Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 334
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/3. afd., 2. kt./2. afd., 1. kt.Sagsnr.: PD 10-2008-000004/Dep. sagsnr. 4995Den 16. april 2010FVM 748
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsforordning om en række stoffer der erklæres ikke at falde un-der fodertilsætningsstofforordning 1831/2003 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen forventes at fremsætte forslag til forordning om en række stoffer, der erklæresikke at falde under fodertilsætningsstofforordningens anvendelsesområde. Formålet med forsla-get er at få klarhed over en række såkaldte ”grænsefladeprodukters” kategorisering og dermedopnå ens handelsvilkår i hele EU.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 2 (3) i forordning 1831/2003, der foreskriver,at det kan afgøres om et stof, en mikroorganisme eller et præparat er et fodertilsætningsstof, derer omfattet af anvendelsesområdet for nævnte forordning.Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhedden 27. april 2010.Forslaget skønnes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.For en række stoffer på det europæiske fodermarked, de såkaldte ”grænsefladeprodukter”, hardet hidtil vist sig vanskeligt entydigt at fastslå, om disse skulle kategoriseres som enten fodertil-sætningsstoffer eller som fodermidler.Det vurderes, at man ved at beslutte, at de 36 stoffer indeholdt i Kommissionens forslag ikke erfodertilsætningsstoffer, vil komme en del af de tidligere tvivlstilfælde og forskelligartede lovgiv-ningsmæssige håndteringer af stofferne til livs og dermed skabe forbedrede og harmoniseredehandelsmæssige vilkår for foder i EU.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man fortsat arbejder for, atKommissionen udarbejder retningslinjer indeholdende de kriterier, der lægges til grund for be-slutninger om et givent stof er et fodermiddel eller et fodertilsætningsstof.1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/3. afd., 2. kt./2. afd., 1. ktSagsnr.: PD 10-2008-000004/Dep. sagsnr. 4995Den 16. april 2010MMO/CHRU/JAPEFVM 748
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsforordning om en række stoffer der erklæres ikke at falde un-der fodertilsætningsstofforordning 1831/2003 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til forordning om en række stoffer, der erklæres ik-ke at falde under fodertilsætningsstofforordningens anvendelsesområde. Formålet med forslageter at få klarhed over en række såkaldte ”grænsefladeprodukters” kategorisering og dermed op-nå ens handelsvilkår i hele EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed den 27. april 2010. Forslaget skønnes ikke at ville berøre be-skyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen forventes at fremsætte forslag til forordning om en række stoffer for hvilke detbesluttes, at disse ikke er fodertilsætningsstoffer, der er omfattet af anvendelsesområdet for Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003 af 22. september 2003 om fodertil-sætningsstoffer.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 2 (3) i forordning 1831/2003, der foreskriver,at det kan afgøres om et stof, en mikroorganisme eller et præparat er et fodertilsætningsstof, derer omfattet af anvendelsesområdet for nævnte forordning.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissio-nen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret ogabsolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikkekvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.2
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslageteller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for dyreernæring, den 27. april 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor rege-ringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdEuropa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1831/2003 fastsætter reglerne for godken-delse, anvendelse og mærkning af fodertilsætningsstoffer i EU. For at kunne anvende tilsæt-ningsstoffer i foder i EU skal disse først godkendes efter reglerne i den nævnte forordning. For-ordningen foreskriver desuden, at det kan afgøres, hvorvidt et givent stof hører under anvendel-sesområdet for forordningen. Bestemmelsen kan anvendes i tilfælde, hvor der hersker tvivl om etstof skal kategoriseres som et fodertilsætningsstof, og dermed skal godkendes som sådan indendet kan anvendes i foder, eller om stoffets karakteristika og anvendelsesformål gør, at stoffet fal-der uden for en kategorisering som fodertilsætningsstof.For en række stoffer på det europæiske fodermarked, de såkaldte ”grænsefladeprodukter”, hardet hidtil vist sig vanskeligt entydigt at fastslå, hvorvidt disse skulle kategoriseres som enten fo-dertilsætningsstoffer eller som fodermidler. Fodermidler er normalt karakteriseret som stoffer,der tilfører dyrene energi, næringsstoffer eller fibre, og er ikke underlagt krav om godkendelse,som det er tilfældet med fodertilsætningsstofferne. Da en egentlig afgørelse af om et