Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 442
Offentligt
869933_0001.png
869933_0002.png
J.nr. 2010-221-0028D. 25. juni 2010

Notat til Folketingets Europaudvalg

Om Kommissionens forslag om indeksering af minimums-

afgiftssatserne for vægtafgiften og maksimumsafgiftssatser-

ne for vejbenyttelsesafgiften under direktiv 1999/62/EF om

afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infra-

strukturer (komitésag)

Kommissionen har den 15. juni 2009 fremlagt et forslag om at ændre bilag I ogII i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 1999/62/EF af 17. juni 1999 omafgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer i form afen indeksering af minimumsafgiftssatserne for vægtafgiften og maksimumsaf-giftssatserne for brugsafgiften for tunge køretøjerForslaget er sat til afstemning på mødet i Komitéen, som er nedsat i medfør af artikel9c i direktiv 1999/62/EF.Baggrunden for indkaldelsen i forskriftskomitéen er, at Kommissionen i hen-hold til artikel 9b i direktivet løbende skal opdatere direktivets bilag I og II, dervedrører henholdsvis minimumsafgiftssatserne for motorkøretøjer og maksi-mumssatserne for brugsafgifter i forhold til inflationen.I et memorandum udsendt til mødet angiver Kommissionen, at den anvender detsåkaldte ”EU-Wide Harmonised Index of Consumer Prices (HICP)” til at måleinflationen. Baseret på dette indeks for 1999-2009, angives det, at en kumulativinflationsrate på 21,2 pct. bør anvendes til at beregne de nye satser minimums-afgiftssatser for motorkøretøjer (vægtafgifter). For så vidt angår beregningen afmaksimumssatserne for brugsafgifter angives det, at der bør anvendes en kumu-lativ inflationsrate på 8,3 pct. for 2006-2009.I overensstemmelse hermed har Kommissionen fremlagt et udkast til et direktiv-forslag, der forhøjer minimumssatserne for vægtafgiften i direktivets bilag Imed 21,2 pct. og maksimumssatserne for brugsafgiften i direktivets bilag II med8,3 pct.Regeringen finder, at det er velbegrundet at indeksere vægtsafgiftssatserne ioverensstemmelse med inflationen, da der er tale om en samlet set begrænsetforhøjelse, der er baseret på et internationalt aftalegrundlag, og som ikke påvir-ker konkurrenceforholdende indbyrdes blandt vognmændene i EU-landene.
Side 1 af 2
På grund af den meget korte tid til undersøgelse af forslaget og inddragelse af deberørte brancher agter regeringen imidlertid på nuværende tidspunkt at stemmeimod forslaget.
Side 2 af 2