Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 442
Offentligt
J.nr. 2010-221-0028D. 25. juni 2010
Grundnotat til Folketingets EuropaudvalgOm Kommissionsforslag om indeksering af minimumsaf-giftssatserne for vægtafgiften og maksimumsafgiftssatsernefor vejbenyttelsesafgiften under direktiv 1999/62/EF (komi-tésag)Resumé af forslagetKommissionen har indenfor en forskriftskomitéprocedure, der er hjemlet i ”eurovig-nettedirektivet” fremlagt et forslag om at ændre bilag I og II i direktivet, således, atminimumssatserne for vægtafgiften og maksimumssatserne for brugsafgiften fortunge køretøjer forhøjes med 21,2 pct. henholdsvis 8,3 pct. for at tage højde for pris-stigninger siden 1999 henholdsvis 2006. Der skal i forskriftskomitéprocedurenstemmes om forslaget, hvor der kræves et kvalificeret flertal for forslagets vedtagel-se.
1. BaggrundDet fremgår af artikel 9b i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EFaf 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infra-strukturer, at Kommissionen ajourfører og opdaterer bilag I og II i direktivet seti lyset af inflationen. Bilag I og II angiver minimumssatserne for vægtafgiftenog maksimumssatserne for brugsafgiften for tunge køretøjer.Kommissionen har fremlagt et forslag om at ændre bilag I og II i direktivet, så-ledes, at minimumssatserne for vægtafgiften og maksimumssatserne for brugs-afgiften for tunge køretøjer forhøjes med 21,2 pct. henholdsvis 8,3 pct. for at ta-ge højde for prisstigninger siden 1999 henholdsvis 2006.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Komitéen, som er nedsat imedfør af artikel 9c i direktivet 1999/62. Hvis der er kvalificeret flertal for for-slaget, udsteder Kommissionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal,forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret ellerudtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kom-missionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tremåneder, kan Kommissionen udstede beslutningen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen den 29. juni 2010.
Side 1 af 4
2. Oplæggets formål og indholdKommissionen har indkaldt til det 3. møde i en forskriftskomité, der overvågerimplementeringen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17.juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastruktu-rer (eurovignettedirektivet). Baggrunden for indkaldelsen i forskriftskomitéener, at Kommissionen i henhold til artikel 9b i direktivet løbende skal opdateredirektivets bilag I og II, der vedrører henholdsvis minimumsafgiftssatserne formotorkøretøjer og maksimumssatserne for brugsafgifter i forhold til inflationen.Forskriftskomitéen er nedsat i overensstemmelse med artikel 9c i direktivet.I et memorandum udsendt til mødet angiver Kommissionen, at den anvender detsåkaldte ”EU-Wide Harmonised Index of Consumer Prices (HICP)” til at måleinflationen. Baseret på dette indeks for 1999-2009, angives det, at en kumulativinflationsrate på 21,2 pct. bør anvendes til at beregne de nye satser minimums-afgiftssatser for motorkøretøjer (vægtafgifter). For så vidt angår beregningen afmaksimumssatserne for brugsafgifter angives det, at der bør anvendes en kumu-lativ inflationsrate på 8,3 pct. for 2006-2009.I overensstemmelse hermed har Kommissionen fremlagt et udkast til et direktiv-forslag, der forhøjer minimumssatserne for vægtafgiften i direktivets bilag Imed 21,2 pct. og maksimumssatserne for brugsafgiften i direktivets bilag II med8,3 pct.
3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres over Kommissionens forslag, forud for ko-mitéens stillingtagen.
4. NærhedsprincippetFastsættelsen af minimumsafgiftssatser og maksimumsafgiftssatser for tungemotorkøretøjer henhører under Fællesskabets kompetence. Forslaget er derforikke i strid med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk retDen gældende danske lovgivning er baseret på Europa-Parlamentets og Rådetsdirektiv 1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for be-nyttelse af visse infrastrukturer.De nuværende satser for brugsafgiften for tunge motorkøretøjer er hjemlet i lovom afgift af vejbenyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af 8. januar 2006.Satserne for brugsafgiften tager afsæt iAftalen om opkrævning af afgifter fortunge erhvervsmotorkøretøjers benyttelse af visse veje(”eurovignettesamarbej-det”). Danmark deltager sammen med Belgien, Nederlandene, Luxembourg ogSverige i dette samarbejde. I forbindelse med den seneste ændring af direktivet i2006, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/98/EF af 17. maj 2006om ændring af direktiv 1999/62 blev maksimumsafgiftssatserne for brugsafgif-ten for tunge motorkøretøjer ændret. Blandt landene i Eurovignette-samarbejdet
Side 2 af 4
har det været drøftet at gå op på maksimumsafgiftssatserne, men dette er endnuikke besluttet, bl.a. da Belgien indtil videre har været imod.Vægtafgiften for tunge motorkøretøjer er hjemlet i § 4a i lov om vægtafgift afmotorkøretøjer m.v. Satserne i vægtafgiftslovens § 4a svarer til minimumsaf-giftssatserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juni1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastruktureromregnet til danske kroner. Dog er der for visse vogntogskombinationer, der ik-ke er omfattet af direktivets anvendelsesområde, fastsat selvstændige danskesatser, der imidlertid er i overensstemmelse med direktivets minimumsafgifts-satser.
