Europaudvalget
REFERAT
AF 31. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Mandag den 3. maj 2010
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Pia Adelsteen (DF), Flemming Damgaard Larsen (KF),
Pia Olsen Dyhr (SF), Lone Dybkjær (RV)
Transportminister Hans Christian Schmidt
Desuden deltog:
Lone Dybkjær ledede mødet.
Punkt 1. Ekstraordinært rådsmøde (transportministre) den 4. maj 2010
om konsekvenserne af de vulkanske askeskyer i det europæiske luftrum
og de foranstaltninger, der bør træffes i den anledning
–
Politisk drøftelse
Ekstraordinært rådsmøde transport 4/5-10 – bilag 1 (aktuelt
notat)
Ekstraordinært transportmøde 19/4-10 – bilag 2 (redegørelse fra
transportmødet 19/4-10)
Transportministeren:
Jeg skal i dag forelægge dagsordenen for det ekstraordi-
nære transportrådsmøde den 4. maj.
Der er én sag på dagsorden. Det er sagen om konsekvenserne af de vulkanske
askeskyer i det europæiske luftrum.
Jeg forelægger sagen til orientering.
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at den danske regering ligesom resten
af EU’s medlemslande tager sagen dybt alvorligt. Luftfarten er jo en vigtig del af
samfundets infrastruktur.
Askeskyen, der lammede luftrummet fra den 15. til den 21. april, er heldigvis for-
svundet på nuværende tidspunkt. Men den har skabt en række problemer for den
europæiske luftfartssektor og rejsebranche som helhed og vist, hvor følsomt det
moderne samfund er, når vores transportsystemer sættes under pres af naturka-
tastrofer.
Sagen har rejst en række spørgsmål om det fælles regelværk på området og om,
hvilke tiltag der skal til for at undgå, at en lignende situation bliver lige så alvorlig.
Det spanske formandskab ønsker på rådsmødet at drøfte dagsordenspunktet
”Opfølgning på og konsekvenser af situationen i det europæiske luftrum”. Drøftel-
sen ventes at tage udgangspunkt i bl.a. Kommissionens rapport om konsekven-
serne af den krise, som de vulkanske askeskyer har medført for luftfartsbranchen.
Rådsmødet ventes således på den ene side at dreje sig om den fælles europæi-
ske regulering på området. Det vil sige passagerrettighedsforordningen, slotsfor-
ordningen – altså hvornår flyene kan afgå og ankomme – fremskyndelsen af det
fælles europæiske luftrum samt fremtidig regulering, kriseplaner og krisefond.
971