Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 209
Offentligt
791928_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
26. januar 2010
EU-kontoret
2009-611-0070
NIW40525
Orienteringsnotat om de større, væsentlige EU-sager på
Justitsministeriets område, der må forventes at komme op under det
spanske formandskab (1. halvår 2010)
Udmøntning af Stockholm-programmet
Det Europæiske Råd vedtog på et møde den 10.-11. december 2009 det
såkaldte Stockholm-program, der danner grundlag for EU-samarbejdet
inden for retlige og indre anliggender i de næste fem år, og det spanske
EU-formandskab forventes med afsæt i dele af programmet at iværksætte
konkrete initiativer og fastlægge prioriterede fokusområder.
Kommissionen forventes i foråret at fremsætte forslag til en handlings-
plan for udmøntningen af Stockholm-programmet, og forslaget er indtil
videre sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 22.-23. april 2010 med henblik på Rådets vedtagelse.
Forslag, der fremsættes som led i gennemførelsen af Stockholm-
programmets politiske prioriteter, vil efter Lissabon-Traktatens ikrafttræ-
den som altovervejende hovedregel skulle fremsættes på grundlag af de
nye regler om det overstatslige samarbejde om retlige og indre anliggen-
der, og eventuelle forslag vil således være omfattet af det danske retsfor-
behold.
Strategi for EU’s indre sikkerhed
Det følger af Stockholm-programmet, at der skal udarbejdes en strategi
for EU’s indre sikkerhed, som bl.a. bør forankres i regionale initiativer
og samarbejde og bør bygge på principper om klar opgavefordeling mel-
lem EU og medlemsstaterne, respekt for grundlæggende rettigheder, pro-
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0002.png
aktiv og efterretningsbaseret tilgang samt samarbejde mellem EU’s insti-
tutioner.
Det spanske formandskab forventes i den forbindelse i foråret 2010 at
fremlægge et såkaldt policy-dokument, der skal beskrive de udfordringer,
som EU står over for, og udstikke retningslinjerne for EU’s målsætninger
og strategiske tiltag på området.
Materiel strafferet
Proceduremæssige rettigheder i straffesager
Kommissionen fremsatte i 2004 forslag til en rammeafgørelse om visse
proceduremæssige rettigheder i straffesager. Forslaget blev drøftet gen-
nem længere tid, uden at det lykkedes for medlemsstaterne at opnå væ-
sentlige fremskridt. På den baggrund fremsatte Kommissionen i juli 2009
et nyt forslag på området, der var begrænset til fælles regler om ret til
tolke- og oversætterbistand. Forslaget, der blev fremsat i form af en
rammeafgørelse, faldt bort med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1.
december 2009.
Forslaget er blevet genfremsat i form af et direktiv om retten til tolke- og
oversætterbistand og er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 3.-4. juni 2010 med henblik på Rådets
vedtagelse.
Forslaget er fremsat på grundlag af reglerne om det overstatslige samar-
bejde om retlige og indre anliggender og er således omfattet af det dan-
ske retsforbehold.
Det spanske formandskab forventes derudover at fortsætte arbejdet med
at gennemføre de forslag, som er indeholdt i køreplanen om styrkelse af
mistænkte og tiltalte personers processuelle rettigheder, der blev vedtaget
i efteråret 2009.
Bekæmpelse af seksuel udnyttelse af børn mv.
Kommissionen fremsatte i foråret 2009 forslag til en ny rammeafgørelse
om bekæmpelse af seksuelt misbrug af børn mv. Formålet med forslaget
var at bringe EU’s regler på niveau med Europarådets konvention på om-
rådet. Forslaget faldt bort med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0003.png
december 2009, men det forventes, at Kommissionen under spansk for-
mandskab vil genfremsætte forslaget i form af et direktiv med hjemmel i
de nye regler om det overstatslige samarbejde om retlige og indre anlig-
gender. Forslaget vil i så fald være omfattet af det danske retsforbehold.
