Europaudvalget
REFERAT
AF 14. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 11. december 2009
kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Michael Aastrup
Jensen (V), Pia Adelsteen (DF), Ib Poulsen (DF), Helle
Sjelle (KF), Mike Legarth (KF), Kim Mortensen (S), Hanne
Agersnap (SF), Lone Dybkjær (RV), Bjarne Laustsen (S),
Per Clausen (EL)
Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen, forsvars-
minister Søren Gade, transportminister Lars Barfod, vi-
denskabsminister Helge Sander, fødevareminister Eva
Kjer Hansen (bistået af kontorchef Ole Poulsen), miljømi-
nister Troels Lund Poulsen og klima- og energiminister
Lykke Friis
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med økonomi- og erhvervsministeren om
søtransport/Østersøstrategien
KOM (2009) 0248, KOM (2009) 0008
EUU alm. del (09) – samrådsspørgsmål C (vedlagt)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 316 (side 1041, behandlet i EUU 27/3-09)
Samrådsspørgsmålet havde følgende ordlyd:
"Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen ser Danmarks fremtidige
rolle inden for søfartsområdet, i relation til Østersøstrategien, samt hvordan
Danmark vil leve op til de målsætninger, regeringen har forpligtet sig til at op-
fylde i forbindelse med Østersøstrategien. I forlængelse heraf bedes ministe-
ren tillige redegøre for, hvad Danmark kan byde på i forbindelse med EU's
maritime transportpolitik frem mod 2018."
Økonomi- og erhvervsministeren:
Jeg vil nu besvare spørgsmål C om Dan-
marks rolle inden for søfartsområdet i EU’s Østersøstrategi og den danske ind-
sats i forhold til EU’s maritime transportpolitik 2018.
EU’s nye Østersøstrategi blev godkendt på et møde i Det Europæiske Råd den
29.-30. oktober 2009.
Udenrigsministeren har over for Folketingets Europaudvalg ved flere lejligheder
redegjort for regeringens over-ordnede holdning til strategien. Det skete bl.a. på
et møde i udvalget den 11. september 2009, hvor sagen blev forelagt til forhand-
lingsoplæg forud for rådsmødet den 14.-15. september 2009.
Søtransport indgår som et væsentligt område i Østersøstrategien og i den hand-
lingsplan, som er udarbejdet for at gennemføre strategien. Det skyldes ikke
484