Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 336
Offentligt
829565_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 28. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Tirsdag den 13. april 2010
Kl. 14.30
Vær. 2-133
Flemming Møller (V), Eva Kjer Hansen (V) næstformand,
Pia Adelsteen (DF), Kim Mortensen (S), Morten Bødskov
(S), Pia Olsen Dyhr (SF), Morten Østergaard (RV)
Finansminister Claus Hjort Frederiksen
Desuden deltog:
Næstformanden Eva Kjer Hansen ledede mødet.
Punkt 1. Samråd med finansministeren vedr. samrådsspørgsmål A om
kapitalkravsdirektivet
KOM (2009) 0362 – samrådsspørgsmål A (vedlagt)
Rådsmøde 2972 – bilag 1 (samlenotat af 29/10-09 side 20)
KOM (2009) 0362 – svar på spørgsmål 1-8
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) – bilag 91 (side 179 FO, forhandlingsoplæg
forelagt EUU 6/11-09)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
"Vil ministeren redegøre for, hvornår konkretiseringen i kapitalkravsdirektivet
(KOM (2009) 0362) om, at mindst 50 pct. af enhver variabel aflønningskom-
ponent skal tildeles i form af aktier, aktielignende instrumenter eller lignende,
som ikke er rede penge, kom til regeringens kendskab?
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor bestemmelsen om, at mindst 50 pct. af
enhver variabel aflønningskomponent skal tildeles i form af aktier, aktielig-
nende instrumenter eller lignende, som ikke er rede penge, ikke fremgik af
samlenotatet forud for Europaudvalgsmødet den 6. november 2009 eller af
ministerens forhandlingsoplæg på dette møde? Og hvis regeringen ikke på
daværende tidspunkt var bekendt med bestemmelsen, hvorfor ministeren ikke
på et senere tidspunkt orienterede Europaudvalget?
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor han ikke fandt det nødvendigt på no-
get tidspunkt at orientere Europaudvalget, når ministeren var bekendt med, at
partierne i Folketinget igennem længere tid har diskuteret og udvist en bety-
delig interesse for regulering af finanssektoren, herunder aflønningsformer?"
Morten Bødskov
begrundede samrådsspørgsmålet, idet han pointerede, at
det principielt, forfatningsmæssigt var en væsentlig sag, hvorfor Folketinget
ikke er blevet orienteret om et emne, som har været centralt i den offentlige
debat. Det fremgår af drøftelserne i bankpakkeforligskredsen, at der ikke kan
samles flertal i Folketinget for en aflønningsform, der inkluderer aktieoptioner.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
Derfor er Socialdemokraterne overrasket over, at noget sådant har kunnet
finde sted, og går ud fra, at finansministeren vil sikre sig, at det ikke finder
sted fremover. Finansministeren har fået et mandat, men spørgsmålet er, om
han har mandat til den proces, der finder sted i øjeblikket i EU.
Finansministeren:
Forslaget om, at mindst 50 pct. af enhver variabel afløn-
ningskomponent tildeles i form af aktier eller aktielignende instrumenter
stammer fra, at G20-landene på oplæg af Financial Stability Board blev enige
om en tilsvarende regel i forbindelse med topmødet i Pittsburgh i september
sidste år.
På den baggrund blev bestemmelsen indsat i formandskabets kompromisfor-
slag den 30. september 2009. Det samlede forslag til ændringer af kapital-
kravsdirektiverne blev herefter drøftet på rådsarbejdsgruppemøder den 5. ok-
tober og 15. oktober 2009 samt på et møde i Coreper den 4. november 2009.
Danmark var repræsenteret på embedsmandsniveau ved disse møder.
Med hensyn til orienteringen af Europaudvalget er det – som jeg har redegjort
for i mine skriftlige svar på Europaudvalgets spørgsmål – korrekt, at forslaget
ikke indgik i samlenotatet til Europaudvalget. Forslaget indgik heller ikke i min
indledende mundtlige redegørelse for sagen.