Bekæmpelse af menneskehandel
Kommissionen fremsatte i foråret 2009 forslag til en ny rammeafgørelse
om bekæmpelse af menneskehandel. Formålet med forslaget var at brin-
ge EU’s regler på niveau med FN’s protokol og Europarådets konvention
på området. Forslaget faldt bort med Lissabon-Traktatens ikrafttræden
den 1. december 2009, men det forventes, at Kommissionen under
spansk formandskab – eventuelt med enkelte ændringer – vil genfrem-
sætte forslaget i form af et direktiv med hjemmel i de nye regler om det
overstatslige samarbejde om retlige og indre anliggender. Forslaget vil i
så fald være omfattet af det danske retsforbehold.
Formandskabet har tilkendegivet, at direktivforslaget har høj prioritet, og
forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 3.-4. juni 2010 med henblik på Rådets vedtagelse.
Udveksling af passageroplysninger (PNR-oplysninger)
Kommissionen fremsatte i 2007 forslag til en rammeafgørelse om anven-
delse af passageroplysninger (PNR-oplysninger) med henblik på rets-
håndhævelse. Forslaget havde til formål at harmonisere medlemsstater-
nes lovgivning om forpligtelser for lufttransportvirksomheder til at stille
visse PNR-oplysninger til rådighed med henblik på forebyggelse og rets-
forfølgelse af terrorhandlinger og anden alvorlig kriminalitet.
Forslaget faldt bort med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1. decem-
ber 2009, men etableringen af et europæisk PNR-system har høj prioritet
for det spanske formandskab, som arbejder på at sikre, at forhandlingerne
genoptages i foråret 2010. Man må imidlertid afvente Kommissionens
genfremsættelse af forslaget.
Danmark er overordnet positiv over for etablering af fælles EU-regler på
området. Et eventuelt direktivforslag vil blive fremsat på grundlag af de
nye regler om det overstatslige samarbejde om retlige og indre anliggen-
der, og forslaget vil derfor være omfattet af det danske retsforbehold.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0004.png
Den europæiske beskyttelsesordre
Spanien fremsatte i efteråret 2009 – med støtte fra en række øvrige med-
lemsstater – forslag til et direktiv om den europæiske beskyttelsesordre
(European Protection Order). Formålet med forslaget, der er et led i for-
mandskabets samlede indsats for beskyttelse af kvinder som voldsofre,
er, at (potentielle) ofre for kriminalitet, der er beskyttet af en beskyttel-
sesforanstaltning i form af f.eks. et tilhold og flytter til en anden med-
lemsstat, kan få overført denne beskyttelse til den pågældende medlems-
stat.
Forslaget er indtil videre sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 3.-4. juni 2010 med henblik på Rådets
vedtagelse.
Forslaget er fremsat på grundlag af reglerne om det overstatslige samar-
bejde om retlige og indre anliggender og er således omfattet af det dan-
ske retsforbehold.
Schengen (SIS II)
Det blev under svensk EU-formandskab besluttet at fortsætte udviklingen
af SIS II, og der er i den forbindelse fastlagt en tidsplan med en række
milepæle for arbejdet. Ifølge denne tidsplan skulle den første milepæls-
test være nået i 4. kvartal 2009, men denne frist er efterfølgende blevet
udskudt til slutningen af januar 2010. Man har samtidig fastholdt mulig-
heden for, hvis milepælene ikke nås, i stedet for SIS II at udvikle et min-
dre avanceret system (SIS 1+RE). Det mindre avancerede system vil i
givet fald skulle rumme flest mulige af de funktioner, der ligger i SIS II,
og indrettes således, at omkostningerne ved at opgive SIS II begrænses
mest muligt.
