Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
771602_0001.png
771602_0002.png
771602_0003.png
771602_0004.png

Grundnotat til FMPU og FEU

For Kommissionens forslag

”Forordning/EC No (…) til gennemførelsesbestemmelser, der implementerer Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2007/02/EF af 14. marts 2007 for så vidt angår

Interoperabilitet mellem geodatasæt og – tjenester”

ResuméGennemførelsesbestemmelserne om henholdsvis interoperabilitet mellem geodatasæt og -tjenester supplerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/2/EF af 14. marts 2007 omopbygning af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab. INSPIREdirektivet er implementeret i dansk ret med lov nr. 1331 af 19. december 2008 om infrastruktur forgeografisk information. Loven trådte i kraft den 15. maj 2009.Bestemmelserne indeholder de mere detaljerede tekniske krav for interoperabilitet mellemgeodatasæt og -tjenester.Regeringen forventer at kunne stemme for forslaget.

1. Status

Kommissionen sendte den 7. oktober 2009 forslag vedrørende

interoperabilitet mellem

geodatasæt og -tjenester

til medlemmerne af INSPIRE EU-Komiteen til uformel høring med fristfor høringssvar d. 27. oktober 2009. Forslaget har hjemmel i art. 7 til art. 10. Danmark har afgivethøringssvar d.27. oktober 2009.Det endelig forslag er udsendt 23. november 2009. Danmarks bemærkninger er ikke fuldt ud tagettil efterretning men giver ikke anledning til at stemme imod forslaget.Forslaget skal til afstemning i INSPIRE EU-komiteen den 14. december 2009.Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, ogunderretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny.Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højstto måneder, kan Kommissionen udstede forordningen, efter at Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og indhold

Formålet med gennemførelsesbestemmelsen er, at skabe grundlaget for at kunne udveksle ogbruge geodata, der vedrører et eller flere af de temaer, der er omfattet af INSPIRE direktivets bilagI, II og III, på tværs af landegrænserne i det Europæiske fællesskab. Annex IV fastsætterdataspecifikationer for bilag I data. For bilag II og III data vil dataspecifikationerne blive fastsatsenere.Definitionerne af begreberne geodata, geodatasæt, geodatatjenester og interoperabilitet findes i §2 i lov om infrastruktur for geografisk information, og i art. 3 i INSPIRE-direktivet:
alle data, som rummer en direkte eller indirekte henvisning til et bestemtsted eller et geografisk område.Geodatasæt:en identificerbar samling af geodata.Geodatatjenester: operationer, der kan udføres på de geodata der er indeholdt igeodatasættene ved brug af et edb-program.Interoperabilitet:muligheden for at geodatasæt kan sammenstilles og geodatatjenesterfungerer sammen, således at resultatet uden manuel indgriben bliversammenhængende og at den ekstra værdi af datasættene og tjenesterneforøges.Anbefaler komiteen forslaget vil den tilhørende forordning kunne træde i kraft medio 2010.Forordningen vil få virkning for de første af de omfattede data, senest to år efter den er trådt i kraft,og for de resterende data senest syv år efter.Kommissionen sendte den 19. december 2008 første udkast til gennemførelsesbestemmelser forde geodatasæt, der er omfattet af direktivets bilag I, i høring hos de såkaldte ”Legally MandatedOrganisations” (de nationale myndigheder der har data der bliver påvirket af direktivet).Høringen blev i Danmark koordineret af det danske INSPIRE kontaktpunkt, Kort- ogMatrikelstyrelsen. Selvom der var mange kommentarer og forslag til ændringer af det megetomfattende materiale, var hovedindtrykket positivt. Praktiske afprøvninger af de foreslåededataspecifikationer viste, at der var god overensstemmelse med dansk praksis på området. Flereaf de involverede gav endvidere udtryk for, at de foreslåede dataspecifikationer også vilunderstøtte udvekslingen af data i forbindelse med danske forvaltningsopgaver.De myndigheder, der har ansvaret for de omfattede data, skal kunne stille data til rådighed ioverensstemmelse med de dataspecifikationer, der vil blive indeholdt i forordningen. De nævntepraktiske afprøvninger viste som forventet, at arbejdet med at tilpasse danske data tilINSPIREspecifikationer er af begrænset omfang.
Geodata:

3. Nærhedsprincippet

Målene med gennemførelsesbestemmelserne er henholdsvis at gøre det muligt at hente(downloade) geodata fra forskellige kilder på tværs af medlemslande og stille data til rådighed ioverensstemmelse med fælles specifikationer (interoperabilitet). Målenes tværnationale aspekterkan således ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af medlemslandene alene.

4. Konsekvenser for Danmark

Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Lov om infrastruktur for geografisk information (lov nr. 1331 af 19. december 2008), derimplementerer INSPIRE-direktivet i dansk ret, trådte i kraft den 15. maj 2009.Forslagene til gennemførelsesbestemmelser vil blive vedtaget som forordninger og bliver såledesumiddelbart gældende i Danmark.Forslagets økonomiske konsekvenser.De gennemførte praktiske afprøvninger viste som forventet, at det i det omfang datasamlingerne erbaseret på tidssvarende datamodeller, vil arbejdet med at tilpasse danske data til INSPIREspecifikationer, være af begrænset omfang.
Da kommunernes data kun er omfattet, hvis lovgivningen i øvrigt kræver indsamling ellerudbredelse heraf, forventes det på nuværende tidspunkt, at kommunerne kun bliver påvirket imeget begrænset omfang.Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet de afledteomkostninger forventes at være begrænsede.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have erhvervsadministrative konsekvenser, dagennemførelsesbestemmelserne alene vedrører offentlige myndigheder.Beskyttelsesniveau:Forslaget berører ikke i sig selv beskyttelsesniveauet i Danmark.

5. Høring

Kommissionen udsendte d. 7. oktober 2009 med frist d. 27. oktober 2009 forslaget til forordningom interoperabilitet mellem geodatasæt og -tjenester til uformel høring, som sidste mulighed forkommentarer inden afstemning i EU komiteen d. 14. december 2009.Danmark har gennem Kort & Matrikelstyrelsen som kontaktpunkt indgivet høringssvar blandt andetmed ønske om en mere strikt nomenklatur og konsistens i begrebs-apparatet. I det danske svarpåpeges det, at der i seneste udkast er foretaget visse omgrupperinger af Kandidat objekter fraBilag II og III til Bilag I – især indenfor Hydrografi-temaet. Det betyder, at disse objekter allerede nuskal defineres. Danmark ønsker derfor at sikre sig, at disse definitioner ikke bliver ændret, når dataspecifikationerne for Bilag II og III foreligger, og der dermed er tale om dobbelt arbejde. Hvis ikkedette ønske kan imødekommes, foreslår Danmark at de pågældende objekttyper hellere må ventetil definition af Bilagene II og III.Gennemførelsesbestemmelserne for de geodatasæt, der vedrører et eller flere af de temaer, der eromfattet af direktivets bilag II og III vil foreligge i 2012. Den samlede tilpasning til reglerne forinteroperabilitet skal være afsluttet i 2019.Rammenotatet blev sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 30. november 2009 med frist til den 2.december 2009. Det har givet anledning til følgende bemærkninger:Forbrugerrådet har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde sig til forordningen.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til forordningen.

6. Forhandlingssituationen

Forslaget har ikke været til forhandling.Det forventes, at forslaget vil blive vedtaget på møde i komiteen den 14. december 2009.

7. Dansk holdning

Forslaget til gennemførelsesbestemmelser er baseret på principper, der modsvarer de tilsvarendeudviklinger i Danmark. Danmark kan derfor støtte forslaget.