Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 284
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-221-221-00549/Dep. sagsnr. 404Den 15. marts 2010FVM 744
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har den 4. marts 2010 fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forord-ning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 23.-24. marts 2010.Formålet med forslaget er, at ændre maksimalgrænseværdier i bilag II og III for en række ak-tivstoffer. Ændringerne af grænseværdier foreslås på baggrund af nye anvendelser i EU.Kommissionen foreslår endvidere, at der fastsættes specifikke grænseværdier for nikotin i vil-de svampe. Forslaget er på baggrund af overvågningsdata fra medlemslande, der viser, at derkan være spor af nikotin i vilde svampe. Derfor foreslås der en egentlig maksimalgrænseværdifor nikotin i vilde svampe.De foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vurderes ikke at forringe beskyttelsesni-veauet i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man accepterer ændringer iform af tilføjelse eller fjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II og III under forudsætningaf, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-221-221-00549/Dep. sagsnr. 404Den 15. marts 2010FVM 744
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdien foreslås ændret for en række kombinationer af aktivstoffer og afgrø-der på baggrund af nye anvendelser i EU samt overvågningsdata for nikotin i vilde svampe.En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark.BaggrundKommissionen har den 4. marts 2010 fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forord-ning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5(1) og 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
3Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 23.-24. marts 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier i bilag II og III ændres for en række ak-tivstoffer. For chlorothalonil sættes maksimalgrænseværdien op for byg samt animalske pro-dukter, for clothianidin sættes ny maksimalgrænseværdi for gulerødder, for difenoconazolsættes ny maksimalgrænseværdi for kålroer og majroer, for fenhexamid sættes maksimal-grænseværdien op for salat, for flubendiamid sættes ny maksimalgrænseværdi for cucrubiteamed spiselig og ikke-spiselig skræl (indeholder blandt andet afgrøderne agurk, courgetter, me-loner og græskar), for spirotetramat sættes ny maksimalgrænseværdi for løg, for thiaclopridsættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, og for thiametoxam sættes maksimalgrænse-værdien op for gulerødder.Grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pesticidrammeforordningens bilag IIfor de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimalgrænseværdi i EU før rammeforord-ningen trådte i kraft 1. september 2008. For de aktivstoffer, der ikke havde harmoniserede EUmaksimalgrænseværdier før 1. september 2008, blev der fastsat midlertidige EU maksimal-grænseværdier på baggrund af medlemslandenes nationale maksimalgrænseværdier. I taktmed, at aktivstofferne på bilag III tages op til fornyet evaluering flyttes maksimalgrænsevær-dier fra bilag II til bilag III.Ændringerne af grænseværdier foreslås på baggrund af nye anvendelser i EU.Kommissionen foreslår endvidere, at der fastsættes specifikke grænseværdier for nikotin i vil-de svampe. Forslaget er på baggrund af overvågningsdata fra medlemslande, der viser, at derkan være spor af nikotin i vilde svampe. Derfor foreslås der en egentlig maksimalgrænseværdifor nikotin i vilde svampe.Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at væresundhedsmæssigt acceptabelt.Hvis der ikke tidligere har været fastsat en egentlig maksimalgrænseværdi, fordi der ikke harværet ansøgt om brug af stoffet i EU eller ansøgt om tilladelse til at importere fødevarer, derindeholder stoffet (importtolerance), fastsætter pesticidrammeforordningen en generel græn-seværdi på 0,01 mg/kg, som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse.
4De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, der indeholder resteraf stoffet eller en ansøgning om brug af stoffet i EU, evaluerer ansøgningen og udarbejder etforslag til nye eller ændrede grænseværdier for stoffet.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabeligsundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigtacceptable foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. Beskyttelsesni-veauet i Danmark bliver derfor ikke forringet.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning henviser til en ekspert workshop om fedme (afholdtpå Christiansborg den 2. september 2009) hvor en mulig sammenhæng mellem giftstoffer ogfedme blev diskuteret. Biodynamisk Forbrugersammenslutning er bekymrede over de græn-seværdier, som sættes op i forslaget.
5Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor regeringen kan støtteforslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.