Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om sup-
plerende åbningsskrivelse om direktiv om udrangerede køretøjer
Danmark har den d. 9. oktober 2009 modtaget en supplerende åbningsskrivelse i sag nr.2008/2300, SG-Greffe(2009) D/6435, om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF af18. september 2000 om udrangerede køretøjer (herefter benævnt direktivet).Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tilartikel 2, 5, 9, 10 og bilag I. I forhold til åbningsskrivelsen oplyser Kommissionen, at den ikke vil gåvidere med de punkter der blev rejst i den første åbningsskrivelse vedrørende artikel 3, 4, 6, 7 og 8.Den supplerende åbningsskrivelse er resultat af, at Kommissionen er ved at gennemgå implemen-teringen i alle medlemslande.Kommissionen anfører, at Danmark har gennemført direktivets begreb producent som betydendeproducent og importør til det danske marked. Kommissionen fastholder, at begrebet producent skalforstås som producent i eller importør til hele EU. Regeringen kan ikke umiddelbart se, hvordan detskal være muligt at ansvarliggøre producenter og importører i andre EU-lande for håndteringen afudtjente biler afleveret i Danmark. Regeringen mener, at det først er, når en bil er importeret/indførttil Danmark, at det er relevant at tale om et ansvar i Danmark i forhold til direktivet. Regeringen hari besvarelsen af den supplerende åbningsskrivelse udbygget argumentationen i forhold til håndhæ-velse, og hvilken konsekvens det må have for forståelsen af definitionen af ”producent”.Kommissionen anfører, at Danmark ikke via regulering har sikret, at de relevante virksomheder gøren række oplysninger tilgængelige, og at det sikres, at disse potentielle købere får disse oplysnin-ger. Hertil bemærker regeringen, at i praksis er disse oplysninger i vidt omfang tilgængelige, mender er i den eksisterende regulering ikke mulighed for at håndhæve overfor producenter, hvis detikke sker. Regeringen har planlagt ændring af miljøbeskyttelsesloven for at skabe hjemmel til atfastsætte bindende regler herom.De fleste af de øvrige punkter i Kommissionens åbningsskrivelse går på den lovtekniske udform-ning af den danske gennemførelse. I svaret henvises der til, at de vil blive gennemført ved en æn-dring af bilskrotbekendtgørelsen, som forventes at træde i kraft den 1. januar 2010.Regeringen har besvaret den supplerende åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.