På daværende tidspunkt var det bl.a. i lyset af høringssvarene vurderingen
blandt embedsmændene på det internationale område i Finansministeriet,
Økonomi- og Erhvervsministeriet og Finanstilsynet, at det var særlig vigtigt at
fremhæve, at aflønningsreglerne blev udformet under hensyn til arbejdsmar-
kedets parters ret til at indgå kollektive overenskomster. De præcise afløn-
ningsregler var ikke blandt de punkter, der blev fremhævet i notatet.
Efter min indledende forelæggelse af alle sagerne på dagsorden blev der –
som det er sædvanlig praksis – åbnet for, at Europaudvalgets medlemmer
kunne stille spørgsmål til de i alt ti Økofinsager, jeg havde redegjort for.
I Europaudvalget stilles der ofte mange spørgsmål, der som regel kommer
vidt omkring i de forelagte sagers forskellige aspekter. Ved mødet den 6. no-
vember 2009 blev der rundt regnet stillet flere end 30 spørgsmål.
Derfor var der til min forberedelse af forelæggelsen i Europaudvalget udarbej-
det flere end 50 svar på potentielle spørgsmål om forskellige aspekter af de
forelagte sager. Jeg har sendt disse beredskaber til Europaudvalgets oriente-
ring i min besvarelse af de skriftlige spørgsmål, der er knyttet til samrådet i
dag.
Et af disse beredskabstalepunkter handlede om de nærmere regler for afløn-
ning. Hensigten med forslagene er at stramme aflønningspolitikken ved bl.a.
at koble aflønningen for medarbejdere med væsentlig indflydelse på et kredit-
instituts risikoprofil til instituttets langsigtede resultater. Beredskabstalepunk-
tets ordlyd var:
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
”Forslaget forpligter kreditinstitutter og investeringsselskaber til at føre en af-
lønningspolitik og -praksis, som er i overensstemmelse med og fremmer for-
svarlig og effektiv risikostyring.
Forslaget giver virksomhederne mulighed for at efterkomme de nye krav og
de nye principper under hensyntagen til deres størrelse og kompleksiteten af
deres virksomhed.
Forslaget udvider tilsynsregler til at omfatte aflønningspolitik, således at tilsy-
nene kan pålægge virksomheden krav om at afhjælpe et eventuelt problem,
de måtte konstatere.
Den foreslåede forpligtelse er begrænset til aflønning af medarbejdere, hvis
arbejde har væsentlig indflydelse på virksomhedens risikoprofil.
Forslaget supplerer Kommissionens henstilling om aflønningspolitik i finans-
sektoren og de eksisterende retningslinjer fra Det Europæiske Banktilsynsud-
valg.
Hovedelementer i forslaget er:
bestyrelsesinvolvering med årlig kontrol og revurdering
balance mellem fast og variabel aflønning, der er afstemt med virk-
somhedens langsigtede interesser
resultatmål skal være koblet til flere parametre som resultater, risici,
kapitalomkostninger, likviditet og ikke finansielle parametre, og måle-
ne vurderes over en flerårig ramme
optjening samt udbetaling bør følge en risikoperiode svarende til en
konjunkturcyklus, og hvor en væsentlig del og mindst 50 pct. af godt-
gørelsen skal ske i form af aktierelaterede instrumenter o.lign.
en væsentlig del af bonusbetalinger og mindst 40 pct. af den variable
bonuskomponent udskydes over en periode på mindst 3 år, og hvor
udbetalingen vil afhænge af virksomhedens fremtidige resultater og
kan tilbagekaldes eller reduceres
og for store bonusbetalinger udskydes mindst 60 pct. af den variable
bonuskomponent
uafhængighed for kontrolfunktioner
større virksomheder skal nedsætte et internt lønudvalg, hvor et besty-
relsesmedlem bliver formand”
Under forelæggelsen på mødet i udvalget blev der spurgt til, hvor stor en del
af aflønningen der må være aktieoptioner eller bonusordninger.
