Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 389
Offentligt
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
Punkt 2. Rådsmøde nr. 3008 (retlige og indre anliggender) den 22.-23.
april 2010
Punkterne 1-3 og 5-8 hører under Justitsministeriets ressort.
Punkt 4 er delt ressort mellem Justitsministeriet og Udenrigsministeriet.
Punkt 9 hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Punkt 10 er delt ressort mellem Justitsministeriets og Integrationsministeriet.
Punkterne 11-14 og 16 hører under Integrationsministeriets ressort.
Næstformanden
oplyste, at justitsministeren ville orientere om alle punkterne på
dagsordenen, både sine egne og integrationsministerens.
Justitsministeren:
Det kommende rådsmøde om retlige og indre anliggender
afholdes i næste uge i Luxembourg.
Udvalget har modtaget et samlenotat om de væsentligste sager på rådsmødet,
og jeg kan oplyse, at alle sagerne på dagsordenen for RIA-rådsmødet forelægges
til orientering. Det bliver nok et rimeligt roligt rådsmøde, sådan som det ser ud,
når man ser på sagerne.
Jeg vil i det følgende koncentrere mig om de væsentligste af sagerne, men
udvalget er naturligvis velkommen til også at spørge til de sager, som jeg ikke
selv nævner.
Inden jeg kommer nærmere ind på dagsordenens enkelte punkter, vil jeg
imidlertid gerne mere generelt nævne, at samarbejdet om politi og strafferet med
Lissabontraktaten som bekendt blev en del af det overstatslige samarbejde. Det
indebærer bl.a., at samarbejdet om politi og strafferet i dag er omfattet af det
danske retsforbehold med den virkning, at Danmark ikke vil kunne medvirke til
vedtagelsen af ny EU-lovgivning om politi og strafferet. Det betyder f.eks., at
Danmark ikke vil kunne deltage i vedtagelsen af dagsordenens punkt 7 om den
europæiske beskyttelsesordre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
1.
E-Justice, Status for gennemførelse af e-Justice handlingsplanen
Orientering
KOM (2008) 0329
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 3)
EUU alm. del (09) – bilag 324 (Handlingsplan for europæisk e-
justice af 15/4-10)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 158 (side 408, senest behandlet i EUU
27/11-09)
Justitsministeren
nævnte ikke dette punkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
2. Rådskonklusioner om forebyggelse af økonomiske kriser og støtte til
økonomisk aktivitet
Vedtagelse
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 11)
Justitsministeren:
Dagsordenens punkt 2 drejer sig om et udkast til
rådskonklusioner, der er fremlagt af det spanske formandskab. Det indeholder en
række henstillinger til Kommissionen og medlemsstaterne om tiltag inden for RIA-
området, der kan understøtte den økonomiske aktivitet og medvirke til at
forebygge fremtidige økonomiske kriser. Der er således tale om en række
hensigtserklæringer, hvor efterfølgende tiltag vil skulle analyseres nærmere. Jeg
kan i øvrigt oplyse, at udkastet i høj grad bygger på tiltag, som allerede er
medtaget i Stockholmprogrammet.
Fra dansk side er vi positive over for udkastet, og kan tilslutte os vedtagelsen af
rådskonklusionerne, som formandskabet heller ikke forventer, vil give anledning til
drøftelser på rådsmødet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
3. SIS II: Statusopdatering vedrørende resultater af Milepælstest 1 (M1)
og rådskonklusioner vedrørende SIS II
Orientering
KOM (2009) 0555
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 17)
KOM (2005) 0230 – bilag 1 (grundnotat af 13/9-05)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 680, senest behandlet i EUU
12/2-10)
Justitsministeren:
Herefter vil jeg gerne nævne punkt 3, som drejer sig om
anden generation af Schengeninformationssystemet, det såkaldte ”SIS II”. Det er
en sag, som mine forgængere adskillige gange har orienteret udvalget om.