Arbejdet med udviklingen af SIS II forsættes under det spanske formand-
skab, og man vil – hvis milepælstesten fejler – i foråret 2010 skulle tage
stilling til projektets videre forløb, herunder eventuelt træffe beslutning
om overgang til den alternative løsningsmodel (SIS 1+RE). Sagen er så-
ledes sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 25.-26. februar 2010 med henblik på politisk drøftelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0005.png
Dyrevelfærd
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse
af dyr, der anvendes til videnskabelige formål (KOM(2008) 543 en-
delig)
Kommissionen har den 5. november 2008 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til
videnskabelige formål (KOM(2008) 543 endelig). Direktivet vil skulle
erstatte det gældende direktiv om beskyttelse af dyr, der anvendes til for-
søg og andre videnskabelige formål.
Forslaget indeholder bl.a. regler om erhvervelse og hold af forsøgsdyr,
herunder krav til dyrenes opstaldning og pasning. Endvidere indeholder
forslaget regler om drift af virksomheder, der opdrætter, leverer eller an-
vender dyr, og regler om godkendelse af personer, der anvender eller
passer forsøgsdyr.
Forslaget indebærer en udvidelse af det gældende direktivs anvendelses-
område, idet det foreslås, at direktivet – ud over levende hvirveldyr – og-
så skal gælde for fostre i den sidste tredjedel af deres normale udvik-
lingsperiode samt for visse hvirvelløse dyr.
Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure. Det
spanske formandskab har tilkendegivet, at det forventer, at forslaget ved-
tages i løbet af 1. halvår 2010.
Formueret
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forbruger-
rettigheder (KOM(2008) 614 endelig)
Direktivforslaget om forbrugerrettigheder, som Kommissionen fremsatte
den 8. oktober 2008, lægger op til at indføre et horisontalt direktiv, der
skal erstatte fire eksisterende forbrugerbeskyttelsesdirektiver (direktiv
85/877/EØF om aftaler indgået uden for fast forretningssted, direktiv
93/13/EF om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler, direktiv 97/7/EF
om aftaler vedrørende fjernsalg og direktiv 99/44/EF om forbrugerkøb og
garantier i forbindelse hermed). Herudover lægges der op til at indføre
visse nye regler på forbrugerbeskyttelsesområdet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er udformet som totalharmoniserede regler, der skal afløse den
nuværende minimumsharmonisering på området.
I rådsarbejdsgruppen om forbrugerrettigheder er der siden fremsættelsen
blevet afholdt en lang række møder. På konkurrenceevnerådsmødet den
3.-4. december 2009 var der endvidere en politisk drøftelse af udvalgte
emner.
Den 10. december 2009 fremlagde det svenske formandskab et revideret
forslag til direktiv, som tilstræber at tage højde for Rådets og arbejds-
gruppens drøftelser. Blandt andet er der åbnet op for, at ikke alle be-
stemmelser i direktivet nødvendigvis skal være undergivet totalharmoni-
sering. Det er ikke desto mindre klart, at en vedtagelse af forslaget i den
nuværende form vil kræve vidtgående ændringer af centrale formueretli-
ge regler i dansk ret, navnlig som følge af totalharmoniseringen.
Det spanske formandskab forventes at prioritere de fortsatte forhandlin-
ger om forslaget, herunder navnlig om harmoniseringsgraden og anven-
delsesområdet, højt. Det spanske formandskab planlægger at sætte sagen
på dagsordenen for rådsmødet (konkurrenceevne) den 25. – 26. maj 2010
med henblik på politisk drøftelse.
