Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
777807_0001.png
Grundnotat
Udkast til forhandlingsmandat til Kommissionen med henblik på iværksættelse af
forhandlinger om associeringsaftaler med Armenien, Aserbajdsjan og Georgien.
KOM-dokument foreligger ikke.
Grundnotatet er ikke oversendt til andre folketingsudvalg.
1.
Resumé
Kommissionen har fremlagt udkast til forhandlingsmandat for associeringsaftaler med Armenien, Aserbajdsjan
og Georgien. Associeringsaftalerne skal, hvor det er muligt, være mere vidtgående end de eksisterende
partnerskabs- og samarbejdsaftaler, der er indgået mellem EU, Armenien Aserbajdsjan og Georgien.
Kommissionen håber at afslutte forhandlingerne om mandatet snarest muligt, hvorefter forhandlingerne om selve
associeringsaftalerne vil kunne begynde. Det forventes, at der bl.a. vil blive etableret et ’dybt og omfattende’
frihandelsområde mellem EU, Georgien og Armenien, mens en sådan aftale med Aserbajdsjan afventer landets
medlemskab af WTO.
2. Baggrund
Det eksisterende grundlag for EU's samarbejde med Armenien, Aserbajdsjan og Georgien er de
såkaldte partnerskabs- og samarbejdsaftaler (PSA), som trådte i kraft den 1. juli 1999. Disse
aftaler har en løbetid på 10 år med automatisk forlængelse, hvis ingen af parterne gør
indsigelser.
Indenfor rammerne af EU’s Naboskabspolitik blev der den 14. november 2006 vedtaget
handlingsplaner for en periode på fem år for samarbejdet mellem EU og de tre lande.
Handlingsplanerne bygger på PSA’en og udgør et vigtigt skridt i udviklingen af et tættere
forhold mellem EU og de tre lande.
Det Europæiske Råd lancerede i marts 2009 det såkaldte Østlige Partnerskab som en platform
for EU’s relationer med Armenien, Aserbajdsjan, Georgien, Hviderusland, Moldova og
Ukraine. Rådet har forpligtet sig til et dybere bilateralt engagement og til en ny bilateral ramme
med det formål at accelerere reformer, lovgivningsmæssig tilnærmelse og yderligere økonomisk
integration, herunder etablering af dybe og omfattende frihandelsområder for de lande, som er
villige og i stand til at leve op til de forpligtelser, aftalerne medfører. Forhandlinger om et sådan
frihandelsområde kan imidlertid ikke indledes med Aserbajdsjan, før landet har opnået WTO-
medlemskab, hvilket ikke forventes i den nærmeste fremtid. Alle tre lande har vist interesse for
en aftale om visumlempelse.
3.
Hjemmelsgrundlag
Associeringsaftalerne skal erstatte de eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftaler og vil
have hjemmel i Traktatens artikel 217 sammenholdt med artikel 218 samt Euratom-traktatens
artikel 101(2). Rådets afgørelse træffes ved enstemmighed. De dele af aftalerne, som får
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777807_0002.png
hjemmel i afsnit V i tredje del af Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, er
omfattet af Danmarks særlige stilling, jf. protokollen herom.
4.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
De udvidede aftaler mellem EU, Armenien, Aserbajdsjan og Georgien skal være alsidige aftaler,
som afspejler den bestående brede vifte af samarbejde på økonomiske og politiske områder og
udvikler disse områder yderligere. De skal, hvor det er muligt, være endnu mere vidtgående end
de eksisterende forpligtelser i henhold til PSA’en.
For at garantere en effektiv realisering af de politiske mål for samarbejdet mellem Armenien,
Aserbajdsjan, Georgien og EU forudses associeringsaftalerne at indeholde bestemmelser om:
Dialog om
fælles værdier,
navnlig demokrati og retsstatsprincipper, respekt for
menneskerettigheder og de grundlæggende frihedsrettigheder, god regeringsførelse,
markedsøkonomi og bæredygtig udvikling.
