Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 315
Offentligt
823419_0001.png
823419_0002.png
823419_0003.png
823419_0004.png
823419_0005.png
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALGKomitéprocedure
7. april 2010
tbc/FT

Kommissionens udkast til direktiver og forordninger til

implementering af direktiv om samordning af love og administrative

bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i

værdipapirer (investeringsinstitutter)(2009/65/EC)

Resumé

Kommissionen har fremlagt fire forslag til implementering af forskelligedele af det samlede UCITS IV-direktiv om samordning af love ogadministrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investeringi værdipapirer (investeringsinstitutter). Det drejer sig om forordningernevedrørende central investor information og samarbejde mellemtilsynsmyndigheder. For det andet er det direktiverne til implementeringaf reglerne vedrørende et administrationsselskabspas og master/feederstrukturer (dvs. investering gennem andre investeringsinstitutter) samtgrænseoverskridende fusioner, der skal vedtages.Rådet og Europa-Parlamentet har fastlagt de overordnederammer/principper for indholdet af reguleringen med UCITS-IVdirektivet. Herefter udsteder Kommissionen på grundlag af enkomitologi-procedure gennemførelsesdirektiver og forordninger af mereteknisk karakter. Danmark skal forholde sig til de firegennemførselsforanstaltningsforslag i Det Europæiske Værdipapirudvalg(ESC).

1. Baggrund og indhold

Central investor informationForordningen til implementering af direktivforslaget vedrørende centralinvestor information skal sikre, at det nuværende såkaldte ”forenkledeprospekt” bliver afløst af ”central investor information”. Denne centraleinvestor information skal sikre, at dokumentet får den samme udformningi alle medlemsstaterne. Den centrale investor information vil såledeskunne fungere som dokument i samtlige medlemsstater, hvorinvesteringsinstituttet har notificeret sin markedsføring. Dokumentet skalkort fortalt oplyse om de væsentligste elementer ved en investering, ogdokumentet skal kunne udleveres vederlagsfrit.AdministrationsselskabspasEt af hovedelementerne i hele UCITS IV-direktivet er reglerne omgrænseoverskridende administration af investeringsinstitutter – detsåkaldte administrationsselskabspas. Reglerne i direktivet til regulering af
2/5
dette pas indebærer, at investeringsforvaltningsselskaber får mulighed forat administrere investeringsinstitutter hjemmehørende i et andetmedlemsland. Omvendt får administrationsselskaber hjemmehørende iandre medlemslande mulighed for at administrere danskeinvesteringsforeninger. Reglerne gælder kun for administrationsselskaberi EU og er derfor geografisk afgrænset til administrationsselskaberhjemmehørende i EU-medlemsstaterne. For at sikre den fornødnejuridiske sikkerhed i sådanne tilfælde er der i direktivet indsat regler forde vigtigste elementer i de aftaler, der skal indgås mellemadministrationsselskabet og investeringsinstituttets depositar.Direktivforslaget foreskriver, at administrationsselskaberne er påkrævetforsvarlige administrative procedurer. For at sikre dette, skaladministrationsselskaberne etablere veldokumenterede organisatoriskestrukturer, der tydeligt uddelegerer ansvar og sikrer et godt og velfunderetinformations-flow mellem de involverede parter. Det er derudover regleri direktivet for, at administrationsselskaberne skal opretholde denødvendige ressourcer for at sikre et velfungerende selskab. Dette krævermedarbejdere med de nødvendige kompetencer, den nødvendige vidensamt den nødvendige erfaring. Der er yderligere indsat regler, der skalsikre, at der er mulighed for fleksibilitet i forhold tiladministrationsselskaberne. De kompetente myndigheder skal derforkunne tage højde for proportionaliteten i de forskelligeadministrationsselskaber og omfanget og kompleksiteten i de forskelligeinvesteringsinstitutter,derbliveradministreretafadministrationsselskabet.Derudover er der regler for, at administrationsselskaber kan lave aftalermed tredjeparter, til at udføre nogle af deres aktiviteter. Tredjeparten skalopfylde alle de organisatoriske interesser, der er nødvendige for ataktiviteternekankøreplanmæssigtogfornuftigt.Administrationsselskabet skal derfor sikre, at tredjeparten har taget denødvendige tiltag til at sikre, at de relevante krav bliver opfyldt.Grænseoverskridende fusioner og master/feeder strukturerDirektivforslaget indfører regler om nationale og grænseoverskridendefusioner af investeringsinstitutter samt regler vedrørende master/feederstrukturer, dvs. investeringsinstitutter, der investerer gennem andreinvesteringsinstitutter.Det første kapitel i direktivforslaget regulerer grænseoverskridendefusioner og indeholder to sektioner. For det første regler om indholdet ide informationer, der skal gives i forbindelse med fusioner. For det andeten sektion, der fastsætter regler til de metoder, hvorpå informationernevedrørende fusioner videregives.
3/5
Reglerne foreskriver, at en grænseoverskridende fusion skal godkendes aftilsynsmyndigheden i det ophørende instituts hjemland. Det ophørendeinstitut skal ved ansøgningen om godkendelse indsende:Et fælles godkendt udkast til fusionsplanen (direktivet fastsætteren række krav til fusionsplanen)Et prospekt og den centrale investorinformation for detfortsættende institutEn erklæring fra institutternes depotbanker om, at fusionsplanenopfylder direktivets krav samt institutternes vedtægterOplysningerne om fusionen, som vil blive udleveret til instituttetsdeltagereDet andet kapitel i direktivforslaget regulerer master/feeder strukturer,som vedrører investeringsinstitutters investering gennem andreinvesteringsinstitutter. Formålet med master/feeder strukturer er at opnåen større formue under forvaltning med deraf følgende stordriftsfordele.Et investeringsinstitut er et master-institut, når instituttet har:mindst ét feeder-institut som deltagerikke selv er et feeder-institutikke selv deltager i et feeder-institutDen første sektion indeholder regler for aftaler og procedurer iforbindelse med aftalerne mellem master og feeder investeringsinstitutter.Den anden sektion indeholder regler vedrørende likviditet, fusioner ellerdelinger af master investeringsinstitutter. Den tredje sektion indeholderregler for depositarer relateret til investeringsinstitutter. Den fjerdesektion fastsætter regler om, hvorledes informationerne skal gives tilaktiehaverne.Samarbejde mellem tilsynsmyndighederUCITS IV-direktivet indebærer, at en medlemsstats tilsynsmyndighedefter anmodning skal tillade, at en anden medlemsstat deltager vedtilsynsaktiviteter på medlemsstatens område. Endvidere kan enmedlemsstats tilsynsmyndighed tillade, at en tilsynsmyndighed fra etandet land gennemfører tilsynsaktiviteter på medlemsstatens områdealene. Medlemsstatens myndighed kan altid bestemme, at dens egnemedarbejdere skal ledsage den anden medlemsstats myndighed itilsynssamarbejdet.I forordningen er der opstillet regler for, at medlemsstaterne skal tage denødvendige administrative og organisatoriske tiltag for at styrke ogetablere samarbejdet. De kompetente myndigheder skal koordinereforholdene vedrørende fælles elektronisk kommunikation. Forordningensætter ydermere regler for, hvordan medlemsstaternes kompetentemyndigheder skal give hinanden den information, der er nødvendig for atkunne udføre de relevante arbejdsopgaver.
4/5