6. KonsekvenserLovmæssige konsekvenserForslaget om at ændre i maksimumssatserne for brugsafgiften i direktivets II,således at der tages højde for en kumulativ inflationsrate på 8,3 pct. baseret påperioden 2006-2009 har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser for den gæl-dende vejbenyttelsesafgift, idet det indenfor eurovignettesamarbejdet endnu ik-ke er blevet endeligt besluttet, at landene skal gå op på maksimumsafgiftssatser-ne. Der er tale om maksimumsafgiftssatser, som landene frivilligt kan vælge, ogKommissionens forslag har således ikke nogen umiddelbar betydning.Forslaget om at ændre i minimumsafgiftssatserne for vægtafgiften for tunge mo-torkøretøjer vil have den lovgivningsmæssige konsekvens, at afgiftssatserne ivægtafgiftslovens § 4a skal ændres i overensstemmelse med Kommissionensforslag.Statsfinansielle konsekvenserForslaget om at ændre i maksimumssatserne for brugsafgiften med 8,3 pct. harikke statsfinansielle konsekvenser for den gældende vejbenyttelsesafgift, idetdet indenfor eurovignettesamarbejdet endnu ikke er blevet endeligt besluttet, atlandene skal gå op på maksimumsafgiftssatserne. Der er tale om maksimumsaf-giftssatser, som landene frivilligt kan vælge, og Kommissionens forslag har så-ledes ikke nogen umiddelbar betydning.Provenuet fra lastbiler, der er omfattet af vejbenyttelsesafgiften og som betalervægtafgift efter minimumssatserne udgør 145 mio. kr. i 2009, og en forhøjelsepå 21,2 pct. vil derfor med udgangspunkt i det nuværende provenu resultere i enforhøjelse af provenuet på godt 30 mio. kr. årligt.En forhøjelse af satserne betyder eksempelvis, at vægtafgiften for en typisktoakslet lastbil uden vejvenlig affjedring med en totalvægt på 17.000 kg, der idag udgør 809 kr. årligt, vil stige med 172 kr. til 981 kr. årligt. Et sættevognstogmed en 2-akslet sættevognstrækker og en 2-akslet sættevogn med en totalvægtpå over 33.000 kg og med vejvenlig affjedring, der i dag betaler 3.480 kr. årligti afgift, vil ifølge forslaget få en forhøjelse på 738 kr. til 4.218 kr. årligt.Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Side 3 af 4
Forslaget om at ændre i maksimumssatserne for brugsafgiften i direktivets II,således at der tages højde for en kumulativ inflationsrate på 8,3 pct. baseret påperioden 2006-2009 har ikke administrative konsekvenser for den gældendevejbenyttelsesafgift, idet det indenfor eurovignettesamarbejdet endnu ikke erblevet endeligt besluttet, at landene skal gå op på maksimumsafgiftssatserne.Der er tale om maksimumsafgiftssatser, som landene frivilligt kan vælge, ogKommissionens forslag har således ikke nogen umiddelbar betydning.Forslaget om at ændre i minimumsafgiftssatserne for vægtafgiften for tunge mo-torkøretøjer skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenserfor erhvervslivet.
7. HøringKommissionens forslag er blevet sendt i høring i Specialudvalget for skatter ogafgifter. Der er ikke kommet bemærkninger fra udvalget.
8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder, at det er velbegrundet at indeksere vægtsafgiftssatserne ioverensstemmelse med inflationen, da der er tale om en samlet set begrænsetforhøjelse, der er baseret på et internationalt aftalegrundlag, og som ikke påvir-ker konkurrenceforholdende indbyrdes blandt vognmændene i EU-landene.På grund af den meget korte tid til undersøgelse af forslaget og inddragelse af deberørte brancher agter regeringen imidlertid på nuværende tidspunkt at stemmeimod forslaget.
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet er på nuværende tidspunkt ikke fuldt overblik over, hvorledes de øvrigelande stiller sig til Kommissionens forslag.Der er imidlertid modtaget foreløbige meldinger fra enkelte lande, som giverudtryk for, at man ikke er positivt stemt overfor Kommissionens forslag. Lan-dene ser sig i stand til at få fastlagt en endelig position til Kommissionens for-slag indenfor de to uger, som landene har fået fra modtagelsen af forslagene, tilder skal stemmes om dem.Et enkelt land har særligt påpeget, at det set i lyset af den nuværende generellefinansielle krise, der også har ramt transporterhvervene, ikke er det rette tids-punkt at fremlægge et forslag som Kommissionens, ligesom det på baggrund afde høje brændstofpriser ej heller virker særlige fremmende for dette erhvervsøkonomiske situation med forhøjede afgifter.Det er forventningen, at en række lande vil stemme nej til forslaget på grund aftidspres. Det er derfor på nuværende tidspunkt usikkert, om der vil kunne opnåskvalificeret flertal for forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4 af 4