Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 365
Offentligt
Notat
KemikalierJ.nr. MST-652-00099Ref. Doble/likjoDen 5. maj 2010
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilaget til RoHS-direktivetvedrørende revision af samtlige undtagelser, herunder reduktion af kviksølv i elsparepærer.ResumeRoHS begrænser indholdet af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr. Der er 39 anven-delser af farlige stoffer, der er undtaget fra Direktivet, hvoraf fire allerede er udløbet. Kommissionenhar gennemgået de første 29 undtagelser i forhold til den tekniske udvikling på området og foreslå-et en række ændringer.Den mest betydningsfulde ændring i nærværende forslag vedrører reduktion af det tilladte indholdaf kviksølv i el-sparepærer. Kommissionen har ikke lavet detaljeret en opgørelse over hvor megetkviksølvudledningen til miljøet nedsættes, men den forventes at være markant. For 9 andre undta-gelser og for 3 delundtagelser er der indført udløbsdatoer i direktivet. Der er en del usikkerhed på-hæftet vurderingen, men det anslås, at ophævelsen af disse undtagelser samlet set vil nedsætteforbruget af bly i EU med mellem ca. 80 og 2150 tons om året. Forbruget af cadmium forventesogså at blive nedsat om end ikke så markant som anvendelsen af kviksølv og bly.I forhold til de gældende regler er der tale om en styrkelse af beskyttelsesniveauet særligt i forholdtil nedsættelsen af det maksimalt tilladte indhold af kviksølv i el-sparepærer.Regeringen støtter forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/95/EF af 27. januar 2003 ombegrænsning af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (herefter RoHS).Kommissionen sendte den 4. april 2010 ovennævnte forslag til medlemsstaterne, efter at sagenhavde været drøftet i Komiteen for tekniske tilpasninger.Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol beskrevet i artikel 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i ko-miteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa Parlamentet.Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede direktivet, efter at Parlamentet har gennemført en legali-tetskontrol af forslaget.Frist for afstemning er den 10. maj 2010.
Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.2. Formål og indholdRoHS begrænser brugen af en række farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr.Kommissionen har siden direktivets ikrafttrædelse løbende tilpasset direktivet den tekniske og vi-denskabelige udvikling. Dette er sket på baggrund af ansøgninger fra virksomheder, der producerereller importerer elektrisk og elektronisk udstyr, hvor det ikke har været teknisk muligt at erstatte etaf de farlige stoffer, der er reguleret i direktivet. Hvis en anvendelse bliver undtaget, kan den fritbenyttes af alle. På nuværende tidspunkt er der 39 undtagelser i direktivet, hvoraf 4 er udløbet.Undtagelse nr. 36 og 39 har desuden allerede fået angivet udløbsdatoer.Ifølge direktivet skal hver enkel undtagelse tages op til overvejelse mindst hvert fjerde år eller fire årefter, den er tilføjet. Da de fleste undtagelser blev vedtaget det første år efter, at direktivet trådte ikraft, har Kommissionen valgt at gennemgå de første 29 undtagelser i en samlet pakke.På baggrund af denne gennemgang foreslår Kommissionen en række ændringer. En række undta-gelser er blevet opdelt i undergrupper, som mere tydeligt specificerer, hvad undtagelserne omfatter,for nogle er kravene skærpet, mens der for en række undtagelser er blevet fastsat en udløbsdato.Den mest betydningsfulde ændring er en reducering af det maksimalt tilladte indhold af kviksølv ielsparepærer. Elsparepærer og lysstofrør er blevet opdelt efter deres energiforbrug, og der er ge-nerelt foreslået lavere maksimale værdier for indhold af kviksølv for lyskilder med lavere strømfor-brug. For elsparepærer under 30 W, hvilket svarer til ca. 120 W glødepærer, har