I Europa-Parlamentet forventes det første arbejdsdokument, som skal
danne grundlag for udarbejdelse af det relevante fagudvalgs betænkning,
at foreligge i februar 2010. Hverken vedtagelse af betænkningen i udval-
get eller plenarbehandling af forslaget forventes dog at finde sted før tid-
ligst i efteråret 2010.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse
af forsinket betaling i handelstransaktioner (Omarbejdning)
(KOM(2009) 126 endelig)
Kommissionen har den 8. april 2009 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om bekæmpelse af forsinket betaling i
handelstransaktioner (Omarbejdning) (KOM(2009) 126), der bl.a. har til
formål at bidrage til at skabe mere effektive retsmidler mod forsinket be-
taling og gøre det indre marked mere velfungerende ved at mindske de
hindringer for grænseoverskridende handelstransaktioner, som skyldes
forsinket betaling. Der lægges således med forslaget op til en skærpelse
af reglerne om forsinket betaling, bl.a. gennem indførelse af foranstalt-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0007.png
ninger over for offentlige myndigheder, som effektivt fjerner incitamen-
tet til at betale for sent.
I Europa-Parlamentet forventes det første arbejdsdokument, som skal
danne grundlag for udarbejdelse af det relevante fagudvalgs betænkning,
at foreligge i februar 2010. Parlamentets plenarbehandling af forslaget
forventes i løbet af foråret 2010.
Det spanske formandskab har ikke sat sagen på den foreløbige rådsmø-
dedagsorden, men afhængigt af forhandlingerne i arbejdsgruppen og i
givet fald med Europa-Parlamentet vil formandskabet eventuelt sætte sa-
gen på rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. maj 2010.
Civilretligt samarbejde
Det spanske formandskab forventes primært at fokusere på familieretten.
E-justice
På rådsmødet den 12.-13. juni 2007 blev det under tysk formandskab be-
sluttet at nedsætte en rådsarbejdsgruppe, der skulle arbejde med at frem-
me ”e-justice”, hvorved forstås anvendelse af elektronisk kommunikation
og elektroniske redskaber mellem de retlige aktører i medlemsstaterne.
Kommissionen afgav den 2. juni 2008 en meddelelse om e-justice. På
baggrund af Kommissionens meddelelse udarbejdede arbejdsgruppen en
flerårig handlingsplan for det videre arbejde med e-justice, som blev ved-
taget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 27.-28. november
2008.
Arbejdsgruppens arbejde er af ikke-lovgivningsmæssig karakter og er
indtil videre baseret på frivillighed og fremme af ”best practice”.
Arbejdsgruppen har senest forelagt en rapport for Rådet (retlige og indre
anliggender) den 30. november - 1. december 2009, der beskriver status
for arbejdet med fremme af e-justice.
Arbejdsgruppen arbejder navnlig med at skabe rammerne for etablering
af en fælles europæisk e-justice-portal på internettet, hvor retlige aktører
og borgere kan finde oplysninger om de enkelte medlemsstaters retssy-
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stemer og links til relevante hjemmesider. Portalen skal bl.a. indeholde
oplysninger om mulighederne for at få retshjælp og for retsmægling.
Det var planen, at e-justice-portalen skulle lanceres i december 2009. På
grund af tekniske problemer blev lanceringen af portalen imidlertid ud-
skudt. Den forventes nu at finde sted i maj eller juni 2010.
Under det spanske formandskab forventes det endvidere, at arbejdet med
andre igangværende e-justice-projekter vil fortsætte, herunder projektet
vedrørende sammenkobling af nationale insolvensregistre, projektet om
grænseoverskridende bevisførelse under anvendelse af videokonference-
udstyr, projektet om udvikling af flersprogede juridiske glossarer (ordli-
ster med forklaringer eller oversættelser) til e-justice-portalen samt pro-
jektet om etablering af et fælles identifikationssystem og fælles standar-
der for oplysninger (metadata) om national retspraksis, som dog fortrins-
vis overvejes i e-law-arbejdsgruppen.
Det forventes, at e-justice vil blive sat på dagsordenen for flere rådsmø-
der under det spanske formandskab.