Rådet besluttede i juni 2009 at fortsætte arbejdet med udviklingen af SIS II. Rådet
fastholdt dog samtidig muligheden for at udvikle et mindre avanceret system, hvis
man ikke når en række tekniske milepæle for udviklingen af SIS II.
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil orientere Rådet om resultatet af
den gennemførte milepælstest, og der vil på den baggrund formentlig blive
vedtaget nogle rådskonklusioner om det videre arbejde med projektet. Det er
forventningen, at Kommissionen vil lægge op til, at den første milepælstest er
bestået. Hvis dette er tilfældet, kan projektet gå over i en ny fase, hvor der skal
afholdes en række nye testprøver med henblik på at gennemføre den anden
milepælstest.
Fra dansk side tillægger vi udvikling af SIS-II projektet stor betydning. Udvalget vil
høre mere til sagen, når Rådet på et senere tidspunkt skal diskutere den nævnte
milepæltest 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
4. Tiltrædelse af EMRK
Orientering
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 21)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 683, senest behandlet i EUU
12/2-10)
Justitsministeren:
Punkt 4 er en orientering om status med arbejdet med EU’s
tiltrædelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Lissabontraktaten indebærer, at EU skal tiltræde Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Det er tanken, at Kommissionen skal
bemyndiges til at indlede forhandlinger med Europarådet om EU’s tiltrædelse af
konventionen. Der er en række spørgsmål af både juridisk og teknisk karakter,
der skal afklares, før Kommissionen får en sådan bemyndigelse. Det forventes, at
der på rådsmødet vil blive givet en statusorientering om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
5. Præsentation af Østrigs erfaringer med anvendelse af ad hoc
samarbejde i forbindelse med afholdelsen af EM i fodbold i 2008
Orientering
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 25)
Justitsministeren
nævnte ikke dette punkt.
6. Orientering om ministermøde med USA den 8. og 9. april 2010
Orientering
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 27)
Justitsministeren
nævnte ikke dette punkt.
7. Den Europæiske Beskyttelsesordre*
Generel enighed
COD (2010) 0802
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 30)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 679, senest behandlet i EUU
12/2-10)
*) Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V.
Protokollen om Danmark stilling, der er knyttet til
Lissabontraktaten,
finder derfor anvendelse.
Justitsministeren:
Dagsordenens punkt 7 drejer sig om den europæiske
beskyttelsesordre.
Min forgænger nævnte sagen i forbindelse med forelæggelse af dagsordenen for
det seneste rådsmøde i februar.
Tanken med forslaget er, at en person, som er undergivet en såkaldt
beskyttelsesforanstaltning i én medlemsstat, fortsat kan være undergivet denne
foranstaltning, selv om personen tager ophold i en anden EU-medlemsstat. En
beskyttelsesforanstaltning vil kunne bestå i tiltag, der beskytter en person mod
chikane eller lignende fra en anden person.
Et praktisk eksempel på forslagets anvendelse kunne være, at en kvinde, som
her i landet er beskyttet af et polititilhold mod f.eks. sin tidligere samlever, kan få
beskyttelsesforanstaltningen – altså polititilholdet – med sig, hvis hun flytter til en
anden EU-medlemsstat.
Vi synes fra dansk side, at idéen med forslaget er god, men der udestår stadig
nogle juridiske og tekniske spørgsmål, som skal afklares, før forslaget kan
vedtages. På det kommende rådsmøde har formandskabet alene lagt op til, at
der skal opnås generel enighed om hovedelementerne i forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
Pia Adelsteen
syntes, det var en rigtig god idé, at en kvinde kunne tage et
polititilhold med sig, hvis hun flyttede til et andet EU-land, men vi har jo et
retsligt forbehold. Derfor spurgte hun, om vi har mulighed for at lave en
parallelaftale om det.
