Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 141
Offentligt
771738_0001.png
Spansk forslag om regeringskonference om overgangsforanstaltninger vedr.
sammensætningen af Europa-Parlamentet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Indførelse i traktaten af overgangsordning for den resterende del af Europa-Parlamentets valgperiode
2009-2014, som indebærer at antallet af medlemmer i Europa-Parlamentet forøges til 754 og dermed
overstiger det i Lissabon-traktaten fastsatte loft på 750 medlemmer plus formanden.
2. Baggrund
Europa-Parlamentet består i henhold til Lissabon-traktaten af 750 medlemmer plus
parlamentsformanden, medens tallet i henhold til Nice-traktaten er 736. Valget til Europa-
Parlamentet i juni 2009 blev gennemført på grundlag af Nice-traktaten. Spanien og en
række andre medlemslande fik dermed ikke den forøgelse af medlemmer i Europa-
Parlamentet, som de ville have fået, hvis valget havde fundet sted på grundlag af
Lissabon-traktatens bestemmelser.
For at tage højde for den situation var der på Det Europæiske Råd i december 2008
enighed om en erklæring om overgangsforanstaltninger vedrørende sammensætningen af
Europa-Parlamentet, hvilket indebærer en midlertidig forøgelse af antallet af medlemmer
til 754. Tallet skyldes en særordning for Tyskland, der ved valget i 2009 fik 3 pladser mere
end landet har krav på i henhold til Lissabon-traktaten. De 12 lande, hvis antal af
parlamentarikere forøges, fremgår af nedenstående skema:
Lande
Antal
Spanien har fredag 4. december fremsat forslag om igangsættelse af procedure for
indkaldelse af en regeringskonference for snarest muligt at gennemføre de ændringer af
Lissabon-traktaten, der er nødvendige for at indføre den midlertidige forøgelse af antallet
af parlamentsmedlemmer. Beslutningen om at indkalde regeringskonferencen skal træffes
af Det Europæiske Råd med simpelt flertal.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU art. 48. Spanien stiller forslag om en regeringskonference efter TEU art. 48 om
procedurer for revision af traktaten, hvorefter enhver medlemsstats regering, Europa-
Parlamentet eller Kommissionen kan fremlægge Rådet forslag til revision af traktaterne.
Det fremgår af artikel 48, at traktatændringer enten kan forberedes af et konvent eller,
hvis ændringernes omfang vurderes ikke at berette hertil, af en regeringskonference, idet
Europa-Parlamentet i sidstnævnte tilfælde skal godkende en sådan indkaldelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jf. TEU art. 48 stk. 2 vil Folketinget på linje med de andre nationale parlamenter modtage
meddelelse fra Rådet om forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den foreslåede regeringskonference er hurtigst muligt at gennemføre de
ændringer af Lissabon-traktaten, der er nødvendige for at indføre den midlertidige
forøgelse af antallet af parlamentsmedlemmer til 754 og dermed overstige det i Lissabon-
traktaten fastsatte loft på 750 medlemmer plus formanden. Konkret vil det ske ved en
ændring til traktatens protokol nr. 36 om overgangsbestemmelser.
Af forslaget til ændring af protokol nr. 36, som Spanien har fremlagt for Rådet, fremgår
følgende:
I de indledende bemærkninger minder man om erklæringen fra Det Europæiske Råds
møde 11.-12. december 2008 og formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds
møde 18.-19. juni 2009 vedr. perspektivet om gennemførelse af overgangsbestemmelser
for sammensætningen af Europa-Parlamentet. Det anføres, at hensigten hermed er at
sikre, at de medlemslande, som ville kunne have valgt et højere antal MEP'ere såfremt
Europa-Parlamentsvalget var fundet sted på grundlag af Lissabon-traktaten, reelt også
kommer til at vælge disse. Der er derfor for den resterende del af valgperioden 2009-2014
brug for at indvælge yderligere 18 parlamentsmedlemmer. Dette indebærer en midlertidig
overskridelse af traktatens loft på 751 parlamentsmedlemmer og en overskridelse af
traktatens bestemmelse om, at ingen medlemsstat tildeles mere end 96
parlamentsmedlemmer (TEU art. 14 stk. 2).
Artikel 1, stk. 1 i ændringsprotokollen angiver fordelingen pr. land af de 18 yderligere
parlamentsmedlemmer.
I artikel 1 stk. 2 angives metoden til udnævnelse af de pågældende 18
parlamentsmedlemmer, herunder 1) ved gennemførelsen af et ad hoc suppleringsvalg i det
berørte medlemsland, 2) ved udnævnelse på baggrund af valgresultatet ved Europa-
Parlamentsvalget 4.-7. juni 2009 eller 3) ved udpegelse af det nationale parlament i det
pågældende medlemsland, eller ved udpegelse blandt selve det nationale parlaments
medlemmer.
I artikel 2 angives, at ændringerne for at træde i kraft skal ratificeres af alle
medlemsstaterne i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
Ændringerne vil træde i kraft på det tidspunkt, hvor alle ratifikationsinstrumenter er
deponeret. Det tilstræbes, at ændringerne kan træde i kraft 1. december 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres om forslaget og skal godkende beslutningen om ikke at
indkalde et forudgående konvent.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har i sig selv ingen konsekvenser for dansk ret. Såfremt der indkaldes til en
regeringskonference, vil et evt. udkast til traktatændring skulle ratificeres af alle
medlemslande.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige holdning
Det spanske forslag følger af erklæringen fra Det Europæiske Råds møde 11.-12.
december 2008 og formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde 18.-19.
juni 2009 og skal ses som en rent teknisk tilpasning af traktaten. Regeringen agter at støtte
forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det spanske forslag er fremsat ganske sent, men forslaget ventes på baggrund af
erklæringen fra Det Europæiske Råds møde 11.-12. december 2008 og formandskabets
konklusioner fra Det Europæiske Råds møde 18.-19. juni 2009 at modtage bred støtte i
kredsen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg modtog underretning om sagen ifm. statsministerens
afrapportering 17. december 2008 fra mødet i Det Europæiske Råd 11.-12. december
2008 og statsministerens afrapportering 24. juni 2009 fra mødet i Det Europæiske Råd
18.-19. juni 2009.