Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 296
Offentligt
18. marts 2010MAS/KEMIKALIERj.nr. 601-00168
GRUNDNOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til Kommissionens beslutning om ændring af bilag VI om anvendelse af haloner
til EU forordning 1005/2009 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.
1. Status
Produktion, import, eksport, markedsføring og anvendelse af ozonlagsnedbrydende stoffer hari EU været reguleret siden 1991, pt. ved forordning 1005/2009 om stoffer, der nedbryderozonlaget. Ovennævnte forslag til Kommissionsbeslutning skal behandles den 23. marts 2010i forvaltningskomitéen for forordning 1005/2009.Der skal stemmes om forslaget i overensstemmelse med forskriftsprocedure med kontrol.
2. Formål og indhold
Forordning 1005/2009 om stoffer, der nedbryder ozonlaget, forbyder generelt anvendelsen afhalon. Undtaget fra forbuddet er dog en række såkaldte ”kritiske anvendelser”, hvor der ikkefindes tilgængelige ikke ozonlagsnedbrydende alternativer. Bilag VI til forordningen indehol-der en liste over disse kritiske anvendelser. Bilaget sætter i dag ikke udløbsdato på disse und-tagelser.
Kommissionen har gennemført en detaljeret teknisk analyse af den teknologiske udvikling ogvurderer, at en række alternativer allerede er, eller vil blive, tilgængelige. På den baggrundforeslås det at indføre konkrete sluttidspunkter for hver enkelt kritisk anvendelse. For nogleenkelte anvendelser fastsættes udløbsdatoen til 2010 - 2015, men for de fleste ophører anven-delsen først i 2020 -2030. Kommissionen har i processen været i kontakt med en række inte-ressenter indenfor forsvar, luftfart, skibsfart, olie og gas sektoren samt atomkraft.
Kommissionen anerkender, at det i enkelte tilfælde kan være vanskeligt at gennemføre udfas-ningen som planlagt. Der er derfor i den nyligt vedtagne forordning 1005/2000 indføjet enbestemmelse, som gør det muligt at give dispensation til fortsat at anvende halon på baggrundaf en konkret vurdering af disse særligt vanskelige anvendelsesområder.
2
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.4. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i allerede gældende fælles-skabsregulering (forordning 1005/2009), finder regeringen, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.5. konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Der er tale om et udkast til en forordning, hvorfor forslaget efter vedtagelse, bliver direktegældende i Danmark.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser, samt forslagets statsfinan-sielle konsekvenser:Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller økonomiske og administrative konsekvenser forDanmark.Beskyttelsesniveau:Beslutningen vurderes at have en lille positiv indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark,da der indføres udløbsdatoer for en række undtagelser.6. Høring
Kommissionens redegørelse har været sendt til høring i Forsvarets Materieltjeneste og SAS.Begge høringsparterne udtaler, at de ser positivt på udfasning af halon og aktivt arbejder meddette for øje. Forsvarets Materieltjeneste oplyser, at det eventuelt kan være vanskeligt at op-fylde visse af udfasningsdatoerne. Det vurderes dog, at den foreslåede dispensationsmulighedi den reviderede forordning imødekommer dette problem. SAS oplyser, at deres mulighed forat udfase halon i høj grad afhænger af fly-fabrikanterne. SAS anser også dispensationsmulig-heden for tilfredsstillende.Forslaget har desuden været i høring i Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet ind-holdsmæssige bemærkninger til forslaget i den forbindelse.7. Forhandlingssituationen
Forslaget har ikke været til egentlig forhandling, men medlemsstaterne har haft lejlighed til atfremsende kommentarer til Kommissionens forslag. En række medlemsstater har udtrykt be-kymring for, om det vil være muligt at indfri udfasningsdatoerne specielt på det militære om-
3
råde. Det er Kommissionens opfattelse, at det på trods af disse indvendinger som udgangs-punkt vil være rimeligt at fastholde de foreslåede udfasningsdatoer. Blandt andet fordi netopsådanne krav vil medvirke til udvikling af alternative teknologier. Kommissionen har nævnt,at den eventuelt vil være villig til at genoverveje datoerne for de mest kritiske anvendelser.Kommissionen anfører endvidere, at forordning 1005/2009 pålægger Kommissionen at revi-dere bilaget, hvis dette skulle vise sig nødvendigt, og at forordning 1005/2009 indeholder enmulighed for at give dispensation i særlige tilfælde.Det forventes, at forslaget eventuelt med mindre ændringer vil blive vedtaget ved komitémø-det den 23. mart 2010.8. Regeringens holdning
Det er Danmarks holdning, at ozonlaget bør beskyttes mest muligt. Danmark støtter derforforslaget.