Et
udvidet samarbejde om udenrigs- og sikkerhedspolitik
med fokus på regionale
spørgsmål, masseødelæggelsesvåben, ikke-spredning og nedrustning, konfliktforebyggelse
og krisestyring.
For Georgien og Armenien, når de lever op til EU’s anbefalinger: et
dybt
og
omfattende
frihandelsområde
med EU: Der sigtes mod en bred markedsadgang for varer,
tjenesteydelser og investeringer, som i det væsentlige dækker al handel, herunder
handelsrelaterede aspekter af energi. Aftalerne forventes også at indeholde bestemmelser
om bindende forpligtelser til at tilnærme sig EU-acquis’et.
For Aserbajdsjan forudses associeringsaftalen at indeholde bestemmelser om
gennemførelse og håndhævelse af fundamentale WTO-regler og principper for bilaterale
handelsrelationer. Når Aserbajdsjan har opnået medlemskab af WTO, vil EU tilbyde at
etablere en frihandelsaftale med Aserbajdsjan, tilsvarende den, der søges indgået med
Georgien og Armenien.
Udvidet samarbejde på områder af betydning for de
økonomiske forbindelser,
erhvervssamarbejde, investeringer, klima, offentlige finanser, god regeringsførelse på
skatteområdet, bæredygtig udvikling, makroøkonomisk stabilitet, beskæftigelse og sociale
anliggender.
Udvidede forbindelser på
energiområdet
(herunder nukleare spørgsmål) med særlig fokus
på spørgsmål om forsyningssikkerhed, gradvis integration af energimarkederne,
energieffektivitet, vedvarende energikilder og nuklear sikkerhed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777807_0003.png
Udvidet samarbejde på
andre vigtige sektorpolitiske områder,
herunder transport, miljø
og folkesundhed, videnskab og teknologi, uddannelse og kultur, informationssamfund og
medier.
Udvidet samarbejde om
justitsanliggender, frihed og sikkerhed,
herunder retsstats-
relaterede emner, databeskyttelse, regulering af migration, asyl og grænsebevogtning,
bekæmpelse af hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, bekæmpelse af
narkotika og organiseret kriminalitet, handel med mennesker, terrorisme og juridisk
samarbejde.
Forpligtelser for Armenien, Aserbajdsjan og Georgien med hensyn til
gennemførelsen af
aftalerne,
idet landene særlig skal sørge for, at den administrative og institutionelle
infrastruktur er på plads til at efterleve aftalerne.
Europa-Parlamentets udtalelser
6.
Europa-Parlamentet skal godkende associeringsaftalerne før Rådet kan vedtage dem endeligt.
7.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret. Aftalerne tager højde for Danmarks, UK’s og Irlands særstilling
for de dele af aftalerne, hvor dette er relevant.
8.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9.
Høring
Udkastet til Kommissionens forhandlingsmandat har været i høring i centraladministrationen,
hvilket ikke affødte nogen bemærkninger.
10.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at der, som en naturlig udvikling i samarbejdet mellem EU og dets
nabolande, bør indgås associeringsaftaler med Armenien, Aserbajdsjan og Georgien som afløser
for de eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftaler. Målet bør være udvidede aftaler, der for
Georgien og Armenien indeholder et ’dybt og omfattende’ frihandelsområde, som en central
bestanddel. Et sådan frihandelssamarbejde med Aserbajdsjan er betinget af, at Aserbajdsjan
opnår medlemskab af WTO.
På den baggrund støtter regeringen, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at føre
forhandlinger om associeringsaftaler mellem EU, Armenien Aserbajdsjan og Georgien til at
afløse de eksisterende partnerskabs- og samarbejdsaftaler. De nye aftaler vil udgøre den
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777807_0004.png
juridiske ramme for EU’s fremtidige samarbejde med disse lande og vil være et vigtigt element i
landenes fortsatte demokratiske og økonomiske udvikling.
11.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred enighed blandt EU’s medlemslande om at åbne forhandlinger med
Armenien, Aserbajdsjan og Georgien om associeringsaftaler.
12.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Mandatudkastet har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4