Revision af Bruxelles I-forordningen
Kommissionen fremlagde i april 2009 sin grønbog om revision af Rådets
forordning (EF) nr. 44/2001 om retternes kompetence og om anerkendel-
se og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område
(Bruxelles I-forordningen), og medlemsstaterne afventer nu Kommissio-
nens videre udspil. I overensstemmelse med hensigtserklæringen i
Stockholm-programmet forventes udspillet bl.a. at lægge op til en afskaf-
felse af eksekvatur – dvs. det forhold, at en retsafgørelse, der er truffet i
en anden medlemsstat, først kan fuldbyrdes, når der er truffet afgørelse
om eksigibilitet i den medlemsstat, hvor den ønskes fuldbyrdet.
Som følge af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggen-
der er Danmark ikke omfattet af forordningen, og Danmark vil derfor
ikke deltage i vedtagelsen af eventuelle ændringer til forordningen.
I kraft af en såkaldt parallelaftale mellem Danmark og Fællesskabet er
Danmark imidlertid tilknyttet reglerne i Bruxelles I-forordningen på mel-
lemstatsligt grundlag, således at reglerne i forordningen gælder mellem
Danmark og de øvrige medlemsstater. Danmark har i medfør af samme
parallelaftale mulighed for at meddele Kommissionen, at Danmark vil
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0009.png
gennemføre indholdet af eventuelle ændringer til forordningen i dansk
ret. Hvis Danmark meddeler Kommissionen, at Danmark ikke ønsker at
gennemføre indholdet af ændringerne, følger det af parallelaftalen, at af-
talen skal betragtes som opsagt, hvilket vil bevirke, at forordningens re-
gelsæt ikke længere vil gælde mellem Danmark og de øvrige medlems-
stater.
Det spanske formandskab har lagt op til en drøftelse af emnet på det
uformelle rådsmøde i Toledo den 20.-22. januar 2010. Kommissionens
forslag forventes imidlertid først fremsat mod slutningen af 2010 eller
begyndelsen af 2011.
Øvrige tiltag
Kommissionen forventes i februar 2010 at fremsætte forslag til to rådsaf-
gørelser om bemyndigelse til indledning af forhandlinger om indgåelse af
konventioner mellem Unionen og Lugano-staterne om henholdsvis for-
kyndelse i medlemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civi-
le og kommercielle sager og om samarbejde mellem medlemsstaternes
retter om bevisoptagelser på det civil- og handelsretlige område. Det for-
ventes, at det spanske formandskab vil forsøge at få rådsafgørelserne om
bemyndigelserne vedtaget under eget formandskab.
Familie-, arve- og personret
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse af lov-
valgsregler i ægteskabssager
1
Kommissionen fremsatte i juli 2006 et forslag til ændring af skilsmisse-
reglerne i den nye Bruxelles II-forordning (ROM III) (KOM(2006) 399
endelig).
Forslaget har til formål at skabe klare og udtømmende retlige rammer i
skilsmissesager inden for EU for at sikre borgerne en fair behandling i
sådanne sager i relation til retssikkerhed, retlig forudsigelighed, smidig-
hed og mulighed for at få behandlet en sag om separation eller skilsmis-
se.
1
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV (nu EUF-Traktatens afsnit
V). Protokollen om Danmarks stilling finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF-Traktaten (nu EUF-Traktatens afsnit V), vil ikke
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0010.png
Med forslaget udvides anvendelsesområdet for den nye Bruxelles II-
forordning til også at omfatte lovvalgsregler, og reglerne om internatio-
nal kompetence ændres, bl.a. med indførelse af mulighed for at indgå af-
taler herom.
Vedtagelsen af forslaget kræver enstemmighed, jf. EUF-Traktatens arti-
kel 81, stk. 3.
På rådsmøderne (retlige og indre anliggender) den 5.–6. juni 2008 og
24.–25. juli 2008 tilkendegav et stort flertal af medlemsstaterne, at de
støtter forslaget. Enkelte medlemsstater kunne imidlertid ikke acceptere
forslaget, hvorfor kravet om enstemmighed ikke var opfyldt. Da der ikke
synes at være udsigt til, at der inden for en rimelig frist kan opnås enig-
hed om forslaget, og da en række medlemsstater ønsker forslaget gen-
nemført, besluttede Rådet at drøfte muligheden for at gennemføre forsla-
get gennem iværksættelse af forstærket samarbejde.