Justitsministeren
delte Pia Adelsteen opfattelse af, at det ville være nyttigt,
at Danmark var omfattet at forslaget. I princippet er det muligt at få en
parallelaftale, hvis Kommissionens synes, det er en god idé, men det er ikke
en selvfølge; der er tale om en omfattende proces, som godt kan tage nogle
år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
8. Den Europæiske Narkotikapagt
Vedtagelse
Rådsmøde 3008 – bilag 3 (samlenotat side 38)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 692, senest behandlet i EUU
12/2-10)
Justitsministeren:
Jeg vil også nævne dagsordenens punkt 8, der drejer sig om
en europæisk narkotikapagt. Det lyder måske lidt voldsomt med en sådan pagt,
men det reelle indhold af forslaget er nu mere beskedent, end titlen antyder. Med
forslaget lægges der op til, at koordinationen mellem medlemsstaterne indbyrdes
og mellem medlemsstaterne og Europol styrkes. Dette skal bl.a. ske ved at styrke
samarbejdet mellem forbindelsesofficerer, der opholder sig i regioner, som særligt
berøres af grænseoverskridende narkotikahandel. Forslaget fokuserer på
indsatsen mod heroin og kokain, og de foreslåede initiativer retter sig i særlig grad
mod de lande, der er berørt af den grænseoverskridende narkotikahandel med
disse stoffer. Det vil i praksis først og fremmest sige Middelhavslandene og
Balkan. Vi hilser fra dansk side initiativet velkomment.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
9. SWIFT*
Vedtagelse
KOM (2009) 0703
Rådsmøde 3008 – bilag 2 (samlenotat side 1)
EU-note (06) – E 68 (baggrundsnote af 26/6-07 om SWIFT-
sagen)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 158 (side 353, senest behandlet i EUU
27/11-09)
*) Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit
V.
Protokollen om Danmark stilling, der er knyttet til
Lissabontraktaten,
finder derfor anvendelse.
Justitsministeren
nævnte ikke dette punkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
10. Kommissionens handlingsplan om implementering af Stockholm-
programmet – såvel Integrationsministeriets som Justitsministeriets
område
Præsentation og drøftelse
KOM (2009) 0262
Rådsmøde 3008 – bilag 1 (samlenotat side 2)
KOM (2009) 0262 – bilag 4 (EUUs høringssvar til Europa-
Parlamentet af 1/10-09
Justitsministeren:
Til sidst vil jeg nævne dagsordenens punkt 10, der drejer sig
om Kommissionens handlingsplan om implementering af det såkaldte Stockholm-
program.
Som min forgænger tidligere har redegjort for over for udvalget, vedtog Det
Europæiske Råd på sit møde i december 2009 et nyt femårigt program på
området for retlige og indre anliggender. Arbejdsprogrammet går i daglig tale
under betegnelsen ”Stockholmprogrammet”.
Kommissionen blev i den forbindelse opfordret til at udarbejde en egentlig
handlingsplan for implementering af programmet. På rådsmødet forventes
Kommissionen at præsentere sit oplæg til en handlingsplan for Rådet.
Som det fremgår af samlenotat, vil handlingsplanen vedrøre både mit område og
integrationsministerens område, hvis punkter jeg jo også i dag forelægger for
udvalget.
Handlingsplanen er endnu ikke offentliggjort af Kommissionen, og det er på
nuværende tidspunkt ikke muligt at sige noget konkret om indholdet. Det er
forventningen, at handlingsplanen vil blive drøftet mere tilbundsgående på det
rådsmøde, der afholdes i juni måned. Udvalget vil derfor selvsagt høre mere til
sagen forud for dette rådsmøde.
Jeg kan generelt sige, at vi fra dansk side er overordnet positive over for
Stockholmprogrammet, og jeg synes, det er vigtigt at få fastlagt den nærmere
ramme for udmøntningen af programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
11. Rådets afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af en
aftale mellem Unionen og Tyrkiet vedrørende tilbagetagelse af
personer med ulovligt ophold*
Orientering og drøftelse
Rådsmøde 3008 – bilag 1 (samlenotat side 5)
*) Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit
V.
Protokollen om Danmark stilling, der er knyttet til
Lissabontraktaten,
finder derfor anvendelse.