Den konkrete formulering af spørgsmålet var ifølge optagelserne af mødet
følgende: ” Og så også omkring aflønningspolitikken og bonusprogrammerne,
altså at der bliver sat et vist åremål som sigte på de ordninger. Altså at man
kunne foreslå, at optioner, der blev udloddet i 2010, der kunne man først få
udbytte af dem på baggrund af aktiekursen i 2015, altså så man får gjort op
med nogle af de her meget kortsigtede måder at lave optioner på. Og det at
præcisere de krav, synes vi kunne være godt. Så mangler der måske også
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
noget omkring, hvor stor en del af aflønningen, der må være aktieoptioner.
Det er der ikke stillet nogle krav til heller – hvor høj en andel af de her ledende
medarbejderes løn, der må være bonusordninger.”
Jeg svarede, at ”jeg tror at kunne huske, at andelen bonus må udgøre er mel-
lem 40 og 60 pct.”
Det rigtige svar er, at forslaget nævner, at der skal være en passende balance
mellem faste og variable aflønningskomponenter, at mindst 50 pct. af enhver
variabel aflønningskomponent tildeles i form af aktier eller aktielignende in-
strumenter i kreditinstituttet samt at en væsentlig del af den variable aflønning
og mindst 40 pct. udskydes over en periode på mindst 3 år, og hvis den vari-
able aflønningskomponent udgør et meget stort beløb skal mindst 60 pct. ud-
skydes.
Jeg troede, at jeg med mit svar havde besvaret alle spørgsmål, men efterføl-
gende står det mig nu klart, at mit svar var upræcist. Det beklager jeg. Mit
svar leder udvalgets opmærksomhed hen på, at der i direktivforslaget var
nærmere regler om bonus, men jeg var ikke tilstrækkelig opmærksom på det-
te forholds særlige betydning blandt de mange sager og spørgsmål, der blev
drøftet på mødet. Det beklager jeg naturligvis også.
Næste gang jeg blev opmærksom på denne sag var ved min læsning af et
notat udarbejdet den 9. marts 2010 til forligskredsen om finansiel stabilitet,
der bl.a. redegør for de konkrete regler om aktieoptioner. Efter at have læst
notatet gik aktieoptionsreglerne fulde indhold op for mig, og at Europaudval-
get ikke var tilstrækkeligt informeret om dem.
På den baggrund iværksatte jeg udarbejdelse af en skriftlig redegørelse til
Europaudvalget om indholdet i aktieoptionsbestemmelserne i direktivet og min
informationen herom forud for forelæggelsen i november sidste år. Denne
redegørelse blev imidlertid overhalet af indkaldelsen til samrådet i dag.
I lyset af forløbet har jeg taget initiativ til at styrke de interne processer og ko-
ordinationen mellem Finansministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og
Finanstilsynet med henblik på at sikre den bedste orientering af Europaudval-
get. Sagen dokumenterer således et behov for styrket koordination og ledel-
sesmæssig fokus i forhold til EU-sager og temaer, der samtidig indgår i den
hjemlige politiske debat.
Jeg vil desuden skrive et brev til det spanske EU-formandskab om, at Euro-
paudvalget ikke er blevet tilstrækkeligt informeret om det specifikke forslag
om aflønning, og at regeringens tilslutning til dette aspekt af ændringerne af
kapitalkravsdirektiverne ikke afspejler ønskerne hos et flertal i Folketinget,
således at Danmark burde have indtaget en anden holdning til sagen.
Morten Bødskov
takkede for besvarelsen, men betegnede forløbet som me-
get uheldigt, idet ændringsforslaget fra formandskabet går på tværs af den
opfattelse, som et flertal i Folketinget har. På den baggrund spurgte han, om
regeringen mener, den har fået mandat til at støtte et direktiv, som indeholder
dette ændringsforslag.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
Kim Mortensen
bad om en uddybning af følgende i finansministeren svar på
spørgsmål 6: "Sagen dokumenterer således et behov for styrket koordination
og ledelsesmæssig fokus i forhold til EU-sager og temaer, der samtidig indgår
i den hjemlige politiske debat." Det undrede ham, at aktieoptioner ikke var
nævnt ved finansministerens forelæggelse i Europaudvalget, idet det havde
været et centralt spørgsmål i den hjemlige politiske debat.