Kommissionenforeslået, at det maksimalt tilladte indhold af kviksølv nedsættes fra nuværende 5 mg til 3,5 mg prpære gældende fra 31. december 2011 og yderligere nedsættes fra 3,5 mg til 2,5 mg pr pære gæl-dende fra 31. december 2012.På tilsvarende vis begrænses den maksimalt tilladte mængde af kviksølv i andre mere specialise-rede typer af elsparepærer og lysstofrør også over tid. Det drejer sig om i alt 23 specifikke anven-delser, hvor indholdet af kviksølv reduceres.For 9 undtagelser er der indført udløbsdatoer i direktivet. Det drejer sig om følgende:Undtagelse nr.Beskrivelse af und-Årlig anvendelse Udløbsdatotagelseaf bly i EU11Bly i såkaldte ”pin-Ca. 20 – 50 tons.01.01.2013kontakt”-systemer til atforbinde ledningermed printplader, udenat skulle lodde.12Bly til overfladebe-Mindre end 2 kg.Dato for im-handling af termiske c-plementering iringe til tætningsan-national regu-ordninger i ”high-end”leringcomputere.14Bly i legeringer til lod-Ca. 7 tons.01.01.2011ninger af ”pins” i mi-kroprocessor.16Bly i lineære gløde-Ikke kendt.01.09.2013
2
19
2023
26
27
lamper med silikatcoatede rør.Bly i tin-kviksølv amal-gamer i avanceredeel-sparepærer.Blyoxid i glas til LCDskærme.Bly i fine ”pitch”-komponenter. Dissekomponenter findes idet meste computer-og kommunikations-udstyr.Blyoxid i ”Black LightBlue”-lamper. Dennetype lamper anvendestil at kontrollere pen-gesedler, i disko-tekslys, osv.Bly i legeringer til lod-ning i kraftige højtale-re.
Ca. 200-300 kg.
01.06.2011
Ikke kendt.Mellem 2 og 2000tons.
01.06.2011Dato for im-plementering inational regu-lering
Ca. 50 tons.
01.06.2011
Ikke kendt.
Dato for im-plementering inational regu-lering
For yderligere 3 af delundtagelser er der indført udløbsdatoer:Del undtagelsesBeskrivelse af und-Årlig anvendelsenr.tagelsei EU7 (c) IIIBly i lavstrøms-Der blev anvendtkeramiske isolatorer, mindre end 100der anvendes bl.a. itons bly i 2006.strømforsyninger tilPc’er, printere ogkøleskabe.8 (a)Cadmium og cadmi-Mængden afumforbindelser i så-cadmium i dennekaldte ”enkel-kugle”anvendelse ertermiske kontakter,ikke kendtder anvendes i kon-takter til bl.a. forskel-ligt sikkerhedsudstyrsom f.eks. låsefunkti-oner i vaskemaski-ner.18 (a)Bly, som katalysator i Mindre end 1 tonsdet flourcerende pul- bly.ver i visse typer UVlamper.
Udløbsdato01.01.2013
01.01.2012
01.01.2011
Der er en del usikkerhed påhæftet vurderingen, men det anslås, at ophævelsen af disse undtagel-ser samlet set vil nedsætte forbruget af bly i EU med et sted mellem ca. 80 og 2150 tons om året.
3
Forbruget af cadmium forventes også at blive nedsat, om end ikke så markant som anvendelsen afkviksølv og bly.De resterende undtagelser foreslås forlænget, da der stadig ikke findes teknisk egnede alternativer.3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropaparlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.4. NærhedsprincippetDa der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering, vurderes det, atden forslåede regulering bedre gennemføres på EU-niveau end på nationalt niveau.5. Gældende dansk retRoHS er implementeret ved bekendtgørelse om begrænsning af import og salg af elektrisk og elek-tronisk udstyr, der indeholder visse farlige stoffer nr. 873/2006.6. Konsekvenser for DanmarkForslagets lovgivningsmæssige konsekvenserBeslutningsforslaget vil i lighed med tidligere beslutninger om at indføre specifikke undtagelser fraforbuddet i RoHS blive gennemført i dansk ret ved en ændringsbekendtgørelse. Der er ikke fastsaten frist for gennemførelsen af beslutningen, men den vil blive gennemført hurtigst muligt efter of-fentliggørelsen i EU-tidende.Samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser, samt forslagets statsfinansiellekonsekvenser:Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervs-administrative konsekvenser. Forslaget er baseret på Kommissionens gennemgang af den tekniskeudvikling og de alternativer, der er kommet på