Justitsministeren:
Sagen vedrørende Tyrkiet er udgået.
Udg.
12. Status for gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS)
Status
KOM (2009) 0473
Rådsmøde 3008 – bilag 1 (samlenotat side 9)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 690, senest behandlet i EUU
12/2-10. Punktet blev ikke omtalt)
Justitsministeren:
Sagen om Visuminformationssystemet er udgået.
13. Canada og visumreciprocitet - statusrapport
Præsentation
KOM (2009) 0562
Rådsmøde 3008 – bilag 1 (samlenotat side 12)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (09) – bilag 266 (side 693, behandlet i EUU 12/2-
10. Punktet blev ikke omtalt)
EUU alm. del (09) – bilag 57 (side 100, senest behandlet i EUU
16/10-09)
Justitsministeren
nævnte ikke dette punkt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
14. Udkast til rådsbeslutning om supplering af Schengen-
grænsekodeksen for så vidt angår overvågning af de ydre
søgrænser inden for rammerne af det operative samarbejde, der
samordnes af FRONTEX*
Vedtagelse
KOM (2009) 0658
Rådsmøde 3008 – bilag 1 (samlenotat side 15)
*) Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit
V.
Protokollen om Danmark stilling, der er knyttet til
Lissabontraktaten,
finder derfor anvendelse.
Justitsministeren:
Jeg vil på integrationsministerens område alene nævne
Kommissionens forslag til fælles retningslinjer i forbindelse med
Frontexkoordinerede operationer til søs, der er fremsat på baggrund af
opfordringer fra Det Europæiske Råd.
Retningslinjerne vedrører primært, hvor eventuelle opbragte eller reddede
personer under en Frontexoperation kan sættes i land.
Dette gælder både i forhold til muligheder for at sætte i land i et tredjeland, om an-
svaret for de pågældende skal overgå til værtslandet for Frontex-operationen,
eller om de pågældende skal sættes i land i den geografisk nærmeste
medlemsstat i forbindelse med en redningsaktion.
Det har været Kommissionens ønske at sikre en ensartet fortolkning af de
allerede gældende internationale regelsæt, herunder havret og asylret.
Rådsbeslutningen ændrer ikke medlemsstaternes nuværende internationale
forpligtelser, herunder beskyttelsen mod tilbagesendelse i strid med forbuddet
mod refoulement.
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af rådsbeslutningen på grund af forbeholdet.
Der er tale om en udbygning af Schengenreglerne, og vi vil i medfør af
protokollen om Danmarks stilling gennemføre beslutningen i dansk ret. Der er
alene tale om retningslinjer, som ikke ændrer på gældende forpligtelser, og der er
ikke behov for lovændringer.
Regeringen støtter Kommissionens forslag.
Lone Dybkjær
forstod, at forordningen var en udbygning af
Schengensamarbejdet, som Danmark i medfør af protokollen kan tilslutte sig
på bilateralt grundlag. Ved Lissabontraktatens ikrafttræden er der imidlertid en
række områder, hvor vi glider ud. Derfor ville hun gerne sikre sig, at vi ikke
glider ud på dette felt.
I øvrigt opfordrede hun Justitsministeriet til at orientere Europaudvalget, når vi
første gang kommer ud for, at vort forbehold får ny praktisk betydning efter
Lissabontraktatens ikrafttræden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde fredag den 16. april 2010
Justitsministeren
syntes, det var irriterende for en dansk minister hele tiden
at læse, at vi stod udenfor på grund af forbeholdet, og han var enig i, at
forbeholdet vil få store konsekvenser for Danmarks deltagelse i EU-
samarbejdet. Lige præcis hvad angår den foreliggende sag er der tale om en
udbygning af Schengenreglerne, så vi kan inden for en frist på 6 måneder
beslutte os for at deltage og gennemføre de nødvendige ændringer i dansk
lovgivning, hvilket justitsministeren regnede med, at vi ville gøre.