Morten Østergaard
betegnede sagen som uheldig, idet han mente, den of-
fentlige debat havde været tjent med at, man vidste, hvilken opfattelse man
på den internationale scene havde af aktieoptioner. Det var især uheldigt, at
finansministeren ikke havde orienteret herom, selv om han på selve mødet
blev spurgt om aktieoptioner. Morten Østergaard spurgte, hvilken afvejning
der havde gjort, at man ikke fandt det relevant at oplyse, at mange på euro-
pæisk plan fandt, at aktieoptioner kunne have en stabiliserende indflydelse.
Pia Adelsteen
fremhævede, at samlenotaterne er helt centrale i hendes for-
beredelse til Europaudvalgets møder, og fandt det derfor bekymrende, at op-
lysningen om aktieoptioner ikke stod i samlenotatet.
Hun spurgte, om den henvendelse, finansministeren nu vil rette til formand-
skabet, ændrer noget på det, regeringen tidligere har tilkendegivet som den
danske holdning.
Finansministeren
beklagede igen og sagde, at det ikke havde været intenti-
onen at forholde udvalget oplysningen vedrørende aktieoptioner. Han gentog,
at det, der på det tidspunkt var diskussion om, var, om det var i strid med de
kollektive overenskomster, at man i kapitalkravsdirektivet beskæftigede sig
med aflønningsformer, og at flere af høringssvarene drejede sig herom. Når
man laver samlenotater, foretager man en udvælgelse af de væsentlige ting. I
bagklogskabens lys var det et forkert valg ikke at orientere om bonusordnin-
gerne. Men finansministeren troede, han havde svaret på det spørgsmål, der
var stillet.
Derfor er svaret til Morten Bødskov, at finansministeren troede, han havde
mandat til at støtte direktivforslaget, idet sagen var fyldestgørende oplyst. Ef-
terfølgende var det gået op for ham, da han læste, hvad han blev spurgt om,
at han burde have været meget mere præcis i sit svar. Spørgsmålet kunne
måske også have været mere præcist. Der blev foretaget en udvælgelse, da
man lavede samlenotatet, og set i lyset af, hvordan diskussionen har været,
burde der være foretaget en anden prioritering.
Europaudvalget har ikke fået det konkrete kompromisforslag om, at mindst 50
pct. af den variable aflønning skal ske i form af såkaldte aktierelaterede in-
strumenter. Det er imidlertid ikke normal praksis at fremsende de konkrete
kompromisforslag til Europaudvalget, ligesom de som udgangspunkt heller
ikke er tilgængelige på EU-institutionernes hjemmesider. Ofte er der tale om
et omfattende materiale, som foreligger i flere versioner under forhandlingerne
i Rådets arbejdsgrupper og Coreper. Desuden vælger formandskabet i visse
tilfælde at holde kompromisforslagene fortrolige. Finansministeren tilbød at
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
drøfte med Europaudvalgets formand, hvornår det kan være relevant at over-
sende de konkrete kompromisforslag til udvalget.
Finansministeren ville skrive et brev til den spanske formand for Økofin og
redegøre for sagen. I brevet ville han gøre opmærksom på, at Danmark har
støttet direktivforslaget på et forkert grundlag, idet der i Folketinget reelt ikke
er flertal for den konkrete regel om, at mindst 50 pct. af den variable aflønning
skal være i form af såkaldte aktierelaterede instrumenter. Danmark skulle alt-
så have taget et andet standpunkt til den pågældende sag i november 2009.
