Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 155
Offentligt
777524_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. december 2009
Aktuelt notat vedr. forlængelse af antidumpingtolden på import af
visse lædersko fra Kina og Vietnam.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsbeslutning om forlængelse af
den eksisterende antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina og
Vietnam med 15 måneder.
Med virkning fra den 7. oktober 2006 indførte EU ved rådsforordning nr.
1472/2006 endelig antidumpingtold på import af visse lædersko fra Kina og
Vietnam. Tolden var berammet til at udløbe efter 2 år, men på baggrund af
en klage fra dele af den europæiske skoindustri iværksatte Kommissionen i
oktober 2008 en udløbsundersøgelse med henblik på fornyet rådsbeslutning
om, hvorvidt antidumpingtolden skal opretholdes. Fornyet rådsbeslutning
skal træffes på rådsmødet (miljø) den 22. december 2009. Indtil da er tolden
fortsat gældende.
Forslagets retsgrundlag:
Forlængelse af endelig antidumpingtold på import af produkter fra tredje-
lande sker i medfør af EU's antidumping-basisregulering (rådsforordning
nr. 384/96) og kan gælde i op til fem år.
Beslutning om forlængelse af endelig antidumpingtold skal vedtages med
simpelt flertal i Rådet.
Forslagets indhold:
Kommissionen finder i deres udløbsundersøgelse, at der fortsat foregår
dumpingeksport fra Kina og Vietnam, samt at den konstaterede dumping
fortsat er til skade for den europæiske skoindustri. Kommissionen fore-
slår derfor en forlængelse af den eksisterende antidumpingtold på import
af visse lædersko fra Kina og Vietnam med 15 måneder.
Når Kommissionen ikke foreslår at forlænge antidumpingtolden med de
normale 5 år, skyldes det, at den europæiske industri er i gang med en
omstilling af deres forretningsmodel, således at der i højere grad fokuse-
res på kvalitetsprodukter, branding og udflytning af produktion. Kommis-
sionens vurdering er derfor, at det kun er relevant at opretholde antidum-
pingtolden på kort sigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777524_0002.png
2/3
Den eksisterende antidumpingtold trådte i kraft den 7. oktober 2006 og
udgør hhv. 16,5 % for Kina og 10 % for Vietnam.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
3.
Nærhedsprincippet
Som følge af fællesskabskompetencen på området er vurderinger om
nærhedsprincippet ikke relevante.
4.
Gældende dansk ret
Forslaget vurderes ikke at have betydning i forhold til gældende dansk
ret.
5.
Høring
I forbindelse med indførelse af endelige foranstaltninger i 2006 blev sagen,
den 31. juli 2006, drøftet i det Handelspolitiske Specialudvalg (udvidet
kreds) med deltagelse af DI, Dansk Handel & Service (DH&S), HTS,
Dansk Detail og Dansk Textil & Beklædning. Der var dengang fuld støtte
til regeringens linie i sagen.
På et møde i Erhvervs- og Byggestyrelsen den 9. november 2009 blev den-
ne opbakning til regeringens linie i sagen bekræftet af bl.a. DI og Dansk Er-
hverv.
6.
Andre landes holdninger
På møde i Handelsgruppen den 2. december 2009 indikerede 12 ud af 27
medlemslande, at de var imod forlaget (SE, DK, UK, NL, CY, EE, IE,
BE, LU, LV, CZ og FI). 15 ud af 27 medlemsstater udtrykte således, at de
enten vil støtte forlaget eller vil afstå fra at stemme. Dermed forventes
forslaget at blive vedtaget, da der ikke kan samles et flertal imod.
7.
Foreløbig dansk holdning
Forslaget er i modstrid med den generelle danske handelspolitiske linie
om øget frihandel. Det er vurderingen, at det hverken er i de danske sko-
producenters, importørers, forhandleres eller forbrugeres interesse at for-
længe antidumpingtolden.
En videreførelse af antidumpingtolden vil opretholde de nuværende eks-
traomkostninger for de danske skoproducenter og importører, der har out-
sourcet deres produktion til bl.a. Kina og Vietnam. I sidste ende vil dette
også have betydning for forhandlerne og forbrugerne, der givet betaler
dele af de ekstraudgifter, der er forbundet med antidumpingtolden.
Økonomi- og Erhvervsministeriets analyser viser, at antidumpingtolden
medfører et årligt tab for de europæiske importører, forbrugere og for-
handlere på op imod 2,5 mia. kr. årligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
777524_0003.png
3/3
På denne baggrund vil Danmark på rådsmødet støtte den skriftlige erklæ-
ringer, der er vedlagt.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget forventes dog at have en mindre betydning for
EU’s budget, idet de nuværende toldindtægter opretholdes.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Økonomi- og Erhvervsministeriets beregninger viser, at afskaffelse af an-
tidumpingtolden vil medføre en velfærdsgevinst i Danmark på lidt over
30 mio. kr. årligt – bl.a. som følge af mindre toldbetaling for importører-
ne og faldende priser for forbrugerne.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes ikke i sig selv at have væsentlige administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forventede forslag om forlængelse af antidumpingtolden
har ikke tidligere været forelagt for udvalget.
Sagen er tidligere nævnt for udvalget i forbindelse med indførelse af en-
delig antidumpingtold – senest den 28. september 2006 i
tillæg til samle-
notat vedr. RIA 5-6/10-06 – pkt. 23.