Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 184
Offentligt
786464_0001.png
Medlemmer og stedfortrædere af
Folketingets Europaudvalg
Dansk Afdeling
Gammel Torv 8
1457 København K
Tlf: 3345 6565
Fax: 3345 6566
www.amnesty.dk
[email protected]
Den
2010
19.
januar
Forud for London-konferencen om Afghanistan den 28. januar retter jeg
hermed opmærksomheden på den forværrede sikkerhed og de mange
menneskerettighedskrænkelser i Afghanistan og give vores anbefalinger til at
rette op på dette. Selv otte år efter, at det internationale samfund hjalp
præsident Hamid Karzai til magten, oplever afghanerne manglende
retssikkerhed og beskyttelse af deres menneskerettigheder samt usikkerhed,
korruption og dårlig regeringsførelse.
Beskyttelsen af afghanernes menneskerettigheder blev brugt som
begrundelse for, at det internationale samfund gik ind i Afghanistan i oktober
2001 for at afsætte Taleban fra magten. I 2006 kom den såkaldte
’Afghanistan Compact’, det internationale samfunds aftale med den
afghanske regering, hvor målsætningerne er god regeringsførelse,
retssikkerhed og respekt for menneskerettigheder; mål som også Danmark
har forpligtiget sig til at støtte gennem sin indsats i Afghanistan. Amnesty
opfordrer til, at der tages højde for disse forpligtelser, idet behovet for at
forbedre menneskerettigheds-situationen nu er større end nogensinde.
Med udgangspunkt i tre overordnede emner, giver Amnesty sine forslag til
konkrete foranstaltninger, som kan implementeres øjeblikkeligt med det
formål at forbedre regeringsførelsen, opretholde retssikkerheden og
respekten for menneskerettighederne og vil resultere i øget sikkerhed og
stabilitet i Afghanistan. En implementering af Amnestys anbefalinger vil ikke
alene kunne forbedre menneskerettighedssituationen i Afghanistan, men
også udsende det signal, at den afghanske regering og det internationale
samfund prioriterer det afghanske folk.
Jeg håber, at du vil tage højde for vores anbefalinger, som er beskrevet på
de følgende tre sider, og vi står gerne til rådighed med yderligere
informationer.
Med venlig hilsen,
Lars Normann Jørgensen
Generalsekretær
1) En forbedring af de militære sikkerhedsstyrkers ’ansvarlighed’,
hvilket både angår de afghanske og internationale sikkerhedsstyrker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786464_0002.png
Side 2
Den 19. januar 2010
Set i lyset af, at USA har tilkendegivet et ønske om indsættelsen af 30.000
ekstra tropper i Afghanistan, opfordrer Amnesty International de
internationale militære sikkerhedsstyrker til større ansvarlighed overfor
krænkelser af den internationale humanitære folkeret og i forhold til at finde
retsmidler for militæraktionernes civile ofre. Dette vil kunne sikre, at
tilstedeværelsen af flere internationale tropper ikke medfører yderligere
skade på den afghanske civilbefolkning.
Eftersom der i Afghanistan befinder sig militære sikkerhedsstyrker fra mere
end 40 lande, og militære operationer udføres af medlemmer af både civile
efterretningstjenester, private virksomheder og lokale militser, opfordrer
Amnesty til en bedre koordinering af den internationale indsats i Afghanistan
for at klarlægge og afstemme mandater og regler vedrørende
sikkerhedsstyrkernes kommandoveje. De internationale styrker bør vedtage
fælles regler for deres engagement i Afghanistan og dermed sikre fuld
overholdelse af den internationale humanitære folkeret og forbedre
koordineringen med de afghanske nationale styrker for at sikre, at reglerne
overholdes.
For yderligere at styrke aktørernes ansvarlighed, bør alle internationale og
afghanske militære sikkerhedsstyrker udvikle og implementere en
konsekvent, klar og troværdig mekanisme, der kan modtage klager og
undersøge påstande om civile dødsofre eller sårede som følge af militære
kamphandlinger. Derudover bør der ske en retsforfølgelse af personer, der
er mistænkt for at have begået krænkelser af den internationale humanitære
folkeret, og de nye muligheder bør kommunikeres ud til den afghanske
befolkning.
Amnesty International har hilst oprettelsen af NATO’s såkaldte ’Civilian
Casualties Tracking Cell’, der skal undersøge klager om civile ofre
velkommen. Dog finder vi det kritisabelt, at denne enhed fortsat er
underbemandet og ikke har de fornødne ressourcer til at kunne udføre dens
endda meget begrænsede mandat. Ydermere er der ikke nogen formel
mekanisme, der kan efterforske hændelser begået af efterretningstjenesten
og private virksomheder. De internationale militære styrker bør etablere en
komité, der efterforsker påstande om civile sårede og drab begået af
personale fra de statslige aktører, der er engagerede i militære operationer i
Afghanistan.