Direktivforslaget kan vedtages med 2/3 flertal, og det blev enstemmigt vedta-
get på rådsmødet. I øjeblikket er sagen til behandling i Europa-Parlamentet.
Den er ikke afsluttet endnu, så finansministeren vidste ikke, hvordan den end-
te. Men Europa-Parlamentet har ikke problematiseret den nævnte bestem-
melse i direktivet, og der er ikke stillet ændringsforslag på dette punkt. Nor-
malt vil det være sådan, at hvis der er overensstemmelse mellem Europa-
Parlamentet og Rådet, vil sagen blive behandlet som et A-punkt på et efter-
følgende rådsmøde.
Morten Bødskov
måtte forstå svaret sådan, at regeringen ikke har mandat til
det arbejde, der foregår nu vedrørende dette direktivforslag.
Han ville gerne have en redegørelse for, hvordan regeringen vil forholde sig i
det videre forløb. En sådan redegørelse vil også være af interesse for Finans-
udvalget.
Det fremgår af referatet af Europaudvalgets møde den 6. november 2009, at
Jesper Petersen fra SF spørger om, hvor stor en del af aflønningen der må
bestå i aktieoptioner, og han får det svar, at bonusandelen må være mellem
40 og 60 pct., mens det rigtige svar havde været, at halvdelen af den variable
aflønning skal udgøres af aktier og aktielignende instrumenter. Det betegnede
Morten Bødskov som noget rod.
Morten Bødskov spurgte, hvornår finansministeren blev klar over, at dette
ændringsforslag rent faktisk eksisterede. Det fremgår af finansministerens
første indlæg, at det blev bragt ind i processen den 30. september, men var
finansministeren, da han sad til møde i Europaudvalget den 6. november, klar
over, at dette ændringsforslag rent faktisk eksisterede?
Kim Mortensen
sagde vedrørende det spørgsmål, Jesper Petersen på mødet
den 6. november 2009 havde stillet om aktieoptioner, at det altid er svært at
spørge helt præcist ind til en sag, der ikke er omtalt i samlenotatet, men når
Jesper Petersen nævner ordet aktieoptioner, er det selvfølgelig, fordi han
gerne vil have en sikkerhed for, at Danmark stadig væk arbejder imod, at der
bliver disse muligheder for store præmier.
Han kunne ikke blive klog på, om brevet til rådsformanden indebærer, at fi-
nansministeren, når sagen kommer op igen i EU, vil forelægge et nyt forhand-
lingsoplæg i Europaudvalget, således at Europaudvalget kan tage stilling til,
om Danmark er imod lige præcis den del af kapitalkravsdirektivet.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
Morten Østergaard
forstod, at finansministeren den 6. november var op-
mærksom på reglen, for den indgår i beredskabspunktet – faktisk indgår den i
listen over hovedelementer i forslaget. Alligevel går der rigtig lang tid, frem til
debatten i marts 2010, før sagen kommer frem i forbindelse med nogle papi-
rer i relation til bankforligskredsen. Det undrede ham, at finansministeren ikke
i denne lange periode, hvor der foregik en offentlige debat om aktieoptioner,
havde oplyst danskerne og partierne om, at der i Danmark foregår en debat,
som er langt væk fra den debat, der foregår i EU, hvor direktivforslaget er gå-
et glat igennem og nu er på vej igennem Europa-Parlamentet. Morten Øster-
gaard mente, det var en ekstremt væsentlig debat, der drejer sig om, hvorvidt
aktieoptioner er stabiliserende eller destabiliserende.
Pia Adelsteen
gentog, at samlenotaterne er meget vigtige for et parti, som
normalt er rimelig skeptisk over for EU.
I betragtning af at direktivet kan vedtages med 2/3 flertal, spurgte hun, om det
var blevet vedtaget under alle omstændigheder, selv om Danmark havde
stemt imod. Nu ligger sagen i Europa-Parlamentet, og hun ville gøre Dansk
Folkepartis medlemmer i Europa-Parlamentet opmærksom på sagen.