2
Efterfølgende har 10 medlemsstater anmodet Kommissionen om at frem-
sætte et forslag, der kan gennemføres ved iværksættelse af forstærket
samarbejde. Kommissionen har endnu ikke besluttet, om man vil frem-
sætte et sådant forslag.
Det spanske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 22.-23. april 2010 med henblik på ori-
entering om status for sagen.
Forslag til Rådets afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs indgåel-
se af konventionen om international inddrivelse af børnebidrag og
andre former for underholdspligt til familiemedlemmer
Kommissionen fremsatte den 28. juli 2009 forslag til Rådets afgørelse
om Det Europæiske Fællesskabs indgåelse af konventionen om internati-
onal inddrivelse af børnebidrag og andre former for underholdspligt til
familiemedlemmer.
2
Efter EU-Traktatens artikel 20, jf. EUF-Traktatens artikel 326-334, vedtages afgørelse
om bemyndigelse til et forstærket samarbejde af Rådet som en sidste udvej, når det fast-
slår, at de hermed tilstræbte mål ikke kan nås inden for en rimelig frist af Unionen som
helhed, og på den betingelse at mindst ni medlemsstater deltager deri. Retsakter, der
vedtages inden for rammerne af et forstærket samarbejde, er kun bindende for de delta-
gende medlemsstater.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
791928_0011.png
Denne konvention – 2007-Underholdspligtkonventionen – er udarbejdet
af Haagerkonferencen for International Privatret. Konventionen indehol-
der regler om anerkendelse og fuldbyrdelse af afgørelser vedrørende un-
derholdspligt samt regler om administrativt samarbejde mellem myndig-
hederne i de kontraherende stater.
Ved den foreslåede Rådsafgørelse
pligtkonventionen på Unionens vegne.
godkendes 2007-Underholds-
Forslaget til Rådsafgørelse er omfattet af det retlige forbehold, og Dan-
mark deltager derfor ikke i en kommende vedtagelse af forslaget, der ik-
ke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Danmark har dog mulighed for at tilslutte sig 2007-Underholds-
pligtkonventionen på almindeligt mellemstatsligt grundlag. Regeringen
har ikke på nuværende tidspunkt taget stilling til, om Danmark skal til-
slutte sig 2007-Underholdspligtkonventionen.
Det spanske formandskab har sat forslaget på dagsordenen for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 22.-23. april 2010 med henblik på ved-
tagelse.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kompe-
tence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser og offi-
cielt bekræftede dokumenter vedrørende arv og om indførelse af et
europæisk arvebevis (KOM(2009) 154 endelig)
Kommissionen fremlagde i oktober 2009 forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyr-
delse af retsafgørelser og officielt bekræftede dokumenter vedrørende arv
og om indførelse af et europæisk arvebevis. Formålet med forslaget er at
gøre behandlingen af arvesager med et grænseoverskridende element
mindre kompleks ved bl.a. at indføre fælles regler om retternes kompe-
tence, lovvalg samt anerkendelse og fuldbyrdelse mv.
3
Det spanske formandskab prioriterer forhandlingerne om forordningsfor-
slaget højt og har planlagt en intensiv arbejdsgruppebehandling af forsla-
get i foråret 2010. Forslaget forventes endvidere drøftet på et eller flere
3
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV (nu EUF-Traktatens afsnit
V). Protokollen om Danmarks stilling finder derfor anvendelse. Foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF-Traktaten (nu EUF-Traktatens afsnit V), vil ikke
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rådsmøder i første halvår af 2010, herunder eventuelt med henblik på at
opnå politisk enighed om dele af forslaget.
12