2) Forbedre behandlingen af de fanger, der er under de internationale
og afghanske myndigheders varetægt
Det øgede omfang af kamphandlinger i Afghanistan vil sandsynligvis
medføre, at flere frihedsberøves af de internationale styrker og afghanske
myndigheder. Medmindre der sker en øjeblikkelig forbedring af de
procedurer, der omfatter tilbageholdelsen, frihedsberøvelsen og
retsprocedurerne, er det sandsynligt, at vi vil se en eskalering af krænkelser
af de frihedsberøvedes menneskerettigheder. Amnesty har en række
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786464_0003.png
Side 3
Den 19. januar 2010
anbefalinger, der stiler mod at forbedre respekten for retssikkerheden og
sikre, at frihedsberøvede, som er under mistanke for at være oprørere fra
slagmarken eller involveret i terror-handlinger, får respekteret deres
menneskerettigheder:
Den amerikanske regering bør øjeblikkeligt give alle frihedsberøvede
i den amerikanske base i Bagram (herunder det nyåbnede anlæg
nær flyvevåbenbasen i Bagram) adgang til juridisk rådgivning,
pårørende, læger og konsulater og give alle frihedsberøvede fra
Bagram adgang til de amerikanske domstole så de kan få afprøvet
frihedsberøvelsens lovlighed. På nuværende tidspunkt vedbliver de
amerikanske styrker med at frihedsberøve omkring 700 afghanere
uden nogen klar juridisk bemyndigelse og uden adgang til passende
juridiske processer.
De internationale styrker skal fastholde deres ansvarlighed over de
personer, som de tilbageholder og ikke overføre dem til de afghanske
myndigheders egen kontrol, førend der ikke længere er risiko for
tortur og anden mishandling, især i forhold til NDS (National
Directorate of Security). I en dansk kontekst ønsker Amnesty at få
belyst, hvorledes den danske regering konkret følger op på de fanger,
der udleveres til de britiske styrker og senere overdrages til de
afghanske myndigheder.
Den afghanske regering bør forbyde at NDS frihedsberøver fanger og
tillade uafhængig overvågning af alle frihedsberøvede for at belyse
om deres menneskerettigheder respekteres. Herunder bør den
uafhængige afghanske menneskerettighedskommission have adgang
til alle steder hvor de frihedsberøvede sidder og til alle
frihedsberøvede.
Den afghanske regering og det internationale samfund skal finde
mekanismer, der sikrer en retfærdig rettergang for alle de
frihedsberøvede, herunder muligheden for ’blandede tribunaler’ for at
retsforfølge de, der bliver pågrebet i oprørsbekæmpelses-operationer
af de afghanske eller internationale styrker.
3) Undersøge det kommende valgs kandidater for at højne regeringens
legitimitet
Tidligere kontroverser under præsidentvalget i august 2009 og den højere
risiko for vold og politisk chikane under et parlamentsvalg generelt, markerer
behovet for en bedre forberedelse af det kommende parlamentsvalg i 2010.
Derfor må det afghanske samfund og de internationalt allierede styrke deres
arbejde med at yde sikkerhed for valgkandidater, politiske aktører,
journalister og aktivister, både før, under og efter valget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786464_0004.png
Side 4
Den 19. januar 2010
En grundig undersøgelse af alle valgdeltagere bør gennemføres for at
udelukke de, der har været involverede i menneskerettighedskrænkelser,
især ledere med tilknytning til bevæbnede grupper, militser og
narkohandlere. Under det seneste valg tilegnede adskillige af sådanne
personer sig ulovligt valgembede, hvilket svækkede afghanernes tillid til
deres regering og internationale tilhængere.
Siden indsættelsen af den Afghanske National Forsamling i 2004, har det
afghanske parlaments klagekommission modtaget tusindvis af klager. Dette
til trods er kun ét parlamentsmedlem blevet suspenderet. Samtidig er Malalai
Joyas stilling blevet suspenderet i parlamentet, idet hun udtrykte bekymring
over, at nogle af parlamentsmedlemmerne var anklaget for at stå bag
krigsforbrydelser og menneskerettighedskrænkelser.
Det seneste præsidentvalg blev spoleret af kandidaters manglende respekt
for menneskerettighederne, samt af Talebans angreb på civile. Præsident
Karzai anklages for ikke at have gjort nok for at tage afstand til disse
handlinger, samt for at hans nye ministerium indbefatter adskillige
fremtrædende
embedsmænd,
som
hævdes
at
stå
bag
menneskerettighedskrænkelser, korruption og kriminalitet og som beskyttes
af en åbenlys straffrihed.
Øvrige hensyn
Derudover har Amnesty en række anbefalinger til hvorledes ytringsfriheden
bedre kan beskyttes, eksempelvis ved at det internationale samfund
opfordrer de afghanske myndigheder til effektivt at undersøge og retsforfølge
de ansvarlige, der står bag overfald på journalister, menneskerettigheds-
forkæmpere og andre, der gør krav på deres ytringsfrihed.
Vi bifalder, at Danmark er den anden største bidragyder af
genopbygningsbistand per capita til Afghanistan, og håber at der også gives
økonomisk støtte til at afhjælpe situationen for de omkring 235.000 internt
fordrevne i Afghanistan.
Amnesty har løbende udgivet en række pressemeddelelser om Afghanistan,
og vi vil gerne være behjælpelig med yderligere dokumentation eller
information om menneskerettighedssituationen i Afghanistan, såfremt dette
har
interesse.