stof er etfodermiddel, og dermed umiddelbart kan anvendes til fodring, eller om det er et tilsætningsstof,hvor der kræves en godkendelse inden anvendelse, ofte vil bero på en tolkning af reglerne, har”grænsefladeprodukterne” været forvaltet foderlovgivningsmæssigt forskelligt i de forskelligeEU-medlemsstater. Den uensartede håndtering af stofferne i EU har medført en skævvridning afhandelsvilkårene for foder fra den ene medlemsstat til den anden.Formålet med det fremsatte forslag er at beslutte, at stofferne på listen ikke skal kategoriseressom fodertilsætningsstoffer, og dermed søge at opnå ens handelsvilkår i hele EU. Listen i Kom-missionens seneste udkast til forslaget indeholder i alt 36 stoffer.Stoffet glucosamin optræder på listen. Ved en vedtagelse af forslaget vil der således ikke længerekunne rejses tvivl om, hvorvidt glucosamin burde godkendes som fodertilsætningsstof. Hermedvil stoffet logisk være at betragte som fodermiddel eller alternativt som lægemiddel.De stoffer der er tale om kan ses i nedenstående liste:
3
123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536
CalciumkarbonatCalciumsulfat-dihydratNatriumkarbonatNatriumhydrogenkarbonatNatriumsulfatCalcium-tetrahydrogen-diortofosfatCalcium-hydrogen-ortofosfatPentanatrium-trifosfatNatrium-, kalium- og calcium-salte af spiselige fedtsyrer/stearaterMono- og di-glycerider af fedtsyrerSorbitolMannitolGlycerolPropan-1,2-diolPectin-forbindelserKaliumkloridCalciumkloridCalciumnatriumfosfatNatriummagnesiumfosfatMethyl-sulfonyl-metan (MSM)Almindelig karamelGlucosamin, chitosaminCondroitinsulfatHyaluronsyreÆggepulverFructo-oligosaccharider, mannan-oligosaccharider, galacto-oligosaccharider, xylo-oligosaccharider og inulin (polysaccharider med typisk 3-10 sukkerenheder)LactulosePlantesterolerTagetes-blomster-melPaprikamelChlorella-suspensioneller –melAlge-mel’Fast fase-gærings-biproduktLysin-gærings-restGærede hvedekimGærede planter
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retOmrådet er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1831/2003 af 22.september 2003 om fodertilsætningsstoffer.KonsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Det forventede forslag skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
4
HøringSagen har været i offentlig høring på høringsportalen.DI Fødevarer finder, at muligheden for fortsat at kunne kategorisere stoffer som både fodermid-ler og fodertilsætningsstoffer burde opretholdes, men at en sådan mulighed kun anvendes i be-grænset omfang når vægtige grunde taler herfor.Landbrug & Fødevarer og Dansk Kvæg har ingen bemærkninger til forslaget.Den europæiske fodertilsætningsstoforganisation FEFANA (EU Feed Additives & PremixturesAssociation) har ytret bekymring for forslaget, da visse af stofferne på listen på nuværende tids-punkt kategoriseres som både fodertilsætningsstoffer og fodermidler. Med vedtagelse af forslagetvil denne ”dobbelt-kategorisering” således falde bort. FEFANA mener ikke, at der er vægtige ar-gumenter for, at stofferne ikke længere skal være fodertilsætningsstoffer.Regeringens foreløbige generelle holdningDet vurderes, at forslaget vil komme en del af de tidligere tvivlstilfælde og forskelligartede lov-givningsmæssige håndteringer af stofferne til livs og dermed skabe forbedrede og harmoniseredehandelsmæssige vilkår for foder i EU. Danmark har ved tidligere drøftelser i EU om grænsefla-deprodukter opfordret Kommissionen til at træffe sådanne beslutninger.Glucosamin er et af de stoffer, der optræder på listen. Stoffet har indtil videre været hyppigt an-vendt i foder til selskabsdyr og heste i EU på trods af visse uenigheder blandt medlemsstaterneom den rette kategorisering. Ved en vedtagelse af forslaget vil anvendelsen af glucosamin i fodersandsynligvis blive endnu mere udbredt i hele EU. I henhold til Lægemiddelstyrelsens fortolk-ning af lægemiddelloven, vil produkter med indhold af glucosamin dog fortsat i visse tilfældevære at betragte som lægemidler. Dette indebærer, at det kun vil være lovligt at forhandle disseprodukter i Danmark, hvis de er omfattet af en markedsføringstilladelse her i landet.Danmark har tidligere ytret, at Kommissionen bør udarbejde retningslinjer indeholdende de kri-terier, der fremover skal lægges til grund ved bestemmelse af om et givent stof er et fodermiddeleller et fodertilsætningsstof. Dette vil kunne begrænse antallet af fremtidige tvivlstilfælde. Det erdesuden dansk holdning at de stoffer, der optræder på den aktuelle liste med rette kan erklæresfor ikke at være fodertilsætningsstoffer, men at hvis der fremadrettet skal træffes lignende be-slutninger for andre stoffer, at sådanne beslutninger træffes på baggrund af velbegrundede krite-rier.Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, hvilket sammenholdtmed ovenstående argumenter gør, at Danmark kan støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at modtage opbakning og blive vedtaget med kvalificeret flertal.5
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
6