2. Europa-Parlamentets holdning

Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.

3. Nærhedsprincippet

Kommissionen fremhæver, at målene for de påtænkte direktivændringerikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne, idet de indebærervedtagelse af regler med visse fællestræk, der skal anvendes påtransnationalt niveau. Ændringernes omfang og virkninger kræver derfor,at de gennemføres på fællesskabsplan. Forslaget er således efterKommissionens vurdering i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Det er den danske regerings foreløbige vurdering, at forslaget er ioverensstemmelse med nærhedsprincippet, da ensartede konkurrencevilkårog forbrugerbeskyttelse i EU samt øget grænseoverskridende konkurrencefordrer fælles regler.Der er tale om to gennemførselsdirektiver, hvortil der allerede gælderfællesskabsretligeregler på området. Det er den danske regeringsvurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, daensartede konkurrencevilkår i EU samt øget grænseoverskridendekonkurrence fordrer fælles regler.

4. Gældende dansk ret

Lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andrekollektive investeringsordninger m.v. (LIS) indeholder regler omgrænseoverskridende fusioner, der er snævrere end bestemmelsen idirektivforslaget. LIS indeholder regler om grænseoverskridendemarkedsføring i overensstemmelse med det gældende direktiv. LISindeholder ligeledes regler om de såkaldte ”forenklede prospekter” ioverensstemmelse med det gældende direktiv.

5. Høring

Forslagene har været sendt i høring i branchen, og forslaget er blevetforelagt på EU-specialudvalget for den finansielle sektor den 26. januar2010. Implementeringsforslagene har ikke givet anledning til væsentligebemærkninger.

6. Andre landes holdninger

Der er ikke store politiske uoverensstemmelser mellem medlemsstaternepå dette område, da direktivforslaget er vedtaget tidligere. Det er i højeregrad de tekniske aspekter af implementeringen af direktivet, der har væretgenstand for debat.

7. Foreløbig dansk holdning

Regeringen støtter de fire foreslåede forslag til implementering afdirektivet.

8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

5/5
Forslagene vil kræve ændringer i Lov om investeringsforeninger mv.Forslagene forventes at have begrænsede statsfinansielle konsekvensersom følge af nye investeringsprodukter, der skal godkendes, og det øgedetilsyn som følge af administrationsselskabspasset. Udgifterne vedFinanstilsynets virksomhed dækkes af virksomhederne under tilsyn.

9. Samfundsøkonomiske konsekvenser

Forslaget giver EU-investeringsinstitutter en lettere adgang til det danskemarked. Det vil dermed påføre de danske investeringsforeninger en øgetkonkurrence især i forhold til institutionelle investorer. Samtidig giverforslaget investeringsforvaltningsselskaberne og investeringsforeningernesamt deres distributører mulighed for at tilbyde investorerne nyeprodukter(master/feederfonde).Endviderefårdanskeinvesteringsforeninger måske mulighed for at blive administreret afadministrationsselskaberiandreEU-landeogdanskeinvesteringsforvaltningsselskaber får mulighed for at administrere EU-investeringsinstitutter, der er godkendt i andre EU-lande.

10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Direktivændringerne forventes at give administrative lettelser for deinvesteringsinstitutter, der opererer på tværs af landegrænserne.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.