Finansministeren
sagde, at man i den danske debat og i den europæiske
debat er optaget af nøjagtig det samme, nemlig at man ikke spekulerer i kort-
sigtet at få kursen op, men man når til to forskellige konklusioner.
Finansministeren svarede Morten Østergaard, at han efter mødet den 6. no-
vember i Europaudvalget troede, han havde besvaret alle spørgsmålene. Han
bliver først opmærksom på, at det havde han ikke, i forbindelse med mødet i
kredsen vedrørende finansiel stabilitet i marts måned. På det tidspunkt skriver
han med det samme til partiernes ordførere, og han tager initiativ til at lave en
redegørelse til Europaudvalget, som så bliver overhalet af, at han bliver kaldt i
samråd. Som en konsekvens af sagen ville han som nævnt også skrive et
brev til rådsformanden.
Med hensyn til den fremadrettede procedure sagde finansministeren til Kim
Mortensen, at når Europa-Parlamentet har afsluttet sin behandling af sagen,
skal Rådet tage stilling til Europa-Parlamentets ændringsforslag, og hvis disse
falder inden for rammerne af Rådets oprindelige kompromis, kan Rådet ved-
tage sagen som et A-punkt uden debat. Medlemslandene er ikke formelt bun-
det af den oprindelige vedtagelse i Rådet. Men Europa-Parlamentets forslag
ser ud til at indeholde samme formulering som Rådets vedtagelse hvad angår
den konkrete bestemmelse, og hvis stemningen i Rådet er, som den har væ-
ret tidligere, vil direktivforslaget blive vedtaget.
Finansministeren var enig med Pia Adelsteen i, at samlenotaterne skal afspej-
le, hvad der er det væsentlige i forslaget, og derfor bliver man nødt til at
stramme proceduren op.
Næstformanden
spurgte, hvad dette betyder for mandatgivningen. Kommer
finansministeren tilbage til Europaudvalget og forlægger et nyt mandat, når
sagen igen kommer på Rådets dagsorden?
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
Finansministeren
svarede næstformanden, at hvis sagen dukker op igen til
drøftelse i Rådet, så ville han komme tilbage til Europaudvalget og bede om
et nyt forhandlingsoplæg.
Morten Østergaard
spurgte igen, om det ikke undrede finansministeren, at
det i den lange periode, der gik fra november 2009 til marts 2010, ikke spille-
de nogen rolle i den danske debat, at man i Europa havde en helt anden op-
fattelse af aktieoptioners gavnlighed, mens vi kun diskuterede et forbud. Han
var frustreret over dette.
Morten Bødskov
sagde, at det er Socialdemokraternes holdning, at hvis der
skal aftales nye procedurer, så er det ikke et anliggende, der blot skal drøftes
mellem finansministeren og Europaudvalgets formand. Så må hele Euro-
paudvalget tage stilling til, om man skal finde en ny procedure.
Han forstod stadig ikke, at finansministeren ikke havde orienteret Europaud-
valget i hele den periode, der gik fra november 2009 til marts 2010. Regerin-
gens spindoktorer måtte da have set, at aktieoptioner optrådte mere end 200
gange i de danske medier. Han mente, regeringen har en pligt til at orientere
Folketinget, når sådanne sager opstår. Der må være folk i Finansministeriet,
som har haft en viden om det.
Han gentog sit spørgsmål om, hvornår finansministeren selv var vidende om
dette ændringsforslag. Eller sagt på en anden måde: Havde finansministeren
læst beredskabspapiret forud for mødet i Europaudvalget den 6. november?
Pia Olsen Dyhr
mente ikke, det var nok, at det er det, der interesserer hø-
ringsparterne, der kommer med i samlenotatet. Samlenotatet må indeholde
alt, hvad der er kontroversielt, og hvor der er konflikt med den nationale lov-
givning.
Med hensyn til den videre procedure pegede hun på, at finansministeren må
tage kontakt til alliancepartnere i de andre lande for at sikre sig, at dette ikke
bliver gennemført.