markedet siden udtagelserne blev vedtaget. Fore-komsten af relevante alternativer bevirker, at omkostningerne i forbindelse med udfasning af und-tagelserne vurderes at være ikke-væsentlige.For så vidt angår elsparerpærer kan forslaget dog medføre et mere begrænset udvalg og højereprisniveau for de modeller, som vil være tilgængelige for forbrugerne. Desuden vil forslaget kunnemedføre lavere lysudbytte (energieffektivitet) i forhold til den anvendte elektricitet, hvilket samlet setvil kunne medføre reduktion i energibesparelserne ved overgangen fra traditionelle glødelamper tilelsparerpærer.Beskyttelsesniveau:I forhold til de gældende regler medfører forslaget samlet set et øget beskyttelsesniveauet. Særligtnedsættelsen af det maksimalt tilladte indhold af kviksølv i el-sparepærer vil betyde et øget beskyt-telsesniveau.Dette skal også ses i sammenhæng med, at der ifølge ECO-design direktivet trinvis indføres et for-bud mod almindelige glødepærer. Indholdet af kviksølv i elsparepærer har stor indflydelse på hvormeget kviksølv, der potentielt kan komme ud i miljøet, når der anvendes elsparepærer i stedet forglødepærer. På samme vis vil beskyttelsesniveauet for forbrugerne øges i tilfælde af at pæren går istykker i hjemmet, når der mængden af kviksølv i elsparepærerne nedsættes.
4
Ligeledes vil de 9 undtagelser og de 3 delundtagelser, der foreslås ophævet, betyde et øget be-skyttelsesniveau særligt i forhold til begrænsning af brugen af bly.7. HøringEt rammenotat om sagen har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Der er indkommet fåkommentarer til forslaget - ingen af høringssvarene opponerer mod den overordnede danske hold-ning i sagen.DI bemærker, at man har et ønske om, at der ikke fastsættes en udløbsdato for pkt. 4 (d) i Kom-missionens forslag vedrørende kviksølv i ”high pressure mercury vapor lamps (HPMV), idet en ud-løbsdato vil skabe problemer for virksomheder, der fremstiller projektorer, hvori der bruges særligehøjkvalitetslamper. DI stiller sig i øvrigt tvivlende overfor udsagnet om, at forslaget ikke vil haveerhvervsmæssige konsekvenser.LO oplyser, at man støtter ændringerne, dog med den bemærkning, at de nye deludtagelser 7 og 8ikke bør have længere udløbsdato end 1.1.11 i lighed med delundtagelse 18. LO savner i øvrigtdetaljerede oplysninger om samtlige undtagelser – rammenotatet burde ikke kun behandle de mestbetydningsfulde.8. ForhandlingssituationenÆndringerne af det maksimalt tilladte indhold af kviksølv i elsparepærer har været diskuteret i flereomgange. I Kommissionens oprindelige forslag var grænsen sat til 3,5 mg for de almindeligsteelsparepærer. Særligt Danmark, Sverige, UK, Frankrig og Spanien har kæmpet for, at grænsevær-dien skulle sænkes yderligere. Det nuværende forslag er en stramning i forhold til det oprindeligeforslag, og det ligger nu i høj grad på linje med Miljøstyrelsen indspil til Kommissionens tekniskearbejdsgruppe om en trinvis nedsættelse af indholdet. Derved opnås en bedre beskyttelse af sund-hed og miljø, og samtidig gives producenterne tid til at omstille produktionen.For de øvrige ændringer var der generel opbakning til forslaget.9. Regeringens holdningRegeringen støtter forslaget, da det vil forbedre miljøbeskyttelsen, specielt i forbindelse med at ind-holdet af kviksølv i elsparepærer nedsættes. Samtlige undtagelser sættes til afstemning sammen,så der stemmes om en samlet pakke. Forslaget er baseret på Kommissionens gennemgang af dentekniske udvikling og de alternativer, der er kommet på markedet siden udtagelserne blev vedtaget.Forekomsten af relevante alternativer bevirker, at omkostningerne i forbindelse med udfasning afundtagelserne vurderes at være ikke-væsentlig. Regeringen mener dog, at forslaget samlet set ervelbalanceret og sikrer en tilpas udfasning af undtagelserne og brugen af de stoffer, der reguleres iRoHS.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
5