ekspertgruppen om mælk.
Grundlæggende er det vigtigt for mig, at vi holder fast i resultatet fra sundheds-
tjekket af landbrugspolitikken i november 2008, hvor det blev aftalt, at kvoterne
udfases frem til 2014.
1426
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
10. Forenkling af den fælles landbrugspolitik
Præsentation og udveksling af synspunkter
KOM (2009) 0128
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 58)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 166 (side 519, senest behandlet i EUU
11/12-09)
EUU alm. del (08) – bilag 451 (side 1274, behandlet i EUU 20/5-09)
EUU alm. del (08) – bilag 356 (side 1103, behandlet i EUU 17/4-09)
EUU alm. del (08) – bilag 305 (side 1008, behandlet i EUU 20/3-
09)
Fødevareministeren:
Kommissionen forventes at give en status for arbejdet
med forenkling af den fælles landbrugspolitik. Det er et område, hvor vi har gjort
en stor indsats fra dansk side blandt andet med præsentationen sidste forår af en
liste med 39 konkrete forslag sammen med 12 andre medlemslande. Kommissi-
onen har gennemgået de 39 forslag.
Det er ofte meget tekniske emner, der skal tages op. Derfor er vi fra dansk side
også glade for, at Kommissionen har aktiveret sin ekspertgruppe om forenkling.
Visse af emnerne berører alene Kommissionens gennemførelsesbestemmelser,
mens andre emner kræver ændring af rådsforordninger. Kommissionen forven-
tes at komme med et forslag til Rådet og Europa-Parlamentet i efteråret.
Det vigtigste lige nu er også at minde Kommissionen om, at forenkling skal tæn-
kes ind i den kommende reform af landbrugspolitikken. Det er også et emne, som
vi fra dansk side har taget op sammen med en række andre medlemslande.
Forenkling er et emne, hvor stort set alle 27 medlemslande har en fælles interes-
se. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at vi giver et klart signal til Kommissionen om at
fortsætte arbejdet. Det er også vigtigt, at Kommissionen løbende giver en status
for arbejdet i Rådet.
Bjarne Laustsen
henviste til den diskussion, udvalget under dagsordenens
punkt 1 havde haft med finansministeren om muligheden for at nedbringe
landbrugsstøtten eller helst helt få den afskaffet. Han var klar over, at vi stod
ret alene med det synspunkt i EU, men spurgte, om fødevareministeren ville
arbejde for det.
Pia Adelsteen
erklærede sig enig i, at landbrugsstøtten burde afskaffes, men
det er ikke ligefrem den politik, der føres i EU. Hun syntes, det var godt, at der
bliver tale om en forenkling.
Fødevareministeren
erklærede sig enig i, at vi gerne vil reducere eller helt
fjerne landbrugsstøtten, men den holdning har ikke nogen gang på jorden i
EU. Derfor erklærer vi os interesseret i at få ændret EU-støtten, men det
kommer vi tilbage til, når vi skal deltage i forhandlingerne om den fremtidige
landbrugspolitik.
1427
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
Vi arbejder intenst på at opnå en forenkling, sagde fødevareministeren til Pia
Adelsteen.
1428
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
11. Den europæiske landbrugs- og fødevaresektorens internationale
konkurrenceevne
Rådskonklusioner
Rådsmøde 3025 – bilag 1 (samlenotat side 60)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 408 (side 1097, senest behandlet i
EUU 12/5-09)
EUU alm. del (09) – bilag 340 (side 856 – fødevareforsynings-
kæden – behandlet i EUU 26/3-10)
EUU alm. del (08) – bilag 572 (side 1584, behandlet i EUU 2/9-
09)
Fødevareministeren:
På rådsmødet den 17. maj 2010 var der en drøftelse af
landbrugs- og fødevaresektorens internationale konkurrenceevne. Det var en
drøftelse, der spændte meget bredt, og vi kom rundt i mange hjørner.
Formandskabet har nu fremlagt et udkast til rådskonklusioner på basis af drøftel-
sen. Formandskabet lægger vægt på, at EU aktivt påvirker forhandlingerne om
internationale standarder for fødevaresikkerhed og dyresundhed for at sikre et
højt beskyttelsesniveau. Det er vi helt enige i fra dansk side.
Formandskabet fremhæver endvidere forenkling, forskning og innovation som
vigtige områder, der skal styrkes for at øge konkurrencedygtigheden såvel på EU-
markedet som eksternt. Det støtter vi aktivt fra dansk side.
Der er også emner, som vi er mere skeptiske overfor, som salgsfremme, geogra-
fiske betegnelser og EU-standarder. I forhold til salgsfremme lægges der op til en
forbedring af ordningen, hvilket jeg ønsker at bruge som en mulighed for at påvir-
ke ordningen, så den målrettes kvalitet, økologi og fødevaresikkerhed. I forhold til
EU-standarder er det også vigtigt, at de fremmes internationalt, men det må ikke
ske ensidigt, så vi lukker EU’s marked for import særligt fra udviklingslandene.
Det væsentligste punkt er også, at det er klart i teksten, at konklusionerne ikke
foregriber forhandlingerne om EU’s budget efter 2013. Men samlet set forventer
jeg, at vi kan støtte udkastet.
1429
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 484: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 18/6-10
41. Europaudvalgsmøde 18/6-10
12. Siden sidst – Grønland
Fødevareministeren:
Jeg vil under siden sidst henvise til, at der er oversendt et
grundnotat om en veterinæraftale mellem Grønland og EU. Det er en aftale, der
vil kunne gøre det muligt at lette samhandlen for fiskeriprodukter betydeligt mel-
lem EU og Grønland.
Mødet slut kl. 12.10.
Ref.: BE/sra
1430