Pia Adelsteen
syntes, det var vigtigt, at Europaudvalget bliver en del af den
fremadrettede proces, hvorfor hun bakkede det op, Morten Bødskov sagde
om, at det må være hele Europaudvalget, der bliver involveret.
Finansministeren
sagde til Morten Bødskov, at han ikke havde haft til hen-
sigt at sondre mellem formanden for Europaudvalget og Europaudvalget, men
blot havde ønsket at finde ud af, hvordan man håndterer disse kompromisfor-
slag i fremtiden.
Han beklagede endnu engang og gentog sine bevæggrunde for ikke at have
orienteret Europaudvalget på et tidligere tidspunkt.
Han læste selvfølgelig meget omhyggeligt de beredskabspunkter, han blev
forsynet med, men som nævnt var han ikke opmærksom på, at han havde
svaret meget, meget upræcist – for at sige det mildt. Han havde læst bered-
skabspunkterne før mødet i Europaudvalget den 6. november, men som
nævnt var han først blevet klar over sagens vigtighed i marts måned.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28. Europaudvalgsmøde 13/4-10
Som nævnt ville man nu stramme proceduren op for udarbejdelse af samleno-
tater, idet finansministeren var fuldstændig enig i, at samlenotaterne er om-
drejningspunktet for Europaudvalget. Samlenotaterne skal indeholde det, der
er kontroversielt.
Finansministeren måtte svare Pia Olsen Dyhr, at vi ikke har nogen alliance-
partnere i denne sag, idet man i det øvrige Europa mener, at bonusordninger
er bedre end det, vi foretrækker i Danmark, nemlig kontante udbetalinger.
Næstformanden
kvitterede for finansministerens tilsagn om at se på de in-
terne procedurer vedrørende udarbejdelse af samlenotater. Hun gik ud fra, at
Europaudvalget får en kopi af det brev, der bliver sendt til rådsformanden.
Hun noterede sig finansministerens tilsagn om, at man får en drøftelse af,
hvordan Europaudvalget kan blive orienteret om de – af og til fortrolige –
kompromisforslag, der fremkommer under behandlingen i Rådet. Endelig no-
terede hun sig finansministerens tilsagn om, at han kommer tilbage til Euro-
paudvalget, hvis sagen kommer på Rådets dagsorden igen.
Morten Østergaard
pegede på, at i det forslag vedrørende aflønning i den
finansielle sektor, som den daværende økonomi- og erhvervsminister Lene
Espersen fremlagde den 27. januar, står der bl.a., at udbetaling af bonus sker
over en treårig periode, herunder også hvad angår aktieoptionsprogrammer.
Her synes der at være en fin overensstemmelse mellem det, regeringen fore-
slår, og det, der foreslås i EU. Morten Østergaard tilføjede, at personligt var
han sådan set mere enig i den europæiske opfattelse af situationen, nemlig at
aktieoptioner virker stabiliserende.
Morten Bødskov
var glad for, at proceduren nu bliver strammet op, men det
må gøres generelt, ikke blot for Finansministeriets område. Han var stadig
utilfreds med, at der gik et halvt år, inden Europaudvalget bliver orienteret om
sagen.
Finansministeren
sagde i anledning af Morten Bødskovs bemærkning, at det
også ærgrede han, for han ville gerne have været denne sag foruden.
Morten Bødskov
bad om, at man fik oversendt finansministeren talepapir,
som gør det ud for den redegørelse, finansministeren ville udarbejde, men
som blev overhalet af indkaldelsen til samråd.
Kim Mortensen
pointerede, at det er regeringens ansvar at informere korrekt
om alt, hvad der er relevant for udvalget. Han mente, den eksisterende pro-
cedure tager højde herfor. Man skal bare leve op til den.
Næstformanden
pegede på, at i dag får Europaudvalget ikke oversendt
kompromisforslagene, men det kan i givet fald ske, selv